Nekromanti Korta Kortspel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad finns det för kortspel och sällskapsspel som är lämpliga att spela i goda vänners lag och dessutom hyfsat lätta att lära sig? Jag tänkte att det kunde vara bra att ha något i bakfickan inför Lincon.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Kung och Slav? Poker? Chez Geek? Magic? Pokemon? Vändtia?


Storuggla, skulle föreslå Thrid Reich men det får inte plats i en ficka
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
"The Great Dalmuti" om man kan hitta det någonstans. Problemet är att jag alltid vill hålla på mycket längre än de jag spelar med.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Kung och Slav? Poker? Chez Geek? Magic? Pokemon? Vändtia?"

Pöckemöck och Magic är jag inte intresserad av. Det är väl egentligen främst spel i stil med Chez Geek som jag är ute efter. Hur fungerar egentligen Chez Geek?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
The Great Dalmuti...

...handlar om exakt vad? Är det svårt att lära sig? Eftersom jag vet att du ska till Lincon ( :gremwink: ) så är det väl bara att ta med spelet dit och söka upp mig på något sätt?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: The Great Dalmuti...

The Great Dalmuti gavs ut av WotC för många år sedan. Det är ett ganska enkelt spel som går ut på att tömma sin hand och sedan byta plats runt spelbordet efter hur man placerade sig i det senaste partiet. De som sitter på de bästa stolarna få i början av varje parti "beskatta" de som sitter i de sämsta stolarna på deras bästa kort, vilket kan ses som orättvist! :gremwink:

Det finns liknande spel med vanliga kortlekar. Jag har inte spelat någon, men jag tror att de heter saker som "Neger och president".

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Chez Geek funkar som så att man ska samla på sig så mycket "slack" som bara möjligt. Man får slack då man sover, ser på tv, surfar internet, röker på, dricker sprit och annat kul. Man blir av med slack om en slem medspelare lägger något som negerar andra kort i ens rum, i stil med Moron with Chainsaw, Übergeek eller Hungry Girl. Öh.. det är väl typ basic stuff. Kort ser ut så där, och reglerna ser ut så här.


Storuggla, spelar ut kortet "Clumsy Drunk"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Chez Geek

Jag spelade minsann Chez Geek i påskas för första gången. Gav spelet i julklapp till syrran och fick hålla mig ändå tills påsk för att få testa, livet är grymt!

Väldigt kul spel tyckte jag, spelade med syrran och en kusin, syrran var asgrym och spöade skiten ur oss totalt. Hon är en spelmässig superslacker. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Chez Geek

Fråga om du får låna det av syrran så kör vi på Lincon... :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Syrran och spelet finns i Kalmar... [NT]

Tänkte skriva lite text här, men jag orkade inte.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: The Great Dalmuti...

Det finns liknande spel med vanliga kortlekar. Jag har inte spelat någon, men jag tror att de heter saker som "Neger och president".

Men man byter inte stolar i Neger och president.

/Mogge har fjortiskoll
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
De spel jag föreslår är följande:

Chez Geek (med extra-supplement)
Fluxx
Guilliotine
Cafe Cosmopol (något sådant)
Space Beans

/Ulfgeir
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Chez Geek

Du kan alltid leta upp mig på LinCon, jag kommer säkerligen ha med mig Chez Geek, tillsammans med en uppsjö andra olika små roliga kortspel. Som Fluxx -- spelet utan regler, Mag*Blast -- rymdstrider med ljudeffekter, Guillotine -- där det gäller att ligga huvudet före, eller varför inte det ännu morbidare Mausoleum där man bättrar på sitt mausoleum genom att kvittera in pengar från rika släktingar man dödar på spektakulära sätt.

Jag är dessutom inte arrangör för någonting på LinCon, så jag kommer ha massa slötid. Jag ska inte arrangera något, helt säkert den här gången, utan tvekan. Å nåde den som försöker lura i mig nåt annat...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Cafe Cosmopol? Det har jag inte sett tidigare, skulle man kunna få en närmare beskrivning?

I övrigt kan jag instämma i alla tidigare förslag och även lägga till följande:
Mag*Blast
Illuminati
Munchkin
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Once Upon A Time

Jepp, det är en riktig höjdare, speciellt på konvent eller med folk som gillar att berätta historier. Kan bli så underbart sjuka berättelser, speciellt när man desperat försöker hitta på saker som leder historien fram till ens egna kort utan att man råkar göra det möjligt för någon motspelare att ta över.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Yeah!

Det låter som en god idé! Lär nog också ha ganska mycket slötid... Får se om jag ska spela något... Någon som har ett bra förslag, förutom Chez Geek och de andra sakerna du räknade upp? :gremwink:
 
Top