Kort pitch på en setting

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Det är ett av mina favoritspel så jag kan tänka mig bli övertalad till att spelleda något improviserat... 😉
Jag tror att jag skulle föredra att spela något baserat på din beskrivning framför att spela i den faktiska spelvärlden. Och jag gillar inte spelledare. :gremeek:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag tänker att det handlar väldigt mycket om vad gruppens spelare är bekanta med. Jag har spelat en session "rockband, turné, 80-tal" som jag hade jättesvårt att relatera till men där medspelarna verkade ha hur lätt som helst.

Andra som "transhumanism och hård sci-fi" eller "spioner under kalla kriget", "MMA-gym med slavar" eller "tidsresor och drama" är för mig enkelt men för andra i gruppen svårt, troligen beroende på vilken kulturkonsumtion vi ägnat oss åt och vilka erfarenheter vi har.

Jag tror inte att det finns några universalsvar men om vi knyter an till gruppens gemensamma intressen så kan vad som helst funka.

"New public management leder till jordens undergång" är sådant jag ser på jobbet varje dag men "drama I en symfoniorkester" har jag väldigt lite att hänga upp på.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Mänskligheten har flytt en förstörd Jord för en söderhavsparadisliknande planet. Ecoterrorister bekämpar storföretagens massiva miljöförstöring, livegna löneslavar försöker fly storföretagens hegemonier ut i en vilda västerncivilisation där vädret är lika dödligt som det främmande djurlivet. Strid är dödligt, den som inte kan simma är ännu inte född och ni kan spela intelligenta späckhuggare och delfiner som har fjärrstyrda drönare för "torra jobb" om ni vill. I djupen pågår en guldrush av sällan skådat slag efter kemiska föreningar som människan inte förstår sig på och vars ursprung är ännu mer obegripligt, men den som hittar den stor ådern blir rik bortom alla rimliga drömmar. Nu har planeten (!) bestämt sig för att göra något åt den mänskliga invasionen.

(Okej, den sista meningen är lite av en ... tolkning.)
Blue Planet?

Jag har inte läst tillräckligt mycket för att vara säker, men Neotech låter som en kandidat.
Jep.
Noir

Men jag blir svårt sugen på att undersöka ("köpa") de två andra, hoppas någon snart kommer på vilka de är...😆
Jep.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Ni spelar Marco Polo/Colombus/konkvistadorer/Jack Sparrow/Zheng He i rymden efter att den mänskliga galaktiskt civilisationen har fallit runt fyra gånger; erat rymdskepp är en större stad; teknologi ses mer som nåt magiskt/religiöst en vetenskapligt; magi finns; och allt vill döda er.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Tussen och en natt i rymden, där planeter är oaser av liv i rymdens svarta öken.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Ni spelar personal på en restaurang i slutet av 40talet.
Ni måste få en bra recension av en känd matkritiker annars är ni körda.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Ni spelar personal på en restaurang i slutet av 40talet.
Ni måste få en bra recension av en känd matkritiker annars är ni körda.
Det kan heta "Bearnaisesås, Pommes och Ketchup - Föda eller Döda"
 
Top