D&D Konsten att njuta av 5e

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Just det, frågan om grundegenskaper dök upp. Jag körde 4d6 drop lowest sätt ut själv i min kampanj, men det var ingen hitt. Optarna slog fram bäst grundegenskaper och deras gubbar blev än mer brutet bra. Idag skulle jag antingen köra:
  • Point buy - för att det gör det rättvist och för att man ändå kan få lite variation
  • 4d6 drop lowest in order - för att få rollfigurer som inte är så putsade, som kan ha en oväntad stryrka eller svaghet (och slippa att alla ofelbart sätter sitt näst- eller tredje högsta i CON).
Har svårt att välja mellan dessa. Lite beroende på spelare också, om jag visste att alla som är med spelar snyggt skulle jag nog köra den andra punkten, men vid minsta tvivel den första.
 
Last edited:

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Har någon bra tips på hur man kan lösa encounter balance på ett smidigt sätt? Har inte fått CR eller XP-budget att funka särskilt bra.
Använder denna metod, fungerar otroligt väl, från https://slyflourish.com/the_lazy_encounter_benchmark.html:
1. In a given encounter, choose the monsters that make sense in the current story, location, and situation.
2. Determine if the encounter may be deadly. An encounter may be deadly if the sum total of monster challenge ratings is greater than one quarter of the sum total of character levels, or half the sum total of character levels if the characters are above 4th level.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag har aldrig spelat D&D innan men har fått förmånen att halka in i en nystartad kampanj med 5E

Jag förstår tjusningen med levlandet och det rika källmaterial som finns. Massivt. Mer än massivt..
Men det slog mig hur komplicerat karaktärsskapandet är och hur mycket optimering och "byggen" som det kan läggas tid på.

För en som kommer från färdighetsbaserade system och är lite velig är det brutalt.
Måste jag bestämma nu!?! Kan jag inte bara skapa en gubbe o se vad han utvecklas till? :LOL:

Intressant att komma från ett helt annat håll och få provsmaka.

C
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag har aldrig spelat D&D innan men har fått förmånen att halka in i en nystartad kampanj med 5E

Jag förstår tjusningen med levlandet och det rika källmaterial som finns. Massivt. Mer än massivt..
Men det slog mig hur komplicerat karaktärsskapandet är och hur mycket optimering och "byggen" som det kan läggas tid på.

För en som kommer från färdighetsbaserade system och är lite velig är det brutalt.
Måste jag bestämma nu!?! Kan jag inte bara skapa en gubbe o se vad han utvecklas till? :LOL:

Intressant att komma från ett helt annat håll och få provsmaka.

C
Väldigt många spelare verkar hitta njutning i “solospelandet” som 5E möjliggör mellan spelmöten: sitta och bläddra i böcker och hänga på forum och leta efter optimala builds, etcetera.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Väldigt många spelare verkar hitta njutning i “solospelandet” som 5E möjliggör mellan spelmöten: sitta och bläddra i böcker och hänga på forum och leta efter optimala builds, etcetera.
💯 this. Jag vill även hävda att rollspel flätar sig samman med figurspel och kortspel där man läser, letar combos och bygger listor. 5:e möjligör samma begär och det är underbart. Skulle inte kalla det solospelande men småsak.

I övrigt har vi bara bannat Crossbow Expert och en av våra GM's har sagt nej till fly på level 1 utan något som utvecklas med högre levels. Bara njuta på. Skulle hellre spela en äldre D&D-utgåva (helt annat spel) än att börja skära i 5:e.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
@Necross påminde mig om att jag också använde Sly Flourishs system på slutet av min kampanj. Det är definitivt inte sämre än det i DMGn eller Xanathar. Men inte så där mycket bättre än @zonk s system heller, å andra sidan?

En sak till jag kom på:
  • Counterspell. Den finns inte, förbjud, banna, riv ut sidan ur regelboken. Den är för bra, en reaktion tar bort en handling, och sen dör varelsen innan den hinner kasta något igen (som också skulle ha skingrats).
(Det finns säkert fler brutna [eller bara tråkiga] trollformler, Guidance tex, men Counterspell var givet hur min spelgrupp såg ut - med tre arkana magiker - den som var solklart mest bruten).
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
... än att börja skära i 5:e.
Jag är också inne på den här linjen: DnD5 är ett så tajt system att jag inte tror på att gå in och göra större ändringar i systemet. Man kan skruva lite på rattarna, kanske förbjuda flerklassning och feats, kanske ta bort någon grej man stör sig på (Counterspell, Crossbow Expert), men jag tror att det lätt blir fel om man börjar husregla för mycket. Spelet säljer en power fantasy trip, det är hög-fantastik med superhjältar, och jag tror inte det går att få det att göra något annat än det. Vill man spela jordnära hjältar eller grisodling så finns det andra spel att välja.
 
Last edited:

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Angående encounters vill jag tillägga ytterligare en grej från Sly Flourish: Lär dig att re-skinna monster! Det är såklart inte optimalt att det blir goblin-veterangoblin-supergoblin-megagoblin, men generellt så ser jag inget problem med att t ex ha goblins som ser ut som goblins men typ har orc-stats + Nimble Escape. Eller bara goblins som t ex har +2 AC och två attacker. Osv osv.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Angående encounters vill jag tillägga ytterligare en grej från Sly Flourish: Lär dig att re-skinna monster! Det är såklart inte optimalt att det blir goblin-veterangoblin-supergoblin-megagoblin, men generellt så ser jag inget problem med att t ex ha goblins som ser ut som goblins men typ har orc-stats + Nimble Escape. Eller bara goblins som t ex har +2 AC och två attacker. Osv osv.
Som en som har suttit och byggt monster enligt konstens alla regler i 3e - att göra monstren till en strid kan ta fem timmar - uppskattar jag verkligen hur man ser på monster i 5e. Bygg dem som du känner för!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Det är såklart inte optimalt att det blir goblin-veterangoblin-supergoblin-megagoblin, men generellt så ser jag inget problem med att t ex ha goblins som ser ut som goblins men typ har orc-stats + Nimble Escape. E
Hur är detta inte samma sak? Själv tycker jag det är svintråkigt med fiender som levlar med rollpersonerna. Hellre 30 goblins mot level 10-rollpersoner än 5 orc-goblins. Då känner spelarna att rollpersonerna blivit bättre. Annars kan man skippa att levla.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Så för mig var hemligheten att titta på Matt Colvilles videor.

Jag gillade inte DnD alls innan dess. Jag hade spelat både diverse OSR gamm-DnD och 5e (och till och med lite 3.0 och 3.5), och jag tyckte förvisso 5e var den bästa utgåvan av DnD, men jag gillade inte DnD.

Flera av Colvilles videor kändes användbara även för andra spel, och jag gillade den generella jargongen, så det blev att jag såg typ alla hans videor, även de som handlade om väldigt specifika DnD-saker (så som alignment). Jag kommer inte ihåg alla grejer jag brukade ogilla men som han har fått mig att börja tycka om istället, men nedan kommer ett urval (Fritt från minnet, så influensen kan ha kommit från flera källor):

Aligment
Nyckeln är att "du gör inte 'lawful evil-saker' för att du är 'lawful evil', du är 'lawful evil' för att du gör 'lawful evil-saker'". Alignment är inte något som tvingar dig till något, utan det är en förenklad beskrivning av din rollpersons moral och personliga kod. Din karaktär ska ha en anledning/resonemang bakom sakerna de gör som är rimlig ur karaktärens perspektiv.

Han definierade också alignment på ett nytt sätt för mig jag verkligen fastnade för (även om det kanske avviker något från vissa officiella källor): det är inte nio separata lådor man ska stoppas in i, utan det är två separata glidande skalor: Lawful-Chaos och Evil-Good.

Lawful-chaos handlar om din syn på lagar, regler och allmän ordning. Om arvsordningen säger att person A ska bli den nya kungen, fast de egentligen är inkompetent och person B hade varit ett mycket bättre val, respekterar du då arvsordningen och accepterar person A som kung eller skulle du stödja att person B klev in och tog över makten? Eller skulle du själv försöka ta makten eftersom du uppenbart är starkare? Eller förkastar du helt lagar och regler, och kanske till och med samhällets gemenskap helt och hållet?

Good-Evil handlar om din syn på de runt omkring dig. Är du villig att offra dig själv för andra, eller är du villig att offra andra för dig själv? Är din personliga framgång och vinst mer viktig än din omvärld?

Och det finns inget som hindrar en person från att ha personliga koder som resulterar i undantag. Folk är komplexa varelser, det borde även våra rollpersoner vara. Det är fullkomligt rimligt att vara en blodtörstig barbar som älskar död och ödeläggelse, och ändå offra sitt eget liv för att rädda en kattunge. Det är rimligt att vara en självisk och känslokall tjuv, och ändå sätta gruppens väl före sitt eget, för att det är skillnad mellan ens "vänner" och ens "omgivning".

Sen tycker Colville i och för sig att det är en bra sak om det bildas konflikter och "drama" mellan rollpersonerna, och att det är fullt rimligt att en rollperson lämnar gruppen om det skär sig (och att spelaren då bara gör en ny rollperson). Sånt tycker jag personligen är lite trist och min utgångspunkt är istället att fråga "hur kommer det sig att era två personer kommer överens och hänger ihop trots motstridiga personliga åskådningar?". Där tycker jag alignment är rätt bra, för om något satt "Lawful good" och en annan har satt "Neutral Evil" så går det ju att förutsee att det kanske kommer uppstå potentiella konflikter, och be spelarna diskutera igenom sånt i förväg. Vilka gränser finns för respektive rollperson, och vilka kryphål kan användas när de gränserna måste kringås? Det kräver att båda spelarna (kanske hela gruppen) samarbetar som spelare för att få det att funka i fiktionen.

Hit points
Fokusera inte så mycket på att beskriva varje attack. Även en attack som "träffar" och resulterar i förlorade hit points träffar egentligen inte motståndaren i den bemärkelse att man sticker svärdet i dem. Det är en attack som pareras eller undviks i sista sekunden. HP-förlusten motsvarar utmattning och underläge.

Här en en tre minuter lång fight mellan två personer utan rustning. Varje parad mostsvarar egentligen forlorade HP, men resulterar inte i några skada (förutom blåmärken och ett skärsår i en hand, har jag för mig). Det är först när kombatanterna når 0 HP (totalt utmattade) och inte längre kan försvara sig ordentligt som någon får in en riktig skada på den andra, som avslutar fajten.


Levels kontra ålder och förutsättningar
Jag brukade alltid se det som att en level 1-karaktär måste var ung, för annars borde de ju ha gått upp i levels (baserat på mina åsikter om BRP, där man ju förbättrar färdigheter genom att använda dem, så en gammal bonde borde ha väldigt högt i färdigheten "odla vete", typ). Men levels handlar om "äventyrande". Det är fullt möjligt att vara en 50-årig soldat och ändå ha level 1 om du aldrig varit på något riktigt äventyr. Men det är också viktigt att man tar hänsyn till det i sin karaktärs bakgrund och gör något som passar ens level.

Är du en femtioårig soldat, och är level 1, då betyder det nog att allt du gjort är att stå på vakt i en borg eller ett slott, som aldrig hamnat under någon seriös attack. Du har kanske avhyst några fulla bönder som ville pinka i valgraven, eller gripet en tjuv eller så, men aldrig gjort något anmärkningsvärt. Det är först när du börjar äventyra, och samlar magiska föremål (och kanske helt enkelt absorberar magisk energi från alla dungeons och besegrade monster alá highlander) som du börjar gå upp i level.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Hur är detta inte samma sak? Själv tycker jag det är svintråkigt med fiender som levlar med rollpersonerna.
Alltså, de behöver ju inte levla med rollpersonerna. Megagoblinen/den reskinnade orchen kan ju mycket väl finnas där från start, och ge rollpersonerna stryk. Men tio levels senare kommer RP tillbaka för att hämnas.

Tycker definitivt det finns utrymme för goblins av varierande tuffhet, men som Necross beskriver behöver jag kanske inte ha 5 olika hårda goblins i monsterboken (om de inte fyller väldigt olika roller, så som en "stealthgoblin" och en "prickskyttsgoblin").
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Hur är detta inte samma sak? Själv tycker jag det är svintråkigt med fiender som levlar med rollpersonerna. Hellre 30 goblins mot level 10-rollpersoner än 5 orc-goblins. Då känner spelarna att rollpersonerna blivit bättre. Annars kan man skippa att levla.
Det finns en gradskillnad tycker jag. Jag gillar viss tematik. Dvs bara för att PCs är lvl 10 slutar inte goblins att finnas i spelvärlden. Jag förstår om det är knepigt att förstå, men inget att bråka om tycker jag. Det är ju lite av min poäng - 5E låter en göra mycket som man vill.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det finns en gradskillnad tycker jag. Jag gillar viss tematik. Dvs bara för att PCs är lvl 10 slutar inte goblins att finnas i spelvärlden. Jag förstår om det är knepigt att förstå, men inget att bråka om tycker jag. Det är ju lite av min poäng - 5E låter en göra mycket som man vill.
Fast @Rickard säger väl inte att Goblins slutar finnas i världen för att du uppnått lvl 10? Det är väl snarare så att gobliner finns kvar men inte längre ses som ett hot som behöver hanteras av rollpersonerna då de är på helt olika styrkenivåer, och skulle rollpersonerna mot all förmodan behöva ta hand om gobliner kommer goblinerna ganska omgående falla för rollpersonerna då rollpersonerna nu blivit en maktspelare på en annan nivå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
En av designtankarna bakom 5E är ju att även låglevelmonster är potentiellt farliga även när RP nått högre levels.

I synnerhet om man ser till att RP hamnar i fler än ett encounter per dag (som är en annan av designtankarna).

Just det där med flera encounters tycker jag är väldigt viktigt för att 5E ska bli riktigt kul. Om man kan gå supernova och bränna alla sina förmågor och sina spellslots i en fight, och sen kan gå och ta en lång vila direkt efteråt, då kan även låglevel-RP meja ner riktigt utmanande fiender.

Men om samma RP hamnar i ett encounter till efter det? Då blir saker plötsligt riktigt utmanande (och i mitt tyckte mycket roligare, även som spelare. Helt plötsligt måste jag börja planera, och inte bara använda mina standardförmågor varje gång).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
En av designtankarna bakom 5E är ju att även låglevelmonster är potentiellt farliga även när RP nått högre levels.

I synnerhet om man ser till att RP hamnar i fler än ett encounter per dag (som är en annan av designtankarna).

Just det där med flera encounters tycker jag är väldigt viktigt för att 5E ska bli riktigt kul. Om man kan gå supernova och bränna alla sina förmågor och sina spellslots i en fight, och sen kan gå och ta en lång vila direkt efteråt, då kan även låglevel-RP meja ner riktigt utmanande fiender.

Men om samma RP hamnar i ett encounter till efter det? Då blir saker plötsligt riktigt utmanande (och i mitt tyckte mycket roligare, även som spelare. Helt plötsligt måste jag börja planera, och inte bara använda mina standardförmågor varje gång).
Det hade varit intressant att veta hur många som kör 5e med 6-8 encounters per ingejmdag. Jag tycker det verkar helt befängt, givet hur lång en strid tar att spela (ja, jag vet att en encounter inte måste vara en strid, men de flesta är ju ändå det). Givet längden och frekvensen på mina spelmöten skulle det ta oss ett kvartal riktig tid att spela igenom en äventyrardag.

En sak jag hoppas på med 1DnD är ett system där man kan göra balanserade strider för allt emellan en och säg åtta strider per dag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Det hade varit intressant att veta hur många som kör 5e med 6-8 encounters per ingejmdag. Jag tycker det verkar helt befängt, givet hur lång en strid tar att spela (ja, jag vet att en encounter inte måste vara en strid, men de flesta är ju ändå det). Givet längden och frekvensen på mina spelmöten skulle det ta oss ett kvartal riktig tid att spela igenom en äventyrardag.

En sak jag hoppas på med 1DnD är ett system där man kan göra balanserade strider för allt emellan en och säg åtta strider per dag.
8? Jag hade hört 6 =)

Redan att ha 2 stridsencounters på en dag tycker jag gör stor skillnad, och kommer man upp i 3 har det en rejäl effekt (beroende på hur svårt varje encounter är).

Det går att klara av 6 stridsencounters också, om bara varje encounter är väldigt litet. Vilket kanske kan låta meningslöst, men de kan äta upp rollpersonernas AOE-förmågor utan att de nödvändigtvis får ut full effekt av dem =)

Sen är det också viktigt att komma ihåg att det går att att sprida ut över flera dagar om RP inte har möjlighet att få en lång vila. Har de ingen säker plats att vila på lär det ju inträffa en eller flera random encounters under kvällen. Nu beror det ju på hur snäll/elak man är som SL med vad man godkänner som "long rest", men själv börjar jag luta mer och mer att en lång rest är något man får när man tar in på ett värdshus.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Nu beror det ju på hur snäll/elak man är som SL med vad man godkänner som "long rest", men själv börjar jag luta mer och mer att en lång rest är något man får när man tar in på ett värdshus.
Det beror ju helt på känsla man vill väcka, men jag håller med som spelare att spelvärlden får en annan känsla om du endast kan ta lång vila när du är på en säker plats där säker plats är en civiliserad plats eller på en plats säkrad med hjälp av murar eller vakter som håller otyget utifrån bortanför civilisationen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
8? Jag hade hört 6 =)

Redan att ha 2 stridsencounters på en dag tycker jag gör stor skillnad, och kommer man upp i 3 har det en rejäl effekt (beroende på hur svårt varje encounter är).

Det går att klara av 6 stridsencounters också, om bara varje encounter är väldigt litet. Vilket kanske kan låta meningslöst, men de kan äta upp rollpersonernas AOE-förmågor utan att de nödvändigtvis får ut full effekt av dem =)

Sen är det också viktigt att komma ihåg att det går att att sprida ut över flera dagar om RP inte har möjlighet att få en lång vila. Har de ingen säker plats att vila på lär det ju inträffa en eller flera random encounters under kvällen. Nu beror det ju på hur snäll/elak man är som SL med vad man godkänner som "long rest", men själv börjar jag luta mer och mer att en lång rest är något man får när man tar in på ett värdshus.
Nu var jag tvungen att kolla DMGn, och ser är sex till åtta medelsvåra eller svåra möten per dag som är riktlinjen.

Der här med att ”äta upp … förmågor” tycker jag sätter fingret på en enorm skevhet i 5e regelbok vs officiella äventyr plus genre. Om vi använder systemet i DMGn spelar vi ett spel som är ett ständigt utnötningskrig, med massor av strider utan risk och något egentligt på spel. Men spelet vill samtidigt vara heroiskt, och äventyren kommunicerar att vi spelar hjältar som räddar världen. Inte att vi gör det tre gobbos åt gången, med ett ständigt öga på våra resurser.
 
Last edited:
Top