För min del tycker jag att skribenten själv äger sin text. Man har som skapare rätten att själv välja språk och stil till fullo. Särskilt i så nischade sammanhang som indie-spel.
Men man bör komma ihåg att det är svårt att skriva. Både att skriva tydligt, korrekt och lättillgängligt som att skriva mer avancerade texter.
Och häri ligger mitt problem med målande, men även mer koncisa, texter som jag sett inom hobbyn. Att man helt enkelt inte behärskar språket. Det kan t.ex vara att
- man använder ålderdomliga eller svåra ord man inte riktigt förstår nyanserna av.
- man växlar mellan ålderdomligt, modernt eller fackspråk på ett omotiverat eller inkonsekvent sätt.
- man använder ålderdomligt språk bitvis men matchar inte med motsvarande ålderdomlig meningsbyggnad och grammatik.
- man använder ett formellt eller högtravande språk som inte passar innehållet i texten.
- man använder bombastiska dialoger, som inte etablerats eller motiverats av texten i övrigt. Vilket gör att personerna framstår som absurda.
- man använder dialektala ord eller uttryck, eller talspråk som inte är allmängiltiga för läsekretsen.
- man bygger för komplicerade meningar och satsstrukturer.
- man lastar in för mycket bindeord och adjektiv i meningarna, eller bara gör texten otymplig.
- man använder så ovanliga ord att läsaren inte förstår texten eller tappar rytmen.
- man använder ord i en konstnärlig eller överförd betydelse som skapar felaktiga, otydliga eller störande associationer och sammanhang för läsaren, utifrån vad man ville förmedla.
Nästan alla stämningstexter jag läst i rollspel på svenska gör sig skyldiga till något eller flera av punkterna ovan. Och svårigheten med komplicerade ord, konsekvent stil och målande beskrivningar gör att det är lättare att skriva mer korrekt om man använder ett enklare språk. Och ett korrekt språk är enklare att läsa och ta till sig.
Men jag ser gärna rollspelstexter som ger tanken luft under vingarna, fantastiska versmått och kreativa vindlingar - så länge språket motsvarar ambitionen.
Kör så det ryker!
Om sen Fria Ligan har mer återhållna interna språkliga guidelines och nitiska editörer för att matcha sina målgrupper och maximera vinst, ser jag bara som naturligt.

//EvilSpook