Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Rymdhamster;n185662 said:
Appappapp! Om du tittar lite nogrannare så ser du nog att Arya faktiskt roffar åt sig pengarna igen när hon går, till kaptenens besvikelse då han verkade vara inställd på att göra precis det både du och Arya misstänkte att han skulle göra.
Hade jag brytt mig kanske jag dubbelkollat, men jag får tro på ditt ord. Jag skyller på att jag nästan somnat i det läget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
krank;n185654 said:
Arya hyr sig en kabin på en båt som avgår mot Västerås. Eftersom hon är dum i huvudet lämnar hon pengarna hos kaptenen, som hon tydligen räknar med inte ska bara sno dem. Sen kommer den där andra lärjungen och hugger henne några gånger med kniv, men hon där ju inte så inget händer här heller, egentligen. Sansa staplar nu runt i staden med huggsår i magen. Det finns ingen risk att hon dör överhuvudtaget. Gäsp.

"Bästa säsongen hittills" min håriga, svettiga, feta röv. Inte de här första sju avsnitten åtminstone.[/FONT]
Har inte sett längre än det här avsnittet själv heller så ingen risk för spoilers. Men det fanns (nu antar jag att det redan är avslöjat) ganska roliga fan-teorier om att den vi fick se som Arya inte alls var henne utan någon annan och det fanns till och med bilder på när det var 2 "Arya" i bild samtidigt. Jag tänker mig att både den biten och även brevet (där också fans har lyckats tyda vad som stod genom att spegelvända och csi-enhanca, vilket faktiskt verkar ha fungerat) är till just för att serieskaparna vet att det har väldigt trogna fans som tycker att det här är den bästa säsongen någonsin. Mysterium liksom! Själv fastnar jag väl inte riktigt för mysterium på det sättet, jag är rätt onyfiken av mig och tycker mest det är störande men krank borde väl gilla mysterium, är inte det din grej?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
krank;n185669 said:
Det är en dum idé eftersom de har noll att tillföra och det finns noll skäl att tro att Danny ens ska ta emot dem, än mindre lyssna.
Klart de kan tillföra. De har ju båtar (något hon behöver) och kan varna om deras farbror som också är påväg dit.

Sen vet de inte om att chansen att Dany svarar dem med ett bombastiskt tal är mycket stor!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Mundo;n185679 said:
Klart de kan tillföra. De har ju båtar (något hon behöver) och kan varna om deras farbror som också är påväg dit.
Nu var jag tvungen att gå tillbaks och dubbelkolla (eller mer exakt, läsa en sammanfattning av avsnittet, fan heller att jag ser det igen) och det verkar som att de faktiskt stal med sig mer än nåt enstaka skepp (vilket är det intryck jag fick). Men de har väl inte ens i närheten av så många skepp som Danny behöver, samtidigt som hennes farbror bygger skitmånga?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Björn den gode;n185672 said:
Mysterium liksom! Själv fastnar jag väl inte riktigt för mysterium på det sättet, jag är rätt onyfiken av mig och tycker mest det är störande men krank borde väl gilla mysterium, är inte det din grej?
Absolut, mysterium är definitivt min grej. I det här fallet har de dock lyckats gräva in eventuella mysterium så djupt in i en stor hög med bajs att jag inte ens övervägde att det skulle kunna finnas några intressanta mysterier här...

Nåja, den som lever får se. Liksom, även OM det skulle visa sig finnas ett eller två intressanta mysterier som avslöjas så räddar det fortfarande inte kanske den tråkigaste säsongen hittills.

Och hela världen har ju redan avslöjat för mig att nästnästa avsnitt "förklarar en massa saker". Tur att jag skiter i GoT, hade något jag faktiskt brytt mig om spoilats på det här viset så hade jag börjat avfölja folk på facebook.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Minimoni;n185657 said:
Det är bästa säsongen hittills :)

Jag lovar att det blir bättre när du sett hela säsongen! ;-) Nej helt ärligt, jag tycker det är den bästa säsongen hittills och eftersom du hatar spoilers så kan jag bara göra det du efterfrågade. Nästa avsnitt är bättre!
Det är populärt med att namnge en massa matematiska satser, så här kommer Kranks korrelation:

Benämn populariteten av ett avsnitt Game of Thrones som P. Bestäm P som ett tal mellan 0 och 1, där 0 är fullständigt avskytt, och 1 är fantastiskt omtyckt.

P(krank) = 1 - P(världen)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Det enda som har vart över tre av fem i hela serien är fortfarande när enucken har sin gamla plågoande i en låda. Allt annat är mellanmjölk. Ett oändligt fält av mellanmjölk. "Det här är den bästa mellanmjölken hittills!"

Det enda som talar för att det fakiskt är den bästa mellanmjölken hittills är att jag efter ett par avsnitt (jag tror att det var efter avsnitt åtta) faktiskt försökte förstå hur deras värld såg ut. Jag hade ju fattat att deras sol inte är en mekansisk sol med metallband runt, men inget mer.

Det visade sig att det enda som hänt i världshitoren var generiska, oändligt låna, krig i stil med "sen var de här två folken i strid i några tusen år".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jocke;n185715 said:
Det enda som talar för att det fakiskt är den bästa mellanmjölken hittills är att jag efter ett par avsnitt (jag tror att det var efter avsnitt åtta) faktiskt försökte förstå hur deras värld såg ut. Jag hade ju fattat att deras sol inte är en mekansisk sol med metallband runt, men inget mer.
Det var en av mina första besvikelser med serien; att introt inte återspeglade någonting av världen utan bara var symboliskt. Det hade varit mycket coolare annars.

Sedan dess har jag ju fått en mer nyanserad bild av världen, till exempel har jag ju insett att Västerås är ungefär lika stort som vår världs Västerås, med ett värdshus i mitten där alla "råkar" träffa på varandra när de är ute och promenerar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Game of Thrones historia blir mycket vettigare om man komprimerar ihop historien med en faktor på cirka 10x fram tills cirka år 700 före Aegons landing där man får ändra komprimeringsfaktorn till ungefär 3x eller 2x, så att de egentligen har en 1400 år skriven historia innan Targaryens kommer till Westeros. Targaryens egen 300 åriga dynasti verkar ganska rätt.

Plötsligt så verkar narrativet vara mycket mer normalt, där man för 1700 år sedan befann sig i en för länge sedan mytisk bronsålder, och nu befinner sig i en senmedeltida period (renässans för Essos).

Sen får du komma ihåg att Westeros historia, även hur den är presenterad för oss, är en historia skriven för och av en krigarklass. Givetvis så är det bara krigen som är viktiga.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
krank;n185717 said:
Sedan dess har jag ju fått en mer nyanserad bild av världen, till exempel har jag ju insett att Västerås är ungefär lika stort som vår världs Västerås, med ett värdshus i mitten där alla "råkar" träffa på varandra när de är ute och promenerar.
Inte exakt i mitten. Lite mer till sydost.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ser inte något problem igentligen med att folk råkas träffas på samma värdshus när de reser. Trots allt så är där ju etablerade resvägar som de flesta använder, och få aviker från dessa.

Chansen är väl kanske lite större att man igentligen råkar på varandra på vägen, snarare än på ett värdshus, men så pass himla ovanligt är det nog inte ändå. För om man varit på resande fot under en tid så vill man nog ta chansen att få äta och sova på ett värdshus, eventuelt skaffa nya förnödenheteter och information och nyheter, snarare än ute i på vägarna, vilket ju kan ta sin lilla tid. På det så finns där en chans att byar och sådant längs resvägar sprang upp runtomkring ca de normala avstånd som resande eventuelt han nå innan det var dags att stanna för natten (inte alltid så klart, omgivningen runt byn har ju betydelse också, vad som finns där i rikedomar och allmänt sådant som folk behöver för att överleva, etc). Varpå chansen att man träffas just på värdshuset är lite större än vad den är på de flesta andra punkterna längs vägen. Och sen de flesta byarna ute på vägarna har ju inte mer än ett värdshus att tillgå, så var annars skulle de resande gå och råka träffas i en by?

Så den här tanken att det verkar orimligt eller något att folk skulle råka träffa på X personer på Y värdshus eller plats längs vägen... är totalt logiskt, och till viss del rimligt också. Folk i alla tidsåldrar som bor i områden med en faktiskt civilisation där, tenderar att inte bara välja ett vädersträck och sedan resa rätt ut i vildmarken och leta sig fram genom den... de tar de vanligasta vägar och leder som alla andra tar.

Visst, slumpmöten händer kanske lite mer ofta i diverse material som vi konsumerar inom diverse medier, än i verkliga livet... men så himla ovanligt är det inte att vi ibland springer på en person som vi känner där det känns som att det verkade helt slumpmässigt att vi sprang på dem. Men så himmla orimligt är det inte.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Och det är inte så att många andra serier/filmer/böcker etc. har folk som råkar stöta på varandra på lämpligt ställe för att främja plottens avancemang.

Själv har jag inte funnit det störande att folk stöter på varandra på mer eller mindre osannolika sätt. Inte som jag minns i varje fall.

Då är det mer störande när karaktärer agerar uppenbart puckat och kontraproduktivt. Öhm, där höll jag på att dra ur mig en spoiler för S06e08, trodde jag var i en annan GoT-tråd :) Nu kommer jag inte på något riktigt bra exempel bara för det... Ni fattar kanske vad jag menar ändå?

Cog.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
cogitare;n185747 said:
Då är det mer störande när karaktärer agerar uppenbart puckat och kontraproduktivt. Öhm, där höll jag på att dra ur mig en spoiler för S06e08, trodde jag var i en annan GoT-tråd :) Nu kommer jag inte på något riktigt bra exempel bara för det... Ni fattar kanske vad jag menar ändå?

Cog.
Dorne. Bara Dorne.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rhodryn;n185735 said:
Ser inte något problem igentligen med att folk råkas träffas på samma värdshus när de reser. Trots allt så är där ju etablerade resvägar som de flesta använder, och få aviker från dessa.
Precis som med frågan om vapenteknologin, så är det en fråga om skala. På medeltiden kunde det mycket väl vara så att enskilda värdshus kom till genom statliga dekret - på detta avstånd från den här staden ska det finnas ett värdshus, basta!

Särskilt i England, som ju i mycket stått som förebild, så följde resvägarna de gamla romerska vägarna. (Tom idag följer ju några av de största vägarna samma dragning!) Särskilt "huvudvägen" Winchester-London-Lincoln(-York) eller "Watling street", var ju av enorm betydelse för medeltida transporter och en riksangelägenhet.

Men skalan, som sagt. Westeros är ju UK uppförstorat - i storlek jämförbar med Sydamerika, vad jag läst - så det är mer som att tala om att alla möts på ett värdshus utanför Rio de Janeiro, på väg mellan Buenos Aires och Caracas, eller något.

På den skalan, känns det betydligt mindre sannolikt.

Men tittar vi på de kartor som presenterats, så är de ju inte heller så trovärdiga. Det är ju liksom för glest - om kontinenten vore så stor, så borde den vara mer tättbefolkad, ha betydligt många fler mindre indelningar osv. Alternativt är ju flera av de hus som presenteras som "små" (och bannermen under de viktiga husen) egentligen i samma storleksordning som de allra mest inflytelserika släkterna under medeltiden. De har ju då domäner som till ytan verkar vara som de riktigt stora hertigdömena, om vi ska följa skalan som sagt...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Det kan inte vara mycket större än UK i serien, det är helt oresonligt med tanke på restid och avstånd. En här rör sig några mil om dagen, max. För att inte tala om hur glesbefolkat det skulle bli.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Westeros är skitstort. Som tittare får man helt enkelt acceptera att folk träffar varandra oftare än de borde. Ta Star Wars som exempel, den världen är jävligt mycket större än Westeros och ändå springer folk in i varandra under osannolika förutsättningar. Det är en del av sättet att föra storyn framåt som man får acceptera.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Jocke;n185773 said:
Det kan inte vara mycket större än UK i serien, det är helt oresonligt med tanke på restid och avstånd. En här rör sig några mil om dagen, max. För att inte tala om hur glesbefolkat det skulle bli.

Det ska vara idiotstort i serien också. Men folk teleporterar när det passar sig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Jocke;n185773 said:
Det kan inte vara mycket större än UK i serien, det är helt oresonligt med tanke på restid och avstånd. En här rör sig några mil om dagen, max. För att inte tala om hur glesbefolkat det skulle bli.
För att vara precis så kan en mobil kavallerihär röra sig 16 mil per dag med rätt organisaiton (dvs mongolerna).
Om vi säger att Littlefinger var smart och förflyttade sin här den maximala distansen med båt, för att sen förflytta sig till häst så snabbt det går...

...två veckor. Det skulle ta lite mindre än två veckor att ta sig ifrån The Vale till Winterfell om vi tänker oss att Westeros ligger på en lika stor jord som våran och att norra westeros motsvarar permafrost och södra området Sahara.
Då har de tagit båt från Vale of Arryn till White Harbour och sedan ridit som fan (längs kungsvägen eller White knife) från White Harbour till Winterfell. Detta betyder att de praktiskt nog rider mestadels genom Manderlys land och undviker både Dreadfort och Karhold (fientliga territorier.

Om Westeros är midre, motsvarande spanien till Danmark ungefär, så skulle det ta cirka en vecka.

Ja, Det typ månader för den kungliga kortegen att ta sig ner från Winterfell till King's Landing. Men då har de med sig vagnar, adelsdamer, en fet kung och slösar bort tiden med att jaga och dumheter.

P.S: Om Littelfinger har varit smart och gömt sin här i White Harbour med Manderlys goda minne (Manderly hatar Boltons med ett hat som nästan matchar hans hat mot Freys) så skulle han kunna förflytta sin här på under 4 dagar. Gott om tid jämfört med den tiden som det tar för Starks att samla sin här och sedan tåga med en hel massa infanteri till Winterfell.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Nu har jag bara skummat de senaste posterna, för de behandlar saker som verkligen inte intresserar mig, men jag såg saker jag inte mindes om jag sett så jag vill bara påminna om att det råder SPOILERFRI ZON i den här tråden.

Det kan ju vara så att jag bara glömt saker, och isåfall ber jag om ursäkt, men om ni just blurtade spoilers i min tråd får ni gärna ta bort dem.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hmm... i den videon så kan vi få fram någerlunda längden i ett av leden... 400+700 (han pekar ju någerlunda i motsatt riktning på dem)... så ca 1100 miles i ett av leden... vilket blir ca 1770km. Från topp till botten är Sverige 1574km långt.

Nu vet vi ju inte om han snackar om den längsta leden, eller den kortare här... men lite så där antar jag han pekar ut just 700 och 400 först, och i någerlunda motsatt riktning för att det är den längsta leden... men som sakt, bara en ren gissning.

Så om The North är större än de andra 6 områdena tillsammans (Dorne inte inräknat)... och med tanke på hur The North ser ut... och hur de 6 andra kungadömmena ser it tillsammans... så skulle jag gissa på att man skulle någerlunda ok få plats med två sverige i de 6 andra kungadömmenas område. Vilket ju då rent gissningmässigt sätt betyder en 4-5 Sverige skulle få plats i inom de sju kungarikena av Westeros (igen... Dorne inte inräknat... Dorne verkar inte räknas med här alls, trots att den sitter fast i botten på Westeros.. XD ).

Men som sagt... rena gissningar. XD


Edit: hmm... när jag tittar på kartor... dom snackar hela tiden om sju kungadömmen... och jag såg en lista på vilka de sju kungadömmena är.. och Dorne verkar räknas in där... men enligt en kartor som jag kollar på verkar där finnas 8 eller 9 kungadömmen... är där något som jag har missar? Har någon delats upp? Eller är några av dem ihoppasatta? Eller räknas någon av dem inte in? Någon som vet?
 
Top