Klassiska Kampanjer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Tatters of the King till CoC, kanske?

Man måste ju inte spela längre än första delen… =)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Man bör väl ha spelat hela Against the Giants + Descent into the Depths of Earth (G1-3 + D1-3 + Q1) till AD&D någon gång.
En av de allra första stora kampanjerna som skrivits och publicerats.
Det är även där som drow elves introduceras för allra första gången.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Red hand of doom.
Jag skakar min näve mot DEN DÄR striden i en sjö. Fuck den striden och monsterhorden den red in med. Det är kanske det orättvisaste jag sett i en officiell D&D modul utanför saker som Valley of dust and fire eller Tomb of Horrors.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Doomstones till WFRP kan nog räknas in. Hsr spelat den och inte min tekopp men överlag är ju WFRP rätt fett :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Dragonlance är väl självklar.

Kanske någon klassisk d&d-kampanj typ ”against the giants”? Har du koll Bolongo?

även en del Pathfinder adventure paths kvalar nog in som klassiska.
Tja, det finns mängder till D&D och en del till PF som är klassiskt i bemärkelsen att "många har spelat det och har starka minnen därifrån", men jag vet inte hur mycket som är klassiskt i trådstartens bemärkelse.
Jag menar, "måste spela innan man dör" tycker jag underförstår att det är något som fortfarande håller för att spelas idag. Eller imorgon, för den delen.

I den meningen skulle jag säga att Red Hand of Doom håller (jag DMade den själv härom året), men GDQ-serien? Det vete fan. Jag spelade i den på 80-talet, och det funkade då, men... Temple of Elemental Evil DMade jag i början på 00-talet, egenkonverterad till 3e, och det funkade bara för att jag slängde ut väldigt mycket av innehållet. När jag försökte fortsätta den kampanjen in i A-serien så dog allas intresse ut efter första delen.

Jag tror nog att exempelvis Shackled City, Rise of the Runelords och Kingmaker är spelbara ännu, med vissa modifikationer. Att jag nämner just dem är för att jag har påbörjade konverteringsplaner för dem - men de ligger på is just nu eftersom alla mina spelgrupper är helt sålda på sandlådor för tillfället.

P.S. Dragonlance, ja. Tja, jag läste de äventyren (och de första romanerna) när de först kom ut, och redan mitt 80-talsjag tyckte att det här är ju inte ett äventyr, det är en pjäs vi förväntas spela upp...
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Masks of Nyarlathotep
Horror on the Orient Express
Beyond the Mountains of Madness
Tatters of the King
Walker in the Wastes

The Enemy Within
Ravenloft//Curse of Stradh
TO GO
Chicago by Night
The Great Pendragon Campaign

Maze of the Blue Medusa
A Red & Pleasant land
Deep Carbon Observatory
Anomalous Subsurface Environment – ASE
Sailors on the Starless Sea

I svensk kontext:
Den Femte Komfluxen (särskilt Svavelvinter)
Den Svarta Madonnan
Uppsala Sviten
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Om Törnetronen kan vara en klassiker trots att den inte är fullt utgiven ännu, kan väl Curse of Strahd vara en modern klassiker.
Jo, Törnetronen for kanske vänta tills den är klar iaf, lite hastigt att ta med den. Stradh däremot har så högt anseende bland 5e crowden att den kan få hänga med kanske.

även en del Pathfinder adventure paths kvalar nog in som klassiska.
Har kört Rise Of The Runelords och den är väl klassisk. Men aj så rälsad och dålig. Det är bara att slakta sig fram genom olika dungeons utan att spelarna egentligen vet riktigt varför.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag vill nog lägga till Return of the Scarlet Empress i listan. Exalteds fetaste kampanj, som börjar med att rycka upp status quo totalt, och över spelets gång (potentiellt) förändrar hela den kända världen. Jag har aldrig kört den, men jädrar i min lilla låda vad den har potential efter läsning. Och tittar man på White Wolfs produktion är det nog den jag gillar mest, alla kategorier. Inte det att jag läst allt de givit ut, men den är ruskigt mycket bättre än det som kommit till WoD, det kan jag nästan sätta pengar på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag vill nog lägga till Return of the Scarlet Empress i listan. Exalteds fetaste kampanj, som börjar med att rycka upp status quo totalt, och över spelets gång (potentiellt) förändrar hela den kända världen. Jag har aldrig kört den, men jädrar i min lilla låda vad den har potential efter läsning. Och tittar man på White Wolfs produktion är det nog den jag gillar mest, alla kategorier. Inte det att jag läst allt de givit ut, men den är ruskigt mycket bättre än det som kommit till WoD, det kan jag nästan sätta pengar på.
Fuck yes. Hade glömt den. Broken Winged Crane rockade!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Har kört Rise Of The Runelords och den är väl klassisk. Men aj så rälsad och dålig. Det är bara att slakta sig fram genom olika dungeons utan att spelarna egentligen vet riktigt varför.
Dolt eftersom det är lite off topic, inte för att det är någon egentlig spoiler:
Den är väl som i stort sett alla adventure paths i att spelarna vet varför de är i just den dungeon de är i för tillfället, det finns alltid ett kortsiktigt mål. Men de får inte veta the big picture förrän i sista delen. Antagligen av rädsla för att de skall försöka kortsluta kampanjen genom att gå direkt på slutbossen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om Törnetronen kan vara en klassiker trots att den inte är fullt utgiven ännu, kan väl Curse of Strahd vara en modern klassiker. Den brukar ju allmänt anses som det bästa ur 5e-utgivningen. Och är ju hela 4 år gammal nu!
Jag anser inte att törnetronen är en klassiker, när vi pratar klassiker så syftar iaf jag på kampanjer som kom ut på 80-90 talet och eventuellt 2000-talets absoluta början .
 
Last edited:

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Tja, det finns mängder till D&D och en del till PF som är klassiskt i bemärkelsen att "många har spelat det och har starka minnen därifrån", men jag vet inte hur mycket som är klassiskt i trådstartens bemärkelse.
Jag menar, "måste spela innan man dör" tycker jag underförstår att det är något som fortfarande håller för att spelas idag. Eller imorgon, för den delen.

I den meningen skulle jag säga att Red Hand of Doom håller (jag DMade den själv härom året), men GDQ-serien? Det vete fan. Jag spelade i den på 80-talet, och det funkade då, men... Temple of Elemental Evil DMade jag i början på 00-talet, egenkonverterad till 3e, och det funkade bara för att jag slängde ut väldigt mycket av innehållet. När jag försökte fortsätta den kampanjen in i A-serien så dog allas intresse ut efter första delen.

Jag tror nog att exempelvis Shackled City, Rise of the Runelords och Kingmaker är spelbara ännu, med vissa modifikationer. Att jag nämner just dem är för att jag har påbörjade konverteringsplaner för dem - men de ligger på is just nu eftersom alla mina spelgrupper är helt sålda på sandlådor för tillfället.

P.S. Dragonlance, ja. Tja, jag läste de äventyren (och de första romanerna) när de först kom ut, och redan mitt 80-talsjag tyckte att det här är ju inte ett äventyr, det är en pjäs vi förväntas spela upp...
dragonlance började vi spela när det begav sig. Rätt bra story men tokrälsat eftersom det följer romanserien.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
dragonlance började vi spela när det begav sig. Rätt bra story men tokrälsat eftersom det följer romanserien.
Sort of. Romanerna skrevs baserat på speltester av modulerna. Men ja, de är rätt rälsade.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Griffin Mountain vill jag också lägga en röst på. Hur kunde jag glömma den!

P.S. Det värsta med Dragonlance är väl att storyn inte funkar jättebra om man inte kör med de färdigskrivna karaktärerna, och att man kommer till en punkt där DM tvingar gruppen att dela upp sig på två spår, där några av NPCerna man samlat på sig blir nya PCs.
Men ändå... det hela är ett intressant experiment, och historiskt viktigt, så det kanske förtjänar klassikerstatus ändå.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CoS den minst dåliga versionen av CR. Mkt bättre än I6 och än grejerna till tvåan och trean. Perfekt? Nej

Hmm vad är några av mina favs… LMoP och B4 The Lost City♥♥♥♥
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Som en liten sidofråga till dessa, och syskonfråga till min från om ap-inspelningar: Finns det några av dessa kampanjer som är intressanta att läsa? Dvs bra skrivna, bra illustrerade, etc.
 
Top