Nekromanti Koll

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Jag kommer eventuellt att återkomma med förfrågningar längre fram och jag är medveten om att jag kanske (?) är i fel forum då jag korsar mellan rollspel, brädspel/strategispel och kortspel (jag vet inte var fokus ligger ännu) men efetrsom det primärt handlar om konstruktion, så börjar jag här.

Vi är ett gäng med diffusa planer på hobbyproduktion, eventuellt med försäljning men just nu, inledningsvis, för egen del. Vi skissar på att göra något bra och snyggt. Originellt, jag vet. Som en del i spånandet kan vi behöva hjälp.

Vad saknar du på marknaden gällande;

1. rollspel,
2. brädspel/strategispel,
3. kortspel?

Motivera vad du tycker är bäst på marknaden gällande;

1. rollspel,
2. brädspel/strategispel,
3. kortspel?

Alla åsikter mottages vänligen.
/Max
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad saknar du på (SVENSKA) marknaden gällande;

1. rollspel
...ett skönt sword & sorcery-spel.
...ett verkligare steampunk-spel
...ett agent/spion-spel
...ett two-fisted-thirties-spel


..man kan ju iofs använda Parallel Worlds till de tre senare, i kombination med till exempel Lemuria för det sista.

Skissar på ett S&S-spel själv, men det ligger ett par år fram, mycket annat som ska göras först. Och johan (pixie) skrver på steampunk-spelet...



Motivera vad du tycker är bäst på marknaden gällande;

1. rollspel,
...Oktoberlandet, för den inspirerande världsbeskrivningen i kombination med helt ok regler.
...Spelvärlden Trudvang, gillar järnålderskänslan. Völsungasagan, Bauer och Beowulf i skön combo, liksom.
...Western. Spelar inte det så mycket (gillar genren, men är inte fanatiker), och reglerna är fortfarande lite för detaljerande, men fanken vad det är genomjobbat.

och sen vill jag helst slippa fler rollspel med en MÖRK dystopisk världsbild... so much last season. :gremgrin:
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Att det gällde den svenska marknaden var bestialiskt underförstått men tack för förtydligandet och dina åsikter! :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad saknar du på marknaden gällande;

1. rollspel,
2. brädspel/strategispel,
3. kortspel?
Rollspel
Något geek chic-spel. Någon hipp och trendmedveten vinkling av den nya nördigheten. Typ såsom när man hör tjejer (icke-nörd-tjejer) prata om sina WoW-karaktärer: Man hör hur roligt och exotiskt de tycker det är att få vara nördiga - just eftersom WoW presenterar nördigheten med så mycket självdistans, stilkänsla och humor. Den sortens lätttillgängliga nördighet skulle jag vilja ha ett rollspel för. Alltså inte den torra delen av rollspelshobbyn; historiska rollspel och en massa akademikerblaj - utan den färgsprakande och sensationella delen. Den sexiga, roliga och chica delen.

Brädspel/Strategispel
Jag skulle vilja ha ett strategispel med en rolig och festlig presentation. Gameboyspelet Advance Wars tycker jag är ett bra exempel på ett väldigt enkelt strategispel som presenteras med färgstarka karaktärer och en lättillgänglig grafisk stil.
Jag skulle vilja ha ett spel som upplevdes på det sättet, och som fungerade lite som Mega lo Mania på Amiga. MlM var ett mycket enkelt resurshanteringsspel där man med ett minimum av inställningsbara parametrar och valmöjligheter kunde på ett mycket överskådligt och handbegripligt sätt få till roliga grejer i spelet. Det hela gick snabbt och man behövde inte gå ner på mikromanagement-nivå, utan hej-tjofräs så hade man gubbar som hällde olja från ens slott ena stunden och biplan som sköt ner motståndarens antika tempel i nästa.
Jag gillar den designfilosofin; istället för att tänka "nu ska vi emulera hur krig går till i verkligheten" så utgår man från hur spel fungerar. Hur många val är egentligen nödvändiga? Räcker det inte med en snabb gambit, ett långsiktigt kontrollval, och precis tillräckligt med resurser för att båda dessa val skall kunna göras med varierande grad av framgång?

Jag skulle också vilja ha ett Pokemon-liknande brädspel. Det skulle till och med fungera bättre än gameboyspelet - för i gameboyspelet förlorar du inte direkt något på att ta lång tid på dig för att gå runt och levla upp din lilla meningslsösa Magicarp för att den ska växa upp och bli en stark, kraftfull Gyarados. Men om det är ett brädspel så måste man göra avvägningar hela tiden. Skall jag satsa på det här monstret som är bra nu - även om den inte utvecklas så mycket framöver - eller skall jag satsa långsiktigt på den här parveln som är helt meningslös i nuläget? De är av två olika typer, och jag behöver både tänka på vilka typer jag behöver för att komma vidare i spelet - samt anpassa mig till mina medspelare så att jag har ett strategiskt övertag när vi eventuellt möts i dueller.

Detta "pokemon-spel" behöver dock inte kosmetiskt handla om pokemon-monster. Det behöver inte handla om monster överhuvudtaget. Det kan handla om vad som helst, bara det har den här spelmekaniken.

Kortspel
Jag skulle vilja säga ett enkelt, snabbspelat och extremt bluffvänligt och psykologiskt spionspel, men det håller jag redan på med:



...så ni får hitta på något annat. Eller så kan vi tävla och se vem som gör det bästa spelet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Saknar:

Uhm... Inget spel som sådant, men jag vill väldigt gärna se fler produkter till Engel, Nobilis och Mechanical Dream. Det sistnämnda finns, men är svårt att få tag på.

Annars tycker jag nog att jag har vad jag vill ha. Om det inte finns så skapar jag det, som jag gjort med mitt änglainspirerade Scriptura.


2. brädspel/strategispel,
Jag vill se ett riktigt Battletech igen. Det nuvarande Mechwarrior håller helt enkelt inte måttet.

3. kortspel?
Ingenting. Spelar i princip inte kortspel.


Bäst:
1. rollspel,
Adventure! - det bästa Pulpspelet jag sett. Inspirerande text och värld, och ett White Wolf-baserat system med många och inspirerande ändringar för att passa just Pulpgenren.

GURPS - supplementen går inte av för hackor. Massor av användbar och inspirerande information, nästan inge regler. jag gillar "bygg-din-egen-värld"- approachen.

Nobilis - strålande tärningslöst spel som viker av rejält från normen, med halvgudar som rollpersoner, poesi som inspiration, och fokus på intriger mellan skitmäktiga varelser.

Mechanical Dream - Fantasy helt utan standardfantasy. Så främmande att det blir coolt.

Engel - efter-katastrofen och änglar. En helt fantastiskt bra beskriven värld. helt strålande.

Oktoberlandet - det bästa svenska rollspelet någonsin, endast rivaliserat av Gemini. Underbar, unik värld som beskrivs på ett inspirerade och roligt sätt.

2. brädspel/strategispel,
Warmachine. Som Warhammer, fast enklare, snabbare, mindre och roligare. Äntligen kan jag ge varjr figur den uppmärksamhet den förtjänar under målningsfasen.

3. kortspel?
Munchkin, om jag måste säga något. Hemskt roligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Nu när jag tänkt efter lite:

* Fotbollshulliganer. Funkar som brädspel eller rollspel. Skitkul med grabbarna som är de riktiga fansen.

* Porrbranschen. Brädspelet. Jag skulle köpa det, garanterat. Om det bara är groteskt nog (nu snackar vi max Hardcore-groteskt här).

* Terrorism som brädspel. kalla spelet 9/11, och gör det osmakligt roligt.


Det finns för få spel som är politiskt inkorrekta. Det man kan skratta åt kan man besegra.
 
Top