Diggar Eschers troll
Diggar Eschers troll
FYI så heter jätten numera Styrwåld Niding (det gjorde han redan i romanerna). Jag saknar dock dasstaket som mössa!Jätte(Råbald Niding)
Haha håller helt med. Oklart hur man promptar fram ett dasstakJag saknar dock dasstaket som mössa!
FYI så heter jätten numera Styrwåld Niding (det gjorde han redan i romanerna). Jag saknar dock dasstaket som mössa!
Vad siktas det på för storlek rent bokmässigt? Personligen vill jag ha nya Svavelvinter i samma format och sidomfång som Ärans Väg. Räcker materialet till en så stor bok? Hårdpärm, 156 sidor, 8.70 x 11.26 inches. En ny äventyrsplats verkar ju vara klar. Ser gärna att Clusta Noba, Trovlik och andra platser får lite kärlek och platsbeskrivningar, kanske med något äventyrsfrö eller två om inte ett nytt deläventyr?Nu är jag klar med min första genomgång och redigering av den gamla Svavelvintertexten! Härnäst ska jag skriva en sprillans ny äventyrsplats som jag tjatat mig till att få göra!
Jag har uppdaterat med en hel del så att äventyret bättre klickar i efterföljande delar och romaner, samtidigt som vi försöker hålla den ursprungliga stämningen intakt och inte trassla det till mer än nödvändigt. En del har förstås fått stryka på foten. Jag tycker själv att det ser ganska lovande ut!
En del av detta vet jag svaret på, en del inte! Jag föreslår att du ställer frågorna på spelkongressen i övermorgon om du ska dit, så får Tomas svara i den mån han kan och vill!Vad siktas det på för storlek rent bokmässigt? Personligen vill jag ha nya Svavelvinter i samma format och sidoomfång som Ärans Väg. Räcker materialet till en så stor bok? Hårdpärm, 156 sidor, 8.70 x 11.26 inches. En ny äventyrsplats verkar ju vara klar. Ser gärna att Clusta Noba, Trovlik och andra platser får lite kärlek och platsbeskrivningar, kanske med något äventyrsfrö eller två om inte ett nytt deläventyr?
Sedan vill jag ha en fin Marjurakarta ilagd (är ju väldigt svag för kartan i första utgåvan av Svavelvinterboken - Svensk Fantasy/Järnringen Förlag 2004, dvs inte den som kom i andra utgåvan via Coltso - men den passar nog inte in i nuvarande DoD23-stil).
Och om man får drömma, så en mer detaljerad karta över Arhem i tryckt form också. Eller vad tusan, in med separata kartor över Cruri, Svavelträsket, Kvicksilvergruvan och Järntornet, också. De behöver inte vara lika stora som Marjura-kartan, men säg minst A4 eller kanske halvt vikbara (dvs lite större, utan att vara uppvikningsbara i flera led)?
Var för upptagen med att slåss för mitt usla kolonistliv just då på en shake-n-bake colony på LV-426…En del av detta vet jag svaret på, en del inte! Jag föreslår att du ställer frågorna på spelkongressen i övermorgon om du ska dit, så får Tomas svara i den mån han kan och vill!
Järntornet 1987 har en väldigt säregen teknisk konstruktion. Man verkar ha byggt en burk av järn på klippan, fyllt den med dumpmassor och grävt ut rum ur massorna. (Centralhallen b är förmodligen en separat burk som man inte fyllde.) Men om man hade byggt vanliga väggar i trä eller tegel inne i burken så hade man fått dubbelt så stor golvyta och sluppit släpa dit massor.@Brior Dök upp en fråga på Discorden angående vilken version av Järntornet du tänker använda? Det gjorde ju en rejält uppsnyggad variant till Svavelvinter äventyret Döds ände i Fenix 4 - 2012. Man spelar Shaguliter (äntligen!)
Nostalgin trogen så undrar jag såklart vad som hände med det inre biblioteket och alla spännande skriftrullar där. Är den förflyttad eller gallrad?Jag är den förste att hålla med om den udda konstruktionen. Som jag tidigare berättat skickade jag in mina skisser när det begav sig och blev väldigt förvånad när Äventyrsspel tryckte dem rakt av utan omritning.
Vad gäller den kommande versionen så har jag reviderat skissen enligt bild. Även undervåningarna är omstuvade. Jag har givit order om att de tunna ytterväggarna denna gång ska förtjockas. Vad gäller schaktmassorna i mellanväggarna, så är ju järntornet dvärgbyggt. Jag har föreställt mig att dvärgarna använt magi motsvarande stensång från Svärdets sång för att resa de grova väggarna av sten direkt ur klippan, varpå man byggt på med interiördetaljer.
Ritningen från Döds ände är jättesnygg, men har väldigt många rum, och eftersom varje rum ska beskrivas i DoD23, så blev det för mycket onödigt utrymme. Jag föreställer mig shaguliterna inte vill eller behöver ha det så mysigt utan snarare medvetet spartanskt. Jag har sneglat på romanens beskrivningar och lagt till stangelitmalmen på balkongen, portalmatrix, m.m. (den senare inte på denna våning dock).
Som ni ser är det fortfarande i princip en burk på en klippa.
View attachment 26340
Nostalgin trogen så undrar jag såklart vad som hände med det inre biblioteket och alla spännande skriftrullar där. Är den förflyttad eller gallrad?
Pics or it did not happen…För övrigt fick jag precis en första Marjura-skiss från Francesca Baerald att korra. Den baseras på kartan i romanen Vanderland och ser väldigt fin ut!
Jag tror nog att jag skrev den innan jag läste CDW, fast den var väl ingen kaklun ursprungligen.Kaklunen i brunnen verkar vara en hälsning till Charles Dexter Ward!![]()