Nekromanti Krig [lite ot]

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Re: Diktatorer och deras egenheter

>Nej jag kan faktiskt inte hitta ett bra exempel på en demokratisk ledare med mustasch."

Lech Walensa...?

Charles de Gaulle...?

Saddam Hussain...? (nä, skoja bara) ;-)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Diktatorer och deras egenheter

"Charles de Gaulle...?"
DemoKRATisk? Bara om ha måste... ;-)

Å andra sidan finns det envåldshärskare av alla politiska färger som är slätrakade (jmf Mao Tse-Tung, Napoleon, Idi Amin...). Vad beror det på?

Nightowl, skägg och mustasch

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Krig [lite ot och långt]

Apropå strategi, när araberna under korstågen stötte ihop med _riktiga_ riddare och frankiska (tja, för araberna var alla nordvästlingar "franjer") trupper blev de totalt utklassade då deras standardstrategi, dvs rycka fram med bågskyttekavalleri och sen fotsoldater, inte funkade. Samtliga fotsoldater bland "frankerna" hade tjocka under"kläder" under sina lädertunikor och brynjor, vilket gjorde att snart såg araberna en hel bunte fotsoldater som såg ut som igelkottar och _fortfarande_ ryckte fram utan nämnvärda problem...för att inte nämna att deras lätta kortbågar (gjorda för att avfyras till häst) var alldeles för klena för riddarnas bepansring (visst, det var inte samma heltäckande plåtrustningssort som under senare århundraden, men de var effektiva som attan).

Strategi, vapen och bepansringsteknologi, det är det som avgör en strid. Idag kan allierade trupper som går upp till en bråkdel av Saddam's arméer spöa upp lille Husseins elitgarde utan problem, trots att amerikanerna försökt få Gulfkriget att framstå som en storslagen seger. I själva verket var det ju mer som en stridsvagn mot hundra sköldpaddor. *skvischskvättmoskrosssplattkladd...* "Schassen, vi måste rensa larvbanden igen!" : )

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Krig [lite ot och långt]

Uhhmmm, Saddams elitgarde var inte mycket inblandade i striderna. Det amerikanarna sysslade med var att bomba desertörer, värnpliktiga irakier och civila. Däremot släppte man igenom elitgardet genom sina linjer när dom skulle slå ner upproret som var nära att kasta saddam av tronen.

/Björn
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: Krig [lite ot och långt]

Deras välkanda prickbombningar gillar jag oxså. Under kriget så tyckte alla. WOW dom träffar alltid det dom vill träffa. Efter kriget så hade dom typ träffat kanske 23& av det dom ville. Restan var bara fejkmål.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krig [lite ot och långt]

"Strategi, vapen och bepansringsteknologi, det är det som avgör en strid."

Nja, det finns fler faktorer än så. Motivation, logistik, underrättelser och framförallt industri lägger jag in rätt högt på listan. Trots underlägsen vapen- och bepansringsteknologi så lyckades de allierade vinna andra världskriget. Och den stora vinnande faktorn var industrin och logistiken som förde fram industriproduktionen till fronten.

Iofs talar vi om synnerligen strategisk nivå i så fall, men även på taktisk nivå så hävdar jag att underrättelser och motivation spelar rätt stor roll. Jag menar, de tyska ingenjörstrupper som tog Eben Emael i Belgien 1940 var ju vare sig tungt beväpnade eller bepansrade. De var välunderrättade och motiverade (och jefligt fräcka).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oh..oh?

Ingenjörstrupper? Woah, det låter spännande! Kan du inte berätta lite mer? /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kungen över dom alla..

Samt Bush med hans hjärnfel, naturligtvis.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Oh..oh?

"Ingenjörstrupper? Woah, det låter spännande! Kan du inte berätta lite mer?"

Eben Emael konstruerades 1931-1935 och var Belgiens modernaste befästning. Genom sitt läge bevakade den det ställe där Albert-kanalen flöt samman med floden Meuse. Floden och kanalen var det största hindret för en invasion av centrala Belgien från Tyskland, och fortet var nyckelpunkten i det fördröjande försvaret bakom vilket belgiska armén skulle organisera sitt motstånd. Att ta Eben Emael var således snorviktigt om Tyskland skulle köra över det belgiska och allierade försvaret av vägen in i Frankrike via Flandern.

Eftersom fästningen inte kunde tas snabbt genom konventionell krigföring så beslutade sig Hitler, tydligen genom ett eget påhitt, för att ta fästningen med glidflygplan. Ett åttiotal specialtränade ingenjörstrupper från 7e Luftburna landsattes med tio glidflygplan på och omkring fästningen, sprängde hål i taket med särskilda riktade sprängladdningar, och tvingade den 1200 man starka besättningen att ge upp.

Operationen gick nästan perfekt: Löjtnant Witzig, styrkans chef, höll garnisonen inlåst, inspärrad och hjälplös i bunkrarna i Eben Emael i ett dygn, tills framskjutna element ur Fjärde Pansardivisionen säkrade området.

Jag tror inte att det förekom någon snyggare luftburen operation under kriget, möjligen med undantag av Otto Skorzenys operation för att frita Mussolini.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Kungen över dom alla..

Jo, men det är ingen yttre defekt....nja kanske, det brukar ju rinna hjärnsubstans ur hans näsa ibland i och för sig........Bush snyt dig ordentligt nästa gång!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Kungen över dom alla..

Han brukar ju låta lite förvirrad vid tal och sådant.. Det är väl en yttre defekt? Som stammning typ.. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Kungen över dom alla..

"Han brukar ju låta lite förvirrad vid tal och sådant.. Det är väl en yttre defekt? Som stammning typ.. "

Jo idioti brukar ta sig yttre former, så jag håller med dig.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Coolt.

Krigisk ingenjörskonst är alltid lika mäktig! Titta bara på ingenjörsmodellerna i Warhammer FB! Tuffa! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ach!

Jag var ju i London nyligen! Att jag skulle missa det! *mutter mutter*



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
"Då armborstet introducerades (...)" du menar väl då det introducerades i Europa. Kineserna hade då haft vapnet i minst 1000 år redan!

"When the DM laughs it is already to late"
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm, som sagt, det var ett jävla tag sedan jag var i London senast. Jag tror det var när det introducerades i England eller något sådant.

/Seinet Wintermute - Only the good die young, all the evil seem to live forever.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Coolt.

jag vet inte
LÄNGE LEVE ORKER

---------
-Netfeed-
---------
I scream, All scream, for Ice-cream
---------
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Krig [lite ot och långt]

"Nja, det finns fler faktorer än så. Motivation, logistik, underrättelser och framförallt industri lägger jag in rätt högt på listan."

Två exempel på att en underlägsen fiende kan vinna är Afganistan där Sovjet fick pisk satm Vietnam gär USA fick pisk.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top