Nekromanti Konverterade Klassiker!

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Har du någonsin undrat hur de gamla klassiska Drakar och Demoner äventyren som publicerades på 1980-talet skulle klara sig i dagens bistra Trudvang? Nu behöver du inte undra längre. Medusa Games har med tillstånd från Riotminds konverterat om några av klassikerna så att de kan mätas med dagens äventyr. Hur skarpt biter dagen svärd mot gårdagens fiender? Var fällorna lika djävulska då som nu? Är ankor bara löjliga eller har de något att tillföra Trudvang. Dessa och många andra frågor kommer under de närmsta veckorna att bli besvarade.



Först ut bland de konverterade äventyren är Sarkath Hans Gravvalv, en riktig klassiker som följde med som introduktionsäventyr till den andra utgåvan av Drakar och Demoner. Äventyret börjar med den mystiske Zarkof som närmar sig äventyrarna med en karta och berättar hissnande historier om den ökände Sarkath Han. Men vem var han egentligen? Varför dog han? Och vad är det för hemligheter som döljer sig i hans gravvalv? Dessa och många andra frågor blir besvarade i denna första av många konverterade klassiker.

Alla konverterade klassiker har fått alla regeltekniska delar konverterade till Drakar och Demoner Trudvangs regelverk, vi pratar alltså om den magnifika boxen som Riotminds producerade för några år sedan och inte om den digitala versionen som kom senare. Vidare har vissa äventyr fått vissa ortsnamn och personnamn ändrade för att de ska passa bättre till spelvärlden Trudvang. I allt annat har vi försökt vara förlagan så trogen som möjligt. Medusa Games hoppas att ni får det lika trevligt med dessa klassiska äventyr som de "gamlingar" som spelade dem under rollspelens gyllene tidsålder.

Nästa fredag: Skelettbyns Hemlighet.

Tryck här för att ladda ner!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Måste säga att jag som ungdom uppskattar det här väldigt mycket eftersom det här ger mig chansen att uppleva klassikerna.

//Lukas som aldrig orkat försöka spela så gamla föråldrade saker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Supercoolt! Så borde Trudvang vara! :gremlaugh:

Men vad säger Steve Perrin om det? Nyfiken bara. Hur funkar det med Riot och så här gamla grejer.. egentligen? Minns ju bråket om rättigheterna om Svavelvinter.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Skelettbyns hemlighet, där det var 25% chans att träffa på en skelettpatrull i en källare som var typ en 20 meter lång korridor i en 8:a. Vilken höjdare.

Jag vet inte själv om jag är ironisk.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Hm, nu måste jag nästan spela det här. Så många frågor: Varför i just ett gravvalv liksom? Får man plats med många monster där? (Svartnissar kanske?)

... Och är borden i värdshusen runda eller fyrkantiga?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Klaatu said:
Nu behöver du inte undra längre. Medusa Games har med tillstånd från Riotminds konverterat om några av klassikerna så att de kan mätas med dagens äventyr.
Ni är genier!

/Magnus
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Supercoolt! Så borde Trudvang vara! :gremlaugh:

Men vad säger Steve Perrin om det? Nyfiken bara. Hur funkar det med Riot och så här gamla grejer.. egentligen? Minns ju bråket om rättigheterna om Svavelvinter.
Jo, jag tycker att det här är en förträfflig idé. Men vid konkurser brukar det vara så att rättigheter återgår till skribenterna, eller hur? Vad anser egentligen Medusa, Riot, Granström, Regebro, mfl om detta, kan man fråga sig?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Inte nödvändigtvis så. Rättigheterna kan tas över av någon annan, särskilt om bolaget genom konkursen rekonstrueras i någon ny form.

Rättigheterna är ju en tillgång i bolaget som kan förvaltas som andra tillgångar. Bara om bolaget helt likvideras och ingen annan gör anspråk på dem (t.ex. borgenärer som vill ha ersättning för skulder) kan de sägas upphöra helt.

Däremot är det nog vanligare i sådana här sammanhang att de upphör därför att det saknas dokumentation. Jag skulle tippa på att det sällan finns ordentligt upprättade förteckningar över löpande och tidsbundna rättigheter, utan den informationen måste utläsas ur varje enskilt kontrakt - och om konkursförvaltaren inte gör det, dvs. listar eventuella licenser eller löpande rättigheter som potentiella tillgångar i konkursboet, så försvinner de av den anledningen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Arfert said:
Supercoolt! Så borde Trudvang vara! :gremlaugh:

Men vad säger Steve Perrin om det? Nyfiken bara. Hur funkar det med Riot och så här gamla grejer.. egentligen? Minns ju bråket om rättigheterna om Svavelvinter.
Jo, jag tycker att det här är en förträfflig idé. Men vid konkurser brukar det vara så att rättigheter återgår till skribenterna, eller hur? Vad anser egentligen Medusa, Riot, Granström, Regebro, mfl om detta, kan man fråga sig?
Om jag skulle använda magkänsla, kunskap och erfarenhet så borde rättigheterna gått tillbaka till skribenterna i det här fallet. Om jag gjort nåt i de här produkterna så skulle jag iofs tycka tilltaget är både trevigt och kul, men jag skulle nog bli sur på Riot. Medusa skulle jag inte bli sur på däremot. Men fräckt av Riot att ge bort nåt som inte är deras.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Som jag uppfattat det hela så har Riotminds sett om sitt hus efter "Svavelvinterincidenten" och funnit att de har "ärvt" utgivningsrätten till Sarkath Hans Gravvalv på svenska.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
De kanske skulle döpa om det till "Sarkath Leifs Gravvalv" för att undvika eventuella problem? :gremgrin:

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag kan vara felinformerad, men de har väl bara rättigheterna till varumärket? Och inte all gammalt content? Vilket de och Granström bråkade om (och uppenbarligen Granström vann). Då borde det gälla allt annat gammalt DoD-matrial, om de inte kontaktat alla upphovsmän och gjort en ny deal.

Gravvalvet är väl en gammal Chaosium-grej? Om så är fallet, hur många upplagor betalade Target för? Såna frågor måste tas i beaktande.

Hursomhelst, bra grejor, och betydligt charmigare än det mesta nytt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Arfert said:
Gravvalvet är väl en gammal Chaosium-grej? Om så är fallet, hur många upplagor betalade Target för? Såna frågor måste tas i beaktande.
Eftersom ingen här kan svara på de frågorna, tror jag inte att vi kommer att komma i hamn med att reda ut det hela här på rollspel.nu.

EDIT: och med det menar jag att för Medusas skull skulle det vara roligt om tråden inte handlade en massa om Riots rätt till rättigheter och sånt. Det kan vi ju skapa en ny tråd om.

/M
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Medusa Games fortsätter sin satsning på konverterade klassiker med Skelettbyns Hemlighet. Ett äventyr som första gången såg dagens ljus 1983 då det publicerades i Sinkadus nr 1. Äventyret återpublicerades även följande år som bonusäventyr i den andra utgåvan av äventyret Spindelkonungens Pyramid. Som äventyr är Skelettbyns Hemlighet ett tidigt bidrag och det märks för vissa partier lider av typiska barnsjukdomar som mycket annat gjorde i Drakar och Demoners begynnelse. Så här i efterhand kan dessa partier tyckas onödigt omständiga samtidigt som de är väldigt charmerande och så talande för tiden.



Skelettbyns hemlighet utspelar sig i en övergiven by i slutet av en djup och frodig dalgång i ett avlägset land. För många årstider sedan inträffade en kataklysmisk händelse i byn som slutade med att de bybor som inte flydde gick en ond bråd död till mötes. Men vad var det egentligen som hände? Vart tog byprästen vägen som ensam mötte mörkret i sin kyrka? Kan ondskan som härskar i byn betvingas eller är hemligheten så fasansfull att byn för evigt är dömd att stå under mörkrets krafter? Några äventyrare beslutar sig för att testa lyckan...

Ett litet förtydligande är på sin plats angående de konverterade äventyren. Vi har försökt att vara originaltexten så trogen som möjligt men har även gjort en "trudvangisering" där vi har tyckt att det har varit nödvändigt. Det betyder att geografi, religioner, kulturer, historia med mera kan vara ändrad för att vara anpassad till Trudvang. Äventyren är alltså inte bara konverterade rent regelmässigt utan även miljömässigt. Vi hoppas att dessa ändringar inte förringar den originalvision som respektive skapare hade för sitt äventyr och att det är oss förlåtet.

Nästa fredag: Den Vita Duvan.

Tryck här för att ladda ner!
 
Top