D&D Kommer du att köpa de nya regelböckerna till DnD5?

Kommer du att köpa de nya regelböckerna till DnD5?

  • Ja, utan tvekan!

    Votes: 2 2.2%
  • Ja, troligen.

    Votes: 1 1.1%
  • Kanske.

    Votes: 11 12.0%
  • Nej, förmodligen inte.

    Votes: 31 33.7%
  • Nej, absolut inte!

    Votes: 47 51.1%

  • Total voters
    92
  • Poll closed .

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Världens största och äldsta rollspel kommer snart ut med nya regelböcker! (När man är så gammal som mig är allt som sker inom ett år "snart").

Det är så klart en icke-händelse på detta eminenta forum, som domineras av hobbyföretag och indie-skapare. Eller? Jag är i alla fall nyfiken på hur ni andra tänker kring detta stundande boksläpp. Rösta, och skriv gärna också, vare sig ni älskar eller hatar DnD5, eller vill kokettera med att ni inte ens vet vad det är.

Se här för släppdatum.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag kommer inte köpa något från WOTC tills de släppt SRD:er för alla äldre editioner av DnD, så som utlovat.

Vilket verkar betyda att jag troligen köpte min sista WOTC-produkt för över ett år sedan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag kommer inte köpa något från WOTC tills de släppt SRD:er för alla äldre editioner av DnD, så som utlovat.

Vilket verkar betyda att jag troligen köpte min sista WOTC-produkt för över ett år sedan.
Jag beundrar den principfasthet, själv känner jag inte så starkt i just den frågan.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Nej, jag ser inte någon sannolikhet att WotC någonsin kommer att fixa de saker med systemet som jag inte tycker funkar, så buh-bye!

Jag har redan ett flertal regelsystem i min hylla som kan ersätta D&D om jag vill spela den typen av äventyr.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Var länge sedan jag "stödköpte" d&d-prylar. Men ger de ut Dark Sun igen så kommer jag köpa rubbet. Dock verkar det osannolikt eftersom slaveri är ett våldsamt rött skynke i USA. Så pass att det inte ens kan förekomma i en fiktiv värld där det inte beskrivs med positiva ordalag utan bara en brutal omständighet i just den påhittade världen.

Cog.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Var länge sedan jag "stödköpte" d&d-prylar. Men ger de ut Dark Sun igen så kommer jag köpa rubbet. Dock verkar det osannolikt eftersom slaveri är ett våldsamt rött skynke i USA. Så pass att det inte ens kan förekomma i en fiktiv värld där det inte beskrivs med positiva ordalag utan bara en brutal omständighet i just den påhittade världen.
Detta är så himla märkligt. Och tråkigt, DS verkar så fräckt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Och med märkligt menar jag att de kan ha med så himla mycket ondska och ond bråd död i sina äventyr, fruktansvärda händelser drabbar oskylda i tid och otid, men slaveri är bara - nej, absolut inte.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har svarat "Nej, förmodligen inte" för att det är så det känns just nu. Dels för att jag är ganska mätt på D&D för tillfället och om det skulle ändra på sig och andan skulle falla på så är jag ändå ganska nöjd med 5e och känner att det fortfarande har många mil kvar i sig för min del. Men helt säkert blir det först när böckerna väl släpps så det återstår att se.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag driver ju ett rollspelskoncept med omkring 10 spelledare och 60 spelare som spelar samma kampanj, med ett spelmöte varje vecka uppdelat på två spelbord. Där spelar vi dessvärre 5E, med tanken att det eventuellt lockar flest genom sitt varumärke. Vi verkar även ha svårt att röra oss bort från det; nu när spelledare investerat så mycket tid i att försöka fatta ett crunchigt system är de motvilliga till att lära sig något nytt. Förhoppningsvis kan vi dock fortsätta med 5E istället för att köpa in nya regelböcker – för Wizards och Hasbro sunkar sig ju så förbannat att man inte vill fortsätta stötta dem ekonomiskt.

Privat är det inte på tal att införskaffa vare sig 5E eller nya.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag har redan regelböcker (bara Player's Handbook) till D&D 3, 4 och 5, så jag känner inget behov av en uppdaterad regelbok. De gånger vi över huvud taget har spelat D&D är när det kommit en ny version och vill testa den (för att återigen komma fram till att det inte riktigt är rätt spel för oss).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag har noll intresse av ett nytt DnD. Om jag mot förmodan skulle bli sugen på något DnD-nära blir Dark Sun Revamped till OSE det första jag kollar in.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag har inte grundreglerna till D&D5, men funderar på att köpa dessa, av allmänintresse för regelsystemet som ändå är det som flest spelar i världen. Men å andra sidan har jag redan så många olika versioner av D&D och det finns andra mer intressanta spel tycker jag, så jag svarade ett rungande "kanske!"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Jag har feg som jag är satt upp dem på undantagslistan.
Är inte så jätteintresserad av fantasyrollspel i allmänhet, så i det här fallet blir det rätt lätt att vara köpfri.

Kan nästan känna att de fem olika utgåvorna av världens största spel nästan är som fem helt olika spel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag ska svara på min egen frågan. Jag har svarat "kanske". Grejen är att det ser ut som att jag kommer dra igång en 5e-kampanj någon gång i sommar. Behöver läsa om i hela PHB och det mesta av DMG inför det. Jag hade hoppats på de nya böckerna, det hade känts som att jag skulle få bra utväxling för arbetet med att plugga regler då.

Å andra sidan sparar jag ju typ 2 000 spänn på att använda mina existerande böcker, om denna kampanj skulle bli den sista jag kör i 5e. Vilket är fullt möjligt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Kan nästan känna att de fem olika utgåvorna av världens största spel nästan är som fem helt olika spel.
Jag gillar Eeros uppdelning i Old, Middle och New School DnD. Old = basic och ADD1. Middle är ADD2 plus splatbooks. New är 3-5. Femman ser jag som en best-off 3 och 4.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Jag svarade "Nej, förmodligen inte", dels på grund av Köpfritt, dels för att jag klarar mig bra med de nuvarande böckerna för de få gånger som jag gör något kring D&D.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Ytterligare ett rungande kanske. Inget planerat köp, men vem vet vad framtiden visar an.

Jag har inte riktigt tagit till mig vad uppgraderingen / USPen jämfört med nuvarande 5e är, inte för att jag försökt iofs.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Absolut inte, efter 5:e så tröttnade jag helt på DnD. Det får ses som något som hör till ett av spelen som gav mig glädje förr, men nu mest ger mig smärta och frustration. Finns för mycket andra spel som DnD tagit tid ifrån för mig.
 
Top