Nekromanti Klyvande hugg?

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Å andra sidan ska man nog ta beskrivningarna över Mundana i den boken med en nypa salt, det står väl till och med så in inledningen av kapitlet?

EDIT: Det står på sidan 234 i SL boken.
 

Svamptrollet

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
14
Definiera "attack". Om du har anfallit någon någon gång (sparring, brottningsmatch, örfilsduell, vattenkrig, kuddkrig...) så vet du att man faktiskt alltid rör sig, duckar och fintar i samband med att man "attackerar". Alla dessa handlingar är så tätt sammanflätade att de är en enhet, tycker jag.

Angående klyvningar och sådant: gillar du både heroiskt spel och Mundana finns en fantastisk lösning inom räckhåll: kör på Mundana men med D&D-regler. Varför försöka "flasha" till ett system som inte är tänkt att fungera i överheroiska sammanhang?
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Jag tror att faktiskt att man kan köra en automatisk regel som funkar.

Om du hugger uppifrån och ner med, säg, en eyrenklyvare, så kollar man först skada på huvudet. Om huvudet amputeras räknas detta som en delning på mitten, och slaget fortsätter. Nästa steg är ju bröstet, och här gäller samma sak.
Möjligtvis minskar skadan för varje kroppsdel, eller så räknar man samma skadeverkan för alla.

Dock för att det ska funka måste spelaren säga till att skadan går uppifrån och ner. Möjligtvis kan man även köra en klyvning på mitten genom armar-buk-armar.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Men människan man hugger dör ju redan vid klyvningen av huvudet. Är det någon mening att stå och hugga sig igenom ett lik? Visst, om man vill ha det rent berättarmässigt förstår jag. Men regeltekniskt? Det lär ju ta fler än en runda för att lyckas med det, och helt oskyddad kommer du vara också. Chansen att vapnet fastnar är överhängande likaså.

Att skadan minskar är ju också helt meningslöst om personen som klyvs redan är död. Detta gäller både klyvningar uppifrån och från sidan. Varför tömma hela magasinet när du dör efter första skottet mellan ögonen liksom?
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
För det är som du säger, berättarmässigt...

Om du som krigare känner att du har slått en människa till döds, fine, inget mer med det.
Men tänk själv om du hade lyckats klyva en människa på hälften? Det är ju något som det kommer sjungas om och något att skryta om, o.s.v.

Sen rent regeltekniskt är det kanske inte något särskilt, men om man ska spela något som enbart är regeltekniskt kan man lika bra spela Monopol, eller Cluedo.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
GunBlade said:
Varför tömma hela magasinet när du dör efter första skottet mellan ögonen liksom?
Mest för att det är coolt antar jag.

ps. För övrigt är det mycket coolare att tömma hela magasinet i ansiktet på någon än att klyva dem uppifrån och ned; det förstnämnda berättar hur jävla kall och vidrig rollpersonen är, det andra bara att han är stark.
ds.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
I SL boken på sidan 234 står det att läsa:
"Information som finns i Spelarens bok är betydligt mer vag och full med större fel..."

Så det kan mycket väl vara en skröna att Eyren (med sina något mjäkiga +2 STY) klyver folk på mitten. Folk hittar på, överdriver och brer på. Det är hjältesagor uppstår.
Det är ju till ock med skrivet på ett sätt som för mig skriker stämingstext, saga, överdrift, rykten och spelar"kunskap". Ingenting att fästa någon som hälst vikt vid, utan något att skrämma sina spelarnas rollpersoner med när de ska på äventyr i Eyrenskogarna. Fin källkritik du har där, det är just som du säger beskrivningar men inte av hur det verkligen är.

Jag förstår förstås att den faktabok du läst (var det den som var ifrån medeltiden?) är lika källkritiskt granskad?

Jag satt en dag och kollade på Mythbusters, vet du vad dom testade? Det gick en myt om att en människa kunde kapas på mitten av en vajer om den var spännd tillräckligt hårt och släppte plötsligt (t.ex. på skepp).
Dom testade på det som anses vara närmast människovävnad, nämligen en död gris. Se'n spännde de upp en vajer och försökte om och om och om igen dela grisen på mitten med den plötsliga snärten av en vajer (som dom spännt som fan med en riktigt stark truck), vad hände med grisen? Ingenting. Den fick typ blåmärken. Av på mitten? Knappast!
Tror du en människa kan uppbåda mer kraft i en sving än en spännd stålvajer? På mythbusters hade du kraft på 14 000 kg och de lyckades inte ta sig igenom skinnet, då är det koncentrerad, plötsligt kraft (inte helt olikt en träff ifrån ett vapen faktist).

Här har vi infon från Wikipedia ( mythbusters ) om avsnittet vid namn "Killer Cable Snaps":
Myth statement:
If a cable snaps, it can cut a person in two (as seen in the movie Ghost Ship).

A 5/8-inch (1.59 cm) cable at 30,000 pounds (14,000 kg, or about 140,000 newtons) of tension was unable to cut a pig in two (or even cut into it), but did cause potentially lethal injuries.[...]
Vad det gäller människors vävnad och dess lättförstördhet. Om vi går med på att kött (trots mythbustersavsnittet) är lättförstört. Hur är det med ben? Hur är det med den stora risken att fastna med sitt vapen?

Detta är det närmsta test jag sett om att dela människor, närmsta "bevis" jag kan uppbåda i ämnet om delning och hur "lättförstörd" vävnad är. Se gärna avsnittet.

Jag stämmer in med många av de föregående, lyckas man amputera skallen när man träffar där så dör offret omedelbart enl. Eons regler, om du då berättarmässigt vill göra det till "klyva uppeifrån och ner" berättartekniskt så är det ju helt upp till dig, men kom inte och få för dig att det handlar om realism. De bevis som hittills presenterats för din tes har inte gett mig något skäl att tro att det är möjligt när man tittar på vad som skulle tala emot den.
 

Svamptrollet

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
14
Nja, det bara om klyvandet sker i ett enda hugg. Det är rätt kallt/brutalt att hugga uppifrån och ner och slå in skallen, sedan fortsätta hugga gång på gång i samma jack tills personen är kluven.

Givetvis är det oerhört korkat (och tämligen omöjligt) att försöka sig på detta i en faktisk strid, men detta förutsätter väl en inte helt realismbaserad kampanj-setting.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Svamptrollet said:
Nja, det bara om klyvandet sker i ett enda hugg. Det är rätt kallt/brutalt att hugga uppifrån och ner och slå in skallen, sedan fortsätta hugga gång på gång i samma jack tills personen är kluven.
Fast någonting i det funkar inte riktigt för mig. Personen föll med största sannolikhet omkull redan vid första slaget och att försöka klyva någon som ligger ned i två känns mest... töntigt.
Då möjligtvis om man gjort någon form av rit/tortyr av det där man spänner upp människor mellan två pålar och, kallt och metodiskt, delar dem på mitten; det låter faktiskt riktigt vidrigt.

I övrigt håller jag med om att tanken "amputera skalle = klyva någon i två" fungerar alldeles utmärkt rent berättarmässigt.
Någon regel för att göra virvelanfall som träffar flera fiender/kroppsdelar känns överflödigt. Detta är samurajfilmspropaganda och inte realistisk strid. Gör två/tre attacker och återberätta det som en svepande rörelse.

Jag har verkligen inget emot spel som bygger på samurajfilmspropaganda utan tycker det verkar schysst. Jag vill också klyva folk i två! Men att kalla det realism känns konstigt. Att försöka få in det i EON känns också ganska konstigt. Jag tycker främst om EON som lågt, jordnära och skitigt.

I Övrigt var idén om att kombinera Mundana med D&D-regler (eller någon form av blandsystem) riktigt bra om man vill ha ett mer heroiskt stridssystem.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Vattnig Socka said:
Jag har verkligen inget emot spel som bygger på samurajfilmspropaganda utan tycker det verkar schysst. Jag vill också klyva folk i två! Men att kalla det realism känns konstigt.
Gjorde inte samurajerna just detta? >_>
På National Geographic sände dem ett program som sade att japanerna hade ett så kallat "Tai-Tai"-test, där de med ett hugg skulle klyva en människa på mitten.
Om detta lyckades fick svärdet den speciella Tai-Tai-stämpeln.

Fast, det är klart... Medeltiden =/= Samuraj-japan.
Några få år mellan. >_>
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
<Suck>

Varför ska man ha en superteknik som heter "träffa och döda allt som rör sig" för?

Piece of a kaka; slå ob4t6 två gånger emot vapenfärdighet/stridskonst; lyckas med första slaget och lyckas med andra slaget och vips så har du träffat två kroppsdelar eller två fiender(förutsatt att dom misslyckas försvara sig) Sen kan man ju alltid förklara det som ett ända långt svepande hugg.

Tycker fucking inte man ska ha en teknink som ger två eller fler träffande anfall på varje slag.

/Poseur trött och grinig nu.
 

Svamptrollet

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
14
Som sagt: jag har aldrig sett människoklyvande som en ingrediens i ett jordnära och "realistiskt" rollspel. Om man tar bort en del av realismen kan man lika gärna fortsätta och säga att fienden efter första hugget i sann Hollywood-anda faller ner på knä och låter sig klyvas med ett andra/tredje slag. I en setting där man klyver människor till höger och vänster spelar naturlagar mindre roll; de filmiska scenerna är målet (enligt mig, i alla fall).
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Tack för stödet (alltså om klyvningen inte om regeln), nu när du säger det: samurajer klöv och kapade människor för att testa sina svärd, alltså borde ett hugg med en eyrenklyvare kunna dela en person på mitten.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
D&D kombinerat med Eon= aldrig i livet, jag anser det vara powergaming till max
inte "heroiskt rollspel".
Jag sa att eyren var kända för det, och få myter utan ett korn av sanning.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Googlade lite på samurai + "cut a man in two" och fann följande:
http://www.telegraph.co.uk/culture/3649201/I-Samurai.html said:
Apparently, Japanese archaeologists can date ancient battlefields according to the condition of the fallen warriors' skulls - if the blade has penetrated down to the jawbone, the sword used to deal the death blow was forged during the heyday of the samurai as a warrior class
Så observera att även under Samurajernas "glansdagar" hög man ned till käkbenet (då har du fortfarande hela bröstkorgen och torson kvar att hugga igenom). Dessutom tycker jag inte att källan var alltför tillförlitlig.

MEN, jag ser det inte längre som helt omöjligt att med ett samurajsvärd och en perfekt träff dela någon i två. Det kan finnas en möjlighet.
Nog om det, nu ska jag inte skriva mer. Adjö tråd "Klyvande hugg?".
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Måste dock säga att klyva på mitten, alltså vid midjan i min tolkning av det Kraetyz skrev (rätta mig gärna om jag har fel Kraetyz), är enklare än att klyva någon uppeifrån och ner.
NG skulle dessutom inte gå att hålla som en speciellt säker källa. När man läser arkeologi höjer man ofta på ögonbrynen åt deras förmåga att skriva inkorrekta saker, hur det ligger till med samurajer låter jag vara osagt då jag inte är insatt. NG är så kallad populärvetenskap (eller pseudovetenskap), som ofta ger en felaktig bild av verkligheten. Artiklarna är dock ofta roliga och lätta att ta till sig, så inget ont över National Geographic, Illustrerad Vetenskap m.fl. Dom är bara inte det användbaraste när man vill bevisa saker och ting (men bättre än ingen källa iallafall).

Att jag inte lyckas hitta ett jota om detta "tai-tai"-test mha google, trots upprepade försök (ge mig gärna en bra länk till en artikel eller två) gör det inte lättare att ta reda på hur det ligger till med samuraier och deras kapande av människor för att testa sina svärd. Jag är ledsen att behöva säga det, men jag är fortfarande inte nära att vara övertygad om att ett hugg klyver folk uppeifrån och ner.

Sedan kan man bara se på vad enligt Eonskaparna är svårigheten att amputera skallen, som bör vara det första man gör om man klyver någon på mitten. Om man göra 40-49 skada, sedan måste man slå över offrets styrka med Ob1T6, händer inte speciellt ofta något av dem.
För att göra samma sak vid midjan krävs "bara" 30+ skada för att få en chans att dela.
Vid klyvning över magen behöver man dessutom inte fortsätta igenom bröstkorg, genom mage och sedan ut genom underlivet. På den sträckan hinner man förlora mycket momentum.

Sedan kan man även fundera på om en Eyrenklyvare lämpar sig för att dela någon på mitten, titta på bilden och fundera en kort stund på hur enkelt den kommer fastna, hur litet bladet osv.
Det börjar med "starka kvinnor", sedan i nästa led blir det "jättestarka kvinnor", sedan fortsätter det så. När man återberättar brer man på och i Eon är berättelser den vanligaste informationsspridningen. Så där har du ditt korn av sanning: Eyren är starkare än medelmänniskan, så ligger det till imho.


Beträffande D&D, ja det handlar om optimering. Dina förslag om svepande anfall som träffar alla runt en karaktär, klyvningar uppeifrån och ner (autodöda folk), svårare att träffa folk med högt undvika (från en tidigare tråd) och så vidare hanlar inte om att ändra på ett system så att det går att opta sig mer för strid menar du?
Mycket av dina förslag går att återfinna regler och feats för i just D&D, tro mig, jag vet. Jag har nämligen läst böckerna (och äger dem fyi)
Jag gjorde bara ett antagande efter allt jag läst av dina inlägg och det blev, "den här killen kan nog gilla D&D". Men det e bra att du gillar Eon mer, då är vi två! :gremwink:
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Ok, mina regler var inte riktigt menade att opta sker för strid
utan för att införa mer detaljrikedom, man jag förstår att ni tänkte "Å en D&D powergamare" :gremsmirk:
Sedan är det som sagt en ganska onödig grej, som sagt man dör ju när skallen amputeras. får väl ändra det till svepande hugg (precis som Fördjupningen till DoD:T) och ändra reglerna, jag känner ändå att jag vill ha kvar liiite av idén. :gremgrin:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
k7e9 said:
Måste dock säga att klyva på mitten, alltså vid midjan i min tolkning av det Kraetyz skrev (rätta mig gärna om jag har fel Kraetyz), är enklare än att klyva någon uppeifrån och ner.
Tai-Tai-hugget var uppifrån och ned, så vitt jag minns. Inte alla svärd klarade det, och man var tvungen att dra i ganska mycket, gissar jag. :gremwink:

Samurajerna hade dock 2 till test, som jag inte minns namnen på (Tai-Tai var ju det mest prestigefyllda).
Ett av dem var att kapa vid midjan, och ett annat att gå från ena axeln till höften på andra sidan.

Detta drar jag ur huvudet, och jag är inte säker på att allt är helt rätt. :gremwink:
Wikipedia det om du är osäker.

//Kraetyz, wapanes
 
Top