Konsten att väga regler

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Jag tänkte fega ur och sätta det som 9, eftersom det finns spel som World of Synnibarr, FATAL och Phoenix Command men jag funderar på om de ens är spelbara. Jag har svårt att tänka mig spel som är värre i (onödig) komplexitet än D&D5 och fortfarande spelbart. Fyran hade jag möjligtvis kunnat sätta som 9, just för att det är bättre skrivet, bättre textstruktur och bättre designat (ex. förmågor som gör en sak, maxtak på antal förmågor).
PÅ ett konstigt vis skulle jag hävda DnD5 är svårare att spela än Phoenix command.
PC är cruncigare och tar längre tid att spela men på många vis är det mindre saker att hålla koll på.
Du väljer inte mellan 14 olika förmågor på din tur utan din handling är enklare.
Sedan att du behöver slå 18slag, kolla 13 olika tabeller och räkna mer matte än när du skattedeklarerar är en annan sak.
Du kan mycket mer gå efter ett flödesshema.

PC är inte enkelt, men komplexiteten ligger i utförandet när DnD komplexitet ligger i valet av handling.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DnD5 är väldigt speciellt.
Grundregeln är buslätt: slå d20 + modifier lika eller över DC för att lyckas.
Problemet är att hela spelet går ut på att få klassförmågor som bryter mot den enkla grudnregeln, därför blir det komplicerat (och mer komplicerat ju högre level man är).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,697
Location
Göteborg
Hantverksklubben: 1
Strukturerad friform (typ Montsegur 1244): 2
Lasers & Feelings: 3
De flesta spel jag har skrivit: 4
OSR med Pilze: 5
Apocalypse World och annat PBtA: 6

Mer komplexa spel än så spelar jag inte, så det blir ju lite svårt att vikta. Kompliceras också lite av hur man tänker sig skalan. Liksom, om någon skrev ett spel med en 8 000 sidor lång regelbok, skulle alla andra spel plötsligt hoppa ner ett par steg på skalan? Ettan är ju ganska lätt att förankra (typ spelledarlös friform), men tian är svårare och beror på hur komplexa spel man har stött på.

Jag inser förstås att det inte är tänkt att vara s jäkla vetenskapligt, men jag började fundera.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
De fördömda skulle jag nog placera i samma fack som Askhem regelmässigt. Kanske lite lättare, 3+ om Askhem är en 4a.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Kutulu: Ööööh, 2? 3? 1? Jag vet inte. Beror kanske på vad man menar med "regler". Helst spelar jag ju utan märkbar liksom mekanik (poäng, tärningar, siffror, metavalutor etc) och med enbart diegetiska beslut, men det finns ju fortfarande en del liksom "regler" av typen "vi fokuserar på att lösa ett mysterium" och "mysteriets lösning är bestämd på förhand" och "SL styr världen" etc.

Men Kutulu har en del siffersatta värden och egenskaper, som spelar roll medan vi spelar även om de inte resulterar i tärnngsslag eller ickediegetiska beslut speciellt ofta. 99% av tiden är det ju bara prat, ingen mekanik.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Menar du första eller andra utgåvan?
Första utgåvan (och svenska översättningen) var den jag tänkte på. Men även med Rules Companion eller Second Edition, så tycker jag inte att det höjer komplexiteten jättemycket på den här skalan.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har för dålig koll på WEG:s Star Wars 1st ed. för att placera in det på skalan. 2nd ed. skulle jag säga ligger på 5 i regeltyngd. Kanske till och med 6 med tanke på reglerna för kraften och rymdskeppen. Grundmekaniken är enkel men det blir mycket att hålla reda på totalt sett.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har försökt ge mina svar som enbart regeltyngd som i mängd regler som dyker upp ofta i spel, inte ifall de är bra förklarade, utspridda på ett ologiskt sätt eller så. Det mesta är spel från kanske de senaste två åren, med några som jag spelat mycket nog för att fortfarande ha en bra minnesbild.
De inom parentes är gissningar på vad som kan kvala in.

10. (Rolemaster med alla tilläggsböcker),
9. D&D 3.5 med alla tilläggsböcker
8. AD&D 2nd med alla Player's Optionsböcker, Shadowrun 3rd med alla tilläggsböcker
7. AD&D 2nd med alla Complete Handbooks
6. D&D 3/3.5, Marvel Super Heroes Advanced, Shadowrun 3rd, Mage the Ascension, AD&D, TORG
5. D&D 5, BESM, Champions
4. OD&D 4, Vampire, Drakar och Demoner, AD&D 2nd i grund, OSE
3. Marvel Super Heroes, Top Secret S.I.
2. (Twerps)
1. (Friform)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har för dålig koll på WEG:s Star Wars 1st ed. för att placera in det på skalan. 2nd ed. skulle jag säga ligger på 5 i regeltyngd. Kanske till och med 6 med tanke på reglerna för kraften och rymdskeppen. Grundmekaniken är enkel men det blir mycket att hålla reda på totalt sett.
Det här gäller en hel del tradspel, tycker jag. Jag skulle gärna lira 2/3-versionerna av Star Wars eller Vampire – alltså bara den där enkla grundmekaniken i stort sett, utan allt bråte och specialregler.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
2 Fate. Dock spelas det annorlunda än traditionella regler så det försvårar.
3 Mutants and Mastermind 2e. Bara krångligt om man ska mixtra med variabla superkrafter
4 Drakar & Demoner Expert,
6 Mythras. Nybörjare så kanske ändrar senare men verkar logiskt även om det är många saker.
7 DnD 5e. Reglerna är iofs rätt enkla men varför ändras de med någon special feat eller subclass??!? Avsaknaden av konsekvens gör att man måste minnas massa regler och att det förklarar dåligt systemet. För att förstå en condition måste man läsa på flera andra saker samtidigt.

Ligger nog helst på 5-7. Tror inte jag spelat riktigt svåra spel. Några som Pathfinder har jag inte ens brytt mig om att läsa igenom då det kändes övermäktigt. Men så är det nog lättare börja i liten skala istället för att försöka greppa allt i stora komplicerade spel. Skulle nog inte försöka lära mig DnD 5e idag om jag nu skulle börja med de 6-7 regelböckerna som krävs för få alla klass-varianter.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
För mig är klassiska Drakar och Demoner en 4:a. Expert höjer nivån till minst en 6:a med alla detaljerade färdigheter, KP för kroppsdelar, hjälteförmågor och annan påbyggnad.
Tycker ändå de inte är så komplicerade. Jämfört med DnD 5e med sina påbyggnadsregler så tycker jag det behövs en liten större skillnad än någon enstaka grad. Samtidigt vill jag inte lägga 5e på 10 poäng...
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Shadowrun 5e (10): Ett av mina favvo system ever. Men det är en glorious mess och självskadebeteende som SL. Komplicerad grund med hejdlösa överbyggnader och skogstokig interaktion mellan subsystem. I love it!

DnD 5e (6): Enkelt grundsystem med miljoner detaljregeler och undantag.

Delta green (5): Igen enkla grunder, men fånigt många skills med separata regler.
 
Top