Nekromanti Krig [lite ot]

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: LoL [nt]

Det var alltid lika kul att berätta den historien för en gammal studiekamrat till mig.....han var polack:)

"When the DM laughs it is already to late"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: [Väldigt ot] På minner mig om!!

En kinesis förbannelse som jag mistänker har utalas över våra generationer....

"MÅ du leva i intresangta tider"....

MED Intresangta tider menas sådana tidpunkter som framtida historiker kommer ihåg..

Peståren under medeltiden
Krig..
Svältperioder..
stora samhälsförändringar som industralismen osv...

Uppenbart så har ett stort gäng kineser sakt förbannelsen lite VÄL högt vi lever alla i intresangta tider...
Datorålder förändrar samhället...
Stora sjukdommar hota för värden.. ( AIDS recistenta virusar och bakterier )
Miljöförstöring..
Eventuela krig finns GOTT om ställen där DET kan bryta ut... ( Asien flera kockpunkter, mellan östern, Afrika, södra och östra Europa finns även där ställen där små krig teorin skulle kunna inträffa )


Och folk klagar på att de lever ett tråkigt liv.. *hmm*
hatten ironisk...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Krig [lite ot och långt]

"där man har använt katapulter för att slänga in sopor och ruttet kött i fiendens fästning för att sprida sjukdomar, och dylika taktiker."

En nutida variant kunde kanske vara att skjuta in galna kor hos fienden?

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sant

Jo, det är ju sant. Där har du ju en poäng faktsikt, emn de som överlever slaget lä nog svinga både det ena och det andra !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
behovet av en fiende!

vi har ett fint praktexemplar av ett land som bara krigar pga behovet av att ha en fiende.. vem spelar ingen roll...
USA

placebo junkie
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: På tal...

den taktiken var ju död långt innan...
Gustav 2 adolf hade väll en egen liten lek att totalt slå ut kavallerna (små kanoner tror jag det var)

placebo junkie
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: På tal...?????

....märkligt då att kavalleri fortfarande fanns på 1700 talet, 1800 talet och början av 1900-talet. Om nu Gustav II Adolf gjorde enheten obsolet innan 1632???
Druvhagel började man i och för sig använda under 1600 men det blev vanligare under 1700-talet, men kavalleri försvann inte för det. Det var länge den bästa enheten att sätta in då fienden slog till retrett. Då kavalleriet på grund av sin mobilitet och hastighet lätt kunde slå ned fienden bakifrån. Så jag tror att då fått historien om bakfoten lite.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Krig [lite ot och långt]

...om Saddam hade varit smartare hade han uppfunnit galna grissjukan....

"When the DM laughs it is already to late"
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Krig [lite ot och långt]

Sant och i USA delade man ut filtar smittde med smittkoppar till indianerna som "gåva" vid en fredsförhandling.

/Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: [Väldigt ot]

Var det inte, döda 10 och det är en tragedi döda 1o miljoner och det ät statistik, han sa.

/Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Å jo mycket rättvist för en tvångsutskriven bonde, mycket.

Om man tar Roms erövring av Gallien (nån nämde väl den tidigare) så minskade befolkning med ca 2/3. Pågrund av svält, sjukdomar, folk ihjälslagna i kriget, människor tagna som slavar samt vad vi idag skulle klassa som folkmord rena avrättnigar på civilbefolkningen. Det finns ganska mycket information om detta, endel nämner Ceasar till och med själv i sin egen bok.

/Per
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: På tal...?????

jo, men det mar nog mer själva taktiken (som shocktrupper) som blev lite obsolet...

placebo junkie
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: På tal...?????

Kavalleri som shocktrupp försvan då man började använda pikar, vilket var några hundra år tidigare än då.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Holy Warrior

Veteran
Joined
13 Apr 2001
Messages
34
Location
Elsewhere
Lite om krig

Konflikt:En person eller uppåtutför en agressiv handling mot någo/några.Det behöver nödvändigtvis vara frågan utankan även vara fråga om munhugning.En vålds utövning(fördetmesta med hjälp av nävarna alt tllhyggen ellr dylikt)alltså ett slagsmål.Slagsmål:Strid mellan 2(i vissa extrema fall mellan endast en person.Som striden mellan Hank å Charlie i Mina jag å irene,men då rör det sej ju om schizofreni...) eller flera personer med kroppen(nävarna,fötterna,knäna,armbågarna,huvet alt tänder eller naglar)eller mindre tillhygen som stolsben,stenar eller dylikt.Det förekommer inte så ofta avstånds strid, men det förekommer då i förm av sten kastning ellerstolkastning ellere liknande.Stenkasningen jag nämde skall inte förvexlas med stening.Stening är inte slagsmål.För att det ska vara slagsmål krävs att båda parter slåss annars är det misshandel.Misshandel:När en eller fler personer utövar våld mot en eller fler försvarslösa( eller åtminstonde nära på)med nävar,tillhyggen o dylikt.När en stor grupp slåss med tllihyggen,krigsmaskiner,nävar eller andra destruktiva medel för sin religon,politik,ära, eller liknande så är det krig!Moderna bombningar av civiila mål borde enligt det jag hittils skrivit alltså uppfattas som misshandel!Om än dödlig sådan!Vad är skillnaden mellan krig och massmord?Krig är massmord men massmord behöver inte vara krig!Ett mord(när vi ändå snackar om såna)brukar inte finnas med i krig(om man räknar döda efter åt).Mord:Mord är en våldsutövning som utförs av en eller flera människor.Alltså kan slagsmål,konflikter,krig och misshandel oxå vara mord!Om det är till döds.Vad är skillnaden mellan dråp å mord?
MVH(med vänliga hälsningar)Holy warrior,monstret som badat i Ankh(det va en bedrift)!

...Vaereförn...?...vareereeär...?Vemr...vadrdetr...?...mmmrrr....?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
G2A

Va? Gustav II Adolf gav kavelleriet en nyfödelse, och överaskade sina fiender med dess effektivitet..
Han körde med svärd istället för musköter..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: G2A

Jovisst gjorde han det. Men hans främsta tillskott till stridsteknikerna var hans nya gruppering av muskötskyttar. Men hans kavalleri förnyade sin teknik den också.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,491
Location
En mälarö
Re: På tal...

>Påminner om de heroiska polska kavalleristerna under andra världskriget. Som anföll de tyska tanksen med sina sablar och lansar.......det gick inget bra för dessa anrika adelsherrar heller!

Det där om polska kavallerister som anfaller stridsvagnar är nog dock inte mer än en myt. Såvitt jag förstått finns det inga belägg för att något sådant verkligen ska ha ägt rum. Troligtvis är det en historia som dykt upp för att illustrera skilnaderna mellan de olika tankesätt som fanns i den tyska respektive den polska armén 1939. På den polska sidan var Ulanerna, dvs beridet infanteri (som dock i många fall betedde sig som gamla tiders kavalleri med allt vad det betyder med ryttar-chocker och blanka vapen), ansett som arméns elitformeringar, och de polska befälhavarna hade stor tilltro till dessa. Tyskarna däremot representerade det moderna tänkandet med allt vad det innebär vad gäller stridsvagnar, flyg och "blitz-krieg". Så med det den rådande andan i den polska armén skulle ryttarchocker mot pansarformeringar mycket väl KUNNAT hända, men det finns som sagt inga belägg för att det verkligen skulle ha inträffat.

Så omlsagsbilden till ASL-modulen "The Last Hurrah" (bifogad) är definivt helt sprunget ur illustratörens fantasi :)


/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,491
Location
En mälarö
>Då krutvapen introducerades på slagfältet, var det många "hederliga" herrar som började att rynka på näsan. De ansåg att sådana hemska saker var mot krigets etik och moral. Tänk er att en vanlig soldat på avstånd skulle kunna skjuta på en adelsherre....hemskt!

Efter flera hundra år av översitteri måste ha kännts ganska bra för en stackars frustrerad, tvångsrekryterad bonde att sammanbitet kunna muttra "Ät bly, adelsjävel" och trycka av :)

/Anders
 
Top