Nekromanti Knights of Legend

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag fick nyligen tag på det gamla dataspelet Knights of Legend (Origin 1989) och när jag ögnade lite i manualen kunde jag inte låta bli att höja ögonbrynen. Det finns nämligen vissa koncept i detta datorrollspel som låter vagt bekanta:

Alverna är indelade i olika stammar. Två av dessa bär namnen Pyar och Thism.

Dvärgarna är också indelade i stammar. En av dessa heter Ghor. En annan heter Zolod och begick kollektivt självmord genom att översvämma sin stad när den höll på att intas av en ond trollkarls arméer.

Sedan finns det ett mänskligt folk som kallas "Krag Barbarians". Dessa anser att det är ohedersamt att använda avståndsvapen.

Dessutom fanns det referenser till en skog som hette Drezin och en sjö som hette Eyren.

Är det någon mer än jag som tycker att detta låter vagt bekant? (Det är fullt möjligt att det finns fler saker som jag har missat.) Man undrar om någon av Eons skapare månne har spelat Knights of Legend?

Ridijeck
som tycker att det hela stämmer för väl för att vara ett sammanträffande
 
G

Guest

Guest
Vem vet, Neogames kanske har gjort någon deal med Origin som tillåter att de "snor" namn :gremsmile:?

/. Muzzafarath - Som verkligen inte orkar registrera sig :)
 
G

Guest

Guest
Vem har sagt att Neogames har snott namnen, varför inte tvärtom??

//Anonym
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Därför att datorspelet (som det stod i det första inlägget) kom 1989? En herrans massa år före Eon, och många år innan ens Neogames existerade.

/Azagthoth
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Troligtvis inte. Copyrightlagarna borde gälla.

Det tvivlar jag på. Att stjäla idéer och namn är knappast ovanligt. Jämför med hur många författare som har använt sig av Lovecrafts påfund.

/Jakob
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Knights of Legend gavs (som jag skrev tidigare) ut av Origion 1989 och är i ett ganska traditionellt datarollspel: du har ett gäng gubbar som går runt i en fantasyvärld och utför en massa hjältedåd (som vanligtvis innehåller en massa monsterdödande). Det som var unikt med spelet när det kom (det har antagligen överträffats av nyare spel men inte av alla) var dess detaljrikedom, stridssystemet t.ex. är väldigt detaljerat.

Den enda recension jag kunde hitta var <A HREF="http://cow.chicoweb.com/retro/reviews/knights_of_legend.shtml" target="_new">http://cow.chicoweb.com/retro/reviews/knights_of_legend.shtml</A> Ridijeck legendarisk riddare
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Kvasers blod

...och jag har läst en fornnordisk saga som heter Kvasers blod. Däri finns ett mjöd bryggt på blodet från någon som hade ALL visdom. Det heter KVASER och bryggdes av DVÄRGAR.
Men det slutar inte där, nej, detta stjäls sedan av en jätte som heter Suttung (vilket jag kan upplysa alla som inte äger Asharien&Soldarn är en by på Camaudden, utanför Camard).

Neogames, har ni hittat på NÅGOT namn själva?

- Antonio Zemblaij, kritisk
 

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Re: Namn och Sånt

Jag lägger detta inlägget ovanför Krilles likaväl som någon annanstans, det är egentigen inte svar på Krilles.

Det här med namn ja. Namnen i Mundana är väldigt väl gjorda som jag ser det. Men i många fantasyspel har skaparna krystade, slumpade conan+tolkien+narinia+barbarian+robertjordan d.v.s. "fantasynamn" namn som är så fåniga att man skäms över att känna till dem. Genom att Neogames valt bra namn ur all namnflora har Mundana bra namn i allmänhet. Vi behöver inget Grizhnakahûl eller Abraxzhabripim eller vad b-fantasy folket sysslar med.

Vad jag vill komma till är att namnen är bra, och är det så att de är stulna, har de stulits väl.

/Per
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Det skulle ju då innebära att om nån vill göra ett nytt rollspel så kan den personen sno alla Neogames namn i sin tur?

Nån måste väl ha rättigheterna på namnen och det borde ju inte vara Neogames då de inte verkar vara deras från början. Skulle väl vara om det där dataspelet inte hade brytt sig om att köpa copyright för sina namn. Dessutom blir det ju lite lustigt nu när Eon kommer som dataspel också. Två dataspel med exakt samma namn men som inte har något med varann att göra.

Don Kennetho
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kvasers blod

...och jag har läst en fornnordisk saga som heter Kvasers blod. Däri finns ett mjöd bryggt på blodet från någon som hade ALL visdom. Det heter KVASER och bryggdes av DVÄRGAR.

Och ursprungligen kommer den från Prosasiska Eddan (dvs den edda som är skriven av den isländska skalden Snorre Sturlusson).

Det börjar med att de två gudasläkterna Asar och Vaner (känns namnet Vaner igen?) sluter fred efter en krig med varandra. Vid freden så ville man bevara dokumentet och ur ett kar skapades Kvaser som var omåttligt vis.
Han gästades dock av ett par dvärgar (dvärgar och svartalfer är synonyma med varandra i den nordiska mytologin) Fjalar och Galar. Dessa slog ihjäl Kvaser. En dag fick Fjalar och Galar besök av jätten Gilling och hans hustru. Gilling tog han med på en båtfärd och knuffade i honom, varvid han drunknade, hustrun började yla och fick slutligen en sten släppt över sig från ett tak. Gilling och hans hustru efterlämnade dock en son, vid namn Suttung. Det var när han uppsökte Galar och Fjalar som, när de bönade för sina liva, som han fick mjödet (=Kvasers blod) och veknade.

Nu är det så att Kvaser inte heller hade all visdom. Den som var visast av alla var Mimer. Han ingick i en bytesaffär vid freden av vanarkriget, där Mimer och en till som jag inte kommer ihåg namnet på från Asarna till Vanerna, och vanerna Njord och hans två barn Frej och Freja kom till Asarna. Vanerna halshögg sedan Mimer, men huvudet fortsatte leva, vid Mimers brunn, där också Oden ofrade ett öga för att få dricka ur brunnen (för att få vishet).

Njord är dessutom med största sannolikhet samma gud som romaren Tacitus nämner som gudinnan Nerthus, vilket gjort att guden bytt kön någon gång i tiden. Men det finns också en annan möjlighet, just vanerna (oftast växtlighets gudar) har ett syskonförhållande ofta. Jfr Frej och Freja, Fjorgyn (=Jord samt moder till Tor) och Fjorgynn.

Riddaren - som vet att mycket av fantasin är från Nordiska mytologin (jfr J.R.R. Tolkien, där snart sagt varenda dvärgnamn kan återfinnas i Poetiska Eddan, eller den äldra eddan).
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det skulle ju då innebära att om nån vill göra ett nytt rollspel så kan den personen sno alla Neogames namn i sin tur?

Nix...men låna på ett snyggt sätt. Om ingen skulle låna från någon, skulle det inte kunna komma några nya rollspel. Då de flesta namn, grundsystem etc... redan finns.

Det är lika inom t.ex. musikbranchen. Hur många vet att solot i "När vi två blir en" av Gyllene Tider faktiskt är direkt hämtat från "Yellow Submarine" av The Beatles. Detta har t.o.m. Per Gessle själv sagt också.

Riddaren - låna, men gör det på ett snyggt sätt
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Visst, lånar man "snyggt" så är det okej, särskilt sådana namn som är mer allmäna; från diverse mytologier och liknande.

Däremot tycker jag inte att man tar namn rakt av (inte bara ett heller utan massor var det ju tydligen) från någon annans "privata" alster och använder dem sedan i sitte eget är ett "snyggt" sätt.

Det där med kvaser har jag inget emot, det var ju istället rätt finurligt, men att ta mängder av det där dataspelets namn rakt av och ha samma betydelse för dem i sitt eget spel känns mest som plagiat i mitt tycke. Kan man inte hitta på nåt själv?

Don Kennetho
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kvasers blod

Ah...äntligen nån som är lika dukitg på fornnordisk mytologi som mig själv...*mysa*

- Ymir, perverst påläst på fornnordisk mytologi
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Hávamál

Om sin egen förmåga
skall man inte skryta
utan hellre handla försiktigt;
när den tyste och kloke
kommer till en gård
går det honom sällan illa

/Sir Foilan

"Blessed are the cheesemakers"
 
Top