Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-14
  • Kutulu: Under veckan har jag fortsatt läsa spelledarguiden, mest. Gjort lite småkorr, men mestadels har jag bara påmint mig om vad jag höll på med senast.
  • Luna City Blues: Jag har fixat en T-shirt att ha på mig på Gothcon… Och idag skrev jag typ en A4 om Imperial. Jag reflekterade över en grej igår: Det här är nog det spel sedan Evolutionens Barn som i högst grad skrivits som ett gäng lösa anteckningar på en mobil enhet. För så har det blivit nu; det var först idag jag skapade ett "riktigt dokument"; men små textfragment, formuleringar och stycken till både Imperial och Brödraskapet har dykt upp under veckan när jag typ försökt sova eller gått till jobbet. Så idag när jag skulle skriva Imperial så öppnade jag bara Keep, sökte "Imperial"; och började med att skyffla in lite såna lösa småstycken som jag blivit nöjd med. Och sedan utgick jag från outlinen för att fylla på med resten.
Jag har också gjort ett mycket snabbt experiment, för att testa en hypotes. Och jag var ganska right on the money: Om jag utgår från min layout-mockup så hade jag tänkt tre sidor per megakorporation. Och jag gissade att det borde innebära typ två A4 i Google Docs med standard-stilmallarna. Och när jag nu testade att ta lorem ipsum-texten från Imperialkapitlet i mockupen och lägga den i ett googledokument… Well. Ganska precis två sidor. Nästan som att jag gjort det här i… femton år eller nånting och börjar få lite känsla för sånt här. Men jaja, det gör att när jag nu t.ex. skriver om Imperial så kan jag sikta på c:a två sidor, och veta att det kommer att bli typ lagom i boken sen. Sen kan man såklart fylla ut med illustrationer och sånt, om man får tag på tillräckligt många såna =) Men det ger ett ramverk.​
Jag har tänkt mig ganska kortfattade beskrivningar ändå – nåt stycke historia, ett par stycken kultur (och estetik? Svårt att beskriva med ord kanske; snarare ett jobb för illustrationerna…), ett par stycken struktur, ett par stycken interna konflikter, nån lista med utmärkande drag i (t.ex) Imperials sektorer på Luna. Och så finns ett separat kapitel senare om relationen mellan alla megakorpar och så.​
Nog för att hugga tag i för SL som vill bygga konfliktbaserade mysterier och gestalta Imperialkvarter, och får spelare som vill ha förflutet inom och kanske åsikter om megakorpen. Men inte jättemycket detaljer; det här är inte jättemycket-detaljer-spelet. Har jag tänkt.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-19
  • Luna City Blues: "OK", tänkte jag, "jag pallar nog inte att skriva så mycket om Capitol idag, men jag kan ju öppna dokumentet och sätta upp lite stolpar…" Och nu har jag lite drygt en A4. Det är nästan som att jag väntat över halva mitt liv på att få skriva det här. Inte för att jag egentligen vet om det jag skriver är bra; just nu skriver jag bara. I bakhuvudet hör jag såklart kritikers röster: "Gud så tråkigt, kan du inte göra något NYTT med megakorporationen". "Sådär skulle helt säkert inte en native speaker uttrycka sig", "Nu missar du ju hela poängen med Capitol", "Varför skriver du inte om X? X är ju min favoritdel, hur ska man kunna skriva äventyr om du inte har med X?". Huruvida de här rösterna låter som forumiter som ska få slippa nämnas vid namn låter jag vara osagt. Även om det vore så, så skulle de ju knappast kunna rå för elaka kommentarer de gjort i mitt huvud.
Jag ska inte ljuga, det är en ganska jobbig tanke det där. När jag skriver till t.ex. Rotsystem finns ju ingen riktig press. Vem fan ska jag göra besviken om det jag skriver är kack där? Ingen kan komma och känna något slags ägandeskap, ingen kan ifrågasätta att jag gör rätt eller så. Alla är överens om att det är mitt fucking spel, att jag gör vad jag vill. Min väg eller motorvägen, som de säger.​
Det är svårare med Mutant Chronicles. Såklart. Vad jag än gör så finns det folk som kommer att absolut hata det jag gör. Jag har redan stött på folk som är sura över att det inte bara är en rak fortsättning av 3e, och folk som är besvikna över att de kanske inte kommer att kunna köra vidare med sin 1e-kampanj i det nya spelet. Jag är helt övertygad om att det finns de som är ledsna över att det inte kommer på svenska. Det finns helt enkelt en massa starka känslor kring spelet, och jag kan liksom inte bara vifta undan dem och säga att de inte är rimliga eller att de borde känna annorlunda. De har ju egentligen lika stor "rätt" till Chronicles som jag har. Jag har fått ett förtroende att förvalta här, och jag är absolut inte säker på att jag kommer att leva upp till det.​
Jag hoppas att det blir bra. Jag hoppas att jag kommer att palla alla negativa kommentarer, och jag hoppas att jag kommer att kunna bemöta alla åsikter med respekt i den mån jag alls bemöter dem. Jag hoppas att jag kommer att kunna ta tillvara på de mest konstruktiva och bra klagomålen, och att jag kommer kunna gå vidare utan att gruva mig över resten.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-20
  • Luna City Blues: Helst skulle jag ju egentligen bara vilja skriva och layouta, men tyvärr konspirerar verkligheten mot mig… Alltså, i likhet med Karl Bertil Jonsson är det alls ingen synd om mig, men vissa dagar blir det helt enkelt mindre skrivande gjort, och istället behöver saker runtomkring diskuteras, kommunicera, styras upp, anpassas. Så lite sånt har jag gjort idag. Sorry för vaguebookande, men sånt är livet ibland.
T-shirten jag ska bära minst en av dagarna på Gothcon har kommit, men jag har inte hämtat ut den. Kanske dyker det upp ett foto på den i morgon på någon for av socialt media.​
På lördag ska jag nog göra ett sista krafttag och försöka få karaktärsskapandet i skick att testas på Gothcon. Jag kommer allts att gå runt med en plastmapp full med hastigt utskrivna testdokument och preliminära rollformulär, och en T-shirt med Luna City Blues-logga och Nekromakina-dito på Gothcon. De gånger jag är där. Får se om jag får till nåt speltest; i värsta fall testar jag väl bara med de jag bor hos.​
Åh! Jag anfölls av lite text också. Jag borde hälla ner den i rätt googledoc, men just nu lever den bara som anteckning i Keep. Jag kom på att jag i texten om Luna City inte diskuterat restider eller hur det faktiskt är att resa. Tanken är ju att detta är en stad som dels varit med om ett ganska rejält krig mot de Tänkande Maskinerna, och därefter fått all sin tech reducerad och retrofittad så att den ska funka hyfsat även utan sagda maskiner. Överlag har jag tänkt mycket Dark City, Metropolis, oändliga kafkaeska urbana landskap där resande tar tid, är svårt och farligt, och där säkra rutter är hårdvaluta. Jag har bestämt mig för att helt enkelt undvika att prata om exakta siffror både vad gäller stans storlek, utbredning, och population. Den är bara jättestor, och det bor jättemånga. Det kan ta dagar, veckor att ta sig från ytterkanten till mitten. Det har hänt att det tagit över en månad.​
  • Kutulu: Jag har börjat fylla ut de exempel som behövs i scenarioskrivar-guiden. Lite varje dag, eller åtminstone varannan, är väl målet…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-21
  • Luna City Blues: Jag råkade sätta mig och förbereda lite för lördagens arbete med karaktärsskapandet, och skrev dessutom nyss "klart" om Capitol. Jag fortsätter såklart oroa mig, men tänker å andra sidan att det ju förr eller senare ska in andra ögon på texten och då kan de tala om för mig vad jag missar och så vidare. Men: Två Capitolsidor skrivna iaf, och därmed har jag skrivit om 40% av megakorporationerna =)
Jag fick också hem den T-shirt jag beställt för att ha på Gothcon. Jag blev inte helt nöjd, men det är vad det är. Framför allt MC-loggan på ryggen blev ganska B, tyckte jag. Och jag tror inte jag hinner fixa en ny innan konventet. Oh well, det är vad det är. Allt är ändå i skissartat uppstarts-stadium ännu så länge, så det får väl vara OK att T-shirten är lite ful.​
(Även om jag absolut har en liten röst i bakhuvudet som pratar om vikten av att all kommunikation och representation utåt måste vara perfekt för annars kommer det här att sluta i total katastrof. Den rösten försöker jag få tyst på, för den är inte så konstruktiv)​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-22
  • Luna City Blues: Jag började skriva om Bauhaus, men märkte fort att jag inte riktigt hade formuleringarna. Så jag låter det vila lite… Att ha halvfärdiga texter brukar få fart på hjärnan, och förhoppningsvis kan jag fortsätta i morgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-04-01
  • Luna City Blues: Puuuh! Gothcon! Jag har nu testat rollpersonsskapandet med utomstående. Eller ja, utomstående och utomstående – tre kompisar. Men "folk som inte bara är mig själv" räknas. Fortfarande inte ett liksom "externt speltest", men ändå. Hur som helst gick det väldigt bra och vi hade väldigt roligt! Vi noterade några saker som jag ska fundera på, t.ex. är en av bakgrundshändelserna lite trist och ska bytas ut, och en annan är väldigt specifik och blir liiite märklig när flera rollpersoner får den. Den som ska bytas ut, byts antagligen ut mot "du har ärvt ett vapen eller en rustning; din megakorporation avgör vilket märke, beskriv på vilket sätt grejen skiljer sig från helt vanliga ex av samma grej" typ. Nåt sånt. För det efterfrågades som bakgrundshändelse, och jag gillar't.
Planen sen är definitivt att tillhandahålla nya bakgrundstabeller för t.ex. olika megakorpar och för olika yrkesgrupper. Grundboken kommer att ha begränsad variation; sen kommer mer sådan i PDF-supplement och liknande.​
Jag passade också på att kolla lite på vapen och skissa på hur jag vill ha dem. Just nu ser det ut som att jag helt enkelt beskriver vad som är typiskt för respektive megakorp (typ att Capitolgrejer är billiga, duglig kvalitet, super-massproducerade och vanliga, men ofta lite sämre pålitlighet och precision. Medan Bauhausgrejer är exklusiva, dyra, hög precision och pålitlighet. Och Imperialgrejer är stora, tunga, klumpiga men pålitliga och har rejält med stoppverkan/skada). Och sedan ha typ kanske totalt nåt tiotal eller så exempel på specifika vapen som säger specifika saker (Pirahna är med MC-mått mätt en liten och slimmad pistol, dyr… Punisher är brödraskapstillverkad, maffig, lång, ofta använd av folk som kompenserar för nåt…). Inte så mycket vapenstats, men istället så att vapnen kan säga meningsfulla saker. "Varför har den här döde trashanken en Pirahna?"​
Men ja, nu ska jag ta det lugnt resten av kvällen; i morgon ska jag fortsätta skriva om Bauhaus…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-04-02
  • Kutulu: Skrev två av de tre plats-exemplen jag tänkt mig. Det går… framåt.
  • Luna City Blues: Satte mig ner alldeles för sent idag och skrev, men jag fick i varje fall "klart" mitt första draft på Bauhaustexten. Puh! Jag funderar på om inte nästa ska få bli Cybertronic. Det blev lättare, på något sätt, när jag insåg att jag inte vill att man (i grundboken iaf) ska kunna vara rollperson från eller i den här megakorpen – de funkar nog faktiskt bäst som SLP:er. Mer mystik så. Sen kan man alltid utöka. Men det är iaf bara de och Mishima kvar, sen är Big Five kvar. Sen blir det Brödraskapet och Kartellen och sen ett kort kapitel om relationerna mellan framför allt megakorparna.
Det känns ändå bra! Nu börjar jag få känslan av att vara igång på riktigt. Och nästan varje gång jag sätter mig och skriver så går det rätt lätt – orden rinner på sådär som man vill att de ska, liksom. Jag är otroligt tacksam över att jag valde att lägga en massa tid på förarbetet här; att ha läst allt det där i relativ närtid, och att ha proppat hjärnan full av skiten, gör att det kunnat köras några vändor i mixern däruppe i hjärncentralen. De senaste månaderna är det många hjärnpruttar som skrivits ner i olika anteckningsdokument – orden vill ut. Och nu får de komma ut. Jag hade lite trubbel med Bauhaus, men inget som inte kunde fixas genom att ta en paus över en Gothconhelg tydligen.​
Jag har också fixat ett google sheet där jag trackar vilka dokument jag skrivit, vilka jag ska skriva, antal sidor och ord och så vidare. Det brukar ju, som bekant, pigga upp mig. Jag kan redan konstatera att om jag håller mig kring 950 ord så landar jag på de två sidor jag vill ha för megakorparna; i de fall jag råkat leta mig upp till 1000 eller rentav 1050 så hamnar minst ett halvt stycke på ny sida. Men allt det här ska ju redigeras och läsas av utomstående innan det layoutas, så än så länge är jag inte super-orolig.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-04-04
  • Kutulu: Alla tre platsexempel klara; onwards till nästa kapitel! Jag har också börjat planera för en liten officiell utannonsering av det nuvarande läget för sociala medier och så.
  • Luna City Blues: Antingen har jag åkt på fördröjd konventspest eller så är det bara att jag var dum i huvudet och åt för mycket socker igår, men de här två dagarna har jag verkligen mått kasst, med huvudvärk och andra problem. Så jag har fått mindre skrivet än jag skulle önska. Men! Jag har påbörjat Cybertronic-texten och skulle väl säga att den kanske är… 40% klar eller så. Om jag mår bättre i morgon så bör jag kunna få klart den då, kanske.
Jag har också börjat skissa på ett dokument med möjliga och nuvarande samarbetspartners. Folk som hört av sig och vill göra illustrationer till exempel. Mest för att försöka samla allt på ett ställe så det finns nedskrivet och inte bara nämnts i typ en chatt för flera månader sedan.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-04-06
  • Luna City Blues: Jag tror att jag åtminstone fått ihop ett första draft som jag är nöjd med för Cybertronic nu. Kanske. Det får duga, så kan jag börja jobba på Mishima härnäst. Kommer jag på något mer kan jag ju alltid fylla på då.
Om allt går vägen borde jag alltså kunna bli klar med de Stora Fem under kommande veckan, kanske också Brödraskapet. Då nånstans ska jag nog också ta och läsa igenom det jag skrivit hittills och se om något behöver fixas.​
När megakorparna och Kartellen och Brödraskaper är skrivna, plus det lilla avsittet om relationer mellan dem, ska jag nog försöka hitta nån som får läsa igenom det hela och säga ifall jag är helt knäpp eller inte.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-04-11

…och sedan följde fem dagar där en betydande del av min fritid spenderades med att försöka hantera en riktigt gruvlig återkommande huvudvärk. Idag är första dagen den här veckan som jag inte behövt reducera mina kvällsaktiviteter till enbart det absolut mest nödvändigaste + det som avhjälpt huvudvärken.
  • Kutulu: Nu har jag gått ut offentligt med att Kutulu och Eloso går skiljda vägar! Helt amicably och utan ont blod, det passade bra nu helt enkelt. Så åtminstone just nu är Kutulu verkligen bara 100% mitt eget. Det började ju som Fria Ligan-Spindelkungen-grej, togs över av Eloso. Det ger ju en viss frihetskänsla att ha det helt själv, så är det ju. Även om det också innebär nackdelar.
Eloso fortsätter sälja sitt lager av de böcker som finns. Jag har ju lite planer framöver, framför allt på en engelsk utgåva av Kutulu som jag ser fram emot. Och så försöker jag ju få ihop den här scenarioskrivar-guiden som japanerna är intresserade av (fick just ett mail från en av mina japanska kontakter som läst facebookposten om saken och var nyfiken).​
Kommer Kutulu nu fortsätta vara ett helfritt PoD-projekt? Kanske. Vi får se. Jag har fått ett erbjudande från en annan svensk rollspelsutgivare som jag är rätt sugen på att samarbeta med; har haft bra kontakt och gott intryck sedan tidigare och vet att vi tänker och tycker lika om mycket. men jag ska inte rusa in i något känner jag, det får vila lite nu och jag ska tänka efter, stöta och blöta lite etc.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-04-15
  • Luna City Blues: Jag har börjat skriva om Mishima, och precis som med de tidigare texterna har det gått oväntat bra. Eller ja, det har känts lätt att skriva; huruvida texterna faktiskt är något att ha får vi ju se. Men det är härligt med framåtrörelse! Nu hoppas jag bara på att hitta tiden och orken att skriva lite åtminstone de flesta dagar framöver trots att jag har en massa rättning och skit framför mig de närmaste veckorna. Jag har också börjat ta tag i lite admin-stuff jag egentligen borde gjort tidigare.
Den roligaste delen av det här projektet är skrivandet. Den jobbigaste delen är allt annat, där jag i princip hela tiden känner mig otillräcklig. Som att jag missar eller glömmer något, som att jag inte gör tillräckligt. Som att jag borde göra mer, och oftare, helt enkelt. Men jag antar att det är så det känns när man tar på sig vuxenbyxorna och försöker sig på att göra något med ett riktigt IP och inte bara sina egna små skitgrejor som ingen* bryr sig om.​
(* OK, "ingen" är några tusen japaner, men ändå)​
  • Kutulu: Jag lade mig ner och tänkte ta en liten gubblur på soffan, och så kräktes min hjärna upp typ fyra fullt utvecklade stycken text om olika syften skräckelement fyller i Kutulu. Så jag skrev ner dem, och tog luren. När jag vaknade så skrev jag in dem i rätt dokument. Så nu finns det något slags grundläggande ramverk för att tänka kring skräck i rollspelsäventyr som jag kan hänvisa till, men som också (tycker jag) är hjälpsamt när man bygger skräck överlag.
Kort version: Jag tänker mig tre huvudsyften för skräckelement: Estetik, känsla och utmaning. Estetik är typ "gud vad mysiga vibes det är med gotik / tentakler / 1920-talskulter". Man blir inte rädd, men det är en skön estetik helt enkelt. Svårt att sätta ord på, men viktigt ändå. Med "känsla" menar jag här alltså att man som spelare känner saker, framför allt då rädsla eller åtminstone kittling. Eller bara "eeeuuugh vad äckligt". Känsla är svårt, eller jag tycker iaf det är svårt. Vill man göra spelare rädda så får man jobba hårt, och måste ha spelarna med sig. Obehag är lättare, och med rätt spelgrupp kan man också få till en lagom nivå av hopplöshet och liksom den där hopplösa nihilismen där man tänker på hur liten man är i universum. Och "utmaning" är det här med att det ockulta är dolt, något man måste utforska och som är farligt, och där man måste balansera faran mot behovet av att veta, och att man behöver vara smart för att räkna ut hur den här ockulta världen hänger ihop.​
Inget revolutionerande kanske, men jag har tänkt en del på det och för mig är det nog framför allt estetik och problemlösning jag är ute efter, snarare än nödvändigtvis att skrämma spelare. Men man behöver olika verktyg för att jobba mot de olika målen, tänker jag.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-04-17
  • Luna City Blues: Idag blev det typ en sida Mishima… Just nu känns det helt klart som att det här blir den megakorp-text jag kommer att behöva hugga i och redigera mest senare. Kanske är det mitt nyvaknade japan-intresse som gör det, men det känns rätt viktigt att få det här rätt. Men vi får se; nu tar jag kväll och låter den här texten vila lite.
 
Top