Nekromanti Konverterade Klassiker!

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Coolt!

Är det DoD Online-relger, eller är det Trudvang-boxens regler?

Mina DoD-skillz är så rostiga att jag inte direkt kan se detta ...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Magnus Edlund said:
Coolt!

Är det DoD Online-relger, eller är det Trudvang-boxens regler?

Mina DoD-skillz är så rostiga att jag inte direkt kan se detta ...
Jag tar mig friheten att citera trådstarten:
»Alla konverterade klassiker har fått alla regeltekniska delar konverterade till Drakar och Demoner Trudvangs regelverk, vi pratar alltså om den magnifika boxen som Riotminds producerade för några år sedan och inte om den digitala versionen som kom senare.«
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Magnus Edlund said:
Är det DoD Online-relger, eller är det Trudvang-boxens regler?
Det är som sagt till boxen. Med tanke på din avatar sitter väl du, Magnus, som på nålar inför nästa veckas konverterade klassiker, kvack? :gremsmile:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Arfert said:
Mekanurg said:
Arfert said:
Supercoolt! Så borde Trudvang vara! :gremlaugh:

Men vad säger Steve Perrin om det? Nyfiken bara. Hur funkar det med Riot och så här gamla grejer.. egentligen? Minns ju bråket om rättigheterna om Svavelvinter.
Jo, jag tycker att det här är en förträfflig idé. Men vid konkurser brukar det vara så att rättigheter återgår till skribenterna, eller hur? Vad anser egentligen Medusa, Riot, Granström, Regebro, mfl om detta, kan man fråga sig?
Om jag skulle använda magkänsla, kunskap och erfarenhet så borde rättigheterna gått tillbaka till skribenterna i det här fallet. Om jag gjort nåt i de här produkterna så skulle jag iofs tycka tilltaget är både trevigt och kul, men jag skulle nog bli sur på Riot. Medusa skulle jag inte bli sur på däremot. Men fräckt av Riot att ge bort nåt som inte är deras.
Som översättare (och därmed den som innehar upphovsrätten till själva översättningen) tycker jag det är skit-coolt att se Sarkath Hans Gravvalv i tryck igen. 1000 bonuspoäng till Medusa Games!

(Sedan hade det ju inte varit fel av Riot att fråga om lov innan de ger bort saker de inte äger.)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
På den tredje anhalten i vår resa mellan konverterade klassiker har turen kommit till Den Vita Duvan. Detta äventyr kan tyckas vara extra kontroversiellt då det domineras av en ras vars existens diskuteras högljutt bland Trudvangs lärda män och kvinnor. Bestiarien Måns Skanke hävdade i sin skrift "Trudvangs historia - från stjärnornas barn till Gormarens ankor" att just denna sistämnda ras existerade. Läs mer om detta i utdraget; Ankor i Trudvang.



När Riotminds gav ut den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner väckte det en hel del uppmärksamhet när vissa klassiska raser inte längre fanns med i regelboken. Det fanns inga demoner, det fanns inga orcher och det fanns inga ankor. Sedan den dagen har ankorna fört en tillbakadragen tillvaro i Trudvangs ödemarker. Om de existerar eller inte är upp till var och en av oss att bestämma.

I Den Vita Duvan som i originalversionen utspelade sig på ön Caddo i spelvärlden Ereb Altor har handlingen förflyttats till ön Dalheim i södra Trudvang. Denna ö är väldigt sparsamt beskriven i Riotminds officiella böcker vilket gör det till ett utmärkt tillhåll för en så legendomspunnen ras som ankor. För er som vägrar att erkänna ankornas existens kan rasen med lätthet bytas ut mot någon annan ras som inte drar sig för att plundra intet ont anande människor på allt de äger och har. Manclider är kanske ett passande alternativ då hotet kommer från havet. Hur som helst bör Den Vita Duvan ge var spelgrupp några timmar halsbrytande spänning om spelledaren sköter sina kort rätt.

Nästa fredag: Den Nedbrunna Fatburen.

Tryck här för att ladda ner!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ankor i Trudvang... Helt underbart kort sagt, inte minst för att det där är en ny bland favoriterna av Bergtings illustrationer. Damn... Den där originalteckningen vill jag ha på min vägg... :gremlaugh:
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Är det isländsk saga, vikingar, släktfejder och ond bråd död man är ute efter så är Den Nedbrunna Fatburen äventyret man söker. Genom att förflytta handlingen från det ödsliga Island till den karga ön Utvind utanför Ejlands kust kan äventyret så gott som oförändrat spelas i Trudvangs fantastiska värld. Det är bara att slipa yxorna, dricka tunnor med mjöd, låta skägget växa vilt och säga tunga ödesmättade ord som: Þungur hnífur!



Under Drakar och Demoners tidiga gryning fanns ingen fast spelvärld utan var spelledare ansvarade för att bygga upp sin egna värld efter tycke och smak. Med tiden började detta bli ohållbart och Äventyrsspel började så smått experimentera med olika spelvärldar. Fröet till det som skulle bli Ereb Altor var planterat genom artikeln om ön Caddo i Sinkadus nr 3 men innan denna värld skulle blomma ut på allvar testade man att göra äventyr i både vikingatidens Europa såväl som i det feodala Japan. Ingen av dessa världar blev någon större framgång även om den sistnämnde premierades med en egen box kallad DoD Samuraj. Efter detta dribblande beslutade Äventyrsspel att satsa fullt ut på spelvärlden Ereb Altor.

Den Nedbrunna Fatburen var det ena av två äventyr som Äventyrsspel publicerade till vikinga-europa (det andra äventyret var Havets Vargar som är nästa veckas konverterade klassiker). I äventyret blir rollpersonerna kontaktade av fylkjarlen Grane som vill att de ska utreda varför ett av släktens förrådshus har brunnit ner. Omständigheterna är mystiska och trampar rollpersonerna inte försikigt fram i sitt undersökande kan det hända att hela Utvind sätts i brand i en storskalig släktfejd. Så här i efterhand och med facit i hand kan man tycka att det är litet synd att Äventyrsspel inte fortsatte att satsa på vikinga-europa med tanke på vilken succé spelvärlden Trudvang senare skulle bli. Det är dock lätt att vara efterklok.

Nästa fredag: Havets Vargar.

Tryck här för att ladda ner!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Så har vi kommit till vägs ände i denna omgång av konverterade klassisker. Sist ut (men inte minst) är vikingaäventyret Havets Vargar. Denna klassiker har fört en undanskymd och bortglömd tillvaro genom årtiondena. Ingen har riktigt officiellt gått ut och sagt att de gillat äventyret förutom undertecknad som nämnde det i sin lista över De 5 bästa DoD-Äventyren från Äventyrsspel i A5 format! Äventyret är så högt aktat av mig att det placerades på en hedrande 4:e plats.



Jag tror personligen att de som ogillade Havets Vargar främst gjorde det för att det inte utspelade sig i Ereb Altor. Nu i sin konverterade form är äventyret förflyttat till Trudvang och istället för en resa från Norge till Spanien går resan från Ejland till Dranvelte. Personligen tycker jag att äventyret nästan blir bättre i sin nya miljö eftersom Osthem är en så mycket djupare och färgrikare värld än det lilla av vikinga-europa som presenterades i originalet. Med hjälp av böckerna om Osthem och Mittland kan den driftiga spelledaren få ut många underhållande och lemlästande timmar av äventyret. Dessutom är det mig veterligen det enda äventyret som rollpersonerna, som stormländare, får fara på härjningståg till Mittland. Bara det borde göra det väl värt att testa äventyret? Havets Vargar går också utmärkt att spela som en uppföljare på förra veckans konverterade klassiker, Den Nedbrunna Fatburen.

Om ni vill ha fler konverterade klassiker så skriv en kommentar. Om tillräckligt många visar intresse så kanske jultomten kommer med något spännande. Den som lever får se...

/ Klaatu

Tryck här för att ladda ner!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Olle Sahlins äventyr om den försvunna olifantstatyetten vore väl ett lämpligt bidrag till den här serien.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Mekanurg said:
Olle Sahlins äventyr om den försvunna olifantstatyetten vore väl ett lämpligt bidrag till den här serien.
Jag antar att det är äventyret "Den stulna elefanten" från Sinkadus nr 22 vi pratar om. Visst var det någon sorts lös uppföljare till äventyret Djupets Fasor? Tok-Palle från "Elefanten" måste vara en av de roligaste och mest skruvade karaktärer som Olle skapat (om det nu var han som gjorde det), hans upptåg har givit många skratt. Jag tar ditt önskemål till min lista över lämpliga kandidater.

Mekanurg: Tack för att du förgyllde min ungdom.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Kul att läsa att jag har gjort dig mycket gott i din ungdom. :gremsmile:

Jo, det är det äventyret. Samtliga SLP är baserade på Olles kompisar i Forodrim och Nordmark. EDD på farsnivå.
 

ErikM

Veteran
Joined
3 Aug 2012
Messages
1
Hej, jag heter Erik Melander, och jag har efter många års frånvaro precis kommit tillbaka till rollspels-hobbyn. Och jag blev glatt överraskad att det äventyr som jag skrev när jag var 17 år har givits ut igen! (Detta är mitt första inlägg på detta forum, och också mitt första inlägg på något forum som har med rollspel att göra. Det finns ju hur mycket intressant som helst att läsa om rollspel märker jag nu!)
Edit: Den nedbrunna fatburen, alltså.
 
Top