Nekromanti Konventsrapport Gothcon 2014

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det känns lite för positivt i den här tråden nu. Jag måste komma med en motpol.

De två nördtrender som verkligen måste dö typ senast 2012 är ju Zombies och Steampunk. Extremt utjatat. Sluta.
Istället arrangeras det ett Zombie-rum och ett Steampunk-rum på konventet. Nördsverige, noooooooooooo.
Robert Jonsson said:
Man kan ALDRIG få för mycket zombier eller steampunk.
chrull said:
Jo. Set blev för mycket zombies och steampunk redan 2012. Antagligen betydligt tidigare. Nu finns det så mycket skit inom grenarna att man måste bygga en Ark för att segla på havet av diarre som de få guldkornen är begravda i...
Robert Jonsson said:
Alltså... Då kan vi säga så här: det blev för mycket fantasy sedan... Tja, säg 90-tal. Vi kan börja med att lägga ned det först. Sen kan vi börja prata om zombies och steampunk efter det.
chrull said:
Mängden olika meningsfulla saker man kan göra med fantasy är oändligt fler än vad man kan göra med Zombies eller Steampunk.
Robert Jonsson said:
Nä. Möjligtvis är det så att det finns en äldre historik kring fantasy så det är lättare att göra, men tyvärr är fantasy bland de mest klichéartade genren så det är sällan som det görs meningsfulla saker med den. Då görs det betydligt mer intressanta saker med i synnerhet zombiegenren. Men nu börjar det glida från konventsämnet lite...
Rob said:
Jag håller med om att zombies har passerat gränsen för överexponerat sedan länge.
DeBracy said:
Ni får inte klaga på zombies och steampunk förrän ni har klagat på pirater och vampyrer! Nu har ju iofs pirater och vampyrer typ ebbat ut, men ändå.
chrull said:
DeBracy: Vi har passerat peak Pirat och Peak Vampyr för den här gången. Både pirater och vampyrer är förövrigt mer intressanta än zombies och steampunk. Men hade Twilight-vågen fortsatt och det funnits ett "Vampyrrummet" på GC hade jag klagat på det också.
Eksem said:
Jag råkade inte ut för det på GC egentligen, och steampunk fattade jag aldrig till att börja med, men jag håller med om att zombies, pirater, steampunk och vampyrer känns jävligt "done". Jag är också utled på plyschifieringen av Lovecraft. Fantasy med alver och pseudoalver i är också överspelat. Nästa år kommer jag förhoppningsvis att vara less på cyberpunk, för det skulle betyda att cyberpunk lossnade på riktigt i år, och det finns fortfarande mycket kvar att göra på den punkten tycker jag!

Och när kommer Clark Ashton Smith-vågen?
chrull said:
Peak Plysch-Cthulhu nåddes för flera år sedan ja. Jag ser mindre sådant nu dock, så jag är nog okej med det.
Just nu känner jag att det är en växande Sword & Sorcery (och Sword & SciFi) trend. Men det kan vara väldigt lokalt. Men att Red Sonja är tillbaka som serie och skrivs av en populär (kvinnlig!) författare måste väl vara något slags tecken.
Vimes said:
Problemet med steampunk är ju att det inte finns något innehåll. Vad är det, annat än lustiga hattar och kugghjulssmycken? Vad gör man ens i ett steampunkrum? (Om någon var i GothCons steampunkrum får ni gärna berätta).
slanfan said:
Tja, Zombie-rummet var ju fullsatt hela konventet, så det fyller uppenbarligen en funktion/ett behov. Alla har helt enkelt inte lika oklanderlig smak som chrull.
kloptok said:
Det här borde bli en egen tråd: "Nördtrender du är trött på"
krank said:
Tja, steampunken har minst lika mycket innehåll som den alltmer uttjatade vaniljfantasyn. Givet att hela "brittisk kolonialism"-grejen ingår tillsammans med teknologi som till skillnad från medeltidsknivar och ringbrynjor faktiskt har lite charm. Lustiga hattar + kugghjulssmycken + ångdrivna robotar + retrofuturism + driva med kolonialism är helt klart mer intressant än grottor + orcher + dvärgar + alver...
Robert Jonsson said:
Word, krank. Word.
krank said:
Därmed inte sagt att jag egentligen är så Steampunkintresserad. Men det var faktiskt skitlätt att inte gå till Steampunkrummet. Hur lätt som helst! Jag tycker i allmänhet att det är rätt trist med nördhipster-inställning till saker. Jag menar, är det något man borde vara befriad från som nörd så är det väl att bry sig om huruvida något är "uttjatat".
chrull said:
Hade all fantasy varit vaniljfantasy så hade det varit ett problem. Nu är det som tur var inte så.
Och jag förstår inte hur det faktum att jag ägnar mig åt spel (och alltså är "nörd") skulle hindra mig från att tröttna på saker som gjorts för mycket och dåligt. Särskilt när tillfällen när koncepten görs bra är så få. Hur många Zombiefilmer finns det som inte känns som parodier på sig själva? Hur mycket bra steampunk finns det överhuvudtaget? Och hur mycket av det ser verkligen ut som steampunkfandomen gör?

Att gilla Zombies och Steampunk idag känns lite som att fortfarande lyssna på Metallica och tycka att det är farligt och rebelliskt. :)
Rob said:
Skall man bortse ifrån att man tycker att något är uttjatat och tråkigt. Jag är irriterad på att nördar har ingen jävla standard allt är fantastiskt bara för att det är fantasy/sci-fi/zombies/superhjältar oavsett hur dåligt det är. Som kundgrupp så måste nördar vara alla producenters våta dröm ingen quality control och en besatthet av sin genre.
Måns said:
Jag tror att vi kan enas om att få verk når upp till någon som helst standard, i synnerhet om verket på något sätt innehåller ninjor, pirater, vampyrer, zombier, barbarer, ångmaskiner och alver.

Nördnishen är helt enkelt till bredden fylld av skit!
Patrick Bateman said:
chrull said:
Rob: Haha. Det är samma mentalitet som på 90-talet fick folk att köpa svindyra VHS-kasetter med sjukt dålig tecknad film på enbart för att det stod MANGA UK på omslaget. Det var tecknat och från Japan. Alltså var det Manga och alltså var det BRA. Om man inte tyckte att det var bra så "förstod man inte djupet i serien" eller hade "ingen förståelse för japansk kultur".

Måns: absolut!

PB: Jag vet ärligt talat inte om jag klarar av att se en Portlandiasketch om Steampunk. Särskilt inte om den är filmad från en TV. Det blir lite väl post-post-meta-post-ironi-ironiskt :D
Johan said:
Oj vad jag håller med Chrull, Vimes och Rob.

Zombies och Steam punk var aldrig det minsta intressant och ändå har det blivit så sjukt stort. Steam Punk är inget annat än en estetisk yta och i övrigt helt tomt på mening. Vi har ju diskuterat det konstiga att det ens heter "punk", som om namnet gavs av nån som missat hela poängen med Cyberpunk.

Och nördar har usel smak. Finns det nåt fantastiskt element i en film verkar de kunna svälja vad skit som helst.

Pirater var väl aldrig nån större grej utöver de där filmerna? Vampyrer blev överexponerat, men där fanns åtminstone något intressant i grunden.

Fantasy är så brett att det kan rymma nästan vad som helst känns det. Möjligen kan en viss undergenre bli överexponerad. Urban fantasy kanske?

Ni som gillar Steampunk, vad är det utöver estetiken som ni gillar?

Det här förtjänar helt klart en egen tråd! Kanske en omröstning också.
Måns said:
Så, fantasy är bättre än steam punk för att? Jag har nog missat argumenten här. :) (som sagt tycker jag 99% av all fantastik är dynga, så jag har lite svårt att se de här nyanserna)
chrull said:
Måns: jag kan inte svara för Johan, men Fantasy är ett paraply där väldigt mycket får plats. Steampunk verkar mest vara en ursäkt för att klä sig i hatt, monokel, käpp, höga stövlar och korsett och limma på lite kugghjul.
Johan said:
Det mesta fantasy är också skit, men jag kommenterade nån annans kommentar om att fantasy också är överexponerat. Jag menar att det är en för bred kategori för att man ska kunna kritisera den för det. Enskilda undergenrer kan bli för mycket dock.
krank said:
Det kan finnas fantasy som inte är överexponerad, men hela grejen med preindustriell fantasy känns jävligt gjort och övermättat.

Det här med att fantasy skulle vara "brett", typ all fantasy är ju trist preindustriell dynga ändå. Med enstaka undantag. Urban fantasy är väl typ undantaget, annars är det ju mest samma trista klyshor och samma fula och dåliga teknologi...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,121
Location
Göteborg
Av någon anledning spelade jag i år många scenarion med rollpersoner som hade minnesförlust eller på annat sätt var missanpassade till sin omgivning, och jag har förstått av ovanstående kommentarer att det också fanns scenarion jag inte spelade som hade ett liknande upplägg.

Detta är en oroande trend, och jag hoppas det bara beror på att det var många oerfarna scenarioskrivare i år. Minnesförlust och malplacerade karaktärer är idéer som låter bra när man först kommer på dem, men som snabbt visar sig vara dysfunktionella i praktiken.
Ymir said:
'Dyslexia' var basically det bästa konventsscenario jag någonsin spelat, och hela resten av gruppen verkade känna mer eller mindre likadant. Så jag skulle nog inte räkna ut minnesförlust-grejen riktigt än; rätt gjord kan den bli helt fantastisk då den passar konventsformatet som handen i handsken.
DeBracy said:
Otroligt roligt att man kan få höra så olika saker om samma scenario. :D
Ymir said:
Jag misstänker att det har extremt mycket att göra med vilken SL man får...

men till saken hör ju också att karaktärerna i Dyslexia inte var det minsta misanpassade till sin omgivning, utan hade en fullkomligt naturlig anledning att vara där, och att utforska denna anledning var halva poängen med scenariot. Men plotten och scenariots upplägg var enastående på flera olika sätt som jag är beredd att försvara, och betraktar som ovedersägliga bevis på att minnesförlust kan göras bra.
Bolongo said:
Jag spelade inte Dyslexia, så jag kan inte kommentera den.
Men jag menar förstås bara att minnesförlust är dåligt när det inte på ett organiskt sätt passar in i scenariots handling. Det klassiska nybörjarfelet är att ha med minnesförlust som en kul grej, för att man tror att det skapar stämning eller för att man tror att det ger spelarna större frihet - men inte för att det har något med äventyret att göra.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag var på pub och hängde. Träffade Erik Granström som skrattade gott åt mina problem i svavelvinters drakfälla. Fick stryk i "the art of science".
På fredagen spelade jag Svart av kval med Genesis, Vicotnik, Kim(?) och min kompis Liv, det var ett riktigt sweet spel, som jag även fick av Genesis (som är attans indie). Sedan spelade jag Fiasco och zombiecide.
Lördagen spelades 6-7e inseglet med Luna Lovegood, Vicotnik och en snubbe. Ytterligare ett hett spel med kul mekanik, som jag inte fick av Genesis. Sedan spelade jag Fiasco och Zombiecide.

Jag är väldigt nöjd med konventet, det var kul att träffa dem av er jag träffade. Indierummet gav mersmak (såklart). Det jag är missnöjd med är att jag bara pallade att ge mig själv 15kr rabatt hos Raggi...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Det var väldigt kul att träffa Granström. Jag råkade på honom uppe hos... Alphaspel kanske? Vilka var det som var liksom längst från trappan upp? Han hade roligt åt ett inplastat Svavelvinter a' 950 spänn. "Jag tror att jag fick 1500 för att skriva det från början..."
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
På torsdagen hängde jag på puben, snackade skit, spelade spel och fick nöja mig med alkoholfri cider då det bara fanns öl och sprit att dricka.

På fredagen inledde jag starkt med att delta på Dominionkvalet, efter ungefär nån timmes spel var mina två spel förbrukade och jag hade inte tagit mig vidare. Jag flydde sen konventet en stund (läs: fikade med Göteborgsvänner) och återkom lagom till ISIS. Det var riktigt bra, särskilt den sista föreläsningen! "Nördfeminism - shit people say". Kvällen avslutades med att jag spelade halvlängdsmannen Krank tills jag blev för trött. Jag fick höra efteråt att gruppen hittade magisk öl och att bara Vicotnik gick åt i wrnu-dungen.

Lördagen fick jag till lite spel iaf. Jag fick prova på GnomviDs DYD-äventyr. Det enda negativa med det passet var att vi spelade i en korridor och det var väl inte direkt optimalt. Jag fick även möjligheten att pröva det nyinköpta Golden Sky Stories med en grupp besökare som hade begränsat med tid. Det var inte heller optimalt, men jag fattar åtminstone vad jag behöver förbereda för att det ska funka på konvent (eller överhuvudtaget som rollspel).

På söndagen hann jag med att hålla i en omgång Zombie Cinema. Det blev Roadtrip - Zombie Style, eller någon annan fancy titel som passar en berättelse om fyra ungdomar som ska på SPRING BREAK!!! Jag försökte spela någon med mycket medkänsla, men det sket sig ganska fort när tillfälle gavs att tvinga på den ärkekristna absolutisten att dricka öl.

Jag har även gått en sväng i alla affärer, köpt lite vettiga saker och en hel del ovettiga saker, plus att jag hunnit kramas med vänner som bor för långt bort. Höjdpunkten där var att få träffa två nyblivna mammor och deras dotter. :3 Amazing!

Det enda klagomål jag har på konventet i sig är maten. Jag hade förhandsbeställt middag men både chiligrytan och korvgrytan var på tok för starkt kryddade för att jag skulle kunna äta det. Ris och sallad var ingen höjdare direkt. Jag kan avslöja att jag inte blev överdrivet mätt på det.
Bunny said:
I väntan på att jag samlar mig till att skriva rapport, får jag väl säga att jag sörjer lite att jag inte fick spela med dig i år!
Korpa said:
Sorgen är ömsesidig! Bot och bättring nästa år, helt enkelt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Fyra dagar efter att alla utom Bunny avlagt rapport får det väl vara dags för mig ...

GothCon-puben var ovanligt trevlig. Bekantade mig särskilt med Ymir, något som inte skett tidigare. Och så sprang jag in i en knappt-forumit som tydligen gästat TullCon! Hur häftigt som helst.

Sen började konventet på riktigt, och jag var för första gången arrangör av Indierummet. Även om Vicotnik var den som hade mest koll. Det var en lite strulig start och det var ont om lokaler. Men, jag tycker ändå såhär efteråt att det flöt på bra. Vi hade ett rätt konstant flöde besökare som verkade mycket nöjda med det ni mycket trevliga forumiter (och andra) erbjöd i spelväg.

För egen del spellede jag fyra grejer: två vändor A Taste for Murder och så Null State och The Shab al-Hiri Roach. Två pass som spelare blev det också, Fiasco och Nostalgi. Inte så mycket kan tyckas, men jag är rätt nöjd. Det var skönt att inte hela tiden göra grejer.

Bäst var nog nästan snackat på söndagen med två ur staben, konventets rollspelsansvarige och en till. Det känns bra att ha god kontakt med konventet. Sämst var att jag missade En Shoggoth på taket.

Fotografering blev det, min vana trogen, endel av. De lokaler är fördjälviga ur fotoperspektiv. Men några bra bilder blev det nog ändå. De kommer gås igenom och läggas upp till allmän beskådan här. Vill du inte flyta runt med bild på internet, vill ha möjlighet att förhandsgranska bilder av dig eller något annat så hör av dig i ett PM.
 
Top