Nekromanti Kontroverser, drev och rollspelsmakande

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
ceruleanfive;n300531 said:
I tråden om Vampire 5 lyfte Nässe en intressant frågeställning. Jag upplevde att jag i mitt svar började styra bort diskussionen från nWW och Vampire 5, så jag valde att skapa en ny tråd istället.



Personligen ser jag det här som en konstruktiv diskussion för rollspelsskribenter och förlag.

Den här typen av diskussioner hjälper oss att få upp ögonen för potentiella fallgropar som vi själva vill undvika. Samtidigt har vi alltid möjligheten att ändå inkludera potentiellt kontroversiella inslag i våra skapelser – det bör då helt enkelt vara ett aktivt val. Att fatta informerade och övervägda beslut är alltid positivt.

Jag tycker att krank uttryckte det väl (på ett annat forum i en motsvarande diskussion, om jag olämpligt tar det ur sin kontext ber jag om ursäkt):



Jag tänker att det är bra att ta hänsyn om man vill att ta hänsyn. Alternativt är det bra att vara beredd på kritik om man vill utmana. Det man ger ut ska man kunna stå för, kort och gott.

Hur tänker ni?

Alltid svårt med kulturformer som finns till för att till viss del utmana, och som till viss del riktar sig till barn. Tror att det är bra att det förs en diskussion om vad som skrivs, men tror också det är bra att visa upp enad front mot fruktlösa kritiker, och samtidigt visa på positiva exempel (hela rollspelshobbyn är ju en extremt kreativ verkstad, varför inriktar sig ingen på det positivt för exempelvis?)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Tzeraph;n302561 said:
Alltid svårt med kulturformer som finns till för att till viss del utmana, och som till viss del riktar sig till barn. Tror att det är bra att det förs en diskussion om vad som skrivs, men tror också det är bra att visa upp enad front mot fruktlösa kritiker, och samtidigt visa på positiva exempel (hela rollspelshobbyn är ju en extremt kreativ verkstad, varför inriktar sig ingen på det positivt för exempelvis?)
Jag har svårt att se att Vampire är riktat till barn dock. Det är uppenbart menat för vuxna spelare. Om sedan barn lyckas få tag på det ändå är väll deras föräldrars ansvar om det är någons.
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
God45;n302564 said:
Jag har svårt att se att Vampire är riktat till barn dock. Det är uppenbart menat för vuxna spelare. Om sedan barn lyckas få tag på det ändå är väll deras föräldrars ansvar om det är någons.

Sant, mitt svar var nog mer allmänt riktat. Men problemet är nog inte Vampire som spel, utan att vissa personer går igång negativt på ordet "rollspel" egentligen. Eller Video, eller tv-spel, eller jitterbugg när det begav sig :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag får för mig att mycket av det kontroversiella handlar om medvetenhet. Om du skriver ett äventyr eller ett spel som tar upp ett läskigt ämne, se till att täcka in reaktionerna det kan få. Använd disclaimers.

Har en tid filat på ett kortspel där spelarna ombeds göra obekväma saker. Stå upp hela spelomgången, inte använda sin huvudhand. Såna saker. I vissa testgrupper har det inneburit väldigt tråkiga kombinationer, exempelvis om någon inte haft en fungerande andrahand och därför då inga händer alls att spela spelet med. Därför är första sidan i reglerna numera en disclaimer om just detta: ta bort kort som inte funkar i er grupp, det påverkar inte spelet. I det specifika fallet har det fungerat bra, för det finns en överenskommelse mellan spelet och spelarna.

På samma sätt tänker jag mig att en disclaimer eller en rating motsvarande ESRB eller liknande kan göra att du som läsare får rätt förväntningar på materialet. Ingen sätter sig ned med KULT och förväntar sig inspiration till Forgotten Realms får en väl hoppas, på samma sätt som du inte sätter dig ned och ser en Ricky Gervais-komedi utan att förvända dig lagom mängd cringe, eller en psykotisk italiensk skräckfilm och förväntar dig glädje.

Tycker inte det finns några som helst problem med att hantera kontroverser och jag uppskattar det mörkare materialet personligen, så länge just den här överenskommelsen finns, och så länge du som författare tar det du gör på största möjliga allvar.

Var tydlig med vad du ger läsaren och respektera både läsaren och ditt verk, typ.
 
Top