Nekromanti Konventsrapport Gothcon 2014

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har börjat plita ner lite tankar och reaktioner från årets Gothcon, nu såhär knappt hemkommen, i ett försök att sortera intrycken. Ännu så länge ser det ut såhär ungefär:

Rotsystem
Det var ganska hårigt men i slutänden anlände böckerna till min Göteborgske kontakt en hel dag innan jag själv, vilket innebar att jag hade 35 sköna böcker att försöka göra mig av med under konventet. Med hjälp från Xhakhal, Ronja och Krille lyckades nästan alla bli sålda. Great success! Det var sjukt kul att prata med alla som råkade besöka spelmakarrummet medan jag var där och det blev många hisspitchar och längre diskussioner om naturen, botflugor, gammal hederlig cyberpunk och vikten av ett solitt spelledarkapitel.

Bathofobi
Jag spelade Leviathan-scenarior Bathofobi med Robert själv som spelledare. Det var en väldigt intressant grupp med Arvidos, DeBracy, Matolo, Nässe och jag själv. Mycket olika spelstilar som "krockade" på ett kreativt och enormt roligt sätt.

Scenariot hade sina sidor men hade en hel del jag uppskattade. I slutänden var jag nöjd med min upplevelse.

Riotminds-bomben
Att Riotminds ska översätta sin tjänst till engelska och lansera DoD utan DoD-varumärket som "trudvang chronicles" samt "som första spelföretag i världen" tillåta folk att skapa och spara sina rollpersoner på deras tjänst var en av de roligaste snackisarna på konventet. Nu verkar de ha tagit bort en del av de mer hyperbola formuleringarna från sin pressrelease, men ändå. Reaktionerna från folk jag pratade med gick väl mellan "hahaha, det är ju tokigare och roligare än jag kunnat föreställa mig" till "men vafan, ska de köra varumärket HELT i botten"?

En sak är säker – Riot is the gift that keeps on giving. Och jag kan inte säga att jag har något dåligt samvete för att jag driver med dem. Deras fanbase är för stor och de säljer för mycket och de har för mycket pengar att lägga på illustrationer för att jag ska kunna se dem som någon underdog i sammanhanget.

Fria Ligan / Spindelkungen Förlag och andra spelmakare
Det jag gillar mest med Gothcon är nog nätverkandet med andra rollspelare och rollspelsmakare. Jag gillar att knyta kontakter, diskutera samarbeten och annat. I år avslöjades det ju då att Spindelkungens Förlag som ska fixa och trixa med Rotsystem så det kan säljas i butik faktiskt är Fria Ligan med nytt varumärke. Och det var fantastiskt kul att träffa dem och snacka lite skit. Och med Neogames. Och med Krille, såklart. Och Arfert. Och Mylingspel. Och Robert (som väl iofs kan räknas till Myling). Och litegrann med Järnringen.
Gothloot

Jag hade egentligen inte tänkt köpa något, men det gick inte så bra. Jag kommer visserligen hem med mer cash än jag åkte ner med, men jag fick ju först och främst mina Levoathangrejer från crowdfundingen och så alla Mutantprylar från att jag var med och skrev i zonkompendiet som följer med spelledarskärmen. Sen hade Krille en farlig "loppislåda" där jag hittade en Alternitybox, rollspelet Bubblegum Crisis, Over the Edge (second edition), Mystery Codex till CJ Carellas Witchcraft samt Jovian Chronicles. Och sen blev det kampanjen Eternal Lies till Trails of Cthulhu och Kuro från SF-bokhandeln. Och sen Eldritch Horror från nån annan butik, och Forbidden Desert, och en ny Warmachinegrundbox. Och så köpte jag Skuggornas Mästare, delvis för slutet av ett presentkort jag tydligen vann i någon av deras märkliga crowdfundingtävlingar.

Så… Det blev en del. Men totalt sett går jag nog ändå plus. Eller åtminstone jämnt, om man räknar med typ matkostnader och tryck av Rotsystem och sånt.

Sova hos Matolo
Jag kunde sova hos min gamle rollspelskamrat Matolo, vilket även i år innebar mjukt underlag att sova på med skönt täcke, ingen stress, trevligt sällskap. Han bor dessutom tio minuter från konventet. Success!


Jag har säkert glömt en jättemassa viktiga grejer, men det kommer väl.

?Hur var ert con?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det var första gången på Gothcon för min del och jag hade väldigt roligt. Fick till några riktigt bra spelpass i Indierummet och fick både spela med och sätta ett ansikte på ett gäng nya forumiter vilket alltid är roligt. Favoritpasset var nog Den yttersta domen natten mot lördagen med GnomviD, Genesis, ovan nämnda Kim, Lukas samt två icke-forumiter om jag förstod saken rätt - vilket otroligt häftigt och episkt drama det blev! Det var nog det bästa spelpasset jag haft med den här typen av rollspel faktiskt, även om jag inte spelat så mycket av dem tidigare. Kul att spela med GnomviD också, som är en forumit jag inte spelat med tidigare.

Ett annat bra pass var när jag spelade Durance med Genesis, Lukas och Genesis kompis Kim. Det är ett spel med en riktig häftig setting som sjuder av konflikt och spelet har en del intressant mekanik som jag tycker fungerade rätt bra för att driva storyn. Hade som sagt väldigt kul under passet men jag tror att det är ett spel som med lite mer insats kan bli riktigt bra!

Jag fick även testa Shab al Hiri Roach med Möller och ett gäng okända ansikten, vilket var ett riktigt roligt spel som jag länge har velat testa. Spelade också Mutant År Noll med chrull, Dante och Stövelkatten, vilket samt några kortare pass av diverse andra spel.

Förutom spelandet så gick jag då och då och tittade till spelmakarrummet där det var roligt att få ett ansikte på några fler av spelskaparna. Utom Indierummet och spelmakarrummet rörde jag mig bara till kaffe- och proviantpåfyllningen i cafeterian. Sammanfattningsvis en påskhelg som var miljoner gånger bättre än att sitta på trist släktkalas och leta påskägg.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
GothCon-premiär även för min del. Jag var där i huvudsak för Magic, och mycket Magic blev det. Egentligen mer än jag hade tänkt. Vi var ett gäng muntra Stockholmare och exil-Göteborgare som hade hyrt en bil och kunde låna ett hus i ett område som vår chaufför refererade till som "Backa Bel Air". Jag var lite bakis eftersom jag gjorde misstaget att umgås med Stövelkatten på onsdagen, men repade mig tillräckligt för att sitta och mysa med Magic-kort och öl sista darrande timmarna på torsdagkvällen.

Vi dök upp på konventet fredag morgon och blev upprörda över kön till registreringen, så vi bestämde oss för att göra det till ett senare dilemma och kilade bort till Magic-huset istället. Väl på plats visade det sig att man kunde registrera sig för konventet där lika gärna, och den kön bestod av c:a 0 personer till vår förtjusning. Jag fick en stilig knapp som jag antagligen tappade bort sen och som ingen under helgen var särskilt intresserad av att kika på.

En stadig frukost på Espresso House (dagens första misstag) på ett närmast postapokalyptiskt övergivet Avenyn senare var det dags för dagens andra misstag: Att börja spela Magic. Det var en s.k. Legacy-turnering som inte är en variant av Magic jag är särskilt förtjust i, och eftersom det visade sig att jag i princip var uppbokad på turneringar jag faktiskt ville spela resten av konventstiden så borde jag använt fredag förmiddag till att leta efter forumiter och hänga i indierum och annat skojigt. I vilket fall var jag tillräckligt bra på att spela kort för att vinna några paket från det senaste Magic-settet som jag gav bort till nån bättre behövande. Ungefär här fick jag syn på Dante och chrull som spanade in läget. Vi tjötade lite sådär som man gör i Göteborg, men sen blev det dags att vrida på kort igen. Här nånstans tror jag att Bunny dök upp från ingenstans också, men jag minns inte riktigt exakt hur.

I princip svältande pga bristande möjlighet att ta paus från spelandet och brist på rimliga vegetariska alternativ gav jag mig in i dagens andra turnering, i favoritvarianten Vintage. Trots att jag levt hela dagen på bananer och kaffe höll jag muntert humöret uppe, och trots att jag gjorde bort mig på kamera och precis missade finalplats var jag nöjd efter turneringen. Vi åkte vilse i Göteborg en stund och testade några av stans rondeller ett par varv, men sen hittde vi ett magiskt bra Kebabhak där vi köpte mat. Väldigt gott och supertrevlig personal!

Vi åkte hem och satt uppe och spelade gitarr, drack black russian och gastade högljutt otrevligheter till varandra. Detta straffade sig när en ilsken granne väckte oss ungefär fyra timmars sömn senare för att meddela att det inte är rimligt att sitta och hojta klockan fem på morgonen. Skamset fick vi väl gå med på det och tvättade oss lite snabbt innan vi stack iväg för dagen. Den här gången hittade vi istället för Espresso House ett utmärkt frukostalternativ nära konventet, som hade en smarrig frukostbuffé för 100:-. Tyvärr minns jag inte vad stället hette, men håll ögonen öppna efter en massa stolar och en tjusig lokal om ni är i trakterna.

Dagens turnering var i oldschoo-varianten 9394 (döpt efter de årtal från vilka man får spela kort), som var förlagd "off site" på en otroligt trevlig pub som hade den goda smaken att servera Gulden Draak för 50:- och hade Titan IPA på fat och en hel del flaskor från De Molen. Det var många kära återseenden och hela turneringen kändes nästan lite som en klassåterträff. Stämningen var hög och vi var kvar på puben fram till midnatt innan vi vände hem och la oss.

Lagomt skakig den sista dagen så körde vi repris på frukosten innan det blev dags för en avslutande Vintage-turnering. Som av en händelse fick jag en gratisvinst eftersom vi var ett ojämnt antal spelare, så jag kunde unna mig en timme att faktiskt besöka konventet på riktigt! Jag sprang in i Debbie och Robert Jonsson och nån till och tjötade en liten stund, och sen sprang jag in i chrull och Dante igen. Jag hängde på till Krilles butik och köpte Nor Bannog-häften (de är mycket tjusiga, de rekommenderas varmt till alla, unga som gamla), fick syn på några andra WRNUare men jag var lite för dimmig för att orka presentera mig. Jag stod även en stund och tittade på Raggi men var för star struck för att säga något.

Tillbaka till turneringen så kom jag och en av mina medresenärer på förstaplatserna och vann lite fler paket med Magic-kort, men några som faktiskt går att sälja den här gången. Lycka! Sen hängde vi runt lite i butikerna innan det var dags att vända hemåt. Då krockade jag lite otippat med Genesis, och vi hann växla några ord i en korsning i vilket fall. Sen åkte vi raka spåret till Stockholm och lyssnade mer eller mindre oavbrutet på Mammas nya kille-sketcher.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då får jag ju också dra mitt strå till stacken med en GohtCon-rapport..
Konventet började i vanlig ordning med inchekning & sådana bra sakaer, så mans slappp det senare när den stora anstormningen kom på torsdagen.. Efter detta så bar det afv & dumpa sakerna i sovsalen, för att senare bege sig till GothCon-puppen. Pubben var i vanlig ordning trevlig, han ,mmed att lira lite spel, dricka öl & träffa folk.
Fredagen ägnades mest åt att träffa alla man känner, snacka en massa med dem & lira lite spel. Dagen gick iaf väldigt fort... Dock så var inte liggunderlagsgudarna med mig, mitt uppblåsbara liggunderlag har antagligen ett eller flera små, små hål så man låg ganska obekvämt efter ett tag..
Lördagen inleddes med frukost, för att sedan återupprepa vad som hände under fredagen. Såg även Verbal Combat, en sväng iaf..
Söndagen var man bara mest som i en dimma, var icke pigg någonstans..

Som avslutning, så får jag säga att GothCon återigen levererade. Har haft ett underbart konvent!
 

Gunnar

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
8
För mig smygstartade GothCon med en grill hos oss på torsdagkvällen, med lite spelledare och Tebaren.

Fredagen skulle varit familjedag, men jag hamnade också på att spelleda det utmärkta scenariot Slå en t6 för san, Fantastiskt roligt och det blev bättre av att varit med på det GothCon som scenariot utspelade sig och ha spelare som också varit med. Tror det var första gången som jag spellede legendariska Orchis och Svettis, men visste redan hur bra de var och de gjorde mig inte besvikna. Ett underbart pass som följdes av lite barnrum och mycket brädspel. Konstaderade att det var fler spel som funkade bra för Theo 5,5 år och att Emma 3 år var söt och stolt över sin egna GothContröja (och sitt fjärde GothCon). Middag blev på konventet, barnen hade för kul för att vi skulle åka hem innan nattning. Och till sist tog vi oss hem med en nattgäst och spenderade slutet av kvällen vid köksbordet dödandes zombies.

Lördagen var Orent spel för hela slanten. Två pass och scenariot flöt bra för alla. Själv var det ett stort nöje att gå och lyssna på allas versioner av berättelsen. Lite coolt också att ha skrivit ett spelledarlöst scenario som var tajt att hålla inom ramen av 5 timmar. Tar de som drog över tiden som en komplimang att de njöt av historien.
Var också med på Verbal Kombat, en väldigt bra turnering, när jag såg första matchen var min tanke "det här skulle lika gärna kunnat varit en final" och klassen var överlag väldigt hög. Minns att någon för ett år sedan tyckte det var synd med så många scenrävar med, men när både jag och Jens åker ut i kvarten så är det nog inget att klaga på ;-)

Söndagen hann vi inte in till konventet, men jag var nöjd av att höra att de pratar om att starta om Rollspelsbaren!

-Gunnar (tidigare MrG)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Gothcon 2014 Började som vanligt med en bilresa med ett gäng glada forumiter från Stockholmstrakten. Den gjorde att vi kom ner i god tid för att äta middag och göra sig i ordning innan Gothcon puben. Puben var som alltid trevlig, och som alltid så var det trevligt att få prata av sig med glada forumiter innan själva konventet började.

(N)=nytt spel eller forumit jag inte spelade med förut

Sedan på fredagen drog konventet igång, och jag gick in sten hårt på att spela mycket hela tiden, jag han med fyra spel:
In a wicked apocalago(N): Jag spelade med Stövelkatten, Vildkatt (N) och Debbie (N), det var en trevlig uppstart på konventet även om jag inte är specielt nöjd med min egen insatts i spelet, jag kände mig inte riktigt medryckt av spelomgången

Ljuset och skräcken(N): spelades med Zeppelina och oforumit (N). Och jag är helt jävla såld på konceptet av det här spelet, en spelare spelar Gud, en spelar en profet och en spelar folket. och sedan skpar man en egen gamla testamentet typ av historia. Jag spelade "den bästa guden" som gav mitt folk vatten och fikon. jag försökte skapa ett kvinnodominerat samhälle, men profeten tolkningar och sedans folkets sett att lyssna på profeten skapade ett samhälle där kvinnor blev kidnappade från grannsamhällen och dödade så fort deras män tröttnade på dem. Jag har nog aldrig förstått hur jävla frusterande det måste vara att vara gud och alla själviska jävlar skall tolka allt till sin fördel.

Svart av kval (N): Med Genesis, Wilmer (n), Nässe? och två oforumiter(N), Jävlar vilket bra spel, ett av mina favoritpass det här gothconet. Jag Spelade Kim en föredetta präst som desperat försökte klamra sig fast vid det mänskliga, och som kämpade med att hennes trossymboler skadade henne. Det var häligt tragiskt.

Durance(N): Med Genesis, Kim (N) och Kloptok. Jag blev inte alls lika sold på det här spelet som det kändes som alla andra blev, en setting som inte var så tilltalanade för mig, en mekanik jag verkligen inte förstod, och karaktärer som jag tyckte känndes för ensidiga. Kanske har potensial att bli bättre om man lägger ner mycket mer kraft och kreativitet på det, men om man endå skall lägga ner den kraften så finns det spel jag hällre gör det på.

Sedan blev et 5timmars sömn till lördagen.

Fiasco: med Möller, forumit jag inte upffatade namnet på (N) och oforumit(N). Jag tyckte inte den här omgången blev så jättebra, men jag fick känslan av att alla andra var nöjda. Vi spelade satanistiska nunnor.

Keep it sunny (N): med Genesis, Dante(N), Chrull(N), kloptok, stövelkatten. Verkligen inte min typ av spel, jag har kommit fram till att en av mina största svagheter som rollspelar e är att jag inte är specielt bra på att hävda mig själv i scener med många spelare, specielt inte om det är högljut och energirikt. vilket det här spelet var på extrema nivåer.

Svart av kval: Med genresis, Gnomevid (N), Bunny, Vildkatt, Linn. Också en jättebra spel pass, här framgick det verkligen för mig hur genial spelmekaniken är. Det var coolt att spela den kolonianska vampyren som förkastade de gamla indian vampyrs Traditionerna, och bråka med den äldre vampyren röda hund. Bäst här var scenen när black betty tillkallade sig flera vampyrer i ett försök att ena oss mot röda hund. Låt oss säga att det blev tydligt varför alliancer inte var så vanliga i bland vampyrer i vår setting.

Den yttersta Domen(N): Med Gnomevid,genesis, kloptok och två oforumiter (N). Jävligt cool omgång, jag spelade påven på Merkurius, som var med en maktkampen om ledarskapet efter att vår ledare låg för döden. Jag insåg tidligt att de flesta spelare skulle köra med ett utblommat vackert språk och vara grymma i sin sökande efter makten. Så jag tog ett beslut att verkligen vara folkets man, och att tala med ett jordnära enkelt språk. Jag kände att även om jag ansåg att jag var den mest lämpade att få makten så skulle jag förlora allt som gjorde mig lämplig om jag hårt strävade efter den. Så jag var förlåtande, folklig och godhjärtad, till den graden att jag i slutändan gav mitt liv för att ge frid åt djävulen själv.


Förutom att spela så besökte jag makarrummet tre gånger i ett försök att skratta åt krank, men han var aldrig där. Jag tittade förbi warhammer fantasy rummet för att facineras över det jobb folket där lagt ner på sina miniatyrer. och jag åt allt för många mackor.


Hur som helst är jag fasligt nöjd med konventet, om det bara varit fredagen så hade jag endå varit nöjd och nu fick jag en dag till med fanstastiska spelpass. Just nu är det svårt att förstå att jag var lite smått tveksam till om jag faktist skulle åka ner i år. Jag hoppas att folk hade lika kul med att spela med mig com jag hade med att spela med dem.

//Lukas som genesis kallade bäst på Svart av kval
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Tyckte att jag lallade runt mer än vanligt, men jag spenderade ett flertal timmar med att spela i zombierummet på fredagen. Spelade även Guld och Bly, samt fick testat Dropzone commander under lördagen.

Sedan var jag självklart i spelmakarrummet, pratade mer Krank och köpte ett ex av Rotsystem. Fick hälsat på DeBracy och lagt mina fingrar på Nor Bannok III och VI. Och Robert Jonsson Visade mig konfliktkotleken till Leviathan, som jag var sugen på att köpa men tyvärr inte hade hunnit anlända i tid.

Sedan lyckades jag åter igen inte övertala mitt sällskap att våga sig in i Indierummet, men skam den som ger sig nästa gånd blir det förhoppningsvis mer rollspel o mindre brädspel.
DeBracy said:
Aha! Jag blev så nyfiken på vem det var som slog ner direkt på Nor Bannog III & IV så jag var tvungen att få hälsa. Tänkte aldrig på att fråga om du fanns på forumet också. :)
Axelsson said:
Det var så mycket runt mig att jag glömde nämna att jag också var forumit. :)

Men jag är ytterst nöjd med häftena, jag bara måste göra något med Marsklands Lejon en dag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spelade inget med näverkade desto mer. Såg En Shoggoth på taket. Pratade bland annat med Caligo, Oldtimer (Tvillingbergen kommer till Fantasy!, hurra), Fria ligan, Krille, Järnringen, Raggi, J. Dever med dam, Gillbringgänget, Helmgast, Dante med hangarounds, Myling, och en massa till. Kul som sjutton var det i alla fall. Och tack till Marco för transport till Göteborg.
Hans E Magnusson said:
Arfert;n14354 said:
(Tvillingbergen kommer till Fantasy!, hurra),
Jävlar vad koolt
Arfert said:
Som tack ska jag hjälpa till med form (och tryckkontakt) till Dunder & Drakar!
Hans E Magnusson said:
Åxå jävligt koolt, skönt att det kommer ut tillslut.
Dante said:
Arfert;n14354 said:
[…] Dante med hangarounds […]
Jag har hangarounds!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
krank;n14209 said:
I år avslöjades det ju då att Spindelkungens Förlag som ska fixa och trixa med Rotsystem så det kan säljas i butik faktiskt är Fria Ligan med nytt varumärke.
Har Fria Ligan gått ut offentligt med Spindelkungen Förlag nu? Jag har väntat på att se något på deras blogg,
Arfert said:
De erkände att det var de till mig. ;)
Robert Jonsson said:
Alla som lyssnat på Bortom: Bortom har vetat det läääänge nu. Det var visst en skvallerbytta som medverkade i den. ;)
terje said:
Aha ok. :)

Jag och mina medbrottslingar har gått och väntat på att kunna berätta att vi kommer att köra Svärd & Svartkonst via Spindelkungen. Men då finns det kanske inte något skäl att vara så hemlig.
Hans E Magnusson said:
krank said:
Offentligt och offentligt... Jag pratade med dem på Gothcon och de gav mig tillåtelse att berätta det för folk. De hade tänkt offentliggöra det under förra veckan men det blev inte av. De hade nog en massa annat att göra. Så kan det gå.
Kosta_FriaLigan said:
Nisse hade mycket att göra, men det kommer upp inom kort.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Jag tjuvstartade konventet med att medverka på en icke namngiven pub i närheten av konventsområdet, där jag snackade massa med diverse olika personer.

Spelmässigt så blev det bara brädspel för min del. Först Settlers of Catan, följt av Ticket to Ride, och sedan kvalet i Roborally, gah, vad tänkte jag på som började spela Roborally kl 10 på kvällen...

På lördagen blev det Carcassone, Spank the Monkey och sedan Roborally final som förste reserv. Med en lång paus på 1 timme pga vissa ville se Verbal Combat, Kanske inte helt optimalt, och lär nog inte tillåtas någon mer gång. Men det var mycket Blod.... (och lite hjärnsubstans)

Söndagen blev det Mah Jong-turnering, och sedan efter konventet lite Taifho.Verkade definitivt vara ett spel för mig. Om det faktum att jag tokkrossade de andra berodde på tur, eller på att de sög på den typen av spel vet jag inte.

I övrigt så hängde jag mycket i Steampunkrummet, minglade runt och träffade folk, samt deltog i både tecknings och skrivartävlingen (lyckades vinna den sistnämnda)

Och fick med mig en del loot hem från konventet: Leviathan, Rotsystem och Primate Fear.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Åkte till gothcon för andra året i rad med tre tydliga mål: hänga mer och spela mindre, testa Svart av kval och återuppleva DYD. Alla tre målen uppnåddes, vilket också resulterade i ett fett gothcon!!!

Det dracks med andra ord mycket te, snackades och spelades brädspel, vilket var jättekul. Tiden rann iväg alldeles för fort och jag längtar redan till nästa år. Köpte The Shab-Al-Hiri-Roach vilket ska bli jättekul att prova. Känns som om det annars finns för många rollspel för att veta vad man ska köpa...

Fyra spelpass med rollspel blev det. Alla skitbra. Körde Dark Ages med svarte faraon som spelledare. Min rollperson var en slav-profet som i slutändan red mot solnedgången på en spetälske-drake. Grymt!

Körde Svart av kval vilket var väldigt skoj. Systemet är ruskigt smart. Kändes som ett pass där vi spelade mänskliga karaktärer, vilket jag älskar. Min karaktär Fatima var lömsk och ond men också väldigt sorglig. Lukas gjorde en grym kvinnlig präst som in i det sista förnekade sin vampyr-sida. Superkul!

Leviathan mitt i natten med Robert som SL. Väldigt roliga spelare och spelledare men jag är lite ovan vid trad-spelets "öppna scener" där man liksom rollspelare utan att ha någon riktning för sin karaktär. Gillade min karaktär som fan, en artig men mycket driven läkare som till varje pris ville veta Sanningen... Skitkul att få spela med Robert!! Obehagligt när ljuset i rummet släcktes.

Sen blev det ju även Den yttersta domen där jag var en giftmörderska och länsherre som försökte ta makten, men till slut försvarade den döende (giftmördade!) shogunen. Mycket drama på Merkurius där de modifierade och föraktade människorna till slut ändå tog makten och startade en ny ålder av teknikdyrkan.

Överlag fyra asbra spelpass vilket var en av anledningarna att jag inte spelade mer rollspel på söndagen, man vill ju sluta när man är på topp... Tack alla trevliga människor som var där! Älskar att jag kan lägga min telefon på laddning i ett annat rum och veta att den är där när jag hämtar den, att folk bjuder på sig själv, att så många jobbar frivilligt och ideellt, att alla är trevliga och inbjudande, att så mycket händer, att det finns generösa och vänliga platser på jorden!! :)
Robert Jonsson said:
Oj! Jag hoppades att det var på obehagligt på ett bra sätt och inte på ett dåligt.

Hursomhaver får jag säga att det var mycket roligt att både träffas och få spela med dig! :)
Nässe said:
Ja, självklart på ett bra sätt! :)
Och detsamma!
Robert Jonsson said:
Ah vad skönt. Blev lite orolig där. :)

För övrigt väldigt intressant spelpass med så väldigt olika spelstilar i gruppen. Indielirare, impro, trad och OSR. Jag kan säga att jag var extremt nervös inför det här spelpasset, men tyckte det gick okej i slutänden. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Film är bäst på bio och rollspel är bäst på GothCon. Fy fan vilket bra konvent det blev, med några riktigt episka lir.

Jag åkte ner tidigt på torsdagen och hade tid att hänga lite på GothConpubben, där jag spenderade kvällen med att diskutera Ernst-Hugo och Vincent Baker samt spela Cat & Chocolate. Jag hade med mig ickeforumiten Kim för andra året i rad och lirade litegrann men inte mycket med honom. Han tog ansvar sådär som han gör och ledde Utpost för en massa främlingar.

Jag spelade tre omgångar Svart av kval, den ena mer episk än den andra. Vico och Kim var med i den första omgången, och Slanfan, som jag inte spelat med tidigare och som gjorde en superskön tolkning som mexikansk vampyrklanledare, plus Kim. Helt okej omgång som bara i efterhand känns blek i jämförelse med de andra två jag spelade. Jag spelade en pudelrockarvampyr som hunsades och dominerades genom hela spelet för att på slutet bli supermäktig och slå ihjäl nästan alla för att till sist ta sitt eget liv.

Andra omgången Svart av kval var med Nässe+andra skåningar, samt Wilmer och Lukas. Riktigt skön och stundtals intensiv omgång. Vi led alla med Lukas prästvampyr och den stackars barndomslöse vampyren som inte förstår världen, som aldrig fått vara människa och som äcklade alla andra vampyrer. Det är härligt att lira med vana indiespelare så att man kan köra på hårt utan att vara rädd för att ta för mycket plats.

Tredje omgången var med Vildkatt, GnomVid, Lukas, Bunny och Linn (som väl inte är forumit, va?). Den här var också riktigt jäkla fet. Jag fick spela piratvampyren Black Betty (bam-a-lam) och spelet var fyllt till bredden av morrande och vildsinta vampyrer som kämpade om herravälde i det maktvakum som lämnats efter Moder Kråkas död. Slutstriden där sex vampyrer och en vampyrjägare gick lösa på varandra bevisade en gång för alla att man inte behöver ha ett stridssystem för att få till episka och dramatiska fajter.

Förutom Svart av kval spelade jag även Durance med Lukas, Kloptok och Kim. Jag imponerades av settingskaparreglerna och mekaniken var elegant och minimalistisk. Det var inte Det bästa spelpasset någonsin (TM), men det var helt okej och jag tror att om man lär sig att jobba med strukturen i spelet kan man nog klämma ur det lite mer.

Keep it Sunny hann jag med en omgång med Dante, Chrull, Lukas, Kloptok och Stövelkatten. Spelet var ungefär som det brukar, en timmes lättsam underhållning med idiotiska planer dåligt genomförda. Kreativ matlagning, en masturberande uteliggare, nunchucks, arresteringar, explosioner och cheerleaders.

Höjdpunkten var dock såklart Den yttersta domen med GnomVid, Kloptok, Lukas och två ickeforumiter. Jösses va' episkt. Ett tajt regelsystem och en otroligt väldesignad situation ledde raka tåget till Balltofta. Jag spelade länsherren Hatta no Risa som efter att omedvetet ha tagit hjälp från den djävulske prins Lorenzos teknologiska styggelser sökte förlåtelse från Hens helighet Inoue och nekades den. Utan annan utväg reste hon med Lorenzos hjälp en armé av nanorobotkontrollerade odöda soldater och med palatset i brand utropade hon sig själv till ny Shogun. När jag stod på spindeltanken och skrek ut över det brinnande slagfältet till Inoue "Jag bad om förlåtelse och förvägrades den! Skåda frukten av din stolthet!" så fick jag fan kalla kårar. Sedan fick jag förlåtelse, lade ned vapnen och slutade i seppuku för att min ambition inte skulle ha chansen att leda mig i synd igen.

Till sist på söndagen lirade jag InSpectres med Kim, Klon och en ickeforumit. Kul omgång med zombievampyrer i Göteborg. Jag pressade hårt på Stress och samtliga rollpersoner var en hårsmån från döden när de klarade uppdraget.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Gjorde mest: Drällde och retades kärleksfullt med Dante.
Spelade: Apocalypse World Dark Ages, Keep it Sunny, Mutant År Noll
Spelledde: www.rollspel.nu-dungeon, Lamentations of the Gingerbread princess.
Köpte: Nor Bannog I-IV av DeBracy, Ormgudens Dal av Arfert, Mörkret vid Stigens Slut från SF-bok.
Bytte: En kaffekopp och en kram för en vänpeng av Korpa, Två vänpengar för ett Love Letter från GothCons vänner.
Misssade: Robban. Varfan var du? :D

Jag önskar jag hade haft mer tid att spela smutsiga hippiespel i Indierummet, jag hade gärna testat Durance tex. Men ska jag vara ärlig så hade jag roligast när jag spelledde (tack Dante, Stövelkatten, Korpa, Kloptok, Bunny och Vicotnik!) och drälla runt utan att behöva stressa mellan spelpass är rätt skönt.



Robban said:
Jag vart upptagen nästan hela konventet! Trist att vi inte sågs, så här i efterhand skulle jag kanske skickat dig mitt mobilnummer eller nåt.
Ezping Orm said:
Vad tyckte du om Mutant År Noll?
chrull said:
Robban: Nästa konvent! :)
chrull said:
Ezping: jag tyckte om det. Zonkartorna måste givetvis göras om till hexagoner och inte rutor och jag tror att skulle vilja låna ännu mer av AWs resolutionssystem. Men jag har ju inte läst det än utan bara spelat det så jag får se hur det blir. Spela det kommer jag göra iaf.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag stod på scen i En shoggoth på taket, som blev en fantastiskt lyckad musikaluppsättning och jag hoppas att alla som inte tog sig tid att se den ångrar det bittert.

Men på lördagen hann jag spela rollspel också!

Först spelade jag Wicked Archipelago med DeBracy, Linn och någon jag glömt namnet på. Han var forumit men skrev inte så ofta sade han. Vi använde Debbies "city by the sea"-orakel och fick en fin historia om en upprorisk adelsson och universitetsstudent som påstod sig ha hittat exil-markessans rättmätiga arvtagerska. Hans "forskning" var i själva verket byggd på tidens motsvarigheter till serietidningar. Akademiska rivaler gjorde upp genom dueller, och jag vann hela spelet eftersom min maffiatyp Durante lyckades både tvinga sig till platsen som stadens rådsmästare och gifta sig med sin älskade.

Sedan spelade jag två omgångar Dream Askew, som är det spelledarlösa tärningslösa queer-hacket till Apocalypse World. Först var det med Arvid och Sjunde inseglet, och exploderade således i malströmsmystik, människooffer och kroppsmodifikationer. Jag tog spelarboken The Tiger och spelade en enkelspårig kvinnlig macho-gängledare med tre jakthundar i koppel. Det var också mysigt med snöstormarna.

Andra omgången Dream Askew blev mer lågmäld. Spelarna var Svarte Faraonen, Wilmer, Linn och en snubbe som jag inte minns vad han heter. Jag tror att vi var exakt samma personer som spelade Monsterhearts på GothCon förrra året. Vår enklav bodde under staden, i någon sorts korsning mellan Evolutionens Barn och klassisk sophögs-postapo. Sophögstäckt betonggrund med enorma pelare som reser sig upp mot själva staden. Jag spelade nykomling och gillade verkligen dynamiken mellan mig och de olika rösterna i enklaven, som hade olika lätt för att acceptera mig. I slutet utlånades enklaven när någon i staden ovanför bestämde att en vattenkanal skulle avledas till havet genom vår sophög, och öppnade dammluckorna. Vi hade försökt ta oss upp och övertyga dem om att låta bli, men misslyckats.

Jag hann också spela Evolution, ett lustigt litet kortspel, med Arvid och Faraonen.
Arfert said:
Vilken roll i musikalen hade du?
DeBracy said:
Arfert: Pilze spelade Prudence (den långa äldsta syrran som ville ha Herbert West – ett grannt par säger jag!).

Pilze: det var Marken vi spelade Wicked Archipelago med. :)
Pilzeman said:
Det stämmer! Det var lite lustigt att av totalt tre crossdessing-rollbesättningar var två av oss ett kärlekspar (Herbert West spelades ju av vår producent Agnes). Den tredje var Carter, som också spelades av en tjej.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Spelade: Wicked Archipelago i Indierummet (fortfarande ett favoritspel). Scenariona Döden är en bra början och Bathofobi. Castle Panic i väntan på incheckning, och nåt franskt med asiatiskt tema som jag inte minns namnet på samt Kittens in a Blender i SARZs spelbar (första besöket där, jag och VildKatt fick hjälp av Tomten!).

Hängde: mest med rävsvansarna tror jag. Främst för att John, Ronja och Krille är galet mysiga att hänga med men även för att jag var nyfiken om det gick åt några Nor Bannog-häften. En god del med forumiten/lurkern Marken som visst spelar med många av mina umeåbekanta som flyttat till Stockholm. Tack för trevlig samvaro!

Köpte: mat, MDD (dvs. det som har blivit av massor av års spelande av Oldtimers husregler till D&D från 1978) via Hunk, Golden Sky Stories av Robban som annars skulle lämna in det på auktionen.

Sålde: 32 Nor Bannog-häften, för det mesta i full uppsättning, dvs. I-IV (procentuellt en enorm ökning från fjolårets två (2) sålda häften). Golden Sky Stories till Korpa efter att ha frågat om hon skulle spelleda det.

Såg: En Shoggoth på taket – damn vilket jobb de hade lagt ner! Awesomecake. Första trycket av Rotsystem, provtrycket av Eon, massor av vackra och glada människor. En härligt rantig föreläsning på ISIS, "Nördfeminism 0.2 – Shit people say". Kändes som 20 minuter, var 45-50.

Träffade: mängder med gamla och nya bekanta, forumiter, oforumiter, osv. Galet mycket folk jag kände som var på GothCon i år. Fick skaka tass med Arfert och räckar över Nor Bannog III & IV personligen (tror Arfert var på mitt första GothCon men bara för att jag inte tog chansen att hälsa då så har jag inte fått några fler chanser förrän nu). Skakade även hand med skådisen bakom Randolph Carter, min favvo i En shoggoth på taket trots att rollen inte har med huvudhandlingen att göra alls.

Missade: att säga hej då till rävsvansarna ordentligt, att spela med en massa folk jag hade velat spela med, att ens träffa Björn den gode och en vän från Lule som mig veterligen skulle vara på plats.
Oldtimer said:
Oldtimers husregler till D&D från 1978
Från 1976 om jag får be. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Funnet i en kommentar på Facebook: 1973 besökare i år i jämförelse med förra årets 1930. GothCons besökarantal är på väg att komma ikapp kalenderåret!
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
För första gången på många år så arbetade jag inte ett enda pass på GothCon, utan spelade och umgicks mest hela tiden. Vi är ju ett gäng som brukar träffas och spela tillsammans varje år (vi bor alla på olika ställen), så without further ado:

Slå d6 för SAN
Första scenariot visade sig inte bara vara könsneutralt (även om det hade smugit sig in ett par "han" eller "hon" lite varstans), utan även sjukt roligt. Det visade sig också att vår kapten hade missat att scenariot bara var för fyra, så vi improviserade helt enkelt en karaktär till, i form av OJ, CJ's pundarkompis som skulle hänga med till Göteborg på spelning. Han visste ju inte riktigt vilket band GothCon var, men det lät ju häftigt. Det må vara att introduktionen av en till karaktär ändrade dynamiken i scenariot, men i såna fall märkte vi inte av någon försämring. Om något fick CJ någon att bolla lite med istället för sin dryga lillasyster/lillebror. Speaking of, det var även den rollen jag fick. Jag har inte spelat jättemycket Vampire, så min karaktär blev en parodi av saker jag hört Vampire-spelare säga, helt enkelt, vilket funkade jättebra. SL skrattade nästan mer än vad spelarna gjorde.

Om första scenariot var lyckat så var det andra dess totala motsats. Med risk för att göra någon ledsen så passade inte spelledaren (och extraspelaren) vi fick till Dyslexia vår grupp alls. Vissa av oss fick inte rollspela, och extraspelaren trodde att det var någon sorts dungeon crawl. Jag tror det var GnomviD som frågade, på söndagen, om varför alla som har skräckberättelser egentligen har dem, varför man bara inte ställer sig upp och går därifrån. Jag antar att vi är för snälla. Men helt ärligt så var det en katastrof, definitivt sämsta scenariot på konventet för vår del.

Och jag tror mycket av skulden faktiskt ligger hos SL. Jag har på känn -- då jag spelade scenariot killarna skrev förra året -- att det krävdes mer än att bara kunna läsa en karta, att man måste kunna improvisera. Att det inte är ett dungeon crawl utan ett scenario som spelar på skräck och paranoia. Samtidigt tror jag att scenariot har flera nackdelar (som kan ha introducerats av SL, jag har inte läst det ännu); att lita på att karaktärerna släpper varandra fria känns som en svaghet som hade kunnat straffa sig (speciellt i vår grupp), att karaktärerna i princip är vandrande grönsaker (vi hade inga minnen alls) utan några färdigheter eller hooks för rollgestaltning är ju också grymt jobbigt. Men samtidigt så passar inte alla spelledare till alla grupper, det är ju också ett faktum. Hos en annan grupp hade han kanske varit awesome.

Tredje scenariot, lördag morgon, blev Western. Kommer inte ihåg namnet (Guld och Bly?), men i vanlig Western-ordning är det välskrivet, med välgjorda karaktärer och handouts. Vi hade nog den mest episka slutstriden ever, dessutom. Jag spelade Mercedes, och hade precis avslutat grejen jag jobbat på i flera år. Min bror smyger in och gör något med någon, och indian-trackern (som jag glömt namnet på) kommer i slutet av striden och ska skjuta någon, men råkar istället skjuta min bror i ryggen, som inte precis var någonstans i närheten, utbrister "ja, sånt händer ju ibland" (varvid alla runt bordet börjar gapskratta) och tappar rundan efter sitt vapen. Jag rusar bort till min bror och försöker ta hand om honom, men det går inte så bra det där med första hjälpen. Not to worry, för indian-trackern kommer rusande och försöker hjälpa till. Han fumlar igen (tredje ettan i rad) och gör allting mycket värre. Min bror dör till slut av sina skador, och Mercedes svär att hon ska ta reda på vem som dödade honom.

Det sista scenariot som spelades var När allt är som det inte är, ett Skuggornas Mästare-scenario. Återigen var vi anmälda till ett scenario som bara hade fyra platser, men tydligen fanns det extra rollpersoner (vi misstänker att vår kapten vände på allt när han anmälde oss, och anmälde oss till fem platser när han skulle spelleda och fyra när han var ledig, istället för tvärt om), så det löste sig. Återigen spelade man personer med minnesförlust, men här fanns det i alla fall lite att gå på: några få karaktärsdrag, det faktum att man vaknar med fängelseoveraller på, och man fick ju flashbacks då och då, vilket fyllde ut karaktären något. Jag tänker inte säga så mycket mer om det, men vi hade en bra SL och mycket av scenariot var faktiskt ganska roligt. Det verkar inte finnas spoiler-taggar längre, så jag kan inte skriva mycket mer om det.

Annars så hann jag med en omgång Ticket to Ride med mina favorit-konventare, köpa allt för mycket böcker av Raggi (alla, utom Rules & Magic och The God That Crawls, då jag redan har båda) och... tja, det var nog allt. Jag lyckades till och med träffa några forumiter i år, i form av Luna Lovegood, DeBracy, Korpa, och GnomviD. Och ja, jag lyckades ju pracka på DeBracy min kopia av Golden Sky Stories (som jag sålde på grund av en enda illustration), vilket sen såldes vidare till Korpa; hoppas ni gillar det. Nästa år hoppas jag träffa chrull också. Fast det kanske blir tidigare än så, om det kommer något konvent i Stockholmstrakten lite senare.

Kvällarna spenderades på diverse olika restauranger, så för att komplettera: Hard Rock Cafés hamburgare kan vara den bästa (och dyraste) jag någonsin ätit. Babar har bra mat och trevlig personal, och är ganska billigt. La Sombrita (Kungsportsplatsen) var lite av en besvikelse, rekommenderas inte.
GnomviD said:
Att lyssna på dig och din kompis dra skräckhistorier om spelpass var en av mina höjdpunkter i år. :)
Korpa said:
Friendship is magic. :3

Jag fick faktiskt tillfälle att prova på Golden Sky Stories under konventet, det var kul!
BroderFluff said:
Jag vet inte riktigt hur jag hade kunnat snurra till det så mycket med spelanmälningarna. Måste ha vänt på det på något konstigt sätt, för jag är ganska säker på att jag kollade. Som tur var så löste det ju sig riktigt bra båda gångerna dock :)
wilper said:
Ett bra pass är bara ett bra pass. Det faller i glömska med tiden. Ett enastående pass kan bli hågkommet. Men ett dåligt pass, det ger anekdoter som håller resten av livet.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag anlände på fredagen efter lunch efter att ha fikat med en polare.

Jag hängde i Makarstugan, främst hos Mylingspel (Jag räknar mig själv som extended family till dem). Jag träffade på många roliga forumiter. Debbie så klart, Krille och nån som Debbie presenterade men jag glömde vem det var.. (sorry..)

Annars så spelledde jag Bathofibi två gånger till Leviathan. Detta var sista året som jag är med arrangör för Bortom/Leviathan då jag från och med nästa år står på egna ben, först med Förbannad.. och efter det... ja, den som lever får se.. ;)

Jag hälsade på Ligan och Järnringen. Jag satt på auktionen och lämnade den med inget mer än träsmak i baken tyvärr.. Men jag budade och förlorade på en fin Svavelvinterbox..

Käkade på det traditionella stället Vickis (Som Robert fortfarande inte hittar till..). Jag upptäckte även att en termos för frakt av kaffe var en väl värd investering.
DeBracy said:
Om du tänker på vår random encounter på söndag morgon så var det Eksem som dök opp!
IcarusDream said:
Ah, så kanske det var
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Ett GothCon är alltid ett gott con, så även detta. Jag hann med att gå på pub, spela sex rollspelspass i Indierummet, hälsa på folk och kolla på Shoggothen.

Vad gäller andras rollspel hade jag två "vill spela", som bägge uppfylldes: Svart av kval, vit av lust och Apocalypse World: Dark Age. AW: Dark Age spelledde Svarte Faraonen åt oss (Markehed, Bunny, Nässe och Cazzlor) det första passet. Vi lyssnade på Manowar medan vi gjorde rollpersoner och fortsatte i samma anda. Jag spelade en troll-killer som med sin helgade bronsyxa besegrade den Blodlöse Xristos fiender och hade en jättefet scen när jag förseglade häxans tempel med helgade pergament och vände ut de evigt brinnande fyrfaten. Men draken jag jagade kom undan.

Svart av kval, vit av lust var mitt andra "att spela"-lir, och tillsammans med Genesis, Lukas, VildKatt, Bunny och oforumiten L tog vi oss igenom en riktigt häftig berättelse om vampyrer i 1800-talets USA. Jag blev hänförd av vilket djup de enkla reglerna frammande i spelet. På en och samma gång kunde jag spela en dominerande vampyrlord av bästa Dracula-snitt och tvingas nyansera spelet och visa mig svag inför yngre vampyrer. Det här spelet gjorde mig tänd på att spela vampyrer igen.

Lejonparten av mitt konvent gick åt till att spelleda mitt eget Den yttersta domen då årets äventyr gick tre gånger (en omgång med Wilmer, Markehed, Svarte Faraonen, Bunny, Ymir; en med Markehed, Korpa, Nässe, Cazzlor, och en oforumit; samt en med Lukas, Genesis, Kloptok och två oforumiter). Premissen är att den gudomlige shogun ligger på sin dödsbädd utan arvingar och att rikets mäktiga ger sig in i en maktkamp om tronen. Alla omgångar började i ett förhållandevis naturlistiskt spel som på grund av situationen naturligt eskalerade till epik av hårdrocksnivå, tekno-nekromanti, blod och eld.

Det var som alltid jättekul att se hur olika varje spelpass blev på grund av olika karaktärsgestaltningar och vilka allianser som därför uppstår. Att Faraonen och Bunny valde att låta översteprästen och tekno-mefistofeles smälta samman till en enda rollperson (och till slut återuppliva shoguns kropp genom sin mörka teknologi) gav en väsentligt annorlunda dynamik än i andra passet när Korpa spelade vaktkaptenen som en Cromwell på tjack eller i det sista passet då Lukas konsekvent spelade översteprästen som återhållsam, förstående och barmhärtig och därför var den enda som i slutändan höll kvar vid sina ideal och därför kunde besegra P:s tekno-mefistofeles. Väldigt roligt att få spela tre så bra och så annorlunda pass. Jag har några småsaker som jag ska pilla på utifrån mina erfarenheter. Äventyret är bra men kan bli än lite bättre.

På söndagen regisserade jag ett pass Fiasco för tre besökare i Indierummet, utan egen rollperson. Delvis var jag trött nå jävulskt, delvis är jag rätt utkörd på Fiasco. Då var det roligt att det blev ett riktigt bra pass om golddiggers och kasinorån i Las Vegas!

Andra trevliga saker var att gå på Sfbok och komma ut med ett par kilo böcker och Kurosawa-rullar, att på puben tjöta med Brior om Konfluxromanerna i en ordentlig stund och att få Xhakhals råd om vilken Sailor att sätta på muggen (Mars!). Tråkigt var att jag missade att få min Vredesverk signerad men det är ju en liten sorg i sammanhanget. Dessutom blev jag väldigt impad av hur bra Shoggothen blev. Jättehäftigt att sätta upp och trevligt att bryta upp konventet med!

GothCon fortsätter att vara bra, trots att Indierummet kändes litet i år. Var vi det eller var det bara min magkänsla? Nå, vi syns nästa år om inte innan. Då blir det tioårsjubileum på GothCon för mig!
 

Kosta_FriaLigan

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
9
PreCon: Mitt GothCon började på radiohuset i Stockholm - då jag lyssnade på Nisse prata om rollspel (men fick inte prata själv, de ville ba ha en röst). Efter det kastade vi oss in in en överlastad hyrbil fylld med M0, några enstaka Svavelvinter och Morwhayle och körde in i en bilkö. Så typ 2 timmar senare passerade vi Södertälje och trafiken lättade. Fem timmar senare var vi framme i Gbg (efter köring igenom ett cyberpunkigt Västergötland). Efter att ha dumpat bilen blev det öl och drinkar på någon bar - det var sent att dra till Gothconpuben då.

Fredag: Jag och Nisse kom sent till Ligans del av Spelmakarrummet där det var full ruljans - folk hade tydligen kastats sig över Tomas och Kiku innan vi dök upp. Resten av dagen var sälj, snack om M0 och snack med alla möjliga i spelmakarrummen. Den stora snackisen var så klart M0 ;), nä vars men, Eons superfundraising (Yeay!) och iDoD-igen (inte-riktigt-Yeay!) avhandlades och det var stor sammstämmighet om det som sades vad jag hörde om de båda sakerna. Vid 15 hade vi så release av den coola M0-trailern - jag fick själv goose-bumps av den, och sen en sjysst frågestund, där jag inte gagga så mkt men sa några väl valda om Ad Astra och Vandraren och Skogen-skämtet.

Kvällen slutade med mexkrubb med delar av Järnringen på Puta Madre. Jag drack mest micheladas och puta no.2 (en bloody mary med Cherry Heering, mkt peppar, oxfond och oliver som tillbehör) - och var därför inte så bakis nästa dag, trots avslut med en flaska vin och politiksnack mellan 0130 och 0400. Lärdom: drick salladsdrinkar på slutet!

Lördagen: Lite trött men inte bakis (score:ade lite NSAID av grannbordet och Alvedon av Fenixarna) fortsatte lördagen som fredagen med snack med folk, säljande och mer snack. Vi hade askul med våra bordgrannar mittemot som leende klagade på att de bara sett rumpor hela helgen, för alla hängde över M0-bordet. Ascoolt att få snacka om Mutant Chronicles med Cold and Darks skapare Mischa Thomas, som skrivit en massa till MC. Vid lunch var det dags att dra.

PostCon: Tåget hem med Nisse och Christian. Sov mest men däremellan läste jag i Leviathan och Nisses Rotsystem (mitt kommer i andra batchen).

PostpostCon: Vårsol, grill och cykeltur på söder. Nu laddad för att leverera en massa M0 till Sf-bok Sthlm imorn och skicka SL-skärmar och annat till de som köpte på GC.

På det hela en askul helg, med himla massa sjysst snack - ni vet vilka jag pratade med, ni jag snackade med.

Roligast: Allt skitsnack i spelmakarrummet!
Jobbigast: När Johnsson frågade, "vad händer med Coriolis?".
Ymir said:
vad händer med Coriolis? ^_^
pappa said:
Du, Coriolis, vad händer med det?
Dante said:
Händer det nåt med Coriolis, eller?
Robert Jonsson said:
Det enda jag var lite besviken på med Fria Ligans deltagande var bristen på Coriolis-grejer till försäljning. Jag hade ju tänkt knipa en del moduler till billigt konventspris som jag missade förra året. :(
 
Top