Krank kollar på Buffy the Vampire Slayer

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
When she was bad är förvisso inte seriens bästa avsnitt, men har i alla fall repliken "Whatever's causing the Joan Collins 'tude, deal with it. Embrace the pain. Spank your inner moppet. Whatever." So it got that goin for it, which is nice.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Min personliga åsikt är för övrigt att säsong 2 och 3 är de starkaste säsongerna. 2 är starkare på ett rent dramatiskt plan, men 3 är roligare. Skurken i säsong 3 är en av de bästa tv-skurkarna jag sett.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Om bara den slutat efter s03... Fram t.o.m. dit var det en rätt bra ungdomsserie, men jeebuz, main plot:en i s04, den nya karaktären i s05... *brrr*. Den sjätte säsongen har en cool twist, men verkligen, de kunde gott avslutat serien efter säsong tre.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jarl;n227363 said:
Om bara den slutat efter s03... Fram t.o.m. dit var det en rätt bra ungdomsserie, men jeebuz, main plot:en i s04, den nya karaktären i s05... *brrr*. Den sjätte säsongen har en cool twist, men verkligen, de kunde gott avslutat serien efter säsong tre.
Jag håller absolut INTE med.

Om den hade slutat efter säsong 3 så hade man missat The Body (Säsong 5), Hush (Säsong 4) OCH Once More, With Feeling (Säsong 6), vilket är typ de bästa avsnitten av Buffy någonsin (statistiskt understödd åsikt).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Cybot;n227388 said:
Jag håller absolut INTE med.

Om den hade slutat efter säsong 3 så hade man missat The Body (Säsong 5), Hush (Säsong 4) OCH Once More, With Feeling (Säsong 6), vilket är typ de bästa avsnitten av Buffy någonsin (statistiskt understödd åsikt).
De är bra avsnitt (även om jag inte bryr mig om "Once more..."), men vetesjutton om de väger upp resten av de säsongerna...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jarl;n227395 said:
De är bra avsnitt (även om jag inte bryr mig om "Once more..."), men vetesjutton om de väger upp resten av de säsongerna...
...uh. Säsong 5 är typ en av de bästa överlag. Av Top 20 Buffy episoder så hittar vi The Body, The Gift, Fool for Love, Intervention. Men överlag så är Säsong 5 bäst för att inget av avsnitten är riktigt kassa.
IMHO så toppar säsong 5 högre än säsong 3, och har generellt bättre avsnitt...men deras sämsta avsnitt är LITE sämre än säsong tre (men jag kan änd¨hitta sämre avsnitt från alla andra säsonger. Även säsong 2)

Säsong 6 är också överlag bra.
Sure. Säsong 6 kan vara en divider, men den är inte objektivt dålig på något sätt. Antingen så gillar man plotten (och då är säsong 6 överlag bra) eller så gör man det inte.

Säsong 4 är typ den enda säsongen där man kan rent ut säga att Hush kanske inte väger upp resten av säsongen. Men klarade man att se igenom säsong 1 så kan man se igenom säsong 4 för att kunna komma tillbaka till the good stuff.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag gav upp serien efter att ha sett säsong 6, då tyckte jag serien hade hade tappat typ allt som jag tyckte var bra med den.

Även de bra säsongerna av Buffy var fyllda av dåliga avsnitt, och story ark.

Buffy måste vara en av välden mest överskattade serier.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Det är lugnt, Lukas. Du måste faktiskt inte ha rätt jämt. Jag är helt OK med att du fortsätter ha fel i det här fallet, och inte fattar hur innovativ, banbrytande och inflytelserik den här serien var eller hur bra den fortfarande är. Det här är inte tråden för att diskutera huruvida Buffy är bra eller inte, så jag tänker inte ta den diskussionen.


Istället har jag gjort något mycket mer tillfredsställande än att förklara varför folk som ogillar Buffy är osofistikerade mugglare: Jag har sett S02E03: School Hard.

I det här avsnittet fortsätter flera påbörjade spår - Cordelia närmar sig Schoobygänget, Buffy har svårt att kombinera livet som elev och tonåring med livet som slayer, Xander blir marginellt mer kompetent i strid, Giles och miss Calendar fortsätter dejta/flirta/etc.

Men - det nya och viktiga är att Spike dyker upp. Spike är ungefär lika gammal som Angel, men typ tusen biljoner gånger mer intressant. Nu såhär när han introduceras är det ju som cool, hård punkrock-vampyr med Attityd, men med en mjukis-sida som han mest visar sin älskade, och galna, tjej Drusilla. Jag är inte superförtjust i Drusilla som karaktär överlag - lite för mycket "galen kvinna"-stereotyp för min del - men Spike är ju en av de karaktärer som har mest intressant story arc i hela serien. Dessutom har han snygga kläder och är inte alls lika mycket mopey emo-tråkboll som Angel.

Så; Spike dyker upp, anfaller skolan, får pisk, dödar den aptråkiga The Anointed, och deklarerar sig den nye ledaren för de lokala vampyrerna (även om rätt få överlever kvällen). Andra kontinuitetsgrejer är väl främst att Buffys morsa får se att hon kan ta hand om sig, att hennes första instinkt alltid är att rädda andra, och att hon faktiskt är kompetent. Det här vänder ju lite den annars ganska ensidigt negativa attityd Joyce haft mot sin dotter.

Sedan får vi också reda på att den nye rektorn, Snyder, faktiskt vet vad som pågår och är en del av någon form av konspiration för att tysta ner hela grejen med vampyrer och sånt.

Så - bra, tillfredsställande avsnitt som introducerar en ny (mycket bra) onding och i övrigt för alla olika trådar ett par steg framåt.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
krank;n227333 said:
What? Skrev jag inget om S02E01? Okej, då får jag väl göra såhär då:

S02E01: When she was bad är ett riktigt, riktigt tråkigt avsnitt. [- - -]
Tack, tack, tack för att jag inte är ensam om den här åsikten! Har sett det hyllas så mycket att jag ibland har trott att min Buffyuppskattningskalibrering varit helt åt helsicke....
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Ni som kan serien, skulle man kunna ha behållning av att bara singla ut favoriterna ni nämner eller behöver man ha följt plotten för att förstå kvaliteten i de enskilda avsnitten? Går det att plocka "monster of the week"-russinen ur kakan, så att säga, eller krävs det sitt sammanhang?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Daniel;n227438 said:
Ni som kan serien, skulle man kunna ha behållning av att bara singla ut favoriterna ni nämner eller behöver man ha följt plotten för att förstå kvaliteten i de enskilda avsnitten? Går det att plocka "monster of the week"-russinen ur kakan, så att säga, eller krävs det sitt sammanhang?
Sorry. Buffy är en serie som bygger på relationer. Det går att dumpa enskilda avsnitt, men det går inte att dumpa arcs utan att man tappar jättemycket.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
På rak arm skulle jag säga att de bra avsnitten ofta blir bra på grund av förförståelsen av tidigare avsnitt, som har etablerat diverse saker om figurerna sedan tidigare. Eller snarare: förförståelsen lyfter dem från bra till strålande.

De flesta avsnitt, har jag för mig, börjar med en kort "Previously on Buffy the Vampire Slayer" som kort visar relevanta bitar från tidigare avsnitt, men det ger ju inte samma djup som att ha sett dem på riktigt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Daniel;n227438 said:
Ni som kan serien, skulle man kunna ha behållning av att bara singla ut favoriterna ni nämner eller behöver man ha följt plotten för att förstå kvaliteten i de enskilda avsnitten? Går det att plocka "monster of the week"-russinen ur kakan, så att säga, eller krävs det sitt sammanhang?
Mitt råd är att helt hoppa S1, finna sig i att början av s2 är lite svår att hänga med i för att man inte sett s1 och sen se s1 efter allt annat och tänka "jasså, det var därför jag fick tipset om att hoppa över s1". Det är inte alls som Fringe där man "måste" se några av S1 avsnitten för att fatta serien. Men med Fringe rekommenderar jag att se S1 om man pallar monster-of-the-week, de är nämligen lika bra som Arkiv X monsters-of-the-week.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har nu sett S02E04: Inca Mummy Girl, och det är nog faktiskt det avsnitt hittills som överraskat mig mest. Det är ganska trevligt att upptäcka att en 20 år gammal serie fortfarande har förmågan att överraska en.

Jag menar, jag vet plotten - en inkamumie dödar den utbytesstudent som skulle ha bott hos Buffy och kan därmed se ut som hon gjorde innan hon dog, hon kärar ner sig i Xander som besvarar kärleken, men hon måste fortsätta döda för att kunna behålla sitt vackra utseende. Typ.

Men det som förvånade mig var att jag mindes det här avsnittet som skitdåligt, och det tyckte jag nog faktiskt inte att det var den här gången. Visst finns det minst sagt problematiska delar, som t.ex. att det här med att ha en dansfestgrej med temat "vi klär ut oss till olika kulturer" förhoppningsvis inte skulle flyga idag. Visst finns det pinsamma delar, framför allt i början när Xander gör hela "prata onödigt övertydligt trots att personen han pratar med uppenbarligen kan engelska".

Men. Det finns också ett gäng grejer att gilla.
  • Mumieflickan förmänskligas på ett väldigt snyggt sätt. Det här är ingen genomond person, utan snarare en spegelbild av Buffy - en person som fick världens öde på sina skuldror men som fallerat där Buffy stod fast. Jag gillar skarpt att hon till och med får ha den typiskt Whedonska humorn som i princip är reserverad för karaktärer vi ska bry oss om ("You're... a girl" - "Yes. For many years now.")
  • Nya personer som får betydelse senare introduceras. Jag tänker framför allt på Oz och Jonathan. Oz är ju viktig men tyvärr har jag skitsvårt för det sätt han skådespelas; Jonathan däremot är ju klockren överlag. Jag längtar till avsnittet där han... Ja, ni vet. Med introt.
  • Vi får instans #2 av "Xander och monsterkvinnorna", som ju är en återkommande och lite kul grej överlag.
  • Appropå Oz så ser vi också Willow liksom bli redo att släppa idén om Xander som romantisk partner, eller åtminstone påbörja arbetet med att släppa den.
Så det händer en del kontinuitetsmässigt samtidigt som vi får en nyanserad "skurk" och en plot som förstärker ett av seriens centrala teman. Win!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Ikväll har jag sett S02E05: Reptile Boy. Det är ett avsnitt vars starkaste sida är att det är roligt att sammanfatta:

Moralen i storyn är alltså att om man är en 16-årig kille ska man inte försöka smyga sig in på universitets-studentfester, för då kommer man att bli gjord narr av. Och om man är en 16-årig tjej ska man definitivt inte låta sig bjudas in till sådana fester, för risken finns att man drogas av elaka universitetpojkar och sedan matad till deras demon-orm.

Fast om man är The Slayer så kan man hugga av demon-ormen, vilket tar ifrån dem all deras makt.

Ja, alltså, symboliken är ju inte jättesubtil i det här avsnittet. Det enda som saknades var väl i princip om ormen varit enögd.

Det händer egentligen inte så mycket kontinuitetsmässigt. Cordelia fortsätter kretsa kring schoobygänget utan att vara en del av det, Giles lovar att inte Pusha Buffy riktigt lika mycket, Angel föreslår att han och Buffy kanske eventuellt nån gång ska ta en kaffe. Meh. Avsnittet kan i princip hoppas över om man har ont om tid. Det skulle ha kunnat stoppas in var som helst i S1-3, typ.

Men. Fratboys. Demon-orm. Som huggs av. Det har sina ljusa sidor.

Om jag förstått rätt kommer jag snart att behöva sluta kolla på serien på Netflix, eftersom de tyckte att det var bra att tajma 20-årsjubileet med att plocka ner serien i slutet av månaden. Tur att jag har den på DVD... Men jag måste nog nästan rippa den, för vem fasen orkar krångla med dvd-skivor och framför allt dvd-menyer år 2017? Inte den här killen, det kan jag väl säga.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Hur fan tänker Netflix? En av världens bästa serier har sitt 20-års jubileum...och så tar man bort den från sin kanal?
Det måste ha varit någon bullshit att deras rättigheter gick ut eller nått.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Om jag förstått rätt kommer jag snart att behöva sluta kolla på serien på Netflix, eftersom de tyckte att det var bra att tajma 20-årsjubileet med att plocka ner serien i slutet av månaden.
Hur fan tänker Netflix? En av världens bästa serier har sitt 20-års jubileum...och så tar man bort den från sin kanal?
Det måste ha varit någon bullshit att deras rättigheter gick ut eller nått.
Whaaat...!? Jag ser den ju via Netflix...
Kanske hinner färdigt med säsong 2, men sedan blir det alltså stopp. :(
 
Top