Konstruktion av värdshus i vildmarken?

Precis - men det här år hål i väggen, inte "värdshus".

Fö modellen runt kopparhavet i Ereb Altor
Ja, konstruktioner för att hålla maten ständigt varm är ju mest rimliga när man har hög omsättning, det vill säga befinner sig på en livlig gata – inte i vildmarken. Men det finns ju inget som egentligen hindrar att en hel massa utskänkningsställen i en fantasivärld, inklusive värdhusen, tagit intryck av något thermopoliumliknande och inkorporerat en bardisk även i en medeltids-/renässansmiljö.

Något jag har förstått förekom under den svenska medeltidens "Alsnötavernor", alltså mer eller mindre bondgårdar som mot en ersättning var ålagda att erbjuda logi för resande, var att finare gäster medförde egen mat och eget tjänstefolk. Det var alltså inte frågan om att man köpte mat på plats, utan man lagade själv något som sannolikt var bättre kvalitet än "husmannens" mat (därav "husmanskost" för enkel föda). Åtminstone enligt Håkan Jönssons och Richard Tellströms Från krog till krog: Svenskt uteätande under 700 år.

Ska vi tänka på dessa matställen, så borde det även serveras grillad råtta och småfågel ... tänker vi fantasy, bör det ju finnas massor mer att inkludera utöver kött med rova, gröt och välling.

Ska vi tänka på dessa matställen, så borde det även serveras grillad råtta och småfågel ... tänker vi fantasy, bör det ju finnas massor mer att inkludera utöver kött med rova, gröt och välling.
Ett fantasy-värdshus i vildmarken kanske är en station för att processa nedkämpade monster? Någon släpar dit en drakorm, värdshuset har folk som garvar skinnet, saltar det kött som inte omedelbart tillagas, etc.

Ja, konstruktioner för att hålla maten ständigt varm är ju mest rimliga när man har hög omsättning, det vill säga befinner sig på en livlig gata – inte i vildmarken. Men det finns ju inget som egentligen hindrar att en hel massa utskänkningsställen i en fantasivärld, inklusive värdhusen, tagit intryck av något thermopoliumliknande och inkorporerat en bardisk även i en medeltids-/renässansmiljö.
Precis så tänker vi i Ereb Altor. Karavanserajer erbjuder grundläggande tjänster - husrum, vatten, foder, någon basföda. Sen kan diverse näringsidkare slå upp bodar (eller sätta upp temporära stånd på resande fot) inkl vinstånd, gatukök etc

Angående Moggers påpekande om vad hyfsat stabila statsbildningar behöver så tror jag inte att de medeltida nordiska kungadömena kvalar in här. De är bara nödtorftigt uppsnyggade stamsamhällen som inte riktigt kommit ur järnåldern ännu. KLNM-artikeln ger intrycket att de som hade både behov av gästgiverier i vildmarken och resurser att driva dem var kyrkan, inte kungamakten.
Stämmer. Jag tänkte snarare Kina, Medelhavsregionen, mellanöstern o.s.v.

Tenderar att handla mest om tiden efter 1800.
Snabb titt (d.v.s. vad som första sidan har) ger en att en Kaj Kjellström har en trilogi av böcker om gästgiverier i Södermanlands, Jönköpings, respektive Kalmars län där han börjar från 1649, o en artikel m titeln Skjutshåll och gästgiverier : Alsnö stadgar kom till omkring år 1280.

Belägna i stora byar eller större.
Nej, de låg lägligt placerade så att man varje natt kunde övernatta säkert.

Oftast i kombination :)

Men, jag håller med @Mogger. Det har funnits värdshus även på ställen där det inte finns byar. Speciellt om vi ser oss omkring i världen och går till de stora handelslederna. Då blir det snarare regel än undantag.

Exempel:
  • Karavanserajer - typiskt med 30-40 km avstånd på plan mark och 10-20 i bergsterräng. Finns gott om bevarade sådana.
  • I rom kallades de nog Mansiones (@Illern kan säkert rätta mig) och kunde ligga med 30-35 km avstånd
  • Inkariket hade tambo-stationer
  • Japanerna shukuba (poststationer) och hatago längs huvudvägar
  • Härbärgen i Europa som grundades för att skydda resenärer, t.ex. Great St Bernard Hospice (i ett bergspass)
  • Fanns även ensliga värdshus och gästgiverier, t.ex. vid broar och postrutter.

Så det finns inget konstigt i att ha värdshus/gästgiverier/härbärgen/poststationer i vildmarken. Bara det finns ett behov och någon som är intresserad av att anordna det.

Rent privata värdshus i mer modern mening blir mer tveksamt.

Oftast i kombination :)

Men, jag håller med @Mogger. Det har funnits värdshus även på ställen där det inte finns byar. Speciellt om vi ser oss omkring i världen och går till de stora handelslederna. Då blir det snarare regel än undantag.

Exempel:
  • Karavanserajer - typiskt med 30-40 km avstånd på plan mark och 10-20 i bergsterräng. Finns gott om bevarade sådana.
  • I rom kallades de nog Mansiones (@Illern kan säkert rätta mig) och kunde ligga med 30-35 km avstånd
  • Inkariket hade tambo-stationer
  • Japanerna shukuba (poststationer) och hatago längs huvudvägar
  • Härbärgen i Europa som grundades för att skydda resenärer, t.ex. Great St Bernard Hospice (i ett bergspass)
  • Fanns även ensliga värdshus och gästgiverier, t.ex. vid broar och postrutter.

Så det finns inget konstigt i att ha värdshus/gästgiverier/härbärgen/poststationer i vildmarken. Bara det finns ett behov och någon som är intresserad av att anordna det.

Rent privata värdshus i mer modern mening blir mer tveksamt.
Ja, såklart. Jag tänkte på WFRP:s variant. De beskrivna Coaching Inns låg nog alla (som jag kan komma på) i vildmark.

Egentligen är det väl "värdshuset i en by" som är ovanligt - om inte byn vuxit upp vid en handelssled. Du har gästgiverier längs med reserutter, och krogar i städerna men inte så mkt däremellan.

De är ju dessutom ffa till för rid/dragdjuren - och kan erbjuda stall, foder, vila och hästbyte för kejsarens sändebud, ponyexpressen etx

Tänk dig det klassisk värdshuset i vildmarken; vilka uthus och andra utrymmen har det om kampanjvärlden skall vara förankrad i någon form av realism?

1. Skänkrum
  2. Rum för gäster
  3. Kök
  4. Bageri
  5. Grovkök (disk och tvätt)
  6. Smedja
  7. Stall
  8. Matförråd
  9. Förråd övrig utrustning
  10. Försvarsverk (behövs inte detaljeras för den här diskussionen)
Vad mer tycker du behövs?
Tycker den där listan ser bra ut.

Det beror på läge osv men om det ligger förhållandevis avsides så skulle en mindre diversehandel kunna vara intressant.

Sedan skall jag även, trots att det inte har något med värdshus att göra egentligen, angående Keep on the borderlands som någon nämnde, slå ett slag för något som jag ta mig fasiken alltid krånglar in i mina världar när jag skapar dem; Peel towers. De formligen sjunger i mig när jag ser dem och tänker på dem. :)

Back