Klyva folk uppeifrån och ner är inte direkt realistiskt. Inte med en bila, inte med en Eyrenklyvare.
Jag snabbläddreade, men jag hittar ingenting om att eyren skulle vara kända för det.
Det är ett överheroiskt sätt att slåss på, som dessutom är slött och onödigt. Att hugga rakt igenom huvud, brötstkorg och vidare neråt kommer bara resultera i att hugget tar extremt lång tid (under vilken man kommer ha stora problem att försvara sig), har stor risk att fastna i ben och ett hugg som "amputerar skallen" är direkt dödande enligt eons grundregler, så varför ska man fortsätta igenom fler delar?
Dessutom, ett tärningsslag i eon representerar en slagserie, den kan mycket väl träffa i flera delområden om man berättarmässigt vill det. Bara att den bästa träffen tar i det delområde som slås fram.
Hur tänkte du lösa det regelbalansmässigt? Hur mycket skada gör man i varje delområde om man träffar t.ex. 3?
Full skada, i 3 olika delområden? Överdrivet jättebra.
1/3 skada i 3 delområden? För dåligt.
Detta är enligt mitt tycke en regel som passar bra i ett heroiskt fantasyrollspel. Inte i något som bygger på realism.
Man klyver inte människor uppeifrån och ner, inte en kragg med ett kragsvärd, inte med jargbila, inte med eyrenklyvare.
Vill man skada flera kroppsdelar på en runda kan man göra det, enkelt. Man gör 2 attacker! Eftersom en runda innehåller en lång serie slag kan två attacker helt enkelt vara ett svepande slag som träffar både i armen och bröstkorgen t.ex. Så reglerna finns där, du behöver bara använda systemet som det är.
Vad gäller attacker som träffar flera motståndare. Återigen, inte realistiskt, man kan frenetiskt svinga mot allt som är runt en, men det blir lätt att blocka, parera, undvika och man lämnar sig öppen hela tiden. Det är en teknik som gör sig bättre i D&D (där den faktist finns) och andra spel med mer heroisk ton.
Vill man träffa flera motståndare på en runda, finns det ju faktist redan regler i Eon för detta. Gissa vilka? Gör 2-3-4 attacker på en runda, plötsligt kan du träffa 2-3-4 motståndare, vill du se det som ett runt svepande rörelse kan du göra det.
Det finns ingen anledning att krångla till ett system där reglerna redan finns och det enda man behöver göra är tolka dem utifrån det man vill ha.