Varulv [KoK] - R11 - GAME OVER

Accepterar du ordförande Empiricus paket?

• Total voters
    8
Bybor stoppade alla 3 ulvars försök till ordförandeskap å ändå lyvkades Ulvarna vinna.
Tyder på att spelet var felbalanserat till ulvarnas fördel eller att byn var för svag denna gång.
Tror så här mkt ”spelmekanik” verkar rörigt för bybor med ulvar som har koll.

Jag tror att menyn inte skulle ha varit dold, vad var tanken med det @Vimes? Du föredrar väl själv öppna spel

Ja, så här i efterhand skulle jag gjort såhär:
- ulvarnas meny skulle vara öppen
- konspirationerna skulle varit som @Octagonal föreslog (ett "kort" med varje kombination och att leken blandas efter att man gått igenom den)

Min tanke var egentligen ett lite softare spel där man mest skulle behöva ta ställning till om man litade på ordföranden eller inte. Men så blev det ju inte...

Vi accepterade ju Basse där för att chansa på de som va kvar. Sen var det en 50/50 på att jag skulle få igenom mitt ordförandeskap.

Då hade jag fått ett siande på Basse och det hade kanske viktats åt andra hållet. Vi var trots allt inte så många poäng ifrån vinsten.

Bybor stoppade alla 3 ulvars försök till ordförandeskap å ändå lyvkades Ulvarna vinna.
Tyder på att spelet var felbalanserat till ulvarnas fördel eller att byn var för svag denna gång.
Ja, fem rundor med strypta poäng och två stulna ordförandeposter borde gett bättre utfall av spelet. Men som sagt, byn slutade samarbeta runt runda 7-8 typ och hade kunnat ta hem det om något fallit vår väg istället för ulvarnas.

Vi accepterade ju Basse där för att chansa på de som va kvar. Sen var det en 50/50 på att jag skulle få igenom mitt ordförandeskap.

Då hade jag fått ett siande på Basse och det hade kanske viktats åt andra hållet. Vi var trots allt inte så många poäng ifrån vinsten.
Ja, om ditt paket hade röstats igenom hade vi ju troligtvis vunnit.

Jag vet inte. Byn drabbades ju negativt av att båda de första omgångarna med bybo-ordföranden slumpade sig ha jäkligt dåliga poäng att välja från (å andra sidan hade ju ulvar kunnat slumpas som ordförande dessa rundor...).

Eftersom byn inte röstade igenom Octas andra ordförandeskap försvann vinsten i at than knyckte det av Empiricus.

Men jag vet inte, det är möjligt att ulvarna är gynnade (även om det under en period (Anthrox, Brynolf och Sysps ordförandeskap) såg ut som att det var helt omöjligt för ulvarna att vinna...), svårt att säga med många rörliga delar. Men jag tror att det var ett strategiskt misstag av byn att inte försöka rösta ut spelare, det var lite att ge bort initiativet till ulvarna (och slumpen).

Jag vet inte. Byn drabbades ju negativt av att båda de första omgångarna med bybo-ordföranden slumpade sig ha jäkligt dåliga poäng att välja från (å andra sidan hade ju ulvar kunnat slumpas som ordförande dessa rundor...).

Eftersom byn inte röstade igenom Octas andra ordförandeskap försvann vinsten i at than knyckte det av Empiricus.

Men jag vet inte, det är möjligt att ulvarna är gynnade (även om det under en period (Anthrox, Brynolf och Sysps ordförandeskap) såg ut som att det var helt omöjligt för ulvarna att vinna...), svårt att säga med många rörliga delar. Men jag tror att det var ett strategiskt misstag av byn att inte försöka rösta ut spelare, det var lite att ge bort initiativet till ulvarna (och slumpen).
Ja, jag var ju inne på det och försökte spela några rundor framåt, för vi satte ju upp att det skulle hända. Men vi blev lite för försiktiga. Och vi visste ju inte riktigt om det funkade med att köra flera nattmord på samma runda om ulvarna sparade ihop poäng nog. Så det var ju först när det visade sig som jag fattade hur ödesdigert det misstaget var. Och då var jag död 🙃
Men det är kul med svängiga spel!

Jag vill ge lite särskilt beröm till dig @Vimes för att du stakar ut nya vägar i speldjungeln! Det är kul att testa nytt och påminner om att den här lilla hobbyn kan utvecklas!

Ja @Octagonal är ett föredöme i många avseenden! 👌

Jo, en grej som kanske är värd att diskutera är vad som händer när nattmord och utröstningar inte är en självklar del av spelet?

Jag tyckte emellanåt att det blev en skön, men kanske lite loj stämning som hjälpte oss ulvar. Det kändes inte så dramatiskt att skriva fel eller föreslå suboptimala drag. Octa skrämde slag på mig när han ganska tidigt skrev: ”hur går det i ulvchatten?” men inte ens det kändes helt omöjligt att krångla sig ur.

Min slutsats blir nog att försöka hålla kvar nattmord och/eller utröstningar för att få lite extra nerv i spelet.

Ja @Octagonal är ett föredöme i många avseenden! 👌

Jo, en grej som kanske är värd att diskutera är vad som händer när nattmord och utröstningar inte är en självklar del av spelet?

Jag tyckte emellanåt att det blev en skön, men kanske lite loj stämning som hjälpte oss ulvar. Det kändes inte så dramatiskt att skriva fel eller föreslå suboptimala drag. Octa skrämde slag på mig när han ganska tidigt skrev: ”hur går det i ulvchatten?” men inte ens det kändes helt omöjligt att krångla sig ur.

Min slutsats blir nog att försöka hålla kvar nattmord och/eller utröstningar för att få lite extra nerv i spelet.
Mjo det kändes kanske lite för fridsamt i början när vi trodde att ni bara lekte detektiver och vi vägrade hänga nån. Men då ble ju massmordet på Anth och Sysp en desto häftigare kontrast.

Jag borde dödat dig @Impetigo när jag hade chansen😉

Det var ju egentligen inte det smartaste beslutet att ta ordförandeskapet från Empi så flax att det var en ulv jag snodde det ifrån.
Hur gick diskussionerna i ulvchatten då?

”Diskussioner” är ett starkt ord. Vi var ju rätt afk allihop så vi stämde bara av lite kort mellan varven typ.

Jobbade ganska mycket på vår respektive håll skulle jag säga.

Lättare att vara ett väloljat maskineri när man är tre stycken än nio helt klart.
Den stora frågan där är ju vad ulvarna hade gjort med ordförandeskapet. För de hade väl behövt satsa (och då outa Empi) i det läget?
Ja, det är frågan om vi inte hade gjort det. Nu hann vi aldrig lyfta frågan ens om jag minns rätt. Men det kändes nog då som att vi behövde vara offensiva.

… Men jag tror att det var ett strategiskt misstag av byn att inte försöka rösta ut spelare, det var lite att ge bort initiativet till ulvarna (och slumpen).

Här vill jag påstå att vi hade ett finger med i spelet också.

Jag var dock sjukt osäker i r1 på om det var grymt bra för oss med tNWO eller förödande. Men i slutändan blev det ju bra.

Här vill jag påstå att vi hade ett finger med i spelet också.

Jag var dock sjukt osäker i r1 på om det var grymt bra för oss med tNWO eller förödande. Men i slutändan blev det ju bra.
Ja, det visar ju rätt mycket på hur viktigt det är för bybor att omvärdera ståndpunkter efter ett par rundor. Det är ofta så tycker jag, att det är mycket som etableras under runda 1-3 som många bybor sen har svårt att tvätta bort även om det börjar bli uppenbart att det är felaktigt. Som bybo är det rätt skadande för byn som helhet att hålla kvar i en värdering som kommit in tidigt i spel, utan att försöka ta omtag på det. Det gäller nog även saker som är sanna. Det var ju exv flera som fortfarande var rädda för att ge ulvarna extrapoäng via utröstning av ulvarna i R7-9, och det var ju en av sakerna vi till slut föll på.

Back