Konstruktion av värdshus i vildmarken?

Makalöst! Jag tror aldrig jag skrivit något här – eller någon annanstans – som skapat så många kommentarer! Fyrtio!

Grunden till värdshuset Jägaren är en fantasykampanj "som jag uppfattar det som att DoD var tänkt att spelas" och en premiss är att det kommer finnas häftiga karavanhandelsstäder mitt ute i öknen. Värdshuset Jägaren är tänkt att utgöra RP:ernas bas som @Bolongo sade och de kommer antagligen att jobba för mat och husrum under längre perioder mellan äventyr. Värdshuset ligger längs en relativt vältraffikerad handelsled där välbevakade karavaner passerar tillräckligt ofta för att generea tillräcklig med inkomst för att kunna köpa in en del livsmedel. Tanken är att försörjningsfrågan delvis viftas bort men det är också ett potentiellt mysterium om hur värdshusvärden har så mycket mat och öl i förråden. En välriktad Eldboll på en fågel Rock ordnar välgrillat kött i månader…

Men mitt syfte med frågan var inte att att få till absolut realism utan se till att ha med det viktigaste på platsen (tittar menande på alla SLP i Äventyrsspels moduler med svårartad förstoppning).

Last edited:
Tänk dig det klassisk värdshuset i vildmarken; vilka uthus och andra utrymmen har det om kampanjvärlden skall vara förankrad i någon form av realism?

1. Skänkrum
  2. Rum för gäster
  3. Kök
  4. Bageri
  5. Grovkök (disk och tvätt)
  6. Smedja
  7. Stall
  8. Matförråd
  9. Förråd övrig utrustning
  10. Försvarsverk (behövs inte detaljeras för den här diskussionen)
Vad mer tycker du behövs?
Kika på "karavanseraj", det är på riktigt värdshus i vildmarken.

Oftast i kombination :)

Exempel:
  • I rom kallades de nog Mansiones (@Illern kan säkert rätta mig) och kunde ligga med 30-35 km avstånd
De kunde ligga lite tätare och var främst för de på officiellt uppdrag och krävde någon form av pass. Sedan tillkom möjligheter för civilister att övernatta eller åtminstone nyttja dess trygghetssfär men de var liksom vägarna främst för imperiet Rom. Jag är lite oklar på hur möjligheten för civilisterna uppstod, om de helt enkelt fick andraprioritet och fick övernatta i mån av plats eller om de utvidgades. Jag får nog fräscha upp minnet lite. Det fanns även bytesstationer mellan dem på vissa sträckor för att byta riddjur (från början red man stafett men det förändrades, och bytesstationena var helt för officiella uppdrag). Det gick att komma upp i ruggiga hastigheter för ett brev om budet var, säg, tre legioner på fel sida om floden förvandlades till tre maniplar och mottagaren var, säg, Augustus.

Så det finns inget konstigt i att ha värdshus/gästgiverier/härbärgen/poststationer i vildmarken. Bara det finns ett behov och någon som är intresserad av att anordna det.

Rent privata värdshus i mer modern mening blir mer tveksamt.
Däremot fanns i imperiet Rom vid vissa vägar och vissa omständigheter krav från Rom att privatpersoner skulle tillhandahålla och underhålla värdshus-för-statliga-bud-och-ämbetsmän och även vägunderhållskrav (fanns ett gäng vägklasser).

Fiktiva sigill/mynt som kan ge härbärge och förnödenheter.

Jag tror att det kan vara värt att reflektera över att de flesta historiska handelsvägar var sjöleder. Man styrde upp sjölederna långt tidigare än några landsvägar i ödemarken.

I så fall är det snarare sjökrogar som borde vara vanliga, och andra funktioner som borde finnas i nära anslutning till leden.

- skyddade ankringsplatser
- lotsstationer
- vårdkasar eller fyrbåkar
- tullstationer
- edgångar/båtdrag (platser där man drar båtarna över land)
- varv och slipar
- säsongsläger för fiskare
- borgar eller fort för att skydda mot angripare.

Innan lederna formaliserades fanns såklart också ett behov av att göra strandhugg vid bosättningar, att dra nytta av lokalbefolkningens kunskaper om vattenvägarna, ett tillfälle att lära sig mer om platsen och folket, att äta något, handla, vila och byta roddarlag.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Sjö och älv knyter ihop, skog skiljer folk åt.
Och därför hade båda sidor om Östersjön respektive Kattegatt samma kungar, medan de båda sidorna om fjällkedjan hade varsin egen.

Är vattnet nog stort eller jobbigt att korsa kan det nog vara en vattendelare. Men i stort sett just så. Man får gå till sina rollspelskartor och fundera över varför man satt sina gränser där de är. (Nästan en ny tråd iofs)

Floder var dock ofta gränser historiskt - både mellan länder och mindre enheter. Det är inte så konstigt för de är svåra att korsa med arméer - dvs lätta att försvara. Dessutom är de synliga och tydliga i landskapet.

Det samma gäller hav. Det finns ett skäl till varför England kunde ha så liten stående armé - de skyddades av engelska kanalen.

Om man äger båda sidor om vattnet så fungerar det som en transportled som sammanbinder. Men om man bara äger ena sidan så är det svårt att ta sig över om motståndaren försvarar andra sidan - eller havet.

Så vatten fungerar både som en sammanbindare och åtskiljare.

Floder var dock ofta gränser historiskt - både mellan länder och mindre enheter. Det är inte så konstigt för de är svåra att korsa med arméer - dvs lätta att försvara. Dessutom är de synliga och tydliga i landskapet.

Det samma gäller hav. Det finns ett skäl till varför England kunde ha så liten stående armé - de skyddades av engelska kanalen.

Om man äger båda sidor om vattnet så fungerar det som en transportled som sammanbinder. Men om man bara äger ena sidan så är det svårt att ta sig över om motståndaren försvarar andra sidan - eller havet.

Så vatten fungerar både som en sammanbindare och åtskiljare.

Egypten är typexemplet på ett kungarike som hålls samman genom en flod. Framför allt då öknarna i öster och väster formade barriärer för resande och arméer.

De svenska älvarna är också bra exempel.

De är också bra exempel på både ock.

Dalälven har varit gräns mellan Svealand och Norrland under lång tid - sen medeltiden?

Enningdalsälven/Iddefjorden har varit gräns mot Norge under långa perioder.

Göta älv har varit en gränszon och har under tidig tid varit gräns mellan Danmark och Norge.

Brömseån, Viskan och Ätran har bildat gräns mot Danmark.

Men, rent generellt har de svenska älvarna enat folk.

Nåja, alla detaljer finns inte med men jag ordnade en översiktskarta i Inkarnate häromdagen. Får jag presentera Värdshuset Jägaren? Det finns en damm som driver kvarnen och en åker som borde föda 5-6 familjer, får/getter och en palissadbefäst gård… Dammen förser även brunnen med vatten genom en grävd tunnel (få som vet om) och kvarnrännan går när nog åkern för att det skal gå att vattna den senare vid svår torka.

Värdshus.jpg

Back