Nekromanti Korta Kortspel

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Spelet går ut på att man jobbar på ett cafe där det bara finns ett begränsat antal bord: 5 i form av ett kryss om jag inte missminner mig.

Borden är då "reserverade" för olika nationaliteter. Man skall se till att få in gäster på sådant sätt att man får så givande diskussioner vid borden som möjligt. Runt varje bord finns plats för 4 personer. Man skall helst försöka hålla könsfördelningen jämn, även om det är helt ok att ha ett bord med enbart män eller enbart kvinnor. Lyckasman dessutom få in så att alla personer vid bordet har samma nationalitet som bordet så får man merpoäng.

När ett bord är fyllt, så räknas poäng, och det bordet med gästertas bort, för att ersättas av ett nytt bord. Man kan även skicka bort gäster som man har på hand,då det ibland kan vara väldigt svårt att lägga något.

Blir en del pusslande och poängräkningen är lite bökig, men klart skoj.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Menar du Munchkin? För det hade jag ju faktiskt med på min lista.

Det är iaf lätt att spela, och är humoristiskt. Jag har dock bara spelat ett halvt parti och under den tiden fick jag känslan av att det mest var ett kaotiskt spel vars enda behållning var de fantastiskt roliga korten. Men om spelarna verkligen spelade ut sina roller som koboldiga monsterslaktare så kanske det kan bli lite kul. Men som sagt, jag har inte spelat det tillräckligt för att kunna uttala mig direkt. Många säger att det är jättekul dock, vissa tycker inte om det.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Lät som en klart underlig spelide, så underlig att den skulle kunna vara riktigt kul. Måste nog provas nån gång. =]

Ett annat lite underligt spel är Beer: The Card Game, där hälften av korten inte är något annat än bilder på etiketter från underliga ölsorter från mikrobryggerier i USA. Finns ölsorter som Edgar Allan Porter, Butte Creek Winter Ale och Oatmeal Stout. Sen spelar man en kväll på puben och ska försöka dricka så många öl som möjligt, spela biljard, kasta pil osv. Inte så avancerat, kanske inte håller i längden, men är rätt underhållande för ett par spel.

Ett annat spel jag har, som jag dock ännu inte provat, är Corruption, där man spelar byggfirmor som ska försöka få statliga byggkontrakt, vilket görs med att man mutar olika statliga instanser. Förutom den sköna speliden så verkar det vara ett trevligt strategiskt spel, som dessutom kan spelas i en mängd olika varianter.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Yeah!

Jag har även en bunt Cheapass Games-spel som jag inte hunnit prova, och de kan vara riktigt trevliga. Om Krille dyker upp på LinCon kanske man kan övertyga honom att ta med Witch Trial, Brawl, Falling och andra trevliga Cheapass-spel.

Before I Kill You, Mr Bond kommer jag nog ta med mig, det kan inte vara annat än bra. =] Sen tar jag nog med mig ett par av Great Brain Robbery, Kill Doctor Lucky, Unexploded Cow, James Earnest Writes Off Another Trip to Vegas, Parts Unknown, Bohnanza, Klunker, Knights, Trouble With Tribbles, The Works, Abduction, Plague & Pestilence, Tribes...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Location is requested

Var har du tänkt befinna dig någonstans? Kan du tänka dig att lämna ett spår av brödsmulor eller något så att man kan hitta dig?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Location is requested

Kan vi inte ockupera ett klassrum någonstans och sätta upp en skylt där det står www.rollspel.nu eller något sånt? Borde ju funka... tycker jag... :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Yeah!

Var får ni alla mysko spel ifrån? Jag har... *kollar bokhyllan* Memory, MixMax (som iofs är bland det roligaste som finns) och Labyrint... Har något kortspelsliknande som heter något med mormor också... *Vill ha mysko spel* :gremwink:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Location is requested

Ett hett tips är väl vid cafeterian eller stora torget, eller så kan jag sitta och hänga i nån av brädspelsbarerna som finns. Även Western-rummet eller där Hell Game håller till om de dyker upp är nog inte helt omöjligt att jag lär hänga. Såg just nu att det finns en Cheapass Games-bar förutom "SJG-baren", så jag kan nog skippa alla sådana spel. Då tar jag bara med alla riktigt underliga och obskyra spel. =]

Jag kommer nog dock inte att hålla mig på ett specifikt ställe, det är alldeles för jobbigt att vara så låst. Men nog skulle man väl kunna hitta på nån allmän samlingsplats för forumister där man kan hänga om man inte har nåt annat för sig.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Location is requested

Men hur ska vi känna igen varandra? Ska vi ha ett hemligt handslag eller? :gremwink:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Location is requested

Med lite tur har jag hunnit fixa fram buttar tills dess, som jag kanske kan se till att de säljs i kiosken eller nånstans.

Sen finns det väl en hel del som känner igen mig också, även om jag är lite sämre på det där med att veta vilka jag pratar med. =] Jag är den där långhåriga killen som inte har svarta kläder... ;]

Har funderat på att styrsla ut mig också, men lat som jag är lär det inte bli av.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Location is requested

Sen finns det ju de som fixar t-shirtar med sitt nickname på och har där... *pekar på mig själv* :gremlaugh:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Styrsla

Jag kan ta på mig historieberättarkläder. :gremsmile:

Jag har en grön jacka med huva, och jag kan låna en vandringsstav.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Location is requested

"Sen finns det ju de som fixar t-shirtar med sitt nickname på och har där... *pekar på mig själv*"

Fast dig känner jag ju igen, förhoppningsvis. :gremsmile:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Styrsla

Isåfall skulle vi vara ganska enkla att känna igen i alla fall. Tyvärr kräver min utstyrsel att jag införskaffar en massa grejer, vilket gör att det kan falla på det. Vi får se hur mycket engagemang jag har.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Location is requested

Fast dig känner jag ju igen, förhoppningsvis. :gremsmile:

Får vi allt hoppas. :gremwink: Om inte annat känner jag nog igen dig. :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Yeah!

Tja en del av de häringa spelen går (eller gick i en del fall) att få tag i på tradition.

Tyvärr så är ju vissa speltillverkare onda och tillverkar inte sina spel längre. *host* Wizards of the Coast *host*

/Ulfgeir
 
Top