Nekromanti Kranks rökslut...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Idag är första dagen i resten av mitt rökfria liv.

Jag har laddat upp med coca-cola som tillfälligt får agera stimulant när jag behöver få i mig något, Guitar Hero som får agera något att göra med fingrarna och göra när man behöver ta en paus, och vänner som vill hjälpa mig att sluta. Bara jag tar mig igenom de här första 3-4 dagarna ska det nog gå bra...

Men, jag letar efter en grej. Det ska finnas en lista över exakt vilka effekter man får av att sluta röka. Hur lång tid det tar för nikotinet att helt försvinna ur kroppen, när olika vävnader börjar återbildas, när man får tillbaks luktsinnet, etc. Är det någon mer än jag som sett den listan? Jag såg den för ett bra tag sedan och anser att den är en miljon gånger bättre för motivationen än alla självgod skräckpropaganda som finns. Jag behöver hjälp att hitta den förbannade listan.



Jag vet inte om det märks nån skillnad, men de närmaste dagarna kan det hända att jag tar i mer än jag behöver i diskussioner, för övrigt. Jag hoppas dock kunna undvika att skriva saker jag inte kan stå för i efterhand.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, listor verkar det som du redan fått..
Så det är väll bra att hoppas att du kalrar att rida ur de första dagarna av röksug.

/ Johan K, som önskar Krank lycka till !
 
G

Guest

Guest
Lycka till!

Jag har 6 dygn bakom mig utan cigg, går hur bra som helst... har klarat en rollspelskväll och en riktigt mysig middag, men god mat, gott vin och massor med annat snask, tillsammans med 3 rökare... inte en cigg tog jag den kvällen... Stolt!

Men hur som helst... Mycket Guitar Hero II och Sing Star har det iofs blivit, men det hade funkat iaf...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Hm, har börjat få svettingar och stickningar i hela kroppen... Tur att dagen är över snart så jag kan sova bort några timmar...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Det här är den andra dagen i mitt nya, rökfria liv.

Om någon tycker illa om att jag skriver rapporter i den här tråden så får de väl gå och gnälla hos någon moderator som får ta bort inläggen.

Jag är omåttligt stolt över mig själv eftersom jag lyckades gå 24 timmar utan cigg. Jag lyckades t.om låta bli att smyga upp och stjäla en cigg och eld till denna av min inneboende efter att han somnat, något som annars varit en sån grej som förstört alltihop när jag försökt sluta annars. Jag valde istället att ligga och vrida mig i svett och stickningar till omkring 05:30 (efter att ha lagt mig 03:00 ungefär).

Vaknade med käften full av gammalt nikotin och dessutom coca-colatänder. Alldeles straxt ska jag ta mig ett kortare träningspass och sedan duscha och fixa tänderna. Vad vaknade jag av? Jehovas Vittnen som plingade på dörren. De var som alltid hemskt trevliga. Jag anklagade dem för högmod, raljerade om kyrkomötet i Nicea, sade mig vara agnostiker, och snackade som vcanligt byxorna av dem. De tappade hakan när jag hävdade att det moderna samhället på alla vis är bättre än det dåtida, det trodde de nog inte att man kunde tro.

Jaja, fick lite mothugg iaf. Den ene av dem var mer påläst än någon av dem jag tidigare stött på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om någon tycker illa om att jag skriver rapporter i den här tråden så får de väl gå och gnälla hos någon moderator som får ta bort inläggen.
Njä, jag tycker det är ok. Dels är det lite skadeglädje över att se våndan hos en rökare som försöker sluta, dels brukar rökare hitta på så dumma saker att skriva om när de redovisar sitt icke-rökande som man som icke-rökare finner som självklara. :gremgrin:
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Ge upp, din strävan är meningslös

Det finns absolut ingen poäng med att sluta röka. Vet du inte om att världen ändå kommer att gå under 2012 enligt mayaindianernas ödeskalender?

Dessutom är det vettlöst gott att röka. Det finns fanimig inget som är bättre än att tända en cigg efter en god måltid, och det vet du om. Det är bäst att du slutar äta helt och hållet, för annars kommer du förr eller senare att antingen bli enormt tjock av all cola du bälgar i dig, eller så kommer du helt enkelt att börja om att röka igen. Mat = cigarett.

Jag kan lova att så länge som du försöker kämpa med detta och skriver rapporter här så kommer jag dagligen att rada upp fördelarna med ciggrökande och aktivt försöka få dig att börja om. Sån är jag, helt enkelt, en trevlig prick!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Eld i baken [OT]

Vet du inte om att världen ändå kommer att gå under 2012 enligt mayaindianernas ödeskalender?
Wtf? Jag trodde det var 2017! Nu blir det stressigt...
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Mea culpa

Ja, det stämmer ju när du säger det. Jag hade lite fel på mina källor där, men oaktat så är det inte många år kvar. Man kan lika gärna röka på, tycker jag.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En av mina chefer ska sluta snusa, så nu får jag ju underhållning i form av abstinens både på jobbet och hemma. :gremwink:

Vi hade tänkt hjälpa honom genom att säga att han hela tiden kommer misslyckas, så att han blir taggad att ge oss fel.

Så, krank, du kommer aldrig klara det här. Du kommer ta en cigg innan de första kritiska 3-4 dygnen är över och misslyckas återigen, för du är karaktärssvag! :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag säger såhär, jag avundas dig inte för llt smör i småland... Hoppas du iaf överlever detta !
Samtidigt så är jag sådär nöjd över att jag aldrig började röka, så man slipper våndan som du lider om/när mqn ska slutea med ett sådant här behov..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Nyss var jag hemma hos mina föräldrar, eftersom jag lovat att hälsa på. Jag rök ihop med mor om utbildningsläget (hon kom med uttalandet "det är ungefär lika illa nu som när 59% av oss var analfabeter" och jag tände till för att jag hatar svartmålningar av skolsituationen).

Efteråt satte jag nålar i byxor hon ska lägga upp åt mig, och det hela lugnade ner sig. Det brukar göra så.

Sedan följande:

- "Förresten mamma, jag håller på och försöker sluta röka. Är inne på andra dagen nu."
- "Ja, jag förstår då inte varför du skulle börja igen. hade inte du slutat?"
- "Mamma, förutom sex månaders uppehåll har jag rökt sedan jag var 18."
- "Jamen varför har du sagt att du varit rökfri, då?"


Känn värmen och stödet. Jag klampade därifrån asförbannad och besviken, trots att jag borde ha vetat hur det skulle gå - inget bra kan komma av att söka stöd hos mina föräldrar, eller berätta för dem när man gjort något dumt. Ärlighet varar aldrig längst i det fallet.




AAAAARGH!

Men, på två dagar har jag nu gått igenom flera av de annars mest rökvänliga situationer - långa väntetider, långa promenader, besök hos mina föräldrar.... Ni vet, sånty som ger en oändliga mängder stress och frustration..
SÅ jävla glad att jag har vänner som stödjer mig istället för att hoppa på och klaga och gnälla på mig, och som uppskattar när man är ärlig, och som vill hjälpa en när man har det svårt. Min kära mor är tydligen inte intresserad av att höra av mig de närmaste månaderna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja... Mammor är allt härliga. Perfekta skuldbeläggningsmaskiner.

Bli mammafri istället. Det är nog betydligt hälsosammare än att vara rökfri.

Nä; stort grattis till dig för rökfriheten. Personligen har jag lätt för att sluta, men vill inte. Jag menar; hur skall man då få cancer?

Men likväl är jag imponerad över de som har svårt att sluta, som bestämmer sig för att göra det och som det går bra för. Jag håller tummarna för dig, krankis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ja... Mammor är allt härliga. Perfekta skuldbeläggningsmaskiner.

Bli mammafri istället. Det är nog betydligt hälsosammare än att vara rökfri.
Jag brukar reagera så när de gör sådär på att inte höra av mig på några månader. Tyvärr fyller min lillebror år på lördag, men ändå.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Efter imorgon kommer du verkligen förstå innebörden av purgatorium. Tredje dagen utan nikotin är utan tvekan något av det jävligaste jag någonsin varit med om i hela mitt liv... Men se det positivt, sen har nikotinet lämnat kroppen. Efter ytterligare nån eller några veckor kommer du till och med klara av att tänka tankar som inte handlar om rökning :gremgrin:
 
Top