Kort pitch på en setting

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
I en annan tråd så menade Genesis att det enda som behövde för att spelas var pitchen:
hemliga sällskap, mystiska monster och smutsiga gränder i Europas kulturhuvudstäder
och det håller jag med om, det där är en setting jag skulle kunna tänka mig att spela i, men det fick mig också att tänka vilka andra settings finns därute som är lika lättpitchade? Jag kan börja:

"Fransk diskbänksrealism med ett centralt problem som alla karaktärer relaterar till"
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Ja, poängen med tråden är väl att med få ord pitcha settings som redan finns?
I mitt morgon yra tillstånd så missade jag hela poängen och la bara en trött gissning på vilken setting det rörde sig om.

"Klaustrofobi, panik, död och xenomorphs"
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Ja även om jag tänkte mig existerande settings så kom jag på att det behöver vi ju inte alls begränsa oss till, så ni får gärna pitcha helt påhittade nya settings också, så länge det går att formulera kärnfult.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Alla du älskar är en gisslan som korrumperar ditt omdöme och stjäl din förmåga att göra det rätta. Du har också ett lasersvärd.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Är det meningen att vi skall gissa?
Klaustrofobi, panik, död och xenomorphs
Aliens

En rymdopera dystopi så fruktansvärd att de massmördande anime-stalinisterna är de goda killarna.
40k

Alla du älskar är en gisslan som korrumperar ditt omdöme och stjäl din förmåga att göra det rätta. Du har också ett lasersvärd.
Star Wars
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Ni är politikersoldater som måste hantera de enade politiska grupperna på er sidas olika behov så att ni kan sammarbeta! Folket på er sida är bland annat de kannibalistiska våldtäktsmännen, seriemördarna, gravplundrarna, farliga hemlösa, insektsdyrkande cyborger, eko-terroristerna, incesthippiesen och nazisterna. Lyckas ni inte hålla ihop er politiska allians kommer den onda sidan vinna!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Jag tänkte att meningen var miljöer som kan sammanfattas med en enkel pitch och man behöver inte så mycket mer. Alltså att om jag sätter igång och spelar ett lir baserat på frasen "hemliga sällskap, mystiska monster och smutsiga gränder i Europas kulturhuvudstäder" så kommer jag att landa i något som är rätt likt Götterdämmerung, även om jag inte har koll på spelet i sig. (Tror jag, för jag har ju noll koll på Götterdämmerung.)

Ska jag sammanfatta "Alien"-världen så skulle jag nog bara säga "Alien". Känns som att det räcker, då de flesta har tillräcklig koll på miljön för att kunna spela i den utan att behöva köpa rollspelet.

Andra världar, som typ Mundana, känns väldigt svåra att sammanfatta i en liten pitch. "Klassisk fantasy med matriarkala orcher", kanske? Man skulle nog komma ganska nära, fast så klart är en del av vad folk gillar med Mundana att den är så genomtänkt och väl sammanhängande.

Björns sammanfattning av Psychodrame i OP är ju också tydligt så. Jag kan spela baserat på bara den sammanfattningen och komma väldigt nära en omgång Psychodrame. Faktum är att den pitchen är typ 90% av Psychodrame.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Man spelar spirituella parasiter som stjäl barns kroppar och sedan livnär sig på människors drömmar genom att bland annat förstöra oersättlig konst och mörda folk.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Alltså, jag tycker det här är en kanonbra övning att göra helt rakt, men det är ju sjukt lockande att göra skämtpitchar:

”Fyra medeltida magiker bildade kollektiv, du kan aldrig ana vad som hände sen!”
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Okej, seriöst försök:

Det är Interview with the Vampire som ett rollspel.
 
Top