Nekromanti Kreationism kontra Vetenskap

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Förutsägelser

Jag, till exempel, tycker att "vad är meningen med"- frågor kan vara ypperst intressanta.
Personligen så tycker jag att ju mer jag ser desto mindre intressanta är de frågorna. Ju mer orsak-verkan jag ser, desto mindre ser jag behovet av mening.

Dessutom finns gott om annat vetenskapen inte kan hjälpa till med - att grunda ett samhällsbygge, till exempel. För att bestämma vilket mål man vill nå med ett samhälle, måste man först värdera olika faktorer, och det mäktar vetenskapen inte med.
Visst kan vetenskapen göra det. Underskatta inte statistik.

Och hur vet du förresten att majoriteten har fel i det fallet? De flesta vetenskapliga auktoriteter är väl såvitt jag vet överrens om just att vi är inne på en helt ohållbar kurs...
Nejdå, långt ifrån alla håller med. Tex hoppade flera av FN's stora rapport i frågan i protest mot att den gav en överdriven bild av problemet.

Anledningen till att jag inte köper resonemanget är bland annat:

* Den situation vi har idag är inte unik, vilket ofta påstås. Den har förekommit tidigare i jordens historia.

Titta på följande bild.


Man kan ju tycka att det ser ut som om förloppen går snabbare och snabbare, men det beror på att vi inte har högupplösta data från motsvarande period i tidigare cykler. En kurva som har täta värden kommer alltid att se taggigare ut än en som har glidande medelvärden.

* Ja, CO2-haltskurvan stämmer rätt så bra överens med tempen när man tittar på jordens historia. Tittar man dock lite närmare så ser man att temperaturen ligger cirka 800 år FÖRE CO2-kurvan, med andra ord så är det alltså temperaturändringar som påverkar CO2-halten.

* Man använder instabila modeller. Pyttesmå ändringar i indata kan göra skillnaden mellan ett grillparty och en istid. Det är alltså väldigt lätt att få det resultat man vill komma fram till.

* Kurvan över infallande solljus (baserat på jordens bana) stämmer klockrent med klimatet i jordens historia, med mindre variationen för sådant som Himalayas tillkomst (Himalaya driver hela monsunsystemet). Lägg till det att jorden är en klump smält sten på vilken det flyter ett tunnt skal av fast sten. Ärligt talat, hur kan mänskligheten konkurrera med två sådana naturkrafter, eller ens göra sig hörd?

* Modellerna och mätvärdena ger skumma resultat. Titta på de här bilderna:




Om teorierna om CO2 från människan skulle hålla, borde inte de mest drabbade områdena vara de mest industrialiserade, som västeuropa och USA, inte Sibirien, Amazonas, Afrika och centralasien? Tvärtom verkar de områden där man väntar sig störst genomslag klara sig bäst.

* Vi har bara mätdata med något mått av kvalitet från ett århundrade eller så. På en global klimatskala är det som att förutse hela årets väder genom en femsekunderstitt ut genom fönstret. Vi har helt enkelt för lite kunskap för att fatta beslut.

Det finns reella miljöproblem som man kunde göra något åt, tex hur U-länder används som "farligt avfall-soptippar". Det är synd att ickefrågor stjäl deras dunder. Visst, folk gillar domedagsprofetior, och många blev rika på Y2k-spoofen, men det här skadar folk. Vi kanske har råda att använda CO2-fattig teknologi, men vi kan inte kräva att U-länderna ska använda den dyraste och minst effektiva teknologin för att bygga upp sin industri. Det enda vi åstadkommer med det är att de inte kan kravla sig upp ur det hål de befinner sig i. Titta på Afrika, de har enorma naturtillgångar, men eftersom man inte kan driva ett stålverk på solpaneler så får de inte hjälp att bygga sitt stålverk, och stannar kvar i fattigdom med allt vad det innebär i svält, sjukdomar och ofred.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Varför vetenskapen har rätt

I vetenskaplig mening går det förstås att göra utsagor om Guds existens. Gud är ett postulerat komplext, övernaturligt fenomen som har enorm inverkan på livet på jorden. Trots detta har ingen någonsin kunnat göra en reproducerbar observation av Honom eller sagda inverkan. Därför kan man som vetenskapsman lugnt hävda att Gud inte existerar.
Den argumentationen hade aldrig fått godkänt av mina lärare i vetenskapsteori. Att konstatera att något inte finns för att man inte kan mäta det med den teknologi som man har för stunden och avskriva alla observationer som andra hävdat som ovetenskapliga är skröpligt och ad hoc. Och för övrigt rätt ovesäntligt. Vetenskapens teser funkar oavsett om det finns en gud eller inte och är skilda i ämnen.

Har det förresten inte funnits en del tunga fysiker som via forsknignen kom till tro? Visserligen kan det säkert också skyllas på annat, och med vetenskap och religion kan man bevisa det mesta, frågan är hur bra bevisen är.

-Gunnar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Attityd

Då faller flera religioner som är accepterade som sådana bort, tex enklare naturreligioner och dischordianismen.
Visa mig en naturreligion utan strukturer.

Vad gäller discordianismen, så finns det en struktur - även om den är vag. Det finns en gemensam överrenskommelse om hur världen är beskaffad. När jag säger "struktur" menar jag inte nödvändigtvis enbart den rent fysiska maktstrukturen.

"A religion is a set of beliefs and practices generally held by a community, involving adherence to codified beliefs and rituals and study of ancestral or cultural traditions, writings, history, and mythology, as well as personal faith and mystic experience. The term "religion" refers to both the personal practices related to communal faith and to group rituals and communication stemming from shared conviction." - säger Wikipedia.

Där kan jag tycka att Discordianismen (som jag inte kan kalla "erkänd" religion direkt) och diverse naturreligioner (även enklare). Däremot tycker jag inte att "klimathysterin" till exempel hamnar där.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Varför vetenskapen har rätt

Den argumentationen hade aldrig fått godkänt av mina lärare i vetenskapsteori.
Kanske för att dom var filosofer och inte vetenskapsmän.
Just det, argument av typen som bara gäller inom det egna paradigmet är inte vetenskapsteorietiskt korrekta. Men de är väldigt effektiva, då de är oifrågasättbara.

Betänk istället flogisotent, utan en vetenskapsteoretisk syn är den teorin fortfarande inte motbevisad. Okej för att den är jobbigare att räkna med, komplexare och har lite dilemman som flogistonets negativa vikt. Men utan Ockhams filosofiska rakkniv är den lika god som syreteorin :gremgrin:

-Gunnar (pluggade för mycket vetenskapsteori)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Värderingar

Vetenskapen är en metod för att erhålla kunskap om sakförhållanden, och därför kan vetenskapen influera moraliska värderingar.
Det var väl det jag skrev? Att vetenskap kan influera värderingar?

Vetenskap kan absolut göra det lättare att forma värderingar - men vetenskap värderar ju inte, och värderingar behöver göras.

To wit: att säga "du ska inte stjäla för att Gud säger det" är lika korkat och meningslöst som att säga "du ska inte stjäla på grund av termodynamikens andra huvudsats"; det faktum att vetenskapsmän är smarta nog att -inte- göra det senare gör ju inte religionen bättre på att erbjuda värderingar, det gör bara prästerna dummare.
Du drar för många växlar på kristendomen, och religionsaspekten. Filosofin, då?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Värderingar

Filosofin, då?
Well, filosofin kan användas för att utforma sammanhängande och konsekventa moraliska system, men någonstans kommer du ju ändå att stå där och välja mellan utilitarism och kategoriskt imperativ, och då kan ingen filosofi i världen hjälpa dig. You're on your own.

Det sagt så frågar jag hellre en filosof om moraliska råd än en präst.

/Kalle
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Värderingar

Exempel: Det är enklare att ta ställning i abortfrågan om man har kunskap om hur ett fosters nervsystem utvecklas under graviditeten.
Fast att anse att nervsystemens utveckling har någon betydelse i frågan om abortfrågan, det är filosofi/religion/ideologi.

Religionen, å andra sidan, ger ingen information om sakförhållanden och är därför ett dåligt underlag för moraliska beslut.
Jaså? "Du skall göra mot andra vad du vill att andra skall göra mot dig", sade Jesus. Den sortens uttalanden, som kan tillämpas oavsett hur mycket vi än vet om sakförhållanden (och som anpassar sig till vad vi vet om världen) är nog i regel betydligt lämpligare som underlag för moraliska beslut. Jämför exempelvis med Kants kategoriska imperativ och naturrätten.

To wit: att säga "du ska inte stjäla för att Gud säger det" är lika korkat och meningslöst som att säga "du ska inte stjäla på grund av termodynamikens andra huvudsats"; det faktum att vetenskapsmän är smarta nog att -inte- göra det senare gör ju inte religionen bättre på att erbjuda värderingar, det gör bara prästerna dummare.
Så nu erbjuder du en värdering ("det är dumt att erbjuda värderingar om man inte kan bevisa dem") fastän du inte kan bevisa denna värdering. Grattis. Du gjorde just din föreställning om vetenskapen till en religion.

Den sortens vurpor är extremt vanliga i den här sortens diskussioner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Förutsägelser

Visst kan vetenskapen göra det. Underskatta inte statistik.
Låt oss säga att vi har en statistik som visar att statsskick A gör att folk i allmänhet är lyckligare än de är i statsskick B. So what? Om vi inte värderar att en majoritet av människorna är lyckliga som något positivt, faller den statistiken.

Låt oss säga att vi har en statistik som visar att statsskick A är mer industriellt effektivt dvs ger högre produktion och högre grad levnadsstandard för de som lever i det. So what? Om vi intevärderar att det är något positivt i att ha en hög levnadsstandard, faller den statistiken.

Statistik måste värderas för att kunna användas.

Det finns reella miljöproblem som man kunde göra något åt, tex hur U-länder används som "farligt avfall-soptippar".
Japp. Eller att vi har en rent sjukligt hög konsumtionstakt här i väst, där vi slösar helt sjukt mycket med våra (och andras) resurser.

Jag håller med om att det är fel att lägga hårda miljömål på U-länder. Bättre vore då att stoppa de riktiga skurkstaterna, som Kina eller USA.


Jag kanske är ännu en av domedagsprofeterna, men jag tror inte att det är bra för planetens ekosystem att hålla på som vi gör idag. Jag tror inte planeten mår bra av bensindrivna bilar, av soptippar, av miljöfarligt avfall, av kärnbränsle, etc. Jag tror, helt enkelt, att vi i väst har en sjuklig levnadsstandard och att den eviga tillväxten inte är en hållbar modell för framtiden. Framförallt inte med allt det tjafs om att "släppa företagen fria" som vissa propagerar för.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Attityd

Vad gäller discordianismen, så finns det en struktur - även om den är vag. Det finns en gemensam överrenskommelse om hur världen är beskaffad.
Som i det här fallet är att det inte finns någon struktur och att oordning är eftersträvansvärt.

De enda egentliga påbuden de följer i deras, naturligtvis inofficiella, heliga bok är:

1. There is no Goddess but Goddess and She is Your Goddess. There is no Erisian Movement but The Erisian Movement and it is The Erisian Movement. And every Golden Apple Corps is the beloved home of a Golden Worm.
2. A Discordian Shall Always use the Official Discordian Document Numbering System.
3. A Discordian is Required during his early Illumination to Go Off Alone & Partake Joyously of a Hot Dog on a Friday; this Devotive Ceremony to Remonstrate against the popular Paganisms of the Day: of Roman Catholic Christendom (no meat on Friday), of Judaism (no meat of Pork), of Hindic Peoples (no meat of Beef), of Buddhists (no meat of animal), and of Discordians (no Hot Dog Buns).
4. A Discordian shall Partake of No Hot Dog Buns, for Such was the Solace of Our Goddess when She was Confronted with The Original Snub.
5. A Discordian is Prohibited from Believing What he reads.

Om det är en struktur så är det mycket lite som inte är det.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Värderingar

Fast att anse att nervsystemens utveckling har någon betydelse i frågan om abortfrågan, det är filosofi/religion/ideologi. [...] Jaså? "Du skall göra mot andra vad du vill att andra skall göra mot dig", sade Jesus. Den sortens uttalanden, som kan tillämpas oavsett hur mycket vi än vet om sakförhållanden (och som anpassar sig till vad vi vet om världen) är nog i regel betydligt lämpligare som underlag för moraliska beslut.
Det var just den sortens invändningar jag försökte bemöta i mitt sista stycke.

Så nu erbjuder du en värdering ("det är dumt att erbjuda värderingar om man inte kan bevisa dem") fastän du inte kan bevisa denna värdering. Grattis. Du gjorde just din föreställning om vetenskapen till en religion.
Du missförstår mig.

Jag menar inte att alla värderingar måste gå att bevisa. Faktum är att jag menar att värderingar inte kan bevisas. Men dom kan bevisas lika lite av religionen som av vetenskapen.

Värderingar är inte faktum, det är åsikter, och åsikter är subjektiva. Inget tankesystem kan erbjuda "mer korrekta" värderingar än något annat, för det finns inget sådant som en korrekt värdering.

/Kalle
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Ateistiskt glapp

En muslimsk vinkling av det du som kristen säger, och en som även jag som ateist kan ställa upp på. Enda skillnaden är att för mig som ateist så blir gud en metafor för naturlagar och praktikaliteten i moraliska/etiska regler.

Nja. Just på det viset brukar jag (som agnostiker) lägga fram det när jag pratar med kristna: att det viktigaste är att man älskar sin nästa och tror på människan, och att det där med Gud mest är nån slags metafor utan egentlig betydelse. Förvånansvärt ofta brukar det leda till nån slags dissonans där den kristne känner sig nödgad att backa av och erkänna att "njaaae, fast det finns ju fortfarande en Gud, och han är trots allt viktigast av allt...". Och så är man tillbaka på ruta 1. Brasklapp för att jag rätt sällan diskuterar med kristna, dock.

/Sax, som ibland även är diagnostiker
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förutsägelser

De flesta av de frågor du ställer är besvarade redan.

DNs sammanställning av sex vanliga frågor, varav en hel del återfinns hos dig

Tex hoppade flera av FN's stora rapport i frågan i protest mot att den gav en överdriven bild av problemet.
...i många fall för att deras respektive hemländer inte gillade bilden.

IPCCs rapport är inte en vetenskaplig undersökning. Det är en sammanställning av ett skitlass med vetenskapliga rapporter i ett stort antal vetenskapliga tidsskrifter. Problemet är att IPCC har sammanställt vad som redan har publicerats i dessa vetenskapliga tidsskrifter på ett och samma ställe. Det blir väldigt lätt obehagligt för vissa länder med en sådan sammanställning, och med lite tryck om anslags indragande eller löften om nya anslag så är det inte helt omöjligt att förmå ett lands forskare att hoppa av.

Politik, pengar och prestige igen.

* Ja, CO2-haltskurvan stämmer rätt så bra överens med tempen när man tittar på jordens historia. Tittar man dock lite närmare så ser man att temperaturen ligger cirka 800 år FÖRE CO2-kurvan, med andra ord så är det alltså temperaturändringar som påverkar CO2-halten.
Det beror på att tidigare så berodde utsläppen av koldioxid på den ökade värmen: ökad temperatur innebär till exempel lägre gasupptagningsförmåga i vatten, så blir det varmare så tas inte koldioxid upp i haven i lika hög utsträckning.

Det leder ännu mer ökade temperaturer eftersom koldioxid är en växthusgas, vilket i sin tur leder till att värmen förstärks.

Nu har vi ett utsläpp av koldioxid utan tillhörande värmeorsak. Det vill säga, om det här hade varit naturligt så kom koldioxidspiken minst 800 år för tidigt, och förstärkningseffekten kommer därför 800 år för tidigt.

En artikel om ämnet

* Kurvan över infallande solljus (baserat på jordens bana) stämmer klockrent med klimatet i jordens historia, med mindre variationen för sådant som Himalayas tillkomst (Himalaya driver hela monsunsystemet). Lägg till det att jorden är en klump smält sten på vilken det flyter ett tunnt skal av fast sten. Ärligt talat, hur kan mänskligheten konkurrera med två sådana naturkrafter, eller ens göra sig hörd?
För att det finns fler kurvor än inkommande solljus. Det finns även kurvor för utfallande solljus och kvarhållen värme. Och eftersom vi inte lever i den smälta stenen, utan just i det tunna lager som vi påverkar på egen hand.

* Modellerna och mätvärdena ger skumma resultat. Titta på de här bilderna:

[snippeti]

Om teorierna om CO2 från människan skulle hålla, borde inte de mest drabbade områdena vara de mest industrialiserade, som västeuropa och USA, inte Sibirien, Amazonas, Afrika och centralasien? Tvärtom verkar de områden där man väntar sig störst genomslag klara sig bäst.
Ehm. Förenkling. Den översta bilden visar hur mycket varmare det var 1995-2004 jämfört med medlet 1940-1980. Den nedre bilden visar hur mycket varmare modellen antyder att det ska bli 2070-2100 jämfört med 1960-1990. Det vill säga, den översta bilden visar hur mycket varmare det är nu relativt då, den nedre visar hur mycket varmare det blir sen relativt nyss. Eller om man så vill, den översta bilden visat att det är ca 2 grader varmare nu i Sverige och det kommer att bli sisådär två grader varmare till.

Det vill säga, vad det visar är att vi i de industrialiserade bitarna har redan fått en stor bit av vår värme och kommer få lite till: Sibirien och Alaska har ännu inte fått det, utan får sitt om ett tag plus det lilla till.

En otäck sekundär effekt är att det finns stora mängder metan, en annan växthusgas, inlåst i tundran i Sibirien och Alaska. Med ökade temperaturer så tinar tundran. Det har redan ställt till problem med träd, vägar och hus i just Sibirien och Alaska. Som extra bonus släpps växthusgasen metan lös, just över Sibirien och Alaska.

Det hade varit mycket bättre om bilderna istället hade visat medeltemperaturen 1940-1980, 1995-2004 samt 2070-2100, istället för temperaturökningen relativt föregående period. Det hade varit mycket enklare att tyda och inte så förvirrande.

En sak till: Amazonas är inte en koldioxidslukare. Det är en nollsumma, i alla fall utan människor. Med människor, och då speciellt i form av svedjebruk och avverkning, så är det en pluspost i koldioxidbudgeten.

* Vi har bara mätdata med något mått av kvalitet från ett århundrade eller så. På en global klimatskala är det som att förutse hela årets väder genom en femsekunderstitt ut genom fönstret. Vi har helt enkelt för lite kunskap för att fatta beslut.
Njä. Vi har mängder med mätdata.

Genom att ta den goda kvalitetsdata vi har, och jämföra med avlagringar genom historien (i till exempel bottensediment, korallrev, vissa riktigt urgamla träd eller is på Grönland och i Antarktis), så kan den kvalitetsdatan extrapoleras.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Ateistiskt glapp

Nja. Just på det viset brukar jag (som agnostiker) lägga fram det när jag pratar med kristna: att det viktigaste är att man älskar sin nästa och tror på människan, och att det där med Gud mest är nån slags metafor utan egentlig betydelse. Förvånansvärt ofta brukar det leda till nån slags dissonans där den kristne känner sig nödgad att backa av och erkänna att "njaaae, fast det finns ju fortfarande en Gud, och han är trots allt viktigast av allt...". Och så är man tillbaka på ruta 1. Brasklapp för att jag rätt sällan diskuterar med kristna, dock.
Det är, enligt min begränsade erfarenhet, en vanlig upfattning bland kristna. Bland de muslimer jag talat med är detta inte ett problem, eftersom de betraktar den kristna guden som samma gud som den muslimska, med lite missförstånd kring formalia kring ritualer och sånt.

Jag tror att kristna förhåller sig på ett liknande sätt mot judar. De ser sin gud som samma som den judiska guden, fast med vissa formaliaskillnader.

Det verkar alltså som vanlig traditionell konservatism. Man kan omtolka det som finns, men fan ta den som omtolkar det vi har...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Värderingar

Inget tankesystem kan erbjuda "mer korrekta" värderingar än något annat, för det finns inget sådant som en korrekt värdering.
True. Fast liknande problem måste faktiskt vetenskapen brottas med. Induktionsproblemet och Goodman's paradox ligger ju i vägen för vetenskapens alla anspråk på att förklara någon sorts objektiv världsåskådning.

Sååå... Vissa saker tar jag helt enkelt för givna, (såsom att självmotsägelse och cirkelresonemang är intrinsikalt dåliga) men eftersom även det är ideologiska åskådningar, precis som kristendomen, så försöker jag vara ganska ödmjuk när jag diskuterar med kristna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Förutsägelser

DNs sammanställning av sex vanliga frågor, varav en hel del återfinns hos dig
Jag föredrar att lita på traditionell kritisk vetenskap framför en tidning som lever på att skapa drama. Därför faller de traditionella tidningarna riktade till "vanligt folk" bort.

Sedan tvivlar jag inte på att du kan gräva fram artiklar med stöd för din ståndpunkt. Jag kan gräva fram lika många för min ståndpunkt, och det är kärnan i mitt resonemang. Vetenskapen är inte enig, och vi har inte tillräckligt med data för att fatta den typ av drastiska beslut som diskuteras nuförtiden. Vi behöver samla på oss några hundra års data till, minst, innan vi kan säga att vi har något slags vetenskaplig basis för beslut och åtgärder. Att fatta beslut utifrån vad vi vet idag kan lika gärna påskynda den kommande istiden (på istidscykeln är vi nu någonstans på senhösten, vilken dessutom brukar karakteriseras av snabba och slumpartade variationer) och effa upp situationen ännu mer för oss.

Genom att ta den goda kvalitetsdata vi har, och jämföra med avlagringar genom historien (i till exempel bottensediment, korallrev, vissa riktigt urgamla träd eller is på Grönland och i Antarktis), så kan den kvalitetsdatan extrapoleras.
Titta på temperaturkurvan jag visade. Den visar tydligt att vi saknar ordentliga data. Titta på hur linjen blir mjukare ju längre bak vi går (och då menar jag inte det på ett sexuellt sätt). Det är inte för att vi har ett flaxigare klimat idag, det är för att vi inte har tillräckliga data för att kunna se på så korta intervall att flaxigheten märks, och därför jämnas kurvan ut. Såvitt jag kan se så finns det ingen anledning att tro att samma snabba svängningar inte funnits tidigare, och att det är just dessa snabba variationer som vi ser idag. Vi har helt enkelt inte data som är bra nog för att se om det hänt förut. För de som är matematiskt lagda så gäller att man måste ha en samplingsfrekvens som är dubbelt så hög som den högsta frekvens man ska återge, och det är därför de äldre bitarna av kurvan saknar höga frekvenser. Ska man dessutom få en global bild av vädret så krävs det en hiskelig massa mer samples, från alla kontinenter. Dessa måste sedan "tvättas" för att inte händelser som tex Himalayas uppkomst ska spöka till dem (som en parentes kan nämnas att en teori om de påstådda klimatförändringarna är att de är en följd av att Himalaya börjat sjunka undan igen). Vi behöver data som klarar att se samma snabba förändringar som vi påstås se idag i tidigare cykler, gärna flera cykler. Utan det så gissar vi.

Sedan så ligger statistiken på min sida. Domedagsprofetior kommer stup i kvarten och har gjort under hela mänsklighetens historia. Fågelinfluensa, Y2k, Y2038, AIDS, global warming, nedfallande himmel, kärnvapenkrig, Tjernobyl, ny istid, slut på fossila bränslen, Jonestown osv. Hittills står poängställningen något i stil med 3,8 miljarder - 0, och jorden har ledningen. Trots alla domedagsprofetior så har inget lyckats förstöra jorden. Visst, lokala tragedier har hänt, och jag förnekar inte att tex AIDS är en tragedi, men det kommer inte att förstöra jorden. Den har till och med stått pall för betydligt värre katastrofer, i form av dino-killer-meteoriter, syre-extinctions osv. Jorden är helt enkelt tuffare än somliga tror.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Filosofin före Vetenskapen före Ideal

Vetenskapen hugger inget i sten
Nej, du avser filosofin. En vetenskapsman utgår ju från experiment, vilket kräver att man tar induktionens pålitlighet för given. Den västerländska filosofitraditionen tvekar till och med inför att göra det.

Filosofi är alltså tvivlets konst - en filosof är redo att tvivla på precis allt.

Vetenskap är experimenterandets konst. Den är lite mindre "ren" än filosofin. (= De tar ju en massa saker för givna, så de har så att säga lite flera "fördomar" om verkligheten, sett ur ett filosofiskt perspektiv)

Ideologier - slutligen - är "smutsigast". De är konster i lydnad och övertygelse.

---

Det är därför filosofi (=förnuft) är viktigast i diskussioner, anser jag. De är renast. "Fakta" är en sorts smuts, ungefär (men inte i lika hög grad) som "åsikter", eftersom de inte är huggna i sten på samma sätt som logiken.

Med detta sagt hoppas jag att ni förstår mina åsikter i argumentationstråden bättre. På det sätt som ni diskuterar om vetenskapens fakta kontra religiösas åsikter - så upplever jag skillnaden mellan (mitt) filosofiska förnuft och (era) induktioner. Er "fakta" är alltså lika mycket meningslös varmluft för mig som de kristnas hokus pokus är för er.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Attityd

De enda egentliga påbuden de följer i deras, naturligtvis inofficiella, heliga bok är:
Mja, discordianismen menar helt enkelt att människan skapar sina gudar samt att vi inte kan göra utsagor om Verkligheten som objektiv, utan bara beskriva våra uppfattningar om den. Utifrån detta har man helt enkelt bestämt sig för att skapa en Gudinna av Kaos.

Det behöver inte ens vara nerskrivet för att vara en struktur.

//Krank, före detta discordian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Filosofin före Vetenskapen före Ideal

Er "fakta" är alltså lika mycket meningslös varmluft för mig som de kristnas hokus pokus är för er.
Jag får nog hålla med, till viss del.

Det ska sägas att det är den typen av argument som brukar få varje vetenskapskramare att skrika högt: "Men såååå kan man ju inte tänka heller! Vi har ju RÄTT, för bövelen" eller något lika insiktsfullt, och drabbas av hårda idiotförklarande spasmer.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Filosofin före Vetenskapen före Ideal

Nej, du avser filosofin. En vetenskapsman utgår ju från experiment, vilket kräver att man tar induktionens pålitlighet för given. Den västerländska filosofitraditionen tvekar till och med inför att göra det.
Fullt så enkelt är det inte. Inom samhällsvetenskaperna kan man ägna sig åt många slags empiriska observationer av verkligheten ( se t ex Sören Holmbergs studier av svenska val), men det är väldigt svårt att experimentera och det är praktiskt taget omöjligt att repetera gjorda experiment, eftersom studieobjektet är människor och samhällen.
 
Top