Vad saknar du på marknaden gällande;
1. rollspel,
2. brädspel/strategispel,
3. kortspel?
Rollspel
Något geek chic-spel. Någon hipp och trendmedveten vinkling av den nya nördigheten. Typ såsom när man hör tjejer (icke-nörd-tjejer) prata om sina WoW-karaktärer: Man hör hur roligt och exotiskt de tycker det är att få vara nördiga - just eftersom WoW presenterar nördigheten med så mycket självdistans, stilkänsla och humor. Den sortens lätttillgängliga nördighet skulle jag vilja ha ett rollspel för. Alltså inte den torra delen av rollspelshobbyn; historiska rollspel och en massa akademikerblaj - utan den färgsprakande och sensationella delen. Den sexiga, roliga och chica delen.
Brädspel/Strategispel
Jag skulle vilja ha ett strategispel med en rolig och festlig presentation. Gameboyspelet Advance Wars tycker jag är ett bra exempel på ett väldigt enkelt strategispel som presenteras med färgstarka karaktärer och en lättillgänglig grafisk stil.
Jag skulle vilja ha ett spel som upplevdes på det sättet, och som fungerade lite som Mega lo Mania på Amiga. MlM var ett mycket enkelt resurshanteringsspel där man med ett minimum av inställningsbara parametrar och valmöjligheter kunde på ett mycket överskådligt och handbegripligt sätt få till roliga grejer i spelet. Det hela gick snabbt och man behövde inte gå ner på mikromanagement-nivå, utan hej-tjofräs så hade man gubbar som hällde olja från ens slott ena stunden och biplan som sköt ner motståndarens antika tempel i nästa.
Jag gillar den designfilosofin; istället för att tänka "nu ska vi emulera hur krig går till i verkligheten" så utgår man från hur spel fungerar. Hur många val är egentligen nödvändiga? Räcker det inte med en snabb gambit, ett långsiktigt kontrollval, och precis tillräckligt med resurser för att båda dessa val skall kunna göras med varierande grad av framgång?
Jag skulle också vilja ha ett Pokemon-liknande brädspel. Det skulle till och med fungera bättre än gameboyspelet - för i gameboyspelet förlorar du inte direkt något på att ta lång tid på dig för att gå runt och levla upp din lilla meningslsösa Magicarp för att den ska växa upp och bli en stark, kraftfull Gyarados. Men om det är ett brädspel så måste man göra avvägningar hela tiden. Skall jag satsa på det här monstret som är bra
nu - även om den inte utvecklas så mycket framöver - eller skall jag satsa långsiktigt på den här parveln som är helt meningslös i nuläget? De är av två olika typer, och jag behöver både tänka på vilka typer jag behöver för att komma vidare i spelet - samt anpassa mig till mina medspelare så att jag har ett strategiskt övertag när vi eventuellt möts i dueller.
Detta "pokemon-spel" behöver dock inte kosmetiskt handla om pokemon-monster. Det behöver inte handla om monster överhuvudtaget. Det kan handla om vad som helst, bara det har den här spelmekaniken.
Kortspel
Jag skulle vilja säga ett enkelt, snabbspelat och extremt bluffvänligt och psykologiskt spionspel, men det håller jag redan på med:
...så ni får hitta på något annat. Eller så kan vi tävla och se vem som gör det bästa spelet?