Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 3

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Hur skiljer man på dem, utseendemässigt? Shite walkern som Sam dödade och som såg ut som den som red en zombiehäst tidigare såg ju ut som en skinnflådd och blå människa med blå ögon, typ. Zombiesarna är alltså mer klassiska zombies helt enkelt? Fast med blå kontaktlinser då.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
White walker:


Ser ut som en skintorr gubbe och har sällan mycket till kläder på sig. Ser mer ut som en "övernaturlig nekromanti-varelse". Har klarblå ögon.

Wight:



Ser ut som random död person som blivit återupplivad. Har kläderna på sig som de hade när de dog. Får klarblå ögon.

De döda snubbarna som the nights watch hittade och som anföll gamle björnen i deras fort var en wight. Den som skrämde Sam var en white walker. Den som Sam dödade var en white walker.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
I väntan på nästa review borde du göra karaktärs-recensioner.
Ge oss en på The Onion Knight!



Vad gör han likeable?
Vad gör han mindre likeable?
Var ser du hans väg gå någonstans?
Vad tycker du om skådespelaren som porträtterar honom?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Okej, då är jag med. Jag tänkte ju att skinntorrheten helt enkelt var en naturlig effekt av att vara en iszombie och inte typ tas sönder i bitar utan t.ex. vara frystorkad under en massa år innan man vaknar. Dvs en åldersskillnad snarare än artskillnad.

Och nej, jag har tyvärr inte tid med karaktärsrecensioner. Eller ork för den delen.

Du får nöja dig med en garanti att jag sätter mig och kollar på nästa avsnitt om en stund, och postar recension innan midnatt =)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
krank;n112747 said:
Du får nöja dig med en garanti att jag sätter mig och kollar på nästa avsnitt om en stund, och postar recension innan midnatt =)
Några underhållande gissningar inför kvällens avsnitt? Som vi kan fnissa förtjust åt? :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Oldtimer;n112749 said:
Några underhållande gissningar inför kvällens avsnitt? Som vi kan fnissa förtjust åt? :)

Jag vet inte, jag. Om det blir så roligt.

Gissningar:

Hyfsat säker överlevnad: Sansa, Tyrion, Olenna
Halvsäker överlevnad: Rapey McCreepy
Fair game: Tywin, Bronn, Cersei, Lady Margarin, Shea, blomriddarn.

Har jag glömt nån viktig som är på plats?

EDIT: Förutsätter att jag gissat rätt om vilket bröllop det gäller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
Vimes;n112743 said:
Skillnaden mellan walkers och zombies har jag också missat. Är det kanske så att det är jäkligt svårt att uppmärksamma den om man inte läser böckerna?
Det är inte jättetydligt, men jag tycker de skiljer sig åt lite i att white walkers anletsdrag inte riktigt ser mänskliga ut, även om man tar hänsyn till skinntorrheten. Jag har för mig att det var runt "nu" i serien som jag började inse skillnaden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Jag är c:a 50% genom avsnittet och börjar misstänka att jag gissat fel på bröllop. Jag tänkte att det var Cersei och Loras'.

Om det är det andra, det där nån anonym slyngel ska giftas bort med en av Freys döttrar, så ser min gissning ut såhär:

Vem bryr sig/fair game: ALLA

Alltså, om det är det bröllopet, vem kan egentligen dö som nån bryr sig om? Robb och Cat är väl nästan de enda namngivna ens, och ingen av dem blir jag ju så superförvånad eller ens ledsen om de huggs ihjäl. Då kommer jag att känna mig extremt lurad på konfekten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne


MEN VAFAN. Är det här vad folk blev helt skogstokiga över? Är det det här folk gick omkring helt chockade flera dagar efter? Jag har sett Game of Thrones säsong 3 avsnitt 9, och jag är djupt besviken. Jävla skitserie.

Vi klarar av de delar som inte var kassa först då:

Fabio ("Snyggo" i förra avsnittet) visar en väg in i den befästa staden Daenerys vill in i. Han och Gråmask och Göran smyger in, dödar vakter, och lyckas tydligen med alltihopa. Göran är märkbart besviken över hur intresserad Daenerys är av Fabio. Göran är också fortsatt skeptisk till Semlan.

Gilly tycker att Sam är "som en trollkarl" för att han läst en massa i böcker. Jag vet att hon inte rår för det, och jag vet att det är fult att känna så, men jag tycker verkligen, verkligen inte om obildade karaktärer. Framför allt inte när de hamnar i underläge mot intellektuella karaktärer. Gilly är hittills ungefär lika intressant som en blöt pappkartong.

Snöjonte och hans gäng anfaller en hästodlare, som flyr. De jagar honom till en kvarn, där Bran och gänget sökt skydd. Hodor blir orolig, Bran tar över honom och lugnar ner honom. Wargen vill att Jonte ska döda hästodlaren, vilket han såklart inte gör. Ygritte sätter en pil i karln istället. Sen slåss de. Bran tar över vargarna som är i närheten. Jonte dödar wargen, men drivs på flykt efter att wargen som sin sista grej tagit över en fågel och skickat den mot honom. Rödskägg och Ygritte sticker. Ygritte verkar lite sur.

Jojen säger att Bran är typ teh chosen one; ingen annan kan ta över människor. Och så bestämmer de att Rickon ska sticka med Osha till Umbers.

OK, och sen har vi det sidospår som gjorde mig så djupt besviken: det röda bröllopet.

*djup suck*

Okej, Robb får sin mors välsignelse vad gäller planen att ta Lannisters hemborg. Sen påbörjas bröllopet. Robb får be om ursäkt inför Freys döttrar. Det visar sig att det ytliga klantgnällot som skulle tvingas gifta sig (gav jag honom ett namn? Bryr jag mig? Nej) ska gifta sig med en "snygg" dotter. I kontrast med alla de "fula" döttrarna Frey har. Jag blir så jävla, jävla trött på ytligheten här, på bröliga machosoldater som slåss i lera och bröliga adelsgrisar som nöffar. Är det tänkt att man ska tycka att Frey är äckligare än de andra? Det är marginellt isåfall. Alla jävla män på hela jävla festen är äckliga.

De kör den där vedervärdiga traditionen där hela jämra festen engagerar sig i att brudparet ska gå och knulla (INGEN PRESS). Sen stängs dörrarna, de spelar Castemere-låten och sen kommer det folk med knivar och armborst och dödar Robbs män och hans fru, den senare genom att hugga hennes gravida mage. Döpte jag frun till nåt? Fan vet. Inget minnesvärt iaf. Hon var överhuvudtaget inte så minnesvärd.

Cat och Robb skladas, Cat försöker hota Freys fru och köpa fri lejd åt Robb. Frey säger att han skiter i vilket, Bolton knivar Robb och hälsar från Lannisters, och sen skär Anonym Bonde #3 halsen av Cat.

Hunden och Arya kommer dit, ser vad som händer, sticker därifrån.

Och sen är det slut. Alltså, vilken jävla antiklimax. Vem bryr sig? Vem tyckte att Robb och Cat och whats-her-face var intressanta? Visst påverkas den totalt ointressanta och poänglösa striden om kronan, men vafan. Hur kan det här ha varit en grej? Varför var det här så superchockerande? Vem hade på riktigt några favoritkaraktärer bland offren?

Kontinuitet:
  • Daenerys får staden hon ville ha.
  • Gilly och Sam kommer till muren.
  • Snöjonte gör slut med Ygritte och flyr från vildlingarna.
  • Rickon ger sig iväg med Osha.
  • Robb, Cat och Robbs fru dödas.
Förväntningar:
  • Otroligt tråkiga miljöer. Fanns det ens miljöer?
  • Tuttar och rumpor. Inte vad jag såg.
  • Alla är osympatiska. Jupp. Eller OK, kanske inte Bran eller Arya. Men fan i helvete vad mycket brölande det var i det här avsnittet. Det var en riktig brölfest.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Kan det här ens räknas? Javars, oväntat var det väl. Knappast chockerande, och det var ju ingen man brydde sig om.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Brans tilltagande jedikrafter är ju rätt coola, faktiskt. Sidospår: För mind control powers har ju alltid traditionellt associerats med goda och rättvisa personer, och inte superonda härskare. Jag ser en ljus framtid för Bran. Eller mörk, kanske.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. ...jag orkar inte ens. I don't even.
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Han sa visserligen knappt nåt, men han var med. Och det betyder att det var för mycket av honom och hans dumma nuna.
 

Attachments

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
krank;n112768 said:
Och sen är det slut. Alltså, vilken jävla antiklimax. Vem bryr sig? Vem tyckte att Robb och Cat och whats-her-face var intressanta? Visst påverkas den totalt ointressanta och poänglösa striden om kronan, men vafan. Hur kan det här ha varit en grej? Varför var det här så superchockerande? Vem hade på riktigt några favoritkaraktärer bland offren?
Typ varenda en som förstår cinematografi och inte sätter extremt moderna värderingskrav på karaktärerna i en medieval fantasy värld :(
I'll be the first to admit that I cried when Cat died.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Mundo;n112771 said:
I'll be the first to admit that I cried when Cat died.
Cat? På riktigt? Hennes enda funktion och typ replik har ju varit BUT WHAT ABOUT MY CHIIIILDREEEEEEUUUUUHHN!?" Hur intressant var hon på en skala? Varken hon eller Robb har ju haft något nytt eller intressant att tillföra serien på typ två säsonger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
"Förstår cinematografi" förresten? wtf? Känns mest som ett snyggt ord inslängt för att antyda att jag "inte förstår". Jag förstår. Jag bryr mig bara inte eftersom alla inblandade är så tråkiga. På vilket sätt tycker du att cinematografi kommer in i bilden?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
För övrigt: Det är ett avsnitt kvar av den här säsongen. Det ser jag troligen imorgon.

Sedan kommer jag att ta en paus på några dagar, troligen till efter helgen. Två säsonger kvar; det borde jag hinna med under en prövomånad HBO Nordic tänker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
krank;n112768 said:
MEN VAFAN. Är det här vad folk blev helt skogstokiga över? Är det det här folk gick omkring helt chockade flera dagar efter? Jag har sett Game of Thrones säsong 3 avsnitt 9, och jag är djupt besviken. Jävla skitserie.
Well, du minns hur du har klagat på att det här med "vem som helst kan dö" har känts lite överdrivet, och att inte alls många har dött egentligen? Det är typ först vid det här avsnittet som det faktiskt blev en grej för oss som följde serien från början.

Visst, vi var shockade över Neds död, men i övrigt kände vi fram till nu att alla huvudpersoner nog egentligen har plotarmor. Men i och med det här avsinttet insåg vi att plotarmor nog inte existerar i den här serien. Lite synd att du fick hela det konceptet spoilat, annars hade du kanske snarare jublat över två värdelösa personers död och att du slipper se dem framöver =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Rymdhamster;n112786 said:
Visst, vi var shockade över Neds död, men i övrigt kände vi fram till nu att alla huvudpersoner nog egentligen har plotarmor. Men i och med det här avsinttet insåg vi att plotarmor nog inte existerar i den här serien. Lite synd att du fick hela det konceptet spoilat, annars hade du kanske snarare jublat över två värdelösa personers död och att du slipper se dem framöver =)
Jag förundras mest över att nån kan ha tänkt på Robb eller Cat som såpass centrala "huvudpersoner" att de hade plot armor, efter att Ned och Robert och Renly dött... De har ju varit rätt perifera i typ två säsonger nu eller nåt.

Jag är för övrigt fortfarande inte övertygad om att plot armor saknas. Kanske om Tyrion dör, eller Arya. Eller Daenerys.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
krank;n112787 said:
Jag förundras mest över att nån kan ha tänkt på Robb eller Cat som såpass centrala "huvudpersoner" att de hade plot armor, efter att Ned och Robert och Renly dött... De har ju varit rätt perifera i typ två säsonger nu eller nåt.
Det är ju så många av huvudpersonerna som är så jäkla tråkiga så jag brydde mig alldrig tillräckligt om Robb för att reflektera över om han var en riktig huvudperson eller inte. Jag mest bara förutsatte det, så att säga.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Rymdhamster;n112754 said:
Det är inte jättetydligt, men jag tycker de skiljer sig åt lite i att white walkers anletsdrag inte riktigt ser mänskliga ut, även om man tar hänsyn till skinntorrheten. Jag har för mig att det var runt "nu" i serien som jag började inse skillnaden.
Alltså, jag tycker det mest är beteendet som gör skillnaden uppenbar. White walkers agerar med uppenbar planering och någon slags intelligens. Wights är bara "braaaaaiiins", liksom...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
krank;n112787 said:
Jag förundras mest över att nån kan ha tänkt på Robb eller Cat som såpass centrala "huvudpersoner" att de hade plot armor, efter att Ned och Robert och Renly dött... De har ju varit rätt perifera i typ två säsonger nu eller nåt.

Jag är för övrigt fortfarande inte övertygad om att plot armor saknas. Kanske om Tyrion dör, eller Arya. Eller Daenerys.
Så här: många tittare (och läsare, i ett tidigare skede) var investerade i Ned som den traditionellt ädle fantasy-feodale hjälten. De blev chockade när han dog, men inte tillräckligt chockade för att fatta vad Martin höll på med. Så de flyttade över sin investering till Robb. "Aha" tänkte de, "detta är egentligen berättelsen om den UNGE hjälten som skall återställa ordningen och skipa rättvisa. Sneaky av författaren att lura oss i en hel bok/säsong, höhö." Denna illusion underblåses av att det faktiskt går mestadels bra för Robb i ungefär en och en halv bok/säsong.

Sedan tror jag personligen, och många andra bokläsare tycks hålla med mig, att det finns ett litet antal personer med plot armor. Jag skall inte säga vilka eller ens hur många.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Bolongo;n112797 said:
Så här: många tittare (och läsare, i ett tidigare skede) var investerade i Ned som den traditionellt ädle fantasy-feodale hjälten. De blev chockade när han dog, men inte tillräckligt chockade för att fatta vad Martin höll på med. Så de flyttade över sin investering till Robb. "Aha" tänkte de, "detta är egentligen berättelsen om den UNGE hjälten som skall återställa ordningen och skipa rättvisa. Sneaky av författaren att lura oss i en hel bok/säsong, höhö." Denna illusion underblåses av att det faktiskt går mestadels bra för Robb i ungefär en och en halv bok/säsong.
Nu kanske jag fått saker förstörda för mig på förväg, men jag har hemskt svårt för det här. Jag menar, Ned var ju en patriarkal gris precis som Robert; var det alltså tänkt att man skulle se honom som någon form av hjälte menar du? Och fanns det folk som tyckte för ett ögonblick att NÅGOT Robb gjorde pekade mot att han var på väg att "återställa" någon "ordning" (om det nu kan anses ha funnits nån ordning från början). Jag menar, sen farsan dog har han ju bara trampat vatten.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
krank;n112784 said:
"Förstår cinematografi" förresten? wtf? Känns mest som ett snyggt ord inslängt för att antyda att jag "inte förstår". Jag förstår. Jag bryr mig bara inte eftersom alla inblandade är så tråkiga. På vilket sätt tycker du att cinematografi kommer in i bilden?
Nej, du missförstår mig. Jag fattar helt att du inte gillade Robb/Cat/det gänget av X eller Y anledning.
Om du däremot inte förstår hur NÅGON kan gilla Stark, King in the north, etc, då förstår du inte cinematografi. Typ alla scener som vi har haft där Stark-nissarna krigar, pratar, tar beslut, har tagits med episk musik spelande i bakgrunden.
Medan hans huvudcontenders i the war of the five kings är Baelon Greyjoy (riktigt hyvens kille) Renly (död som sten) Stannis (sur gnällis på ön) och Joffrey (Rapey Mccreepy) så är det väl inte så konstigt att det mest naturliga alternativet är att gilla Robb?

Dessutom är han son till den mest omtyckta karaktären i säsong 1, Ned Stark. Du får ogilla Robb och hans gäng hur mycket du vill med vilka skäl du vill, men att säga att du inte förstår hur NÅGON kunde bry sig, då blir jag lite förvirrad.

Catelyn Tully var för övrigt en av mina favorit-karaktärer, så hah! Jag gillar Tully-gänget överlag, men sen finns det ju mycket mer om The Blackfish tillexempel i böckerna, så jag kan vara färgad av det.
 
Top