Korrektur och hur svårt det faktiskt är

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
entomophobiac;n339282 said:
Jag upplevde det snarare som ganska oinspirerat. Men där är smaken som baken snarare än något annat. För mycket wink wink nudge nudge för min smak. Men det har fått ett fint mottagande och jag gillar att det går bra för svenska rollspelsföretag. Så bortom mina egna synpunkter om spelet är det ju suveränt om andra får ut mer av det.
Det beror kanske på vad man lägger i ordet. Menar du att det är ett oinspirerat val att överhuvudtaget göra spel av Alien, eller att utförandet är oinspirerat gjort? I det första fallet, är det en smakfråga som sagt. Jag lär aldrig spela en kampanj i spelet men det är inte för att det är dåligt utan för att jag i grunden är ointresserad av spelvärlden annat än som tillfällig underhållning - intresset räcker för ett cinematic oneshot eller två men inte mer - men jag gissar att många har ett helt annat engagemang. I det andra fallet är min uppfattning tvärtom att hantverket är gediget och ger de verktyg som behövs för att gestalta spelvärlden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Bifur;n339307 said:
Menar du att det är ett oinspirerat val att överhuvudtaget göra spel av Alien, eller att utförandet är oinspirerat gjort?
Jag vill nog mena båda. Men där det första uppenbarligen ändå gjort att jag köpt spelet så är jag mer besviken på det andra. Men som med alla varumärken handlar ju det mer om vad just detta råkar betyda för mig. Jag hade hellre fått lite verktyg för att bygga upp intressanta scenarier kring xenomorfer än listor och beskrivningar av mer eller mindre ointressanta företag, exempelvis. Eller för den delen alla dessa filmcitat som blandas in även i ren brödtext. Nuke it from orbit. Game over, man. *suck*

Mycket av det som funkar (för mig) i Alien-universat funkar för att det inte förklaras. Särskilt som förklaringarna i Alien-rollspelet ofta känns mer som fan service än som en komplett värld. Jag har exempelvis väldigt svårt för beskrivningen av Colonial Marines som badass och supertuffa, där den gamla hederliga Colonial Marines Technical Manual målar upp dem mer som en tekniskt eftersatt insatsstyrka som blåser runt i rymden och agerar security theater när de inte går storföretagens ärenden. Den sortens nyanser hade jag önskat i rollspelet.

Detta blir förträffligt OT hur som helst...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Även om det är viktigt med bra text så vet jag att jag själv är mindre känslig inför språkliga missar än vissa andra -- eller ens mot vad jag själv varit förr -- och tycker att en outgiven pärla är mindre värd för allmänheten än en utgiven gråsten. Och hittills har jag aldrig fått några påpekanden om språkbruket i mina texter. (Såg ni! Jag inledde en mening med "och"! Och där hade jag utropstecknet utanför citationstecknet! Är det verkligen okej? Vad är rätt? Vem är petig nog att bry sig?)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Björn Wärmedal;n339311 said:
(Såg ni! Jag inledde en mening med "och"! Och där hade jag utropstecknet utanför citationstecknet! Är det verkligen okej? Vad är rätt? Vem är petig nog att bry sig?)
Man får inleda meningar med "och" då och då (eller ofta, om man skriver bibliskt!). Och utropstecknet ska vara utanför citattecknet om du inte citerar ett utrop -- förutsatt att du skriver på svenska. På engelska ska det vara innanför.

Hälsar

Christian -- petig :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Fiktionslek;n339313 said:
Man får inleda meningar med "och" då och då (eller ofta, om man skriver bibliskt!). Och utropstecknet ska vara utanför citattecknet om du inte citerar ett utrop -- förutsatt att du skriver på svenska. På engelska ska det vara innanför.

Hälsar

Christian -- petig :)
<3

Jobbigt för mig som skriver både på engelska och svenska och har personliga preferenser formade av stränghantering i diverse programmeringsspråk :D
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Hej, jag vill bara påpeka för de som vill diskutera att de är missnöjda med ett spel, men inte är det på grund av dålig korrekturläsning, att det finns gott om andra trådar att föra den diskussionen i.

Tack så mycket!
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Utan att veta vad jag pratar om när det gäller korrläsning av mer generella texter, så är det inom programmeringsvärlden bättre med fler ögon på koden. Jag tänker därför att saker som en alpha-release skulle kunna vara något att involvera fler i, och då i form av ren text utan layout.
En beta-release är oftast också väldigt givande, men risken är då att det finns så mycket annat att titta på (speciellt om det finns en massa supersnygga bilder) att lite fokus går åt till annat.

Speciellt för mindre produktioner så tänker jag att man bör kunna lära sig av/låna rutiner inom open source. Jag tror många skulle vara glada över att kommentera vad de tyckte var oklart eller fel i t.ex. ett kapitel, i utbyte mot ett tack i den tryckta versionen av boken. För större projekt, där det ofta finns någon form av IP, är det så klart svårare att involvera fler - men då finns det troligtvis någon form av budgte för korr också.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Rangertheman;n339160 said:
Jag får känslan att det gått lite inflation i töjmålen.
Jag har samma känsla. Förr uppfattade jag stretch goals mer som en schysst liten bonus. Nu är de i det närmaste obligatoriska, ofta många och ofta satta på en sådan nivå att de blir uppfyllda. Det innebär såklart merarbete, och om spelskaparen inte planerat för merarbetet blir förseningar eller kvalitetsproblem så som korrekturmissar (eller värre) sannolikt följden.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
illuzive;n339320 said:
Utan att veta vad jag pratar om när det gäller korrläsning av mer generella texter, så är det inom programmeringsvärlden bättre med fler ögon på koden. Jag tänker därför att saker som en alpha-release skulle kunna vara något att involvera fler i, och då i form av ren text utan layout.
En beta-release är oftast också väldigt givande, men risken är då att det finns så mycket annat att titta på (speciellt om det finns en massa supersnygga bilder) att lite fokus går åt till annat.

Speciellt för mindre produktioner så tänker jag att man bör kunna lära sig av/låna rutiner inom open source. Jag tror många skulle vara glada över att kommentera vad de tyckte var oklart eller fel i t.ex. ett kapitel, i utbyte mot ett tack i den tryckta versionen av boken. För större projekt, där det ofta finns någon form av IP, är det så klart svårare att involvera fler - men då finns det troligtvis någon form av budgte för korr också.
Bra poäng. Dessutom är det ren och skär galenskap att layouta före ordentlig korrläsning. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
ceruleanfive;n339347 said:
Bra poäng. Dessutom är det ren och skär galenskap att layouta före ordentlig korrläsning. ;)
Ja. Jag menar, mitt workflow tillåter mig att synka lätt mellan google docs och InDesign, så jag kan ganska lätt uppdatera texten i färdiglayoutat material, men är ändringarna större än något enstaka syftningsfel eller stavfel eller så, så finns ju risk att alltihop bryter samman och måste göras om helt. Och efter att jag gjord mina typografi-vändor, där jag letat onödiga avstavningar och horu… ensamradingar så blir det definitivt ingen korr.

Överlag är det bra med tydliga steg, att "låsa" texten i olika steg beroende på var i processen man är.

Och den sortens korrstruktur som illuzive pratar om är ganska precis den jag använt mig av med, upplever jag själv, gott resultat. Jag ropar här på forumet efter folk som kan tänka sig läsa en olayoutad men komplex google docs-version av texten, och det brukar gå att hitta 2–6 pers åtminstone per korrvända, som kan tänka sig att jobba i utbyte mot namncred i kolofonen…

Sen kommer ju jag också delvis från programmerings-hållet och tänker ganska ofta att det hjälper mig som skribent och rollspelsmakare när det gäller strukturer. För Ödesväktarna har jag t.om. börjat använda GitHubs issues-system för att tracka errata-grejer =)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
ceruleanfive;n339347 said:
Bra poäng. Dessutom är det ren och skär galenskap att layouta före ordentlig korrläsning. ;)
Man kan göra en grovkorr före sättning, men den riktiga korren ligger självklart efter. En ensam proffskorrare är i min erf också mycket bättre än kollektivet av frivilliga.

Hälsar

Christian
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Fiktionslek;n339381 said:
Man kan göra en grovkorr före sättning, men den riktiga korren ligger självklart efter. En ensam proffskorrare är i min erf också mycket bättre än kollektivet av frivilliga.

Hälsar

Christian
Varför är det självklart? Det råder en balans i texten innan man gör en layout, så att allting har fallit på plats. Om man rubbar den riskerar man att sabba allting som kommer efter. I bästa fall bara kapitlet. I värsta fall en större del av boken.

Redigering och korr måste göras innan layout. Alltid.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Fiktionslek;n339381 said:
Man kan göra en grovkorr före sättning, men den riktiga korren ligger självklart efter. En ensam proffskorrare är i min erf också mycket bättre än kollektivet av frivilliga.
Det låter rimligt att en (eller några få) dedikerade korrekturläsare är bättre än kollektiv korrekturläsning. De flesta som får betaversionen i sin hand har nog varken intresset eller förutsättningarna för att göra en ordentlig språkgranskning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Rickard;n339386 said:
Redigering och korr måste göras innan layout. Alltid.
Ja.

Sedan kan och bör man väl ha någon (eller flera) som gör korr av själva sättningen, varnar för ensamradingar man missat etc. Men det är ju lite annan sak, tycker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Rangertheman;n339389 said:
Det låter rimligt att en (eller några få) dedikerade korrekturläsare är bättre än kollektiv korrekturläsning. De flesta som får betaversionen i sin hand har nog varken intresset eller förutsättningarna för att göra en ordentlig språkgranskning.
Och det är fasen svårt att fokusera på att studera stavningen. När jag korrat kommer jag ofta på mig med att glida över i att bara läsa texten, snarare än att studera stavningen, och missar sålunda allt utom det mest uppenbarara och grövsta felen. Och det är inte alltid lätt när jag gick över till det så man får bläddra tillbaka ett antal sidor och börja om.

Att kunna behålla fokus, och inse när det är dags för en paus, kräver nog en del erfarenhet om man inte råkar ha en naturlig fallenhet för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Rangertheman;n339389 said:
De flesta som får betaversionen i sin hand har nog varken intresset eller förutsättningarna för att göra en ordentlig språkgranskning.
Absolut, men "betala ett proffs" finns sällan på kartan för de flesta av oss som bygger spel. Vi kan inte direkt betala marknadspriser. Jag tyckte liknelsen med open source-utveckling var klockren; när man bygger sånt har man sällan råd att styra upp en ordentlig QA-organisation och anlita riktiga speltestare heller, liksom.


Sedan kan man ha den ofantliga turen att hitta något proffs som kunnat tänka sig att gå igenom ens text också, såklart. Men det är inget jag förväntar mig eller tipsar om, eftersom det inte är något man kan räkna med. Jag är otroligt tacksam över att gizmo (Kathrin) tagit en sista korr/redigeringsvända på typ alla mina produkter, men för den dom inte har någon sådan kan bristen på proffs vägas upp något med kvantitet av amatörer.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Rickard;n339386 said:
Varför är det självklart? Det råder en balans i texten innan man gör en layout, så att allting har fallit på plats. Om man rubbar den riskerar man att sabba allting som kommer efter. I bästa fall bara kapitlet. I värsta fall en större del av boken.

Redigering och korr måste göras innan layout. Alltid.
"Redigering och korr måste göras innan och efter layout. Alltid." Jag fixade meningen. Det uppkommer alltid nya fel efter texten har monterats i layouten.

Sedan kan/bör man trixa med layouten så att det finns stöd för förändringar. I tex KULT: Divinity Losts fall så har dess asymmetriska layout både effekten vi ville ha av att illusionen vittrar sönder och verkligheter skaver lite, men samtidigt gav den oss möjlighet att anpassa sidorna efter mängden ord på sidan, genom att ändra storleken på de svarta "kilar" som finns här och var. Detta hjälper en även när man ska översätta till andra språk då olika språk äter olika mycket plats. (Tack till Dante för kil-idéen.)

Så om man tänker efter så hela flödet jobbar mot samma mål så kan man underlätta för sig självt.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Rickard;n339386 said:
Varför är det självklart? Det råder en balans i texten innan man gör en layout, så att allting har fallit på plats. Om man rubbar den riskerar man att sabba allting som kommer efter. I bästa fall bara kapitlet. I värsta fall en större del av boken.

Redigering och korr måste göras innan layout. Alltid.
Grovkorr, visst, men den riktiga slutkorren sker alltid mot den satta texten. Annars går det ju inte att fånga problem som uppstått i sättningen. Hur ska du kunna kolla avstavning annars? Eller ensamradingar? Textbortfall? Vita fläckar? Etc. Etc. När det gäller redigering brukar det dessutom alltid komma förändringar baserat på layouten.

Så har det varit i alla publikationer jag någonsin varit med i, och varje gång jag haft att göra med en professionell korrare med ansvar för slutkorr så har detta varit ett krav.

Hälsar

Christian

edit: Precis som Marco hann säga.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Rymdhamster;n339393 said:
Och det är fasen svårt att fokusera på att studera stavningen. När jag korrat kommer jag ofta på mig med att glida över i att bara läsa texten, snarare än att studera stavningen, och missar sålunda allt utom det mest uppenbarara och grövsta felen. Och det är inte alltid lätt när jag gick över till det så man får bläddra tillbaka ett antal sidor och börja om.

Att kunna behålla fokus, och inse när det är dags för en paus, kräver nog en del erfarenhet om man inte råkar ha en naturlig fallenhet för det.
Jag brukar göra så att jag i första vändan mest läser och försöker få en känsla för språket, samt plockar de fel som jag upptäcker. Nästa vända granskar jag mening för mening, ord för ord. Eftersom jag redan korrigerat uppenbara fel behöver jag inte störas av dem utan hittar mindre uppenbara fel. Eventuella tredje och fjärde vändor tar de riktigt dolda felen. Men jag håller med om att det ofta är svårt att hålla fokus, särskilt som jag mest kan sitta med texterna efter att resten av familjen gått och lagt sig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Fiktionslek;n339381 said:
Man kan göra en grovkorr före sättning, men den riktiga korren ligger självklart efter. En ensam proffskorrare är i min erf också mycket bättre än kollektivet av frivilliga.

Hälsar

Christian
Jag skulle hävda att det enbart finns fördelar med att korra texten så mycket som möjligt innan sättning, för att främst korra själva sättningen efteråt. Och att det nog enbart finns nackdelar med att inte göra så.

Ändrar man i texten efter sättning kan man ju göra om allt från avstavningar till ensamrader, till i värsta fall illustrationer och kapitelsidor.

Kanske menar vi samma sak? Annars är jag väldigt nyfiken på det andra perspektivet.

Edit: Nu var jag så där seg igen!
 
Top