Korrektur och hur svårt det faktiskt är

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Fiktionslek;n339398 said:
Så har det varit i alla publikationer jag någonsin varit med i, och varje gång jag haft att göra med en professionell korrare med ansvar för slutkorr så har detta varit ett krav.
Som icke-professionell (men hyfsat erfaren) korrare har jag det som önskemål, men tiden finns oftast inte. Det är den stora nackdelen med att mestadels korrekturläsa produkter som kickstartats, att ledtiderna är så förbaskat tighta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Rangertheman;n339399 said:
Jag brukar göra så att jag i första vändan mest läser och försöker få en känsla för språket, samt plockar de fel som jag upptäcker. Nästa vända granskar jag mening för mening, ord för ord.
Jag brukar behöva göra tvärt om. Har jag väl läst texten en gång tenderar jag att börja bli blind för smärre stavfel. Så jag brukar börja med att få allt sånt ur världen, sen går jag tillbaka och gör en genomläsning för att hitta saker som syftningsfel.

Men det är väl ännu en fördel med en proffesionell korrare: hen vet vilka tenkiker man bör använda, och har kunnat anpassa dem till sig själv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Fiktionslek;n339398 said:
Grovkorr, visst, men den riktiga slutkorren sker alltid mot den satta texten. Annars går det ju inte att fånga problem som uppstått i sättningen. Hur ska du kunna kolla avstavning annars? Eller ensamradingar? Textbortfall? Vita fläckar? Etc. Etc. När det gäller redigering brukar det dessutom alltid komma förändringar baserat på layouten.
För mig är detta en grafisk redaktör, inte en som bearbetar texten. Så ja, då håller jag med dig.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Rickard;n339421 said:
För mig är detta en grafisk redaktör, inte en som bearbetar texten. Så ja, då håller jag med dig.
Roller sammanfaller ofta, och redaktörer är ofta korrare också. Men nån måste göra slutkorr efter sättning och då kolla efter allt, inte bara grafiska saker. Allra sista anhalten i de antologier jag varit med om är författarens slutgodkännande av den satta och korrade texten. Jag gissar att det är av nåt lagskäl.

Hälsar

Christian
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag vill bara slänga in en annan dimension i diskussionen. Jag tycker att korrläsa ett spel är ett ganska bra sätt att verkligen få det läst (ja, om man kommer in i ett relativt färdigt stadium förstås). Om man gör det på frivllig hjälp-basis blir det heller inte jobbigare än att det fortfarande är kul.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
WRNU: Korrekturläsning är tråkigt.

Också WRNU: Över 100 inlägg i en tråd om korrekturläsning.

Slutsats: Forumiter tycker att det är roligare att diskutera korrekturläsning än att faktiskt korrekturläsa.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag föredrar en rejäl korrprocess innan texten sätts, men också en läsning efter, eftersom det i samband med sättning och layout sker större eller mindre redigeringar för att anpassa texten efter layouten. Saker kortas, förlängs, ord tas bort, skrivs om för att det ska bli bra radlängd och radfall. Text som var en faktaruta i docs blir en tabell i designen. Osv. Man ska inte bara ta den färdiga texten och hälla in i en layout, det måste finnas utrymme för att den ska justeras och anpassas väl i designen. Åtminstone jag kommer att föreslå redigeringar av din text efter att jag satt den, för att layouten och helheten ska bli så bra som möjligt.

Håller också med om vikten att ha en eller flera proffskorrare snarare än glada amatörer. Det finns en anledning till att det är ett yrke som folk livnär sig på, det är svårt. I MÖRK BORG, som ändå är ett litet, regel- och textlätt rollspel, hade vi åtta redaktörer/korrläsare, gjorde säkert 1500 korrändringar av olika storlek, och då räknar jag inte de många interna korrsvängar vi gjorde innan externa korrekturläsare kom och tittade. Och ändå finns där såklart enstaka missar. Det gör det alltid.

Men jag kan inte nog understryka vilken stor roll redaktörer och korrläsare har i en bokproduktion. Det blir så sjukt mycket bättre efter varje omgång korr. Det är tidskrävande och tråkigt, men absolut nödvändigt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
pappa;n339430 said:
Men jag kan inte nog understryka vilken stor roll redigerare och korrläsare har i en bokproduktion. Det blir så sjukt mycket bättre efter varje omgång korr. Det är tidskrävande och tråkigt, men absolut nödvändigt.
Även om jag inte korrekturläst just MÖRK BORG känner jag mig uppskattad när jag läser ditt inlägg =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
pappa;n339430 said:
Men jag kan inte nog understryka vilken stor roll redigerare och korrläsare har i en bokproduktion. Det blir så sjukt mycket bättre efter varje omgång korr. Det är tidskrävande och tråkigt, men absolut nödvändigt.
QFT.

Jag skulle inte vilja släppa ifrån mig en produkt som inte korrats i flera vändor. Det märks verkligen omedelbar skillnad. Inte så att jag följer ALLA kommentarer/förslag från korrläsarna, men alla kommentarer tvingar mig ju att reflektera över texten och mina val. Det blir en mer aktiv, medveten och iterativ skapandeprocess och det är i princip alltid bättre (tycker jag) än flödesskrivande och "fri kreativitet"…

Jag önskar verkligen att jag hade pengar att lägga på korr. Eller snarare: Jag önskar att jag hade pengar att lägga på både korr och illustrationer. Som det är nu kan jag approximera kvaliteten en proffs-korrare gör genom att ha flera duktiga amatörer (inte "vem som helst från gatan" alltså, men ändå folk som inte jobbar med det och inte får betalt av mig), medan jag inte kan göra motsvarande för illustrationerna. Så då prioriterar jag att lägga de små resurser jag har på illustrationer istället för korr.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
luddwig;n339429 said:
WRNU: Korrekturläsning är tråkigt.

Också WRNU: Över 100 inlägg i en tråd om korrekturläsning.

Slutsats: Forumiter tycker att det är roligare att diskutera korrekturläsning än att faktiskt korrekturläsa.
Tror det är fel slutsats, tror bara att vi på Wrnu gillar att göra tråkiga saker, jag menar jag har till och med varit med och korrläst lite av kranks saker och jag tycker också det är rätt tråkigt att korrläsa. Dessutom skriver jag i en tråd om korrekturläsning vilket jag också tycker är rätt tråkigt. Ehm. Ok, min poäng var att vi är lite självplågare helt enkelt.
 
Top