Nekromanti Klyvande hugg?

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag har tänkt lite. Skulle vara bra om man kom på en regel eller stridskonstteknik som gjorde så att man kunde träffa flera kroppsdelar/fiender i samma hugg. Tex eyren är väl känd för att klyva folk uppifrån och ner (huvud-bröstkor-buk/skuldra-bröstkorg-buk-höft) eller jargierna med sina bilor.
En teknik jag läste om i fenix, de tolv huggens princip till DoD:T; hade med en sån här teknik; Svepande hugg, hade varit bra med en regelöversättning till Eon. Jag jobbar visserligen på det men jag får inte till det.



MVH:drakponken
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Förstår din tanke och tycker definitivt detta hade varit häftigt!

Problemet är bara det att Eon är ett realistiskt rollspel, och att klyva någon i mitten i verkligheten är inte lätt.

Men för att komma igång lite så är det ju helt klart smartast att ha det som en teknik i en stridskonst. Dock är frågan hur man ska lösa "klyvandet". Måste ju kräva extremt mycket skada...
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Ja jag vet att det inte är lätt men med kraggsvärd, eyrenklyvare,jargbilor och trukhyxor, för att nämna några, borde det ju gå. eller att man gjorde ett hugg som svepte runt och träffade flera fiender. Sedan skulle man ju kunna ha typ samuraj-liknande tekniker där man inte klyver, utan bara slicar upp bröstkorgen och buken med de sista tio cm av svärdet. Det skulle ge lite mer
djup, tycker jag.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Nu har jag inte tittat i stridskonsterna på länge men det finns väl redan en teknik som ger större amputationsrisk. Den kan heta dödande anfall eller något åt det hållet. Att ha en speciell teknik för att klyva uppifrån och ned verkar onödigt, det är väl en beskrivningsfråga?
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
En stridsteknik som tar flera fiender samma gång kan, beroende på antalet fiender göra full skada på målet, hälften skada på närliggande mål, och fyrdelad skada på mål som man precis når (d.v.s vid längden av vapnet).
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Men om de är på samma avstånd, har omringat en: och man gör ett virvlande hugg som snurrar runt och hugger alla.
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Ja, men ett virvlande hugg kan ju knappast göra lika mycket skada, eller hur?
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Näe, föysta personen får 3/4 skada andra 1/2 tredje 1/3, eller nåt. Man kan max hugga personer upp till vapnets första SI.
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Det låter faktiskt inte helt dumt!

Utifrån den regeln kan du ju också skapa "hugga genom kroppsdelar"-tekniken. Antalet kroppsdelar du kan träffa på en fiende är samma som det första SI-värdet.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Bra idé, sedan kanske man kan utveckla tekniken. Avancerat klyvande +1 kroppsdel, mästerligt klyvande +2 kroppsdelar.
och så måste vapnet göra en viss skada, kanske skada så mycket så att amp slag krävs och så drar man av lägsta nivåns skada/4.ex Enya försöker klyva argans bröstkorg med sin eyrenklyvare. hon skadar 48, amprisk! hon skadar 48 i bröstkorgen, då kan hon träffa magen, hon skadar 32 hon drar av 10 (40 krävs för amp i bröstkorg/4) alltså skadar hon 22 totalt ingen amprisk, hugget stannar.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
I Vapenmästaren finns det ju en ritning som visar var alla träffområden finns på kroppen.
Om du har en teknik som ökar amputationsrisk, skulle du sedan kunna göra en annan teknik (som kräver den första för att få tränas in) som gör att du får göra ännu en attack mot ett av de närliggande kroppsdelarna på offret.
:gremwink:

... Eller något sådant.
//Kraetyz
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Så länge det rör sig om samma person är personen i fråga körd om en kroppsdel huggs av. Ingen levande humanoid fortsätter slåss efter en avhuggen kroppsdel. Om man nu skulle göra extremt mycket skada så att benet flyger av som en tändsticka kan man ju om man finner det nödvändigt beskriva det hela som att båda benen huggs av, personen är ju körd i vilket fall. Undantaget ben och armar dör man ju automatiskt vid amputation så då är det bara att beskriva hur som helst.

Om det gäller att hugga flera personer kan det vara vettigt att ha en ny teknik men det talas det ju om här i tråden redan så det behöver inte tas upp här med...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Klyva folk uppeifrån och ner är inte direkt realistiskt. Inte med en bila, inte med en Eyrenklyvare.
Jag snabbläddreade, men jag hittar ingenting om att eyren skulle vara kända för det.

Det är ett överheroiskt sätt att slåss på, som dessutom är slött och onödigt. Att hugga rakt igenom huvud, brötstkorg och vidare neråt kommer bara resultera i att hugget tar extremt lång tid (under vilken man kommer ha stora problem att försvara sig), har stor risk att fastna i ben och ett hugg som "amputerar skallen" är direkt dödande enligt eons grundregler, så varför ska man fortsätta igenom fler delar?

Dessutom, ett tärningsslag i eon representerar en slagserie, den kan mycket väl träffa i flera delområden om man berättarmässigt vill det. Bara att den bästa träffen tar i det delområde som slås fram.
Hur tänkte du lösa det regelbalansmässigt? Hur mycket skada gör man i varje delområde om man träffar t.ex. 3?

Full skada, i 3 olika delområden? Överdrivet jättebra.
1/3 skada i 3 delområden? För dåligt.

Detta är enligt mitt tycke en regel som passar bra i ett heroiskt fantasyrollspel. Inte i något som bygger på realism.
Man klyver inte människor uppeifrån och ner, inte en kragg med ett kragsvärd, inte med jargbila, inte med eyrenklyvare.

Vill man skada flera kroppsdelar på en runda kan man göra det, enkelt. Man gör 2 attacker! Eftersom en runda innehåller en lång serie slag kan två attacker helt enkelt vara ett svepande slag som träffar både i armen och bröstkorgen t.ex. Så reglerna finns där, du behöver bara använda systemet som det är.


Vad gäller attacker som träffar flera motståndare. Återigen, inte realistiskt, man kan frenetiskt svinga mot allt som är runt en, men det blir lätt att blocka, parera, undvika och man lämnar sig öppen hela tiden. Det är en teknik som gör sig bättre i D&D (där den faktist finns) och andra spel med mer heroisk ton.
Vill man träffa flera motståndare på en runda, finns det ju faktist redan regler i Eon för detta. Gissa vilka? Gör 2-3-4 attacker på en runda, plötsligt kan du träffa 2-3-4 motståndare, vill du se det som ett runt svepande rörelse kan du göra det.

Det finns ingen anledning att krångla till ett system där reglerna redan finns och det enda man behöver göra är tolka dem utifrån det man vill ha.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
En annan grej:
Om du vill ha övercoola grejer som att kapa någon på mitten och liknande, GÖR DET!
När vi spelar Eon brukar jag som SL göra så här:
När en RP slår ett slag som träffar ganska så hårt, och gör så att SLP'n/monstret dör, beskriver jag dödsprocessen ganska så... Brutalt.
Exempel: Snubbe med Stridssvärd hugger en snubbe i överarmen. Han dör.
Beskrivningen blir så att svärdet går ända in till benet i armen, glider nerför överarms benet och skalar av allt kött.

Det är ytterst orealistiskt, och man ska vara sparsam med det.
Men om RP lyckas döda ett stort jävla monster, eller får in en klockren träff på 67 skadeverkan, bre på!
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Det finns till och med dokumenterat i medeltida verk där de skriver om pålyxor som klyver både människa och häst. dessutom står det i beskrivningen
om Eyren: Med sina väldiga eyrenklyvare kan de klyva en människa på mitten, uppifrån och ner.
Sedan kör inte jag med att varje attack är en slagserie, jag tycker att det förstör eons stridssystem.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Så när man slåss när du spelar gör man ett hugg, väntar i fyra sekunder och gör sedan ett hugg till. Eller?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
De medeltida verk du talar om får du gärna nämna med namn så man kan kolla upp det. Jag har då aldrig läst dem, är de verklighetsskildringar eller sagor? Jag menar, även på medeltiden gillade man hjältesagor med överdrivet starka män. Dessutom var det väl ofta riddare som ville ha berättelser skrivna om sig, och då gällde det ju att bre på för att framstå som stark, hjältemodig, ridderlig och sådär.
Jag har aldrig hört att det ska finnas något verkliga belägg för möjligheten att klyva en människa på det sätt du beskriver. Även om jag gärna omvärderar min åsikt om vettiga belägg läggs fram.

Vad jag dock vill minnas är att halshuggningar ofta tog 2-3-4 hugg för att få av huvudet, och då var den man högg halsen av bunden, stilla och kunde inte göra motstånd. Även giljotiner misslyckades med att hugga halsen av folk vid flera tillfällen om jag minns rätt. Dessutom skulle man bara igenom halsen där kotorna låg parallelt med bladet man skulle hugga med.
Man skulle inte igenom huvud, bröstkorg, och därmed massor med ben och vävnad. Men om du har tillförlitliga källor får du gärna dela med dig så kan jag omvärdera min ståndpunkt att det är orealistiskt.

Kollar man sedan på bilden på Eyrenklyvaren så undrar jag hur den kan "klyva någon på mitten" En lång spjutspets sticker ut längst fram, den kommer ju fastna i allt på vägen igenom kroppen. Eyren har dessutom bara +2 STY, vilket landar på ett max på 20 fast normalt borde det landa på 12-13 o STY på en Eyren. Klyva människor? Knappast i min värld. Eyrenklyvaren beskrivs dessutom som en "lätt hillebard", känns inte som ett vapen som klyver människor alls.
Var och i vilken bok står det att Eyren klyver människor? Jag har bläddrat ytterligare utan resultat, en sidhänvisning hade vart bra.

Vill du ha stridsregler som stödjer svepande attacker där man träffar alla omkring en så finns det bra regler i D&D, där det handlar om hjältar, inte realism.

Beträffande slagserier så förstör det knappast eons system att se en attack som en del i en längre serie finter, förflyttningar och utfall, eftersom det är så man strider i verkligheten och eon strävar efter realism.
Däremot är det knappast realistisk att man under en runda endast gör de attacker som man slår tärningar för. Man rör sig, försöker hitta blottor, gör utfall. Det är så det går till, gör man t.ex. 2 utfall sammanlagt och inget annat så framstår man nog snarare som passiv och slö.
Vad är det i en slagserie som förstör eons system enligt dit? Reglerna kommer ju vara exakt samma, bara att man generaliserar ett tärningsslag till en serie finter och utfall där man arbetar för att hitta öppningar.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
I SB ibeskrivningen om eyrenskogarna står det klart och tydligt att de skall kunna klyva en människa. Sedan förstår jag vad du har emot det här regelförslaget när du har läst att människor genererar så mkt motstånd,
jag har och andra sidan läst sätt att människors vävnader är ganska lättförstörda,
Pålyxan som klöv mannen läste jag om i ngn faktabok
för ngt år sedan.
Ok att man försöker hitta blottor och liknande men en attack man slår för är för mig ändå bara en attack .
 
Top