Nekromanti Koboldiska rollpersoner

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Den kobildiskaste rollpersonen...?

Jo, det var i Evangelium, där en av spelarna ville vara en superagent som jobbade åt USA. Varför jag godkände det minns jag inte, men han fick det i alla fall.
Rollpersonen fick inget utseende, inga kläder och inget psykologisk profil eller mentalitet. Däremot ställde spelaren följande fråga när vi kommit till utbildningspaketet som motsvarade mellanstadiet i grundskolan:
"Jaha, lär man sig skjutvapen NU då?"
I slutet blev han en renodlad mördarmaskin.

Som tur är lyckades jag "sortera bort" honom i det förra äventyret.

//Purgatorius - Renaren (från koboldism)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag hörde talas om ett liknande fenomen i Gemini.
En kille hade en Malachdrimalv, mycket mycket gammal, och hade en femton, sexton KN på alla magiaspekter.
Han hade ingen formelsamling, utan kunde utan problem improvisera allt han ville trolla.
Han hade dessutom en livvakt som hade en femton-sexton KN på alla stridserfarenheter, och som han kunde boosta upp med sin magi.
Trots detta spelade han karaktären okoboldiskt och ägnade sig mer åt manipulation och liknande. Vid ett tillfälle lyckades han bussa ihop två länsherrars arméer mot varandra, boostade upp sin livvakt som slaktade båda arméerna, förvred sedan sinnet på den ena länsherren så att han trodde att livvakten hade räddat honom från undergång och fick på det viset men massa cash.

Supergubbar med massor av karaktär är kul!

//Purgie
 

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Tja jag har själv haft en lite smått koboldisk rollperson
Hans namn var Gruff - ett urtroll (egen ras givetvis) och var mycket stor (ca 42, =4,5 meter lång) stark (38 om jag minns rätt = ca 3-4 ggr starkare än en människa), dessutom hade han två demoniska förmågor (varför minns jag inte), men den första sade att styrka och skadebonus fördubblades då han låg illa till och den andra var Demonen (i detta fall trollet) kan förlänga sina lemmar (armar och ben- inget annat) med STO antal meter. Gissa om det rök både en och annan jätte då ett troll med 74 i STY, 42 i STO och dessutom en himla massa i skadebonus kom där. Dom där armarna användes i prinsip till avståndsattacker och gissa om han var snabb när han väl förlängde sina ben. Jösses, han var bara med i två äventyr (korta) innan jag lade honom till spelledarpersoner för framtida bruk. Han var den enda jag vet som brukat fullstora trädstammar som enhandsvapen.

Vad gällande underliga tärninsslag tror jag jag har rekordet. En ond mörkermagiker jag hade lyckades med bedriften att snedtända med sin magi (han var inte direkt oskicklig) samtliga de 5 gånger som han försökte göra något magiskt - varje gång var det en chans på 20 (en Drakens andedräkt resulterade i att han flög iväg som en raket, försöket till helning efteråt resulterade i ett brännmärke i form av ett handavtryck i ansiktet, Dimman som skulle få fartyget att åka lite fel resulterade i en 2*2*2 meter kompakt dimkub kring honom och de två Skingringsförsöken resulterade i att den där dimman blev mer eller mindre permanent. Som avslutning kan sägas att de andra RP kölhalade honom och att han numera alltid pyr lite dimma). hehe, Detta är faktiskt sant. Uppskattningsvis är chansen att lyckas (eller misslyckas) med något sådant en på 3'200'000.

The Eternal Grey Watcher
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har inga kul kobnoldifistiska RP att berätta om (mina egna var mycket banala) men har mött en del kob... äh, kobiiska SPELARE.

Scenen: En rollspelsklubb i Södra England. Nightowl är där eftersom han studerar på ett universitet i grannstan och tyckte han ville träffa lite andra brits än andra studenter.
Nightowl ska ta samma pendeltåg som en av de residenta snotlingarna.
Snotlingen beskrev en kampanj de var på väg att börja med, tydligen något efter-katastrofen supplement till spela-monster-spelet NightLife:
-Och fattaru, man är alltså monster va och man är osårbara och de finns ingen polis eller nånting av så man kan bara döda alla människor och ta alla deras grejor och göra PRECIS vad man vill och ingen kan liksom stoppa en, va?!
Nightowl var milt skeptisk och sade försiktigt:
-Men... måste inte monstren i Nightlife käka folk och så för att överleva? Och tänk om de har blivit radioaktiva eller så, det kan ju inte vara nyttigt, för nästan alla monster tar ju skada av eld om jag minns rätt, så tänk om de tar radiakskada också? Då får man ju jaga som sjutton efter friska människor att käka och kanske måste man slåss mot andra monster? (Nightowl börjar se möjligheterna med sin sjuka hjärna)
Och ärkenötet svarade:
- Näääe... jag menar, man kan ju inte bry sig så mycke om realism för då begränsar de ju RP å då är det inget kul att spela ju...
Nightowl (ser sig frenetiskt om efter flyktvägar):
-Visst! DET tänkte jag ju inte på...

Sedan har vi killen som intrade mig till rollspel; när han och hans småbröder började spela Drakar (grundboxen), han var kanske 13 de lite yngre, så fattade de inte(ville inte fatta?) att man inte kunde läka mer än max KP och inte återvinna mer än max Kraftpoäng (PSY). Således satt de och väntade jag vet inte hur länge tills de fick sisådär 120 Kp, och då måste ju öka STO och FYS lika mycket (logiskt!), för att inte tala om deras PSY på 800-1000.

Samma gäng spelade Dungeons & D. och en kille hade bara några få hit points kvar. Ålrajt, tänkte de, vi har inga healingspells kvar... men prästen hade en Raise Dead Fully. Denna uppväcker de döda, totalt återställda på en gång på alla vis. Sagt och gjort, de slog ihjäln sin (villiga) kompis och uppväckte honom från de döda...

Så hade vi en kompis som skulle spela med ett gäng som spelade Expert och hade jättemäktiga karaktärer för de varit med så länge. Hans nyskapade gubbe var ju inte SÅ mäktig, så tyvärr blev fienderna för mycket för honom och han blev ihjälslagen.
"Det GÖR inget" sade the resident nekromantiker, "jag har FRAMMANA GAST S25". Jag _tror_ han blev en dödsgast, men jag minns inte.

Och sedan har vi en annan polare som hade ett gäng som spelade DragonQuest och turades om att SL:a. I alla fall, två av dem körde soloäventyr för varandra som gick till ungefär såhär:
-OK, jag går ut i skogen.
-Ja, du träffar en goblin.
-OK, jag dödar honom.
(kort meningslös strid där SL mjukfuskar så goblinen vinner)
-OK, han har en miljon guldpengar i ett hål bredvid sig och så får du 10000 XP.
-Bra vad kul, nu är jag SL
(kort Cola-paus)
-OK, jag går ut i skogen.
-Ja, du träffar en goblin.
-OK, jag dödar honom.
Osv ad nauseum...

Nightowl, som bara gör tråkiga och banala saker när han koboldar...

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Koboldiska rollpersoner (IGNORERA FÖRRA !)

Jag har inga kul kobnoldifistiska RP att berätta om (mina egna var mycket banala) men har mött en del kob... äh, kobiiska SPELARE.

Scenen: En rollspelsklubb i Södra England. Nightowl är där eftersom han studerar på ett universitet i grannstan och tyckte han ville träffa lite andra brits än andra studenter.
Nightowl ska ta samma pendeltåg som en av de residenta snotlingarna.
Snotlingen beskrev en kampanj de var på väg att börja med, tydligen något efter-katastrofen supplement till spela-monster-spelet NightLife:
-Och fattaru, man är alltså monster va och man är osårbara och de finns ingen polis eller nånting av så man kan bara döda alla människor och ta alla deras grejor och göra PRECIS vad man vill och ingen kan liksom stoppa en, va?!
Nightowl var milt skeptisk och sade försiktigt:
-Men... måste inte monstren i Nightlife käka folk och så för att överleva? Och tänk om de har blivit radioaktiva eller så, det kan ju inte vara nyttigt, för nästan alla monster tar ju skada av eld om jag minns rätt, så tänk om de tar radiakskada också? Då får man ju jaga som sjutton efter friska människor att käka och kanske måste man slåss mot andra monster? (Nightowl börjar se möjligheterna med sin sjuka hjärna)
Och ärkenötet svarade:
- Näääe... jag menar, man kan ju inte bry sig så mycke om realism för då begränsar de ju RP å då är det inget kul att spela ju...
Nightowl (ser sig frenetiskt om efter flyktvägar):
-Visst! DET tänkte jag ju inte på...

Sedan har vi killen som intrade mig till rollspel; när han och hans småbröder började spela Drakar (grundboxen), han var kanske 13 de lite yngre, så fattade de inte(ville inte fatta?) att man inte kunde läka mer än max KP och inte återvinna mer än max Kraftpoäng (PSY). Således satt de och väntade jag vet inte hur länge tills de fick sisådär 120 Kp, och då måste ju öka STO och FYS lika mycket (logiskt!), för att inte tala om deras PSY på 800-1000.

Samma gäng spelade Dungeons & D. och en kille hade bara några få hit points kvar. Ålrajt, tänkte de, vi har inga healingspells kvar... men prästen hade en Raise Dead Fully. Denna uppväcker de döda, totalt återställda på en gång på alla vis. Sagt och gjort, de slog ihjäln sin (villiga) kompis och uppväckte honom från de döda...

Så hade vi en kompis som skulle spela med ett gäng som spelade Expert och hade jättemäktiga karaktärer för de varit med så länge. Hans nyskapade gubbe var ju inte SÅ mäktig, så tyvärr blev fienderna för mycket för honom och han blev ihjälslagen.
"Det GÖR inget" sade the resident nekromantiker, "jag har FRAMMANA GAST S25". Jag _tror_ han blev en dödsgast, men jag minns inte.

Och sedan har vi en annan polare som hade ett gäng som spelade DragonQuest och turades om att SL:a. I alla fall, två av dem körde soloäventyr för varandra som gick till ungefär såhär:
-OK, jag går ut i skogen.
-Ja, du träffar en goblin.
-OK, jag dödar honom.
(kort meningslös strid där SL mjukfuskar så goblinen förlorar)
-OK, han har en miljon guldpengar i ett hål bredvid sig och så får du 10000 XP.
-Bra vad kul, nu är jag SL
(kort Cola-paus)
-OK, jag går ut i skogen.
-Ja, du träffar en goblin.
-OK, jag dödar honom.
Osv ad nauseum...

Nightowl, som bara gör tråkiga och banala saker när han koboldar...

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
HUR fick du de grejorna? Var det ett mer avancerat koboldtrick än det vanliga att man bara skriver att man har dem?

Snälla berätta!

Nightowl, nyfiken

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Koboldiska rollpersoner (IGNORERA FÖRRA !)

Öh... är det nån skillnad mot den andra?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Koboldiska rollpersoner (IGNORERA FÖRRA !)

Jo, ett enda djävulusiskt fel ord som pajar den bästa anekdoten nåt så fruktansvärt!

Nightowl, inte bara besserwisser utan perfektionist också.

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Koboldiska rollpersoner (IGNORERA FÖRRA !)

Hmm!

Jag är lite förvånad att inte jag finns med på listan

Willie

"Bite me dough boy!" - Mimi i The Drew Carey show
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Koboldiska rollpersoner (IGNORERA FÖRRA !)

Hm. Hittar ingen skillnad (men då har jag ju inte letat så himskans noga heller), så jag antar att jag automatiskt ersatte med rätt ord. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Koboldiska rollpersoner (IGNORERA FÖRRA !)

Äh... jag trodde jag aldrig skulle behöva be någon om ursäkt för att jag inte beskrev hans ungdomssynder :)

Okej, få se, något kul och koboldigt som Wille gjort...

Wille, var det du som skulle spela en Legosoldat, eller vad håken templaten hette, och i den utrustning man får ingår "valfritt närstridsvapen", så du tog (givetvis) en ljussabel (högst skada av alla grunkor man kan vifta med om man inte är en wookie med, säg, en _buss_ eller något)?

Nightowl, bör gå och lägga sig

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 
Top