Konkreta tips som gör din fantasy mer historiskt trovärdig!

Had inte folk bättre tänder innan sockerproduktionen kom igång i Nya världen?
Det finns nog en sanning i det, mindre sött och de flesta blev inte så gamla. Men samtidigt så borstade ingen tänderna, men har inte koll på vad arkeologerna säger om medeltidens tänder men jägar samlare hade fina gaddar vill jag minnas.

Had inte folk bättre tänder innan sockerproduktionen kom igång i Nya världen? Jag vill minnas att jag läst det.
Tandröta, karies, har ofta med rätta kallats en kultursjukdom. Hos primitiva folk på jägarstadiet var karies ganska sällsynt, men i och med övergången till åkerbruk med finfördelad, kokt föda blev sjukdomen vanligare, vilket framgår i de äldsta kulturerna – Babylon, Palestina, Assyrien, Egypten, Indien, Etrurien och Kina. Där var karies inom vissa befolkningsskikt nästan lika vanligt som i många västländer i dag.​
Källa: lång väg till smärtfri tandvård

Det finns nog en sanning i det, mindre sött och de flesta blev inte så gamla. Men samtidigt så borstade ingen tänderna, men har inte koll på vad arkeologerna säger om medeltidens tänder men jägar samlare hade fina gaddar vill jag minnas.
Det kan väl också skilja sig med social status. De rika kanske har sämre hygien och tänder pga andra vanor och sociala konventioner. Därav tungt användande av både smink och parfym som kanske gör problemet ännu större.

Vad menar du med detta?
Great man-teorin som @Tarsus anspelar på är en 1800-talsmodell för historiens utveckling som ser exceptionella män som historiens huvudsakliga drivkraft, män (eller heroer) som på grund av sina psykologiska eller personliga egenskaper har förmågan att förändra världen. Det är mer eller mindre pseudovetenskaplig hjältedyrkan.

Great man-teorin har inte ansetts gångbar inom forskningen under vår livstid*, men hänger av nån anledning kvar i det populärkulturella medvetandet.
*Nja, det finns väl ett och annat försök till äreräddning, som huvudsakligen går ut på att man bortser från teorins faktiska innehåll och utmålar dess motståndare som strukturdeterminister och postmodernister.
I Östersjöområdets förhistoria utmärker sej jägarsamlare generellt genom mindre karies än tidiga jordbrukare. Dom har dock avsevärt mer slitna tänder, sannolikt som följd av att dom i större utsträckning använder tänderna som verktyg i hantverk. Dock har dom lägre grad av tandbortfall före döden, så på det hela var nog deras tandhälsa bättre än dom tidiga jordbrukarnas.

Prästen är en mäktig trollkarl, ge honom vin, land och hedningarnas huvuden så ger han dig magiskt bröd och vin. Finast är överstetrollkarlen i Rom!

Har du läkekonst? Hoppas du gillar att dricka piss. Smaken på urin är ett diagnosverktyg. Bara perversa läklare sväljer

Saker från arabien heter al, algebra, alkemi, ambra, azimut, borax, kali, mysk, nadir, talk och zenit. Så pratar trollkarlar!

Potensproblem? Guds straff eller en häxa!

Skörden slår fel? Guds straff eller en häxa!

Om du springer till prästen och skriker att en häxa stulit din penis får du en lavett, en utskällning och femtio Ave Maria och lika många armhävingar (om det inte är häxprocess på gång)

och tider då inte mycket arbete kan göras
Spinner vidare på detta när det kommer till "att producera saker på större skala. Har man inte tillgång till magi, är man bunden till säsongerna. Detta gäller också vår- och höstfloder som driver vattenhjul som är effektiva sätt att driva större maskiner och manufakturer. Billigare än att använda djur, men då krävs också att man bara arbetar under vissa perioder.

Back