Nekromanti Kontemplationer i vintermörkret

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Efter att ha spelat och läst en massa böcker, modulet etc. till nya 3ed så börjar jag mer och mer sakna AD&D.
Kanske är det bara små saker som jag retar mig på, men jag tyckte att många saker var bättre tidigare; tex. olika krav på EXP för att gå upp i nivå (mer balans/obalans), THAC0 var bättre än det nya stridssystemet (personlig uppfattning), ingen table-top känsla mm. mm. mm.
Sammanfattningsvis så kanske ni bara ska ignorera detta inlägg, eller dela med er av era egna erfarenheter. Speciellt ni som har spelat bägge varianterna (eller ännu tidigare). Är nya 3ed verkligen bättre.... eller är det bara annorlunda.... eller bara ett knep att få in mer pengar (AD&D var ju en ganska mättad marknad med alla sjuhundrafemtioelvatusen tillbehör!).
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Kontemplationer

Jag har spelat AD&D sedan det ännu var i så kallad 1st Edition. Det var ett jobbigt system. När 2nd Edition kom blev jag glatt överraskad. Här kändes allting väldigt fräscht och nytt, trots att stora delar av systemet fortfarande var detsamma hade man nu börjat plocka in element som Färdigheter(!) och en större balans mellan de olika yrkena. En Magic User kunde nu bli annorlunda från en annan Magic User även om de var på samma nivå, men fortfarande var de ungefär likvärdiga. Några saker var fortfarande lite tröga i 2ed (Thief Abilites är ett exempel) men i stort kändes det som ett nytt spel för alla som INTE hade sett gamla 1ed och samtidigt lika bekant för de som hade.

Personligen kände jag samma glada överraskning när 3ed damp ner i rollspelshyllorna. Nu har man gjort om systemet så att alla klasser följer samma regler för att stiga i nivåer, vilket gör det mycket lättare att jämföra olika rollpersoner eller NPCer. Det är i mina ögon en STOR förbättring jämfört med tidigare AD&D. Just balansen mellan klasserna är viktigare än resten av spelet (personlig uppfattning).

THAC0 var i min mening INTE ett bättre system än nuvarande (också personlig uppfattning). Att plötsligt räkna låga värden som bra istället för höga som överallt annars är ologiskt. Ja, det ÄR lika lätt att använda när man lärt sig det, men håll med om att det nya är mer konsekvent genom hela regelsystemet. Att reducera antalet Saving Throws och även där räkna högt som bra är ett annat framsteg.

Min sammanfattning är att 3ed är ett MYCKET bra rollspel, som visserligen kan te sig lite enkelspårigt men som kommit en LÅNG väg från sin enkla (eller kanske KOMPLICERADE) barndom. Det har brister, men kan stolt stå på egna ben även utan sjuhundrafemtioelvatusen tillbehör.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Kan vara så att mörkret till slut har börjat påverka dig så att du sakta men säkert håller på att toka ur. Snart sitter du hemma och kokar dina strumpor och skriver rysk dikt. Det är ett lagom vansinnigt sinnestillstånd.

Personligen misstänker jag alltid att nya produkter är försök att pressa pengar ur mättade marknader. Så det betyder att jag alltid har kokat strumpor.............
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag håller med, jag föredrar 2nd edition, så mitt AD&Dande är en kombination av de tre upplagorna.

3an är annorlunda, det är lite för mycket feats och snabb gradökning för mig och jag tycker en del av charmen försvann nu när alla kan vara allt.

Finns en hel del som är bra också, stats för alla monster, att det jämt gäller att slå högt, och sådana salker kommer då inkorporeras i mina 2nd ed-kampanjer.

3e känns på sina ställen alldeles för mycket som om de vill återuppliva den tidiga typen av rollspelande med grottor och många strider, något som 2nd ed var på väg bort ifrån.

Men inget hindrar mig som vill spela 2nd ed från det så egentligen bryr jag mig inte så mycket, fast det är kul att klaga ;)

Och nu när det inte står TSR på produkterna längre så kan jag ägna mig åt att införskaffa allt jag inte har utan att behöva slänga pengar på det nya.

Och mer pengar, tja, det hade gått ett decennium sedan senaste upplagan och det är en väldigt lagom takt för att uppdatera spelen så även om det är anledningen tycker jag inte att det är för girigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
3E är modernare

Det fnns väl inget annat sätt att säga det på. Om det är bättre eller inte beror ju på vad man gillar och gillar man AD&D så är ju det bättre. Det finns ju de som gått över till Hackmaster för att det är 1st edition AD&D i nya kläder (varför de inte spelar det riktiga 1st edition AD&D istället är för mig en gåta. De måste ju ha böckerna för att kunna älska de, och då behöver de väl inte nya Hackmaster).

För mig är den bästa versionen av D&D den som jag började med, Basic till Master. Bäst stämning, roligast äventyr. Men lite omoderna regler, som känns lite mossiga.

Samma med AD&D. Omoderna regler och inkonsekventa. Fast schysst stämning i både 1st och 2nd edition.

Så till 3rd. Jag tycker att:

BAB-systemet i stort sett bara är ett annat sätt att se på THAC0, och att det är lättare att fatta. Alltså bättre.

Samma level-progression för alla är kanon. Nu vet man på ett ungefär hur alla jämför sig med varandra. Alltså bättre.

Feats och skills. Kanon. Funkar bättre än i 2nd och i Basic D&D (där de dök upp i Gazetter-häftena tror jag). Mycket bättre alltså.

Multiclassing. Alla kan vara allt! Nästan i alla fall. Funkar bra, och var alltid en sak jag inte gillade med AD&D. Alltså bättre.

Konsekventa regler. Toppenbra. Högt är bra. På attack, på saving throws, på skada, på allt! Mycket bra! Alltså bättre.

Det enda jag inte tycker känns bättre är nostalgin, jag har inte fått upp speltiden till mer än ett tjugotal timmar än så länge (patetiskt va?), jämfört med Basic D&D där vi spelade i kanske tusen effektiva timmar (upp till level 26) och i AD&D där vi spelade nästan hela Dragonlance-kampanjen (plus en del Ravenloft-originalmoduler). Alltså sämre.

Prestige classes. Gillar inte de flesta. Vill hellre ha "recept".

Knepet med pengar är okej för mig. Då kan jag samla på 3rd edition-grejor och hänga med där istället för att att leta 2nd edition grejor som är svåra att få tag på. Fast vissa 2nd grejor bara måste man ju få tag på... ge mig mer Planescape!!! För bövelen!!!!!!

Och jag har hellre ett levande D&D som ges ut av WotC som vill tjäna pengar, än ett dött AD&D som drar ner rollspelshobbyn i glömskans mörker. För faktum är ju, att vi D&D-spelare är flest, och utan oss så skulle nog branschen inte finnas kvar särskilt länge!

Ja, förresten, eftersom jag lyckats köpa tillbaks alla mina gamla D&D-moduler och regler och mycket till, och sparat min gamla 1st edition AD&D-regler, så bryr jag mig inte sädär hemskt mycket om skiftningar i regelmodet. Det jag tycker är kul att spela det kan jag fortsätta spela, oavsett om det skulle komme en fjärde edition imorgon.

Summa summarum: D&D 3rd edition är bättre. Ibland.

MVH

Magnus
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: 3E är modernare (feats)

Måste hålla med om att Feats var en mycket trevlig sak som de plockade med i spelet. De hjälper till att ge lite mer djup åt karaktärerna, detsamma gäller prestige klasser (även om inte många är så användbara, och vissa väldigt mäktiga).
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det som slår mig är att de (Wizards) verkade ha en djävulskt massa saker klara när de släppte 3ed. För att sedan i lagom takt kasta ut en modul i månaden eller så.....
Okej jag förstår att man vill locka nya spelare som inte spelat AD&D innan (och räds över horden av tillbehör. Samt svårigheter att hitta allt som behövs eftersom det inte trycks längre). Men det känns som om det kommer att bli samma sak igen! En hord med böcker, där kanske inte riktigt alla (långt ifrån) är värda pappret de är tryckta på.
Och tjäna pengar vill ju alla, så jag förstår deras marketing teknik. Själv skulle jag dock ha uppskattat om de t.ex. samlade alla guidebooks för klasser inom en tjock hårdryggad bok.

PS: kul att du också föredrar äldre editioner!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Javísst!!! Självklart!!

All hail the knightly order of Tzeentch!!!

Ja alltså, jag äter mina strumpor när jag har kokat dom.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: 3E är modernare

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Fast vissa 2nd grejor bara måste man ju få tag på... ge mig mer Planescape!!! För bövelen!!!!!!

<hr></blockquote>



Om du känner någon amerikan så kan du säkert komma överens om att skicka pengar till honom så att han kan köpa PDF-erna som har kommit ut av ganska många Planescape-pryttlar. Tyvärr så säljer ju fortfarande inte WOTC sina PDFer utanför USA...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det som slår mig är att de (Wizards) verkade ha en djävulskt massa saker klara när de släppte 3ed.

<hr></blockquote>


Nja, klara och klara... de hade nog en massa saker i "pipelinen" samtidigt - de har ju trots allt en ganska lång produktionscykel. Enligt en intervju med Anthony Valterra som ENWorld gjorde i november så har de produktplaner för de närmsta två åren redan klara och har precis börjat brainstorma för 2004 - och eftersom intervjun gjordes för två månader sedan så har de nog de planerna också ganska klara nu.

För ett annat exempel på hur lång tid det tar innan saker och ting hamnar i butikerna kan jag nämna att James Wyatt snackar lite om speltestandet av ett "superäventyr" till Forgotten Realms som han var "klar" med (d v s speltest skulle precis starta) runt månadsskiftet november/december. Äventyret i fråga är så långt fram i tiden att det inte finns i katalogen ännu, d v s det kommer tidigast ut i september.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det må vara hänt att WotC hade en hel del klart eller på gång när 3e släpptes men om man jämför detta släpp med släppet av 2nd ed så ser man att mängden produkter som släpps är jämbördig, TSR hade också minst en produkt i månaden till AD&D.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Elegi för THAC0

Jag hann inte spela särskilt mycket AD&D, men jag kom så långt att jag faktiskt började lära mig hur THAC0 fungerade, ja till slut började jag rent av tycka att det var ett fullkomligt vettigt system. Och så försvann det! Här sitter jag alltså med fullständigt onödiga kunskaper i ett egendomligt räkna baklänges-system, och det skulle inte förvåna mig om jag aldrig kommer att glömma hur man gör. Mina sista dagar, då jag som senildement 92-åring sitter på ålderdomshemmet och väntar på slutet, kommer min enda medvetna tanke att vara "Attack roll > THACO - AC"

Hmm... undrar varför jag skrev det här (nu måste jag gå, strumporna kokar redan).

P.S. Jag vill påpeka att jag från början skrev tecknet för "större än eller lika med" och inte "större än", men det försvann någonstans på vägen.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Ang. Hackmaster...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det finns ju de som gått över till Hackmaster för att det är 1st edition AD&D i nya kläder (varför de inte spelar det riktiga 1st edition AD&D istället är för mig en gåta. De måste ju ha böckerna för att kunna älska de, och då behöver de väl inte nya Hackmaster).

<hr></blockquote>

Hackmaster är inte bara 1E rakt av. Något förenklat skulle man kunna säga att det är en hybrid av First Edition och Second Edition, med en hel del extraregler, förenklingar och nytt material. Dessutom finns en del mycket intressanta nya system, bl.a. egenskapen Honor och Alignment Infractions. Dessa funderar jag på att stjäla till min 3E-kampanj.Orsaken till att First Edition-fans diggar Hackmaster är väl att det är det enda som påminner om 1E som släppts på 20 år eller så /images/icons/wink.gif-R
 
G

Guest

Guest
Tyvärr måste jag nog hålla med i stort! DD 3rd Ed. är kanske bättre rent tekniskt som spelsystem, men jag får en lite "steril" känsla av det jämfört med ADD där stämningen var varmare, om man kan beskriva det så...
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Håller med...

Fast det som ni beskriver som en "steril" känsla, känner jag som ren brädspels känsla. Särskilt då det är strid!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Alla vill vi vandra

Alla vill vi vandra och ströva
och springa och hoppa
på planen, på planen

:D

mer planescape är något v behöver allihopa. :D


för övrigt håller jag med dig. nostalgi kan dock inte wizards göra nått åt. det ligger ju på er...

chrull - planewalker lvl 45
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Håller med...

Jo. Speciellt Face/Reach. Men ursprungligen var väl D&D-reglerna tänkta för miniatyrstrider och rollspelandet kom till mest som en biprodukt, så på sätt och vis är det väl fråga om att återvända till rötterna. Och man kan ju se det från den ljusa sidan: om man vill spela brädspel behöver man inte köpa nya regler.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Håller med...

Precis.....plus att de har ju redan i players handbok i sina exempel på strider brädspelssenarian. Plus att man på deras sida kan ladda ned "markers" dvs brickor som ser ut som i PHB. Men om man nu gillar brädspels-rollspel är faktiskt warhammer quest mer lämpligt.
 
Top