Nekromanti Kluvet om armskena....

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Hej allesammans.

har suttigt och funderat på en grej.. håller på och skapar en karaktär med en av mina spelare och vi har kommigt fram till en intresant karaktär som ställer till en del problem..

saken är den att han vill ha ett special vapen/skydd och det ställer till lite huvud bry för mig. han vill ha ett armskyd av kraftigare typen som sträcker sig fram över handen. Vilket fungerar som ett typ av knogjärn modelen rejälare. han vill även kunna använda arm skenan till att blockera hugg och dylikt med.

Ska man då göra skilnad på passivt bryt/skydd och på ett parerat anfall?

jag har kommigt fram till att om man har en tjock plåt typ en klinga som ligger längs med armen kommer den ju sanolikt att va lika stark som en vanlig svärdsklinga. och om man då väljer att blocka med den skulle man inte få någon skada alls vid ett lyckat försvar med mer i effekt. Men om man istället får en träff på den av ett kraftigt hugg skulle den bara absorbera ca 15-20.

min frågeställning är då hur man ska lösa det hela på ett snyggt och vettigt sätt... tycker det är en cool och bra idé att han får ha dem. men att det blir lite problematiskt att gnomföra det regel tekninskt.

*trött och mycket förvirrad på natt kvisten*
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
inte längre kluvet men kanske halverat.

I min grupp så har vi en regel om kanske kan hjälpa dig, vi kör så att man vid en lyckad parad får halvera skadeverkan oberoende av differans. en träff kan mildras ganska mycket på det sättet. hur som helst skulle det om du adopterade dena regel innebära att man måste komma upp i en si så där 30-40 för att hugga igenom dessa armskenor. Gör hugget mer än så är det rekomendabelt att unvika istället eftersom han hur som helst kommer att kastas till marken av en sådan smäll. Hoppas det kan vara till hjälp.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kolla reglerna om försvar med naturliga vapen på sidan 115. Det lär lösa problemet. Oddsen att nåt mindre än ett kraggsvärd eller en Thrukyxa går igenom ett tjockplåtsarmskydd är tämligen liten, och sådana vapen vill man helst undvika ändå...

/Joel - som tycker det hela låter som en ascool ide.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Är det bara jag som missuppfattat hur det här skyddet var tänkt att se ut? Eller är det bara jag som tror att en skena som går på armen ut över handen skulle vara mest ivägen om man vill slåss? Den begränsar trots allt rörligheten i handleden ganska rejält, och iallafall jag använder mina handleder rätt mycket när jag slåss...
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
I min spelgrupp kör vi med att man får reducera skadeverkan med effekten av slaget för att parera. Detso bättre parering, desto mindre skada får man. Och med ett bra skydd klarar man sig hyfsat mot mindre vapen. Spelaren i min grupp som ville ha detta använde tjockplåt, och den väger lite mycket, så jag ansåg att man inte kunde springa runt med de skenorna hela tiden.

Man kan ju applicera denna teknik på andra typer av pareringar om man vill, tänker främst på parerdolken, som annars är tämligen värdelös, med BRYT på 8 (eller vad det är).

//Funs1
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

Det är en skit bra idé men det där du som att ha en skena som ligger längs armen den måste ju vara vadderad annars gör det ju ingen skillnad mer en att huggsakadan går över till kross. Och sedan håller jag med om att man blir lite sämre efter som du låser upp handlederna. Men som sagt en bra idé.
Men om du har det i en stridskonst kan du ju göra en egen teknik där du har parera annars slår du bara mot stridskonsten.
Det kommer ju göra ont om du parer men som alla andra krigare är de vana och härdade.
Men om du parera och får högre effekt så ska skadan minskat från anfallaren.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Som jag förstod det skall denna armskena endast användas för att parera (eller göra en backhandsving och knocka ngn med skenan kanske?) och därför vill man nog gärna stabilisera handleden samt bygga över den med skydd för att inte få ett hugg där och bli enhänt...
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Eller är det bara jag som tror att en skena som går på armen ut över handen skulle vara mest ivägen om man vill slåss? Den begränsar trots allt rörligheten i handleden ganska rejält...

Det kan vara bra också. Det hindrar att man bryter handleden när man slår någon.
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Är det bara jag som missuppfattat hur det här skyddet var tänkt att se ut? Eller är det bara jag som tror att en skena som går på armen ut över handen skulle vara mest ivägen om man vill slåss?
skyddet ligger längs med ovansidan av armen och sträcker sig fram precis över knogarna. skyddet kommer att vara vaderat så man slipper att få en hel massa skada för att plåten trycks mot armen vid en kraftig träff.
Vad gäller rörligheten i handleden så ska det inte gå att röra den precis som hraufnir säger.

Kolla reglerna om försvar med naturliga vapen på sidan 115. Det lär lösa problemet. Oddsen att nåt mindre än ett kraggsvärd eller en Thrukyxa går igenom ett tjockplåtsarmskydd är tämligen liten, och sådana vapen vill man helst undvika ändå...
det hela låter ju inte helt orimligt. i just min spelares fall så kommer hans skenor va gjorda av Somdi. då han har en dvärg smed som kontakt och har slagit fram föremåls tabellen + 7 X val..;)

men vad som gör det lite klurigt är somdi plåt har 20 i skydd. och om en parad görs med det och motståndaren gör 50 i skadas vilket är en hel massa så kommer personen med den feta plåten i egenskap av skydd fortfarande få 5 i skada vilket skulle betyda at de har kommigt igenom somdi plåten.
Men om det skulle vara ett vapen skulle det betyda om det blir en lyckad parad att han nite skulle få någon skada alls.. men kanske i båda fallen bli tillbaka knuffad.


Som jag förstod det skall denna armskena endast användas för att parera
de kommer även att användas som vapen.. min spelare har fått en "liten" nakdel. Efter en traumatisk upplevelse där han blev tvungen att döda sin äldre bror (brodern kastade sig på hans svärdet för att rädda den yngre brodern) har han en oförmåga/ovilja att efter det kuna eller vilja använda hugg och stick vapen :gremwink:
där av användandet av ett knogjärn..

Men om du har det i en stridskonst kan du ju göra en egen teknik där du har parera annars slår du bara mot stridskonsten.
han har en unik stidskonst som han har fått lärt sig grunderna i av ingen mindre än Sian salo (vilket han inte kallade sig då han lärde min spelare). I min version kommer Sian Salo ha varigt en slav från början och det va just slavhandlare som tvingade min spelare att spettsa sin bror. han fick en mentor i slavlägret som lärde honom att försvara sig och senare hjälpte honom att fly. efter detta så kom han att utveckla sin stridskonst mer själv.


Stridskonst utan vapen rockar fett om man kan parera lite...;)
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
50 i skadeverkan ger här 1trauma och 2smärta vilket är ett litet problem om man jämför med att dvärgurslingen måste ha ett STY/TÅL snitt på 25 för att inte kastas till marken av det där hugget vartefter det kan bli knepigt att undkomma nästa hugg. Undvik sådana hugg parera inte.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
En liten småsmidig lösning, som jag själv har kört med i t.ex. DoD och lite annat.

Det fungerar bra i t.ex. Eon där man använder effekter.
Tänk dig att någon hugger mot armskenan och får en effekt på 8, och pareringen får en effekt på 6... då gör ju alltså anfallaren i fråga skada. Hur löser man detta utan att göra stora, feta jack i armskenan?
Tja, eftersom pareringen uppenbarligen lyckades så träffades ju armskenan. Men eftersom pareringen lyckades så tar nog inte RP emot slaget rakt på armskenan utan vinklar det. Effekten var till anfallarens fördel, alltså lyckas inte bortvinklingen och skadan träffar en annan kroppsdel då anfallarens vapen styrts undan från sin första bana men inte stoppats...
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Ahh låter vettigt!

kommer nog dock att använda mig av lyckad parad variasionen.
typ lyckad parad menas, effekt.
vilket i sin tur menas med att skadan blir halverad. och som hraufnir säger kommer det att slå ett nytt slag på träfftabellen....

tack för alla tipps

:gremsmirk:

kommer kanske att moddulera den i 3d max och om så blir fallet kommer statts och bild komma... :gremsmile:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

Det är en skit bra idé men det där du som att ha en skena som ligger längs armen den måste ju vara vadderad annars gör det ju ingen skillnad mer en att huggsakadan går över till kross.
Nja... det där stämmer inte helt. Tänk på att så länge plåten håller och inte deformeras, kommer kraften i hugget att fördelas över hela plåtens yta, och blir därmed mindre allvarlig.
Det är liksom tanken med styva rustningsdelar, och anledningen till ringbrynja funkar pissigt mot krossvapen.

/Joel
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

Jo det kommer ju inte bli ett hugg så att du får ett sår i köttet men det kommer ju blir en fin och mycket hård smäll över hela armen om den inte är vadderad.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

Jo det kommer ju inte bli ett hugg så att du får ett sår i köttet men det kommer ju blir en fin och mycket hård smäll över hela armen om den inte är vadderad.
Men det är just det som är poängen... man får en smäll över hela armen. Jämför det med att bli slagen med kanten eller bredsidan av ett pingisracket.
Ligger plåten tätt mot kroppen är inte behovet av vaddering lika stort, även om det i alla lägen är att föredra. Vadderingen är främst till för det ska vara bekvämt att bära. Smällen lindras i första hand av plåtens styvhet.

/Joel
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

Vi är helt överäns men det måste lindra mycket mer med vaddering ändå. Jag fårstår hur du menar men jag tycker ändå att vaddringen gör mycket...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

Jag fårstår hur du menar men jag tycker ändå att vaddringen gör mycket...
Faktiskt inte, varken i verkligheten eller i Eons regler.

/Joel
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

I fallet här med armskenan så har väl vadderingen i första hand uppgiften att minska smärtan så att bäraren kan fortsätta slåss utan att gråta blod... i fallet ringbrynja har ju vadderingen funktionen att minska krosskadan. Men som du säger så faller den funktionen "fetbort" när det är en styv rustningsdel (plåt?)... däremot förutsätter jag att plåtskenan har någon som helst "vaddering" i form av läder eller liknande runt kanter iaf för att inte skära bäraren sönder och samman...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

I fallet här med armskenan så har väl vadderingen i första hand uppgiften att minska smärtan så att bäraren kan fortsätta slåss utan att gråta blod...
Varför måste det tvunget göra så ont? Visst det är inte bekvämt men särskilt smärtsamt är det inte så länge plåten inte deformeras.
Därmed inte sagt att det inte är bättre med vaddering.

däremot förutsätter jag att plåtskenan har någon som helst "vaddering" i form av läder eller liknande runt kanter iaf för att inte skära bäraren sönder och samman...
Plåtkanter behöver inte vara vassa, det är mest något som uppstår när man klipper ut en bit ur en större plåt. Hur många gånger har du skurit dig på en ugnsplåt?

/Joel
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: inte längre kluvet men kanske halverat.

Varför måste det tvunget göra så ont? Visst det är inte bekvämt men särskilt smärtsamt är det inte så länge plåten inte deformeras.
Därmed inte sagt att det inte är bättre med vaddering.
Får man ett rejält slag på en plåtrustningsdel så ringer det rejält i den, och ligger den mot armen då, så kan det uppstå rejäl smärta.

Visst, som du säger, är det inte i ren skadesynpunkt någon direkt fara. Men det kan fortfarande vara en "bedövande" smärta som minskar armens rörlighet.

Plåtkanter behöver inte vara vassa, det är mest något som uppstår när man klipper ut en bit ur en större plåt. Hur många gånger har du skurit dig på en ugnsplåt?
Det vill du inte veta käre Joel =)
 
Top