Konsten att väga regler

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Apocalypse World: 4
Oj, det var lågt! AW är det mest komplicerade spel jag har spelat de senaste 15 åren. Du har klasser, en massa specialförmågor och -regler, du har hitpoints och vapenskada, erfarenhetssystem, läkeregler, för att inte tala om den sjukt komplexa SL-delen. Fronter och klockor och hard moves och jag vet inte allt. Jag är med på att det finns komplexare spel (och jag skyr dem som pesten), men en fyra känns ändå väldigt lågt, kan jag tycka.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag spelar nog de flesta spel som om de är på max nivå 3-4, iallafall om jag spelleder, avseende hur komplicerat det antingen är från början eller jag skalar ner det till.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Oj, det var lågt! AW är det mest komplicerade spel jag har spelat de senaste 15 åren. Du har klasser, en massa specialförmågor och -regler, du har hitpoints och vapenskada, erfarenhetssystem, läkeregler, för att inte tala om den sjukt komplexa SL-delen. Fronter och klockor och hard moves och jag vet inte allt. Jag är med på att det finns komplexare spel (och jag skyr dem som pesten), men en fyra känns ändå väldigt lågt, kan jag tycka.
Jag tycker liksom allt det där ligger inbakat i enkla förpackningar. Specialmoves står utskrivna på playbooks som ingen annan behöver bry sig om, vapenskada och rustningar är enkla heltal, och jag ignorerar alla SL-regler vilket kanske kan influera rankingen lite. :) Det känns ett steg enklare än Year Zero Engine med dess mer detaljerade stridsregler, uppdelning i färdigheter och egenskaper, talanger som fungerar helt annorlunda med mera. Men eventuellt är den skillnaden lite filosofisk. Det är intressant att diskutera hur som helst!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag iddes inte ta med exakt alla spel/regelkombinationer som nämnts ovan, och en del omnämnanden fick jag tolka efter bästa förmåga. För att underlätta för mig själv lät jag även alla viktningar som var angivna som intevall gå mot mitten så till exempel 3-4 räknades som 4 medan 8-9 räknades som 8. Min snabba sammanställning blev då såhär, där "intervall" visar spridningen och "medel" är medelvärdet.

SpelIntervallMedel
Shadowrun 51010,0
Burning Wheel99,0
Eon99,0
Khelataar99,0
Rolemaster8-109,0
WFRP 499,0
DnD 488,0
Exalted88,0
Mutant 288,0
The One Ring 188,0
Western 188,0
DnD 55-107,9
MERP77,0
Mythras6-87,0
Pathfinder 277,0
WFRP 277,0
ADnD66,0
DnD 366,0
Mage the Asension66,0
Mutiné66,0
Shadowrun 366,0
TORG66,0
Twilight 2000 (FL)66,0
Western 266,0
DoD Expert4-65,3
Mutant År Noll5-65,3
Svärdet Sång5-65,3
Apocalypse World/PbtA4-65,0
Delta Green55,0
Hjältarnas Tid/Kopparhavets Hjältar55,0
Mutant (gamla)55,0
DoD (ospecificerat)4-74,8
Askhem44,0
Call of Cthulhu44,0
DnD Basic44,0
InHuman44,0
OSE44,0
Pendragon44,0
Vampire44,0
WEG Star Wars 23-54,0
De fördömda33,0
Lasers & Feelings33,0
Marvel Super Heroes33,0
Mutants and Masterminds33,0
Mörk Borg33,0
Sagospelet Äventyr33,0
This is Pulp33,0
Top Secret33,0
WEG Star Wars 133,0
Don't Rest Your Head22,0
Fate22,0
Imagine22,0
Into the Odd22,0
Kutulu22,0
Polaris22,0
Cthulhu Dark11,0
Maze Rats11,0
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Hur mycket skiljer i regeltyngd mellan Western I, II, III och IV? Jag har gjort en rollperson till Western I eller II för länge sedan. Minns det som extremt detaljerat. Har även spelat Western IV några gånger på konvent. Det har känts mer regellätt, men fortfarande detaljerat. Dock oklart hur mycket konventsspelledaren förenklat. Antagligen en hel del.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
10: Shadowrun 5e. Det är som ett separat rollspel för decker, för rigger, och för olika varianter på magiker och magidecker. Överblick? Vilken överblick? Boken är skriven som nån slags stream of consciousness med t.ex. utrustning utspritt på 10 platser, osv. Jag älskar Shadowrun och det är massivt med göttigt i boken, men jag kan inte för mitt liv tänka mig att SLa det, och bara spela det om jag gör typ en pistol-adept eller något annat synnerligen enkelspårigt.
5: D&D 5e. Det kan bero på att jag alltid kör med rulings, det kan bero på att jag outsourcar RP-regler till spelarna, det kan bero på att jag hembrygger hejvilt till alla NPCs, men jag får det att flyta på bra tycker jag. Det finns mycket detaljer, men helheten är ändå greppbar. Det blir inte separata rollspel för olika klasser liksom.
4: Mutant år noll, DoD Retro, Mutant 2089, Svärdets Sång
3: Nuked!, Into The Odd

Har spelat mer men ja, det där kan få vara representativt. Det slår mig också att komplexiteten i ett spel kan bero rätt mkt på hur man spelar det. Jag är ingen purist och har kört turslag i typ alla möjliga system, bara som ett exempel..
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Hur mycket skiljer i regeltyngd mellan Western I, II, III och IV? Jag har gjort en rollperson till Western I eller II för länge sedan. Minns det som extremt detaljerat. Har även spelat Western IV några gånger på konvent. Det har känts mer regellätt, men fortfarande detaljerat. Dock oklart hur mycket konventsspelledaren förenklat. Antagligen en hel del.
Western I och II är samma spel, det är snarare olika utgåvor (som DoD 84/85), om jag inte fått det helt om bakfoten.

Jag gissar därför att det som står som Western II i listan avser Western III. Där görs en del förenklingar. Western IV är i sin tur lite mer komplicerat tror jag (aldrig spelar 3an och minns det mest i jämförelse med 2an). Men de rör sig ju alla i samma ände av skalan, 8-10 kanske. (Strid RAW i Western II med mer än 3-4 inblandade är faktiskt i princip ospelbart.)

(Men det ska säga att Western II i varje fall inte är så särskilt komplext, inte på den nivå tex WFRP 4 verkar vara, utan "bara" komplicerat.)
 
Top