McAber
Varulv
Ajdå. Jag tänkte inte på den aspekten. Att vapen ska vara så dyrt. En Piranha påstås iofs att vara dyr, men jag har inte de gamla grundböckerna framför mig.En intressant grej med vapen och MC: Om man använder originalreglerna, så finns det en överhängande risk att man landar i att inte ha tillräckligt med pengar för att köpa ett vapen – eller att alla (eller de flesta) rollpersoner bara har råd med det billigaste (en CAR-24 om minnet stämmer). Grundboken har helt enkelt inte speciellt många vapen som är tillgängliga för de lägre socialnivåerna! Det märkte jag när jag testrullade lite rollpersoner inför att jag byggde karaktärsskapandet till LCB.
Jag tänkte att en privat deckare (ekvivalent) alltid har något liten picka. Typ Marlove och liknande. En saturday night special eller liknande (dvs liten snubnosed revolver cirka cal .32). Å andra sidan vill jag inte att han ska få en sämre bil.Om man ska förse de just nu obeväpnade karaktärerna med vapen, så behöver de bli av med andra saker. Rhys kan få en lite sämre bil (bara värd två expensive) men frågan är vad han – med 0 i avståndsstrid – ska med skjutvapen till egentligen. Med beväpning får han ju 1 tärning bara, dvs 50% chans att träffa… Men kanske är det helt otänkbart med MC-rollpersoner utan pickadoller?
Dessutom tänkte jag att han med 0 i avståndsvapen måste ha 6 för att sträffa, fast med 2 tärningar? Hm. Jag tolkade nog reglerna på eget sätt där.
Jag tror att jag helt enkelt tänkte "puffror till de som kan skjuta med dem; de andra kan slåss med nävarna eller hitta tillhyggen". Men kan kan absolut tänka mig knivar/batonger.
Det är sant. Det är kanske jag som har en överbeväpnad bild av Mutant Chronicles i allmänhet. Det känns som om beväpningsgraden är ganska hög, kanske som någon open carry state i USA idag? Eller lite högre. Speciellt för en ykeskesgrupp som frilansare?Sedan kan man ju också fundera: Om man lastar på rollpersonerna vapen; kommer spelarna då att förvänta sig att de ska användas? Dvs, ökar man risken att det blir strid?