Nekromanti Klassisk fantasyvärld?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Ankor

Jo, faktiskt så har jag det. Jag kom unadn med blotta förskräkelsen. Vad jag menade är att de är inte så farliga när de är mellan 1-3 pers. Men som dy u säger, när det kommer ett gäng med piratankor så är det inte så skoj.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Några definitioner ...

Hålelr inte med dig alls faktiskt. Eon passar aldeles utmärkt in i fantasyspel. Visst. det finnns de som är bättre men samtidigt så finns det de som inte är så himmla bra heller.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
You didn't pick all nits ...

Du missade Weiss och Hickman. Men att inkludera alver och dvärgar behöver inte betyda att det är ett Tolkien-plagiat.

/Dante
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: You didn't pick all nits ...

Särskilt som Tolkien inte uppfann alverna och dvärgarna själva, även om han väl i mycket gav dem deras fantasy-utformning (så vitt jag vet i alla fall). Till exempel så snodde han ju många dvärgnamn (plus Gandalf) från den poetiska Eddan.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: Ankor

Hehe...undrar om han är grymmare än Anderon. Inte elakare i alla fall. Anderon är med i min spelgrupp och är en smått psykotisk medlem av Quack-Fu-orden. Åtminstonde säger han att han är det. En gång efter en strid tillfångatog han en dvärg, för att så att säga 'ha till senare'. Han tänkte vara MYCKET kreativ med sin trästav. Och han vägrar fortfarande berätta vad som hände den där natten vi fick en pöbel efter oss.

- Lord Gehenna -
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Standardfantasy?

Personligen skulle jag inte ha något emot att spela i en värld utan alver, dvärgar och andra icke-mänskliga raser. Dock skulle jag i sådana fall helst ha lite olika kulturer människor att välja bland. Inte för att Eddings är en favorit (men låt oss inte ta upp den diskussionen igen), men jag skulle inte ha något emot att spela i hans Belgariad-värld, där det enda spår av ickemänniskor jag kan komma ihåg är dryaderna. Däremot har han en uppsjö färgstarka kulturer (Chereker = vikingar, Algarer = hästnomader, Tolnedrer = köpmän o s v), som fyller samma funktion.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Ankor

Det går säkert att hitta någon akademisk avhandling som gör en djuplodande analys av vad som orsakar hans våldsamma agressivitet o.s.v., men personligen tycker jag han är rätt ytlig. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
En klassisk fantasyvärld är just svart och vit. Kan vara bra för hjärndöda spelare som inte riktigt vet vad de ska slåss mot.

LL
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Ankor

Du behöver ingen akademisk avhandling. Det är bara att läsa tillräckligt med Kalle Anka serier. Jag tycker han verkar ha en väldigt djup personlighet.
Framför allt tycker jag att vi ska lämna stackars Kalle utanför det här! Vad har han med rollspel att göra?(eller det kanske finns något rollspel som utspelar sig i Ankeborg. Finns det det? Vore ganska coolt faktiskt)

LL
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Kan vara bra för hjärndöda spelare som inte riktigt vet vad de ska slåss mot.

Jo, men samtidigt blir det väldigt tråkigt om man hela tiden vet vad man ska slåss mot. Det blir ju knappast något bra rollspelande utan bara en massa rännande och stridande med svärd...

/Emil
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Standardfantasy?

Jag håller med dig. Eddings värld skulle nog vara ganska rolig att spela i. Om än kanske en smula full med arketyper.

LL
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Ankor

<I>Du behöver ingen akademisk avhandling. Det är bara att läsa tillräckligt med Kalle Anka serier. Jag tycker han verkar ha en väldigt djup personlighet.[/i]

Jo, precis! jag tycker snarare läsandet av Kalle gör en mer frågande till varför han ibland blir så arg att han kokar över! Helt oförklarligt tycker jag.

Framför allt tycker jag att vi ska lämna stackars Kalle utanför det här! Vad har han med rollspel att göra?

Det lär väl vara han som inspirerade skaparna av DoD till att skapa rasen Ankor... De ser åtminstone väldigt lika ut....

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jo, men jag står lite frågande till om en klassisk fantasyvärld verkligen är så svart-vit som du verkar tycka. Om man tittar på Tolkien så finns det ju förutsedd "ond", men på vägen tid finns massor av personer som man inte riktigt vet om de är goda eller inte. Så, så extremt svartvit tycker jag inte Tolkien är...

/Emil
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Ankor

Eh, jag är skeptisk. Möjligen kan han sägas ha en inkonsekvent personlighet, beroende på vad som passar för den historia som för tillfället berättas.

Ett Toon-äventyr kan säkerligen placeras i Ankeborg, även om Toon är lite mer åt "bizarra händelser som bara kan förekomma i tecknad film"-hållet.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det var ju precis det jag sade.
Det jag sa emot var att mundana var misslyckad standard fantasy.

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jämför tolkiens värld med vår värld, mundana, jordans värld (som enligt mig
är grå svart (finns det något gott där???)) så ser du hur svart-vit den är..

WHaLe
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: Ankor

Nej, det tycker inte jag. Disney passar inte alls i Toon. Det ska vara Roadrunner eller Tom & Jerry stuk på äventyren. De flesta disneyfilmer (och serier) är faktiskt relativt sansade. Toon är inte ett sansat spel.

Spelare1: Jag försöker dra fram en bazooka ur min 'Bag of many things'!
SL: Tyvärr...du får fram en noshörning istället.
Spelare2: Min tur! Jag försöker övertala noshörningen att slåss för mig.
SL: Lyckas...
Spelare3: Jag försöker få min potatis att flyga igen!
etc.



- Lord Gehenna -
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Ankor

Åja, en del av Disneys kortfilmer kan vara rätt utflippade också, om än inte riktigt på samma nivå. Ta husvagnsfärden som visas (i stympat skick) på julafton till exempel.

Har förresten varit med om att någon dragit fram en hel flygplats ur en Bag of Many Things en gång. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top