Varulv [KoK] - R5

Accepterar du ordförande Brynolfs förslag?

• Total voters
    10
Hur ser byns strategi ut nu?

Om vi får bra poängalternativ i ett paket röstar vi Ja och om vi får dåliga röstar vi Nej. Alla tre ulvar måste bli ordförande eftersom vi måste gå laget runt och de kommer då inte lägga fram de för byn bra poängenslternativen så vi räknar med lögner framåt. (Jag tror vi redan avverkat en ulv och det är Fjodde).

Information om konspirationer som ordföranden får kan vi strunta i. (Det är ju bara jag och Sidd som engagerat oss i det så ni andra kan bara strunta vidare).

Angående utröstning, kan vi bara konsekvent fortsätta att låta bli. Räknar jag rätt?

Glömde att ta upp: Jag vet att jag var way off med mna resonemang om 2-x och jag var sur på @Brynolf bland annat för att jag inte förstod den högst rimliga grejen han sa om detta.

Det fanns inte i mitt huvud att vi fått 2 NwO-poäng vilket ju gjorde att det jag sa var nonsens, jag kan bara skylla på att det brann till i huvudet när jag såg att jag var ordförande så detbara föll bort.

Jag resonerade helt galet och fattade först inte vad ”bättre än 2-3, 2-4?” Osv Syftade på.

Mea culpa.
Det var många hjärnceller som förbrändes förra rundan. Att just DU skulle vara "stekt" var tex inte vettigt tänkt alls.

Octa
Bm
Stradh
Basse
Empi
Sysp
Har ännu inte varit ordförande. Statistiskt sett borde en ulv varit ordförande och av oss som varit det käns väl Sidd som den mest rimliga kandidaten. Efter den här rundan behöver vi 8 poäng för NWO, det är minst tre rundor till. Så om vi kan lita på 3 spelare från ovanstående grupp (som då borde innehålla minst två ulvar) kan vi ha tagit hem det.
Ulvarna har fått totalt fem poäng och gjort ett nattmord, så de kan inte vara särskilt nära något vinstvillkor. Om sia spelare kostar 1 (orimligt) så kan de maximalt ha hunnit sia 3 spelare (varav Häger är en) och har 6 kvar. För mord behöver dem mörda 5 bybor.
Vi har alltså troligtvis råd att tacka nej till ett paket, rimligtvis.

En sak jag är lite orolig för är om Stradh är awol på riktigt (eftersom han inte ens röstat nu).
Oavsett om han är bybo eller ulv kan han få ordförandeposten slumpad till sig, ifall exv ulvarna mördar vår kandidat igen. Ju färre spelare vi är, desto snabbare kan dessutom jag, impe och Brynolf bli omvalda.
Jag skulle nog då vilja föreslå att vi röstar ut honom nu, för att minimera risken att ordförandeposten hamnar fel och påskynda processen för en ny rotation ordföranden.

Det går ju dessutom att fortsätta vidare. Om Sysp blir ordförande nästa kan vi föreslå att rösta ut BM (eller vem vi nu har minst tillit till), då det både eliminerar risken att ordförandeposten hamnar hos ulvarna och snabbar på för att vi som varit ska kunna bli igen.
Jag tror det är viktigare i nuläget än att riskminimera antal ulvpoäng, för vi borde leda stort nu och det enda sättet ulvarna kan komma ifatt är genom att bli ordförande.

Exempel:
Vi röstar fram Sysp nu och röstar ut Stradh.
Då har vi kvar i nästa runda (om inga nattmord skett dvs, då går det ännu snabbare):
Octa
Bm
Basse
Empi
Då kan vi röstar fram tex Empi, och rösta ut BM.
Rundan efter det kan vi röstar fram octa och rösta ut Basse.
Och efter det kan vi återrösta Brynolf, vilket borde leda till vinst.

Det vi vinner är att vi slipper gå igenom alla osäkra kort för ordförande, och snabbare kan komma åt säkra. Det vi förlorar är att vi riskerar att ge ulvarna 3-6 extra poäng (1-3 extra nattmordsmäjligheter).

Octa
Bm
Stradh
Basse
Empi
Sysp
Har ännu inte varit ordförande. Statistiskt sett borde en ulv varit ordförande och av oss som varit det käns väl Sidd som den mest rimliga kandidaten. Efter den här rundan behöver vi 8 poäng för NWO, det är minst tre rundor till. Så om vi kan lita på 3 spelare från ovanstående grupp (som då borde innehålla minst två ulvar) kan vi ha tagit hem det.
Ulvarna har fått totalt fem poäng och gjort ett nattmord, så de kan inte vara särskilt nära något vinstvillkor. Om sia spelare kostar 1 (orimligt) så kan de maximalt ha hunnit sia 3 spelare (varav Häger är en) och har 6 kvar. För mord behöver dem mörda 5 bybor.
Vi har alltså troligtvis råd att tacka nej till ett paket, rimligtvis.

En sak jag är lite orolig för är om Stradh är awol på riktigt (eftersom han inte ens röstat nu).
Oavsett om han är bybo eller ulv kan han få ordförandeposten slumpad till sig, ifall exv ulvarna mördar vår kandidat igen. Ju färre spelare vi är, desto snabbare kan dessutom jag, impe och Brynolf bli omvalda.
Jag skulle nog då vilja föreslå att vi röstar ut honom nu, för att minimera risken att ordförandeposten hamnar fel och påskynda processen för en ny rotation ordföranden.

Det går ju dessutom att fortsätta vidare. Om Sysp blir ordförande nästa kan vi föreslå att rösta ut BM (eller vem vi nu har minst tillit till), då det både eliminerar risken att ordförandeposten hamnar hos ulvarna och snabbar på för att vi som varit ska kunna bli igen.
Jag tror det är viktigare i nuläget än att riskminimera antal ulvpoäng, för vi borde leda stort nu och det enda sättet ulvarna kan komma ifatt är genom att bli ordförande.
Vettigt! Jag är på för att rösta ut @StradhLestat. Det enda abret är väl då extrapoängen ulvgenget lär få, men det torde vara försumbart? Om @StradhLestat skulle vara bybo är det nog ändå bra att slingra dimman runt enigmat. Lågflygeri är ändå en då klassisk ulvstrategi och jag tror att det är extra attraktivt i det här spelet.

Kanske kan man tänka sig följande ”kedja” av ordföranden?

Sysp-Basse-Emp

(då borde vi vinna!)

Det går utmärkt ihop. Varför skulle jag hålla dig för grön bara för att jag håller Anthrox för grön?

Jag drev stenhårt på att paketet skulle gå igenom.
En ulv hade inte gjort det. Jag tjatade och argumenterade, sedan vände det.

En ulv hade inte sett till att en grön Anthrox fick vara ordförande igen.

Jag drev stenhårt på att paketet skulle gå igenom.
En ulv hade inte gjort det. Jag tjatade och argumenterade, sedan vände det.

En ulv hade inte sett till att en grön Anthrox fick vara ordförande igen.
This.
Det enda ulvarna ska ha kunnat tjäna på att mitt paket röstades igenom var ifall de hade fått ordförandeposten av det. Jag var lite orolig för att det skulle kunna varit en ulvplan som låg bakom, och att Brynolf då hade varit ulven. Men även ulvarna visste ju att jag hade fått ett siande om det röstades igenom och enkelt kunde kontrollera ifall vi fick en röd eller grön ordförande härnäst, så det fanns egentligen ingen anledning för dem att vilja rösta igenom paketet eftersom de visste att de inte skulle kunna få ha en ordförande som inte sias. Att bara gröna sig räcker liksom inte, för ulvarna tappade all momentum de kunde ha fått av osäkerheten bakom R4 och hade bara tjänat mer på att låta det vara.

Jag tycker inte vi dödar Stradh. Finns inget som talar för ulv.

@Brynolf vem vill du ha som nästa ordförande?
Det handlar ju som sagt inte om att Stradh är ulv eller ej. Vi måste välja en ordförande för att komma vidare, och vi måste välja en ordförande som inte redan har valts. Ju mer den listan krymper, desto snabbare kan vi hamna i en situation då vi inte behöver lita på osäkra kort. Och eftersom vi ligger före just nu borde vi använda vårt momentum till att fortsätta se till att vi ligger före, tills vi når NWO. Röstar vi ut en spelare varje runda nu så har vi tre rundor med osäkra ordföranden innan vi kan gå tillbaka till Brynolf. Gör vi inte det så har vi sex rundor med osäkra ordföranden. Och vi har utrymme att rösta ner minst ett paket (men det kan skeva alternativen lite så att vi om tre rundor kanske bara har ett alternativ kvar att rösta på, så det behöver vi också tänka på).

Bad i Mölle 🏝️😊

Inte så aktiv idag men det känns inte som att det behövs heller.

Har följande rödgrön just nu:

Sidd (läste om R2, så mycket märkligt där) *
Big Mama
Basse
Empi
Stradh
Fjodor *
Impe *
Octa
Brynolf *
Anthrox *

Stjärnorna har redan varit ordförande så de utan stjärnor är ju de viktigaste att känna färg på framöver, så även om jag har lite svårt att fatta hur Sidds spel ska läsas som bybo så spelar det mindre roll så länge han hamnar långt ner i ordningen på att bli ordförande en andra gång.

Octa känner jag mig någorlunda trygg med efter senare rundor så han är min ordföranderöst efter denna runda då jag ser ut att bli vald (och kanske mördad så den slumpas?). Därefter är det svårare.

Stradh borde inte vara ulv men hel no-show är en belastning som Anth skrev.

Känns som det är minst två ulvar bland BM-Empi-Basse utifrån hur spelet gått hittills så där blir det tufft. Ulvarna kan ju tjäna på att spela väldigt aggressivt även om de bränner sig så här på andra halvlek av spelet, så vi lär se nån stunt från ulvordförande framöver om de får igenom ett paket. Men att inte rösta igenom några paket efter mig och Octa och invänta att vi får återvälja ordföranden igen känns inte heller vettigt.

Med det i åtanke låter Anthrox plan med utröstningar så dum i den här fasen. Stradh känns ju tämligen gratis att ta ut.

Hörni semesterseglare och blandade klåparskaft: vad i mitt spel rödar mig? Jag är ju tvärgrön och snelaste hesten i stan!!

Jag ser fram rmot hårda fakta nu — inte nåt om ”Basse känns skun?!” eller ”kan knte däga riktigt vad, men Basse känns skum!”

Vi kommer aldrig få ihop något bra samarbete i byn om det enda sättet att visa sin byboighet är att lägga fram bättre eller sämre teorier om mekaniken.

Faktum är att många av de argumrnt som lagts fram bygger på felaktiga hypoteser (t ex det här med att ”dubbletter inte kan existera, alltså är Sidd och Fjodor röda!!!1!!” Nu är det viktigt att välja bybor som ordförande. Vi måste se till att det valet inte sorterar bort bybor, även om de kanske inte har knäckt mekanikpusslet. Jag tycker att vi borde se till mer än bara hur vi ska skaffa poäng och hurivida det är smart eller inte att rösta ut folk. Mer ”social” och mindre ”deduction” alltså.

Så återigen, vad gör mig ulvig?

Exempel:
Vi röstar fram Sysp nu och röstar ut Stradh.
Då har vi kvar i nästa runda (om inga nattmord skett dvs, då går det ännu snabbare):
Octa
Bm
Basse
Empi
Då kan vi röstar fram tex Empi, och rösta ut BM.
Rundan efter det kan vi röstar fram octa och rösta ut Basse.
Och efter det kan vi återrösta Brynolf, vilket borde leda till vinst.

Det vi vinner är att vi slipper gå igenom alla osäkra kort för ordförande, och snabbare kan komma åt säkra. Det vi förlorar är att vi riskerar att ge ulvarna 3-6 extra poäng (1-3 extra nattmordsmäjligheter).
Antrox är byns hjälte och ledare. Det är nåt som skaver!

Tänk om Stradt och Ant + nån till är ulvarna. Då Stradt inte har tid att spela så ska han nu offras och kommer ge ulvarna en extra poäng varje runda framåt. Offra hellre mig så blir det inga extrapoäng till ulvarna. Jag vinner med byn.

Hörni semesterseglare och blandade klåparskaft: vad i mitt spel rödar mig? Jag är ju tvärgrön och snelaste hesten i stan!!

Jag ser fram rmot hårda fakta nu — inte nåt om ”Basse känns skun?!” eller ”kan knte däga riktigt vad, men Basse känns skum!”

Vi kommer aldrig få ihop något bra samarbete i byn om det enda sättet att visa sin byboighet är att lägga fram bättre eller sämre teorier om mekaniken.

Faktum är att många av de argumrnt som lagts fram bygger på felaktiga hypoteser (t ex det här med att ”dubbletter inte kan existera, alltså är Sidd och Fjodor röda!!!1!!” Nu är det viktigt att välja bybor som ordförande. Vi måste se till att det valet inte sorterar bort bybor, även om de kanske inte har knäckt mekanikpusslet. Jag tycker att vi borde se till mer än bara hur vi ska skaffa poäng och hurivida det är smart eller inte att rösta ut folk. Mer ”social” och mindre ”deduction” alltså.

Så återigen, vad gör mig ulvig?
Är du grönare än Sysp, Octa och Empi?

Är du grönare än Sysp, Octa och Empi?
Jag och Sysp är lika gröna. Empiricus litar jag inte riktigt på, även om han är en habil spelare. Jag tror att ”skicka vidare 2-3” är en farlig idé och även om den kan gröna folk så är det sannerligen ”high stakes”. För mig är det byboigaste att skicka vidare få ulvpoäng.

@Octagonal vet jag lite om eftersom jag var nere i kreativitetens rika gruva igår. Jag har frågat vad han gjorde som var så grönande igår, men har inte fått något svar. Jag gillar hursomhelst inte resonemanget som Octa körde med de första två rundorna, typ: ”äh vi kör lite lattjo på uppstuds, gåresågåre!!” ”Bybor Tar Ansvar” Octa! 😤

Back