Nekromanti Kontemplationer i vintermörkret

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Håller med...

För att inte tala om spelexemplet i Dungeon Master's Guide, enligt mig ett exempel på hur man ska prata vid spelbordet om man verkligen vill förstöra stämningen. Jag kommer på mig själv med att vilja säga att det var bättre förr, och jag var inte ens med förr.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
The horror! The horror!

Och ett sånt spel spelar man. Fast det är klart, det finns ju en lång tradition när det gäller att använda rollspelsregler till annat än tillverkarna tror är det rätta. Synd bara att oskyldiga nybörjare kan få för sig att det är så här man ska göra. Slå för skada innan man tar reda på hur många hit points fienden har! Tala om vad monstren har för AC! Jag ryser vid blotta tanken.

Och med detta inlägg blev jag riddare! Hurra! Hurra!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: 3E är modernare

För faktum är ju, att vi D&D-spelare är flest, och utan oss så skulle nog branschen inte finnas kvar särskilt länge!

På något sätt betvivlar jag det. Varför skulle andra spel förlora på att deras största konkurrent försvann? Snarare skulle väl ett vakum uppstå som kunde fyllas av många nya spel, ergo en mer levande hobby.

Likaså kanske hobbyn skulle nå en större (bredare) publik om den inte i allmänhetens ögon var förknippad just med D&D (i dess mest stereotypa form).

Tänker jag fel?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: 3E är modernare

Du kan nog ha rätt. Så: Ner med Dungeons & Dragons! När börjar revolutionen?

/Quan'talis, lättpåverkad.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
The horror....

Grattis till avancemanget!
Man måste dock säga att spelexemplet är ganska festligt.
Om än inte i närheten av vad rollspel är, kunde lika väl ha varit en introduktion i fia med knuff./images/icons/grin.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: 3E är modernare

Likaså kanske hobbyn skulle nå en större (bredare) publik om den inte i allmänhetens ögon var förknippad just med D&D

En lustig sak förknippat med detta är då Holistic Design meddelade att de skulle göra sitt Fadins Suns i en d20 variant. Jag skrev till dem och frågade (klagade) varför? Svaret de gav mig var att de skulle nå en bredare publik.
Så det är nog inte så lätt alltid, det finns nog både possitiva och negativa aspekter med att förknippas med Dungeons & Dragons.
Personligen tycker jag det är roligast om varje spel är unikt på sitt sätt (gärna spelsystemet), särskilt som spelledare är det stimulerande. Med andra ord gillar jag inte att de mesta som nu släpps är i d20 format, när det finns så mycket bättre system där ute på marknaden att apa efter./images/icons/clown.gif
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Vi många, vi är starka...

...nja, jag tänker mer så här:D&D-spelare är många. De köper en hel del D&D-produkter. De köper även enstaka andra produkter. Och eftersom de är så många så gör det att många andra rollspelsbolag kan överleva.Om denna "ströinkomst" från horderna av rollspelare skulle försvinna, skulle nog många bolag ligga illa till. Till exempel tror jag att SJG skulle gå illa, eftersom många som köper GURPS-prylar gör det för inspiration, bakgrund och idéer att använda till sin D&D-kampanj.Vidare om D&D försvann, skulle de flesta försäljare inte gå med lika mycket vinst som de gör när de kränger feta böcker till D&D-spelare, och därför skulle de inte ha råd att ha rollspel i sin butik, eftersom det skulle bli en sådan extrem nisch.Och hur mycket man än önskar, så tror jag att majoriteten av D&D-spelarna ser sig själva som D&D-spelare, och inte som rollspelare. Om inte D&D skulle finnas, tror jag att de skulle sluta spela.Fast det är ju bara spekulationer, förstås.MVHMagnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Revolution?

Just D&D-forumet kanske inte är det lättaste stället att starta en revolution för att störta just D&D. Eller...? Magnus
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Den börjar....(OT)

Jaså, bara marxistisk retorik. Jag som trodde att du skulle skriva "Den börjar nästa vecka på torsdag, kvart över tolv."

Hmm.. hur ska jag få in den här diskussionen på något som liknar rollspel igen? Jo, just det; Om Lenin var en D&D-character, vad skulle han vara?

/Quan'talis, som hade en bild på Karl Marx som custom portrait i Baldur's Gate, men den försvann under mystiska omständigheter.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Den börjar....(OT)

Vad skulle han vara...Commoner lvl 10 eller så, bara han har featen Leadership.
Fast om man skall se det lite mer seriöst så måste han nog vara Paladin of communism, om det nu finns en sådan klass. Annars kanske det borde det.
Rebuke commoner, Marxist Grace, Smite Capitalism, är några egenskaper jag finner lämpliga.
 
Top