Nekromanti [Koll]* Ob, karaktärsdrag och sprutande blod...

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
...införde NeoGames till rollspelssverige med all önskvärd (eller ännu mer? :gremwink: ) regeldetalj.

Min Koll* är dock mer allmänt inriktad, och ställer följande fråga: vad är det specifika som (i ert tycke) särskiljer Eons system från andra. Vari ligger dess stora styrka? Observera att jag med system menar regelsystem, och alltså varken monetära kulturfinesser eller avlopp.

Tänker avvakta min Koll och sedan lägga till mitt eget, korrekta, svar. Bara för att.

--
Björn
, who haveth returneth

*...för Polls är ju inte tillåtna, vilket jag förstår orsaken till. Mina patenterade Kolls, däremot, har inga såna problem. :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den stora styrkan är den geniala regelgrunden, ObT6, och den konsekventa uppbyggnaden av regelsystemet. Andra starka faktorer är att det är ett regelsystem som är lätt att modifiera, friforma och/eller hantera liberalt. Skadesystemet är också ett genidrag - indelningen i trauma, smärta och blödningstakt/blodförlust speciellt, samt de olika effekter extraskador ger. Det är realistiskt, spännande, variationsrikt och mycket, mycket snyggt.

Sedan tillhör jag ju de som gillar magisystemet mycket också. Att stryka magipoäng och dylika fånerier och konstruera ett från grunden konsekvent magisystem var också ett mycket klokt drag från Neogames sida.

I slutändan framstår tre egenskaper som grundläggande i det bästa regelsystem jag sett - konsekvens, trovärdighet/känsla och flexibilitet. Eons regelsystem är lätt att bygga vidare på, täcker det mesta och möjliggör det mesta, är tillräckligt realistiskt för att kännas trovärdigt och samtidigt dramatiskt snyggt, och tillräckligt flexibelt för att kunna hanteras lite hur man vill. Underbart, helt enkelt.

- Ymir, som älskar Eons regelsystem

PS. Thou art welcome DS.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Nackdelen är då kanske att i vissa fall kanske en hel Ob1T6 i modifikation åt något håll känns som för grovhugget och har alldeles för stor inverkan, så om man inte vågar "hushärska" (grov svengelska med avsiktligt översättningsfel) kan man finna att en del saker tillmäts för stor vikt eller för liten vikt (dvs om de ger +/- Ob 1T6 eller ingen skillnad).

Men om du (Björn) ska ge oss stackars förtappade själar Svaret med stort S, motljusbelysning och fanfarer kanske för stora djupdykningar i ämnet är onödigt tidsfördriv?

Mvh / Phelan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: [Koll]* Ob, karaktärsdrag och sprutande blod..

"Men om du (Björn) ska ge oss stackars förtappade själar Svaret med stort S, motljusbelysning och fanfarer kanske för stora djupdykningar i ämnet är onödigt tidsfördriv?"

...vafalls? Då lär ni er ju icke. Ity ni måste ju sätta de felaktiga svaren (alla som ej är produkter av Mitt fertila medvetande) emot det korrekta svaret (som Jag, i Min godhet, därefter skänker er) för att uppleva saligheten.

--
Björn
- "Lite billigare, mycket drygare!"
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Vari ligger dess stora styrka?"

Konsekvens.
Sen att regelsystemet inte kan användas på alla områden utan att det blir konstigt, tja, det är smällar man får ta. Det finns stort utrymme att ändra på detaljer i det, men det hänvisar jag till att det finns för mycket detaljer. I stort sett har jag kommit till en punkt där jag inte längre tycker att regelsystemet är en bra motor. Den hackar för mycket och går för långsamt, utan att bli ett uns mer realistiskt än andra spel.
Sen tycker jag att det är kul med regler och att det finns regler för allt möjligt.

vet inte om jag får fram något vettigt...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaa..

Visst så tillförde de lite nya tankar med sitt system. Det tycker jag allt. Sen att det finns vissa grejer som är mindre bra, vissa OB-slag för exempel... Det är väll i princip det enda jag inte gillar, för det blir lite väl mycket tärningsrassel för min del.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nja...

Alltså, personligen måste jag erkänna att jag inte alls tycker att Eon, eller snarare Neogames, regelsystem är speciellt lysande eller unikt. Det känns mera som ett hopplock från andra rollspel - vissa ändringar för att få det hela någorlunda koherent har ju gjorts, men ingenting som är direkt revolutionerande. Ob-tärningar är ju inte Eons påfund - sådant fanns redan innan (även om det då kallades "wild dice", eller något i den stilen) i exempelvis spel som Star Wars och första White Wolfs Vampire . Likaså färdighetsvärde-systemet, att man baserar sig på en 5-20 gradig skala, är inte helt speciellt unikt - gamla hederliga Drakar & Demoner hade ju ett sådant system. Smärta respektive Trauma är inte heller nytt - krigarens handbok till Drakar hade minsann detta system, även om man inte hade blödningspoäng. Snarare skulle jag vilja se Neogames regelsystem som ett ganska väl fungerande hoppkok och sammanfattning av andras idéer. Det hela fungerar bra, även om systemet i många avseendet är alldeles för långsamt - och ja, det förblir långsammare än många andra system även om man kan alla regler utan och innan och även om man endast använder de grundläggande reglerna! Visst, lär man sig reglerna går det snabbare, men ändå inte lika smidigt och snabbt som andra system. Idéerna med Extraskador och liknande tycker jag personligen att inte tillför någonting alls, annat än ett par extra tärningsslag ( :gremtongue: ). Eons magisystem är inte heller helt unikt, åtminstone om man ser till delarna i systemet och metafysiken - sådant som aspekter, magiska regler och liknande har definitivt förekommit förut. Men det är ju helthelten som gör Eons magi väldigt intressant, inte dess enskilda delar. Däremot är det inte regelsystem, utan metafysiken som gör det intressant!

Dock blir jag alltid lite förvånad att man så ofta hör påståenden om att Neogames system skulle vara konsekvent. Vad är det som gör systemet så mycket mera konsekvent än andra rollspel, frågar jag mig då?

Nej, systemet i Eon är fungerande och någorlunda väl genomtänkt, om man har överseende med den extra tid som det tar. Eons styrka är helt enkelt inte dess regelsystem - det är dess värld och metafysik ! Mundana, med dess många varelser och magi, är jättetrevligt att rollspela i - trots, snarare än p.g.a., Eons regelsystem! :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det konsekventa i regelsystemet

Dock blir jag alltid lite förvånad att man så ofta hör påståenden om att Neogames system skulle vara konsekvent. Vad är det som gör systemet så mycket mera konsekvent än andra rollspel, frågar jag mig då?
Att slåss i Eon eller Neotech är farligt och således konsekvent realistiskt. Ett knytnävsslag kan ibland vara tillräckligt för att det hela skall ta en dödlig utgång - precis som i det verkliga livet.
Detta till skillnad från WOD T10 system där en pistol på pointblank avstånd rent teoretiskt kan ge noll i skada även om den träffar! Eller DoD där ett dolk inte alls är speciellt dödlig.

Bara ett exempel av många men det skildrar på ett väl sätt själva genialiteten i Ob-systemet!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: [Koll]* Ob, karaktärsdrag och sprutande blod..

Hmmm... ser inte bättre ut än att några här har funnit Sanningen. :gremsmile:

Skämt åsido - jag anser att det geniala med Eon's system är helhetens delbarhet; att delarna står sig så genialiskt för sig själva att man kan ta bort en grundpelare utan att resten viker sig.

--
Björn
- to amuse and to adore
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Själv tycker jag att det är det realistiska regelsystemet som helhet, med skadesystemet, Ob-slagen, det nivålösa färdighetssystemet osv.
 
Top