D&D De nya DnD5-regelböckerna kommer från september till februari

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Jag undrar om det här kommer bli nya 3.5, att det är så bra att alla uppdaterar. Eller om det kommer vara 4e essentials där ingen använder det. Jag har redan hört folk vara skitsura över Warlocken.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag undrar om det här kommer bli nya 3.5, att det är så bra att alla uppdaterar. Eller om det kommer vara 4e essentials där ingen använder det. Jag har redan hört folk vara skitsura över Warlocken.
Om jag köper det - där är juryn ute än så länge - kommer jag köra det nya 100%.

Ett tänkbart scenario är att man kör med de delar man gillar ur bägge böckerna. Typ, vi kör 2024, fast med den gamla Warlocken och 2014-folkslagen.

Oavsett ska det ju vara skrivet så att man inte måste uppgradera. Om 2014-spelet funkar för en kan man köra nya äventyr med de reglerna.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Jag har redan hört folk vara skitsura över Warlocken.
Kanske OT men vad är grejen med nya warlocken? Jag följer bara d&d perfifert men har tidigare gillat warlock (är inte så förtjust i vancian-magi) i d&d efter jag gjorde en Warforged Warlock som jag tyvärr aldrig fick spela för kampanjen rann ut i sanden innan den ens han påbörjas :)

Cog.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Kanske OT men vad är grejen med nya warlocken? Jag följer bara d&d perfifert men har tidigare gillat warlock (är inte så förtjust i vancian-magi) i d&d efter jag gjorde en Warforged Warlock som jag tyvärr aldrig fick spela för kampanjen rann ut i sanden innan den ens han påbörjas :)

Cog.
Jag undrar också varför det stormar kring den nya hexaren.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Kanske OT men vad är grejen med nya warlocken? Jag följer bara d&d perfifert men har tidigare gillat warlock (är inte så förtjust i vancian-magi) i d&d efter jag gjorde en Warforged Warlock som jag tyvärr aldrig fick spela för kampanjen rann ut i sanden innan den ens han påbörjas :)

Cog.
Gammla Warlocken hade väldigt få spell slots, alltså formler den kunde kasta, men alla de var på den högsta maktnivån Warlocken kan kasta. För att kompensera för det hade Warlocken enormt bra Cantrips, alltså formler man kan kasta hela tiden, särskilt Eldritch Blast som är typ en magisk laser. Så Warlocken gör en grej hela tiden för alltid bra men när den drämmer till med något annat, vilket den kan göra sällan, då jävlar känns det

Nya Warlocken är en half-caster med tekniskt sätt fler spell slots men de är inte alla starkaste möjliga. Så Warlocken blir betydligt svagare. Är detta för att gamla Warlocken knäcke multi-classing? Jupp! Men det var en optional rule och att balansera efter det känns kass för folk när Warlocken redan är mesigare en Wizarden.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Gammla Warlocken hade väldigt få spell slots, alltså formler den kunde kasta, men alla de var på den högsta maktnivån Warlocken kan kasta. För att kompensera för det hade Warlocken enormt bra Cantrips, alltså formler man kan kasta hela tiden, särskilt Eldritch Blast som är typ en magisk laser. Så Warlocken gör en grej hela tiden för alltid bra men när den drämmer till med något annat, vilket den kan göra sällan, då jävlar känns det

Nya Warlocken är en half-caster med tekniskt sätt fler spell slots men de är inte alla starkaste möjliga. Så Warlocken blir betydligt svagare. Är detta för att gamla Warlocken knäcke multi-classing? Jupp! Men det var en optional rule och att balansera efter det känns kass för folk när Warlocken redan är mesigare en Wizarden.
Ok, så folk gnäller för att deras OP-klass nerfas. Den har man ju ALDRIG sett tidigare :D

Cog.

PS! När jag gjorde en Warlock var det en Eldritch Blast one-trick också. Nätet, som jag konsulterade, var ganska överens om att det var bäst förutom vissa extra brutna builds med Hexblade. DS!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Ok, så folk gnäller för att deras OP-klass nerfas. Den har man ju ALDRIG sett tidigare :D

Cog.

PS! När jag gjorde en Warlock var det en Eldritch Blast one-trick också. Nätet, som jag konsulterade, var ganska överens om att det var bäst förutom vissa extra brutna builds med Hexblade. DS!
Jag tror problemet är folk som jag som använder Warlock till att bygga op Sorcerer eller Paladin multiklasser ja :ROFLMAO:

Jag vill ha tillbaks 3.5 Warlocken som ÄNNU MER bara har Eldritch blast. En massa nya spelare vill vara magiska men inte brottas med en massa dumma regler och 3.5 Warlocken var perfekt för dem! Champion fightern fast med magiskt fluff
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag kan vara post-apokalyps questgivern som byter en pistol mot en bobblehead av Strahd.
Vi kommer att svälta ihjäl, omgivna av berg av plast och elektronik tillverkat av slavar. Det blir en härlig tid!

Står du fast vid att i alla post-app-settings med anspråk på realism, så är toarullar den gängse valutan.
 

Aesmondih

Veteran
Joined
4 Jun 2011
Messages
15
Location
Uppsala
Är det här nya DnD, dvs 6 eller One, eller bara nya uppdaterade 5E? Jag är lite konfunderad.

/ Aes
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Är det här nya DnD, dvs 6 eller One, eller bara nya uppdaterade 5E? Jag är lite konfunderad.

/ Aes
Det är 5e, med uppdaterade regler. Alltså OneDnD, fast det kommer WotC inte kalla det, utan det är 5e enligt dem. Fullt kompatibelt med allt äldre 5e. Typ samma regelmotor, med många små uppdateringar. Och DMGn skrivs om från grunden, med nybörjar-SL i åtanke.
 

TommyO

Veteran
Joined
9 Feb 2024
Messages
2
Location
Nykvarn, Stockholm, Sverige
Även om jag är kluven så köper jag sannolikt. Tittat lite på grejerna och en del irriterande misstag från förr har städats bort; såna där trista effekter när man staplar feats och traits av samma typ så att de i praktiken blir verkningslösa. Samtidigt ser dödligheten överlag ut att ha höjts.. mer saker gör ont på kort tid.. innebär det en risk för att rollspelandet helt försvinner och det blir ren optimeringsmekanik eller tvärtom.. att det blir så meningslöst att rollen istället blir mer intressant?!? Jag vet då inte..
 
Top