Nekromanti Klassisk fantasyvärld?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hur många standardfantasy världar eller klassiska fantasy världar har ankor?

Runequest, Ereb Altor, många av de tusentals världar som baserar sig på gamla DoD.

Det är rätt många...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Standardfantasy?

Många rollspelare anser att alver, dvärgar och andra arketypiska raser hör fantasyn till. Ja, det finns verkligen folk som anser att det inte är fantasy om inte ovanstående raser medföljer världen. Jag kan hålla med om att de är ett måste för att kallas för standardfantasy, men inte klassisk fantasy då REH exempelvis knappt inkluderade intelligenta ickemänniskor överhuvudtaget.

IMHO behövs det någon form av intelligenta icke-människor att spela. Dessa behöver inte vara alver och dvärgar. Spelet tappar färg om man bara får spela (medeltids-)människor.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Sagor och fantasy?

Jodå, så är det. Jag har läst fem poäng etnologi, så jag vet. :)

Skämt åsido, så är sagor riktade särskilt till barn en relativt ny företeelse - typ 1800-tal, vill jag minnas. Äldre versioner av klassiska sagor innehåller ofta betydligt mer sex och våld än de tillrättalagda sagor som berättas numera. (Jag vill inte säga "de ursprungliga versionerna", eftersom vi inte känner till dem ety sagor är en typiskt oral tradition. De versioner vi har är nedtecknade vid något särskilt tillfälle, men har berättats och förändrats under lång tid innan. Om jag minns rätt har Askungen spårats till en kinesisk saga från typ 800-talet eller något liknande.)

I en äldre version av Törnrosa väcks till exempel inte den sovande prinsessan av någon kysk liten puss, utan av att hon föder tvillingar (och inte var det någon jungfrufödsel heller). I Askungen karvar styvsystrarna av sig stortå respektive häl för att få på sig glasskon. Och så vidare. Sagorna var väl lite av dåtidens motsvarigheter till actionfilmer, eller kanske Jerry Springer. Det var bättre förr, helt enkelt. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Några definitioner ...

"Fantasy (eng., 'fantasi'), 'vuxensagor', sådan litteratur, film och annan konst som varken är mimetisk, dvs. verklighetsefterbildande, eller försöker rationellt övertyga om realismen i sitt spekulativa innehåll (som science fiction).

Litteratur. [...] Inom den icke-realistiska litteraturen finns fyra huvudsakliga undergrupper: den övernaturliga skräckberättelsen, med rötter främst i 'gothic novel' och folksagan; science fiction, som är en kombination av utopismen och den fantastiska berättelsen för barn, som utvecklades ur sagorna; vuxensagan (den som i dag närmast associeras med termen fantasy), som förenar realistiska berättargrepp med berättelser grundade i den förmodade existensen av en övernaturlig verklighet.

Film. [...] En stor kategori utgörs av filmatiserade myter och legender där de fantastiska inslagen vävs samman med historisk realism."

J.-H. Holmberg & M. Tapper, Nationalencyklopedin (1991).


"Det kanske mest grundläggande draget hos fantasylitteraturen är också det som drastiskt skiljer den från science fiction. [...] science fictionförfattaren spekulerar inom ramen för den kända världen och dess kända lagar, medan fantasyförfattaren fabulerar utan någon hänsyn vare sig till den värld vi känner eller dess lagbundenhet.

[...]

Science fiction grundas underförstått i övertygelsen att universum är begripligt, rationellt och förklarbart.

[...]

Men fantasylitteraturen grundas på motsvarande sätt i en helt annan övertygelse, snarast diametralt motsatt. Det finns ting vi inte är avsedda att känna till eller förstå, säger fantasylitteraturen; vi lever i ett universum som för alltid är ofattbart och mystiskt, som för alltid ligger utom räckhåll för vårt otillräckliga intellekt.
Fantasylitteraturen uttrycker en i grunden förvetenskaplig världsuppfattning: det stoff den skapas av är mysterier, övernaturliga skeenden, oförklarliga och ofattbara krafter och händelseförlopp. I ordets egentliga innebörd är fantasy en reaktionär litteratur: den återgår till en verklighetssyn och en kunskapsuppfattning som dominerade för århundraden sedan, men som i det allmänna medvetandet sedan länge ersatts av den naturvetenskapliga världsbilden."

J.-H. Holmberg, Fantasy. Fantasylitteraturens historia, motiv och författare (1995).


John-Henri Holmberg har bland annat skrivit "Drömmar om evigheten: science fictions historia", "SF-guide. Om motiv i science fiction" och "Fantasy. Fantasylitteraturens historia, motiv och författare". Han är dessutom skribent i "Encyclopedia of Science Fiction" och "Encyclopedia of Fantasy".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Andra fantasyvärldar ...

Exempel på fantasyförfattare som debuterade före Tolkien (och följaktligen inte kan ha influerats av den gode professorns alster) men som ändå lyckats skapa bra fantasyvärldar:

G. MacDonald (publ. 1858)
W. Morris (publ. 1891)
L. F. Baum (publ. 1900)
E. Nesbit (publ. 1902)
Lord Dunsany (publ. 1904)
W. H. Hodgson (publ. 1907)
R. E. Howard (publ. 1924)
C. A. Smith (publ. 1930)
F. Leiber (publ. 1937 [samma år som Tolkien utgav The Hobbit])

Bland moderna författare som valt att inte planka Tolkien (men som ändå skapat intressanta världar) kan nämnas Michael Moorcock, Katherine Kerr, Gene Wolfe, Orson Scott Card, Jack Vance, Raymond E. Feist, Robert A. Heinlein, Anne McCaffrey, Marion Zimmer Bradley, Stephen Donaldson, Pierce Anthony, Brian W. Aldiss, Bertil Mårtensson, Ursula K. Le Guin, William Goldman, Fred Saberhagen, Margaret Weis, Tracy Hickman och Roger Zelazny.

/Dante

P.S. (OBS! Följande mening uttrycker endast min egen åsikt och bör inte tolkas som en absolut sanning.) Tolkiens Midgård är bland de bästa världar som finns att läsa om, men den är ganska trist att spela i. D.S.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Gäss, hahahahaha

Data: "It seems i was chasing an untamed ornithod"
Dr Crusher: "A wild goose chase?"

/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Några definitioner ...

Men fantasylitteraturen grundas på motsvarande sätt i en helt annan övertygelse, snarast diametralt motsatt. Det finns ting vi inte är avsedda att känna till eller förstå, säger fantasylitteraturen; vi lever i ett universum som för alltid är ofattbart och mystiskt, som för alltid ligger utom räckhåll för vårt otillräckliga intellekt.

Jag håller med om detta. Det är på grund av detta jag inte anser att Eon/mundana inte passar så bra in i genren Fantasy. (vilket inte nödvändigtvis är något negativt)
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: Ankor

Hade en spelare som gjorde en anka som kunde minimagi. Trots detta hävdade han att han var den mäktigaste magikern som levde. Klädselns då? Jo en stut hatt med månar och sådant kravs på, samt en rock med likadana symboler. Roligt visst, seriöst nej. Ankor inbjuder till dumma kommentarer som "jag har en oplockad anka med dig" eller" passa dig ditt fjäderfä"
Ankor passar helt enkelt inte in.

MVH "Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ankor

Ankor blir vad man gör dem till. Om man spelar dem fånigt passar de inte in i en seriös kampanj. Detta gäller även dvärgar, alver, människor m.fl.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Ankor

Helt sant. Ankor lånar sig dock kanske lättare till fånerier, dels eftersom de oftast avbildas som synnerligen lika Kalle Anka som ju inte är känd för sin djupa personlighet, och dels eftersom det inte finns så många exempel på seriösa ankor från litteratur, film etc.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, de är ju stencoola !!!

De är ju bland de häftigaste raserna ju !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Ankor

Men det är ju det som är charmen med det heal. Det är ju kul att ha nån att reta !! De är ju i princip ofarilga.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det må så vara. Men fortfarande så tycker jag att de ska ha en nich i det hela !!

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Några definitioner ...

Ser man på !! Va´bra !!
Det börjar ju arta sig !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Några definitioner ...

Får jag fåga varför inte Eon/Mundana passar in ?? Jag får ta och sägaatt de passar in i fantasy ungefär lika mycket som något annat spel.


[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Ankor

Du har uppenbarligen inte råkat på en besättning fulla, svarta piratankor en mörk natt i hamnen... ;)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Några definitioner ...

Får jag fåga varför inte Eon/Mundana passar in ?? Jag får ta och sägaatt de passar in i fantasy ungefär lika mycket som något annat spel.

För mundana och Eon är närmast vetenskapligt i sin stil. Allt är förklarat och definierat. Allt är förståeligt och omystiskt. Naturligtvis IMMHO

som Dante skrev:
<blockquote>Men fantasylitteraturen grundas på motsvarande sätt i en helt annan övertygelse, snarast diametralt motsatt. Det finns ting vi inte är avsedda att känna till eller förstå, säger fantasylitteraturen; vi lever i ett universum som för alltid är ofattbart och mystiskt, som för alltid ligger utom räckhåll för vårt otillräckliga intellekt.</blockquote>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Några definitioner ...

Å andra sidan kan det ju vara så att det som betecknas som fantasy inom litteraturen inte behöver vara fantasy i rollspelssammanhang och vice versa. Jag tror att det finns rätt få rollspel som betecknas som fantasy som uppfyller den givna definitionen, helt enkelt på grund av rollspelens natur - man vill ha regler för viktiga saker, typ magi, och då har man automatiskt dragit upp gränser för vad som är möjligt och inte, och därmed hamnat utanför den givna definitionen för fantasy.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top