Nekromanti Kranks rökslut...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Dag 3, som jag hört ska vara den värsta.

Jag vaknade av att någon kört igång Tom & Jery på hög volym i vardagsrummet, det tog mig en halvtimme att ta mig ditut och upptäcka att där fanns en av mina göteborgsboende rollspelskamrater, som var i hudik och ville umgås så mycket som möjligt innan försvinner igen.

Känner mig mest hungrig. Tjolahopp.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Bara jag tar mig igenom de här första 3-4 dagarna ska det nog gå bra...
Nja, dom grova abstinens besvären försvinner efter några dagar. Det är det där förbennade småsuget som ligger kvar i månader. Det är det man faller tillbaka på hela tiden.

Men, jag letar efter en grej. Det ska finnas en lista över exakt vilka effekter man får av att sluta röka. Hur lång tid det tar för nikotinet att helt försvinna ur kroppen, när olika vävnader börjar återbildas, när man får tillbaks luktsinnet, etc. Är det någon mer än jag som sett den listan? Jag såg den för ett bra tag sedan och anser att den är en miljon gånger bättre för motivationen än alla självgod skräckpropaganda som finns. Jag behöver hjälp att hitta den förbannade listan.
Som hopplös periodare säger jag bara: Forget It! Det finns inga riktlinjer för Abstinens. Ena dagen känns dt som du vill dra huvodet i en vägg eller bara gå ner på gatan och spöa på någon. Andra dagar är du bara darrig i hela kroppen.

Jag har laddat upp med coca-cola som tillfälligt får agera stimulant när jag behöver få i mig något, Guitar Hero som får agera något att göra med fingrarna och göra när man behöver ta en paus, och vänner som vill hjälpa mig att sluta. Bara jag tar mig igenom de här första 3-4 dagarna ska det nog gå bra...
Leta rätt på något att ta ut aggresionerna på. Jag blir pissgrining och asförbannad när jag får grym abstinens. Dart kastning eller en boxningssäck hjälper gött.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
"Som hopplös periodare säger jag bara: Forget It! Det finns inga riktlinjer för Abstinens. Ena dagen känns dt som du vill dra huvodet i en vägg eller bara gå ner på gatan och spöa på någon. Andra dagar är du bara darrig i hela kroppen."

Men det är inte abstinens krank talar om, utan andra grejer, typ när flimmerhår och liknande skadade vävnader börjar återbildas till pre-rök-nivåer. Där finns faktiskt hyfsat snabba förändringar, där lukt- och smaksinne blir bättre ganska kort tid efter att man lagt av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Kranks liv utan nikotin, dag 4

en dröm

Jag sprang omkring i en ganska stor affär av överskottsbolagstyp. Allting var av lite tafflig kvalitet; någon hade färgat verktygen i verktygslådorna man sålde med silverfärg för att dölja att vertktygen var tillverkade av dåligt material, själva verktygslådorna var av tunn böjlig plast som lätt gick sönder. Leksakshyllorna gapade halvtomma, där fanns enskilda leksaker av olika sorter men inte många av varje sort. Utom kritor och annat sånt där ingen egentligen vill ha. Där fanns också lampställningar, golvmattor, och annat. Ett ljus som kändes "billigt" lös över lokalen. Det fanns fyra kassor.

Jag sprang omkring och stal saker. Fast jag lämnade hela tiden tillbaks sakerna också, med tanken "jag ska ändå inte...". Jag hade en stark känsla av att jag inte borde, inte skulle. Jag skulle till exempel inte gå ut från butiken, för då skulle det kunna gå dåligt. På nåt sätt, jag vet inte hur - men jag vet att det var nästan exakt samma känsla jag haft när jag tänkt på rökningen den senaste tiden - att jag inte ska, inte bör, att dåliga saker händer om jag ger efter (dvs, min hälsa och ekonomi går i vasken och mina vänner och min familj suckar uppgivet "jagja, vad var det vi sa").

Jag vaknade precis när jag hittat en stor karusell mitt i lokalen. Jag minns att det var en liten, B-aktig barnkarusell som stod mitt på golvet. Och att jag precis hade skrivit en lapp om... Jag vet inte, jag minns att det var något om att mina kamrater brukade lura till sig något genom att röka på (?) ...



Nåja, dag fyra börjar med en lätt huvudvärk och torr käft, och oförändrat behov av att röka. Jag känner fortfarande viljan att gå ut och ta en cigg nångång varannan timme, men jag reagerar inte längre lika starkt på att inte göra det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Dag 5.

Igår spelade jag inte ens Guitar Hero särdeles mycket, bara ett kortare pass mot slutet av dagen.

Jag får fortfarande lust att gå och ta en rök ibland, men känslan går över fort och är inte särdeles svår att stå emot. Mitt humör börjar mojna, och jag blir inte längre tokförbannad eller tokstörd på riktigt lika små saker.

Idag ska det tydligen spelas rollspel. Kommer att kunna bli jobbigt, men jag får lösa det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
You go girl!

Progress, I say progress! Kämpa på så kommer du en vacker dag få uppleva hur sjukt äckligt rökare luktar och veta att du själv är mer av en nyutsprungen blomma igen. :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Re: You go girl!

Kämpa på så kommer du en vacker dag få uppleva hur sjukt äckligt rökare luktar
Än så länge har mitt återkomna smak- och luktsinne mest lett till att jag känner hur min egen käft fortfarande smakar, och det är fan inte lätta grejer...
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Leta rätt på något att ta ut aggresionerna på. Jag blir pissgrining och asförbannad när jag får grym abstinens. Dart kastning eller en boxningssäck hjälper gött.
Ett parti God of War på playstation 2 (om man nu har detta spel och konsol att spela det på) är också en EXTREMT bra aktivitet avreagera sig på. Argare spel än God of War är svårt att hitta.

Att sluta röka har jag ingen erfarenhet av (har aldrig börjat). Jag har dock erfarenhet av långa processer som man måste tvinga sig igenom. Som när jag på egen hand skulle försöka få min sömnrytm att bli normal. Det gick ut på att gå och lägga mig en timme senare varje kväll och gå upp åtta timmar senare. Tills läggtiden återigen var runt 22:00 och uppstigning var 06:00. Den processen kan jag säga var en annan form av Purgatorium. Att tvinga sig själv vara vaken stora delar av dygnet (trots att ens nattsömn innan inte varit fullgod) är terror i stereoformat.

Och som grädde på moset så återkom problemen trots att jag slutligen höll en rigorös läggningstid. Inte så jävla kul. Men rökning har jag hört att det faktiskt går att sluta helt och hållet med, hoppas att det går vägen för dig krank!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Som när jag på egen hand skulle försöka få min sömnrytm att bli normal. Det gick ut på att gå och lägga mig en timme senare varje kväll och gå upp åtta timmar senare. Tills läggtiden återigen var runt 22:00 och uppstigning var 06:00. Den processen kan jag säga var en annan form av Purgatorium. Att tvinga sig själv vara vaken stora delar av dygnet (trots att ens nattsömn innan inte varit fullgod) är terror i stereoformat.
Där har jag det lättare. Jag har inga större problem att ställa om mig till udda tider - att t.ex sova 2.5 timmar en natt för att komma in i en ny dygnsrytm gör jag i början av varje termin...

God of War... Alltså, det är inte våld eller ilska som är problemet, det är inte avreagering jag behövde. Det jag behövde var något som kunde:

1. Låta mig ta 5 minuters paus från vad-det-nu-var jag höll på med, 5 minuter som spenderades med att tänka på något helt annat (den avstressande effekten av en rökpaus).
2. Hålla fingrarna upptagna.

GH är lagom meditativt för att tillfredsställa det första behovwet och tillräckligt pillrigt för det andra. Att jag dessutom står upp när jag spelar (ytterligare en likhet med rökningen) hjälpte ännu mer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Dag sex, om jag inte räknat fel.

Var på krogen, vilket förde med sig sina egna frestelser. Lyckades dock undvika att tigga cigg eller feströka. Liten självförtroendeboost varje gång man tar sig an en situation där man brukar röka - utan att göra det.

Å andra sidan drack jag inte särdeles mycket, hade inte det minsta kul, träffade i stort sett ingen jag kände, och mitt i princip enda sätt att lära känna nya människor på krogen - "ursäkta, har du eld" och varianter - var borta. Måste hitta ett nytt sätt att starta konversation med vilt främmande människor.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Måste hitta ett nytt sätt att starta konversation med vilt främmande människor.
Men säg vad du brukar då, säg: "Nu hade jag vanligtvis frågat 'ursäkta, har du eld?' som svepskäl för att börja prata med dig, men jag försöker trappa ner så.. Tjena! Jag heter [insert name here], vad heter du?"

Kanske inte uppskattas av alla, men någon borde tycka att du är lite fyndig iallafall och vilja fortsätta konversationen.

//Coffe_Kanon - som försöker tipsa, trots att han egentligen ogillar att prata med vilt främmande människor på krogen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Dag... åtta? Har jag räknat rätt då?

Min bror fyllde år idag. Jag vaknade 07:30 efter fyra timmars orolig sömn. Eller inte orolig, bara otroligt lätt. Till slut gav jag upp och klev upp istället.

Var på halvkasst humör hela dagen. Överhuvudtaget verkar det som att ickerökarkrank är mer lättretlig, mer stingslig, och tjurigare än rökarkrank. Åtminstone såhär till en början.

Jaja, lillebror hade fått tag på numret på den supersnygga halvindiska bruden jag träffade på nyåret. Dagen kunde gått sämre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Re: Så hur gick det?

Nej, fan heller. I förrgår var jag på min första hemmafest helt rökfri, och det funkade utmärkt.

Still in the game.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag är glad att jag hade fel! [NT]

Fast egentligen hade jag ju rätt, på sätt och vis. :gremgrin:
 
Top