Rickard
Urverk speldesign
En tråd för navelskådande och kritiskt tänkande kring mekanik. Saker man tar för givna hur de fungerar, men när man särskådar den är den konstig. Här är ett exempel.
Jag tycker strid med initiativ, färdighetsslag och skada är konstigt.
Man slår ett slag (initiativ) för att få se i vilken ordning folk ska slå ett slag (färdighet) för att se om man får slå en tärning för att få ut effekten av handlingen (skada).
Två slag som få se om man får slå ett slag och inga av dom har egentligen med varandra att göra. Man hade kunnat slagit effekten direkt.
Jag tycker strid med initiativ, färdighetsslag och skada är konstigt.
Man slår ett slag (initiativ) för att få se i vilken ordning folk ska slå ett slag (färdighet) för att se om man får slå en tärning för att få ut effekten av handlingen (skada).
Två slag som få se om man får slå ett slag och inga av dom har egentligen med varandra att göra. Man hade kunnat slagit effekten direkt.
Last edited: