Nekromanti Knights of Legend

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kvasers blod

Hyfsat kunnig är jag både på historia och nordisk mytologi...

Riddaren - även ägare till poetiska eddan (=den äldre)


<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2000-06-03 23:23.</EM></FONT></P>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hávamál

Äh.

Dör fä, dör fränder,
du skall själv gå hädan.
Men jag vet ett,
som aldrig dör
- domen som fälls över den döde

- Hávamál

- Ymir, kunde inte motstå frestelsen
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Namn och Sånt

Visst är det bra med bra fantasynamn, men det är faktiskt inte svårt att hitta på egna namn utan att fastna i slumpade namn av tidigare nämda art. Dessutom behöver vi inte fastna i en evig virvel av hundra nya namn tagna ut spel. Vad är det för fel att titta på vad en trakt tex är känd för och döpa den till något i den vägen??? Bara undrar och namn kan te sig oerhört löjliga ut, det är helt ok.

Att däremot rakt av plagiera namn mycket eller rakt av, kan få dåliga associationer, vilket gör mig glad att jag inte spelat Knights of Legends - jag kommer alltså inte associera till något inom spelet utan helt till den spelvärld grabbarna från Neogames Kreerat.

Jag gillar alltså inte att de (Marco?) stulit namnen, men däremot är det en underbara spelvärld som vi tar del av. Kanske det så här efteråt skulle kännas bättre om namn inte varit stulna, nu känns det lite småtaskigt, men inte värre än att jag kan svälja det. För spelvärlden i övrigt känns helt unik med de kända detaljer som gör en fantasyvärld till en fantasy.

Lady Silver Wolf
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Namn och Sånt

Det är inget fel på att låna namn om man gör det snyggt... Men i detta fall är det inte snyggt. Både namnen och bakgrunden, ja hela idén bakom namnen har exakt samma betydelse. Det är inte vackert att se...

Riddaren - lite besviken
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Namn och Sånt

Håller med dig. Sammanhanget gör ju som sagt det rentav dystert att se. Men då kan vi ju också fråga oss hur smart det är att förstora detta utanför hobbyn? Vill vi att neogames ska få dystra problem med upphovsrätt och sånt? Allvarligt, jag kan leva med det, även om jag tycker det är pinsamt. MYCKET PINSAMT.

Lady Silver Wolf
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Namn och Sånt

Sammanhanget gör ju som sagt det rentav dystert att se. Men då kan vi ju också fråga oss hur smart det är att förstora detta utanför hobbyn? Vill vi att neogames ska få dystra problem med upphovsrätt och sånt?

Inte förstora alltför mycket, men vissa att man kan "stjäla" på ett snyggt sätt. Att ställa till med problem med upphovsrätten är heller inte meningen, men frågan är om dvärgarnas namn tillsammans med bl.a. att en klan låta sig begå massivt självmord genom att dränka sig. Det ligger på gränsen.

Fast för mig spelar det ingen roll, jag tänker inte driva något sådant. Men att låna namn är inga problem, detta gör även professionella fantasyförfattare etc...

Riddaren
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Namn och Sånt

Jag är böjd att hålla med....vad Marco tänkte på vet jag inte, men jag misstänker att han ansåg att det inte spelade så stor roll eftersom detta dataspel antagligen är såpass okänt, eller så lånade han omedvetet.

Däremot tror jag knappast att copyrightlagen skulle spela någon roll. Visst, rent tekniskt sett skulle något kunna räknas som ett brott, men inget mer än det.

T.ex. dränkningen av dvärgar skulle omöjligt kunna drivas som ett copyrightbrott...
(oj, den meningen lät lite konstig)

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Namn och Sånt

Omedvetet eller inte så känns det lite synd...

Men för all del, han har ju som sagt inte varit den enda som stulit saker. *ler* Och om det hur otroligt det än låter skulle gå till någon form av rättslig instans så är det något svårt att stoppa spelet. Möjligen med tunga skadestånd. Förhoppningsvis händer inget av det.

Och dränkningen av dvärgar tycks återkomma i ett annat dataspel som är inte fullt lika okänt och gammalt...

Lady Silver Wolf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Namntjuveri

Tja, efter att ha funderat på det här så tycker jag att det var dumt gjort. Och all annan direkt kopiering av namn i Eon är dumt gjord. Men skandal tycker jag inte att det är och det finns ju heller inte mycket att göra åt det, nu. Däremot, att få inspiration från namn är ju inte fel alls. Som att en alvstam i Eon hade hetad Pyaran, eller Thisim. Det spelar egentligen itne så stor roll från vilket sammanhang man tar namnet; alltså, att döpa alver till Ghor i Eon efter detta dataspel, är inte bättre än att döpa dvärgar till det.
Så pinsamt är det, för namnfixeri är inte svårt och behöver definitivt inte bli löjligt. Att bara ändra uttalet något räcker.

Hoppas att det inte händer igen

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Namn och Sånt

Låna namn gör väl de flesta???

Trotts allt döper vi (eller åtminstonde de flesta av oss) våra barn till namn som Anders eller Björn eller Anna eller sådana föga orginella saker, har för mig att typ 80-90% av sveriges befolkning har något av de 50 vanligaste namnen... Altså är de flesta namn "stulna"...


/Bjorn
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Namntjuveri

(Detta inlägg är inte ett direkt svar på RipperDocs)

Det spelar väl ändå ingen roll över huvud taget vart namnen kommer ifrån. Jag tycker att Marco (om det nu var han) gjorde helt rätt som plockade russinen ur kakan och bakade ihop nått helt nytt och fräscht.

Jag vet inte hur många rollspel som har orker, alver eller dvärgar? Eller för att anknyta till länken ovan, Ankor. Handen på hjärtat, den som tyckte att ankor skulle vara med i DoD han/hon hade antagligen spelat en hel del ”Rune Quest”. Inte är det väl någon som tycker det är stöld?

Saker och ting utvecklas. Man använder gammalt och skapar nya saker. Det kallas för utveckling. Visst, en liten formalia saknas, en liten referens vart saker och ting kommer ifrån men å andra sidan jag kan inte påminna mig om att ha sett några referenslistor i andra rollspel...


- Mattias
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
En annan namnstöld är den för magisk fältstyrka (thaum) som kommer från Terry Pratchetts böcker

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Men du behöver inte...

Du behöver ju inte spela om du inte vill!

Jag tycker Neogames har gjort ett bra jobb eftersom dom i stort sett är dom första som vrider och vänder lite på den typiska fantasi världen. I alla andra rollspel så är det i stort sett Tolkiens uppsättning men inte i Eon.

Martin
 
Top