Nekromanti Klara av en drake?

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Hur är det möjligt för rollpersonerna att döda en drake egentligen? Tittar på mallen för drake i tredje upplagan och... den lär ju döda en rollperson varje gång det är dens tur.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well, ja? I normala fall är det inte tänkt att rollpersoner ska döda en drake, åtminstone inte utan en mindre armé av soldater, krigsmaskiner, hjältar och magiker på sin sida. Mer eller mindre.

Men Ymir uttryckte det väldigt väl angående drakar ganska nyligen så är väl tvungen att citera honom:
well, drakar behöver ju inte tvunget vara Bäst på Allt, som de är i Eon...drakarna i Eon är de starkaste, smartaste, klokaste, snabbaste, tåligaste, odödligaste, bästa magikerna, bästa flygarna, bästa filosoferna, bästa jägarna, har alla supersinnen samtidigt inkluderat eokhörsel (??), deras skelett är både "hårt och segt" (wtf?), deras skinn är stålhårt, deras hjärtan är magiska kongelat, gaaaaaaaaah, for fucks sake, SLUTA GÖRA DEM SÅ JÄVLA WANKADE!

Men, drakar är inte riktigt tänkt att vara något som hjältar går och slår ihjäl som i standardfantasy heller så.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
well, drakar behöver ju inte tvunget vara Bäst på Allt
Det tycker jag, med tanke på att de överlevt samtliga peripetier efter sin skapelse. Överlevnadsmaskiner tenderar att vara månsidiga, så jag tycker nog att de skall vara bäst på ungefär allt.

Däremot kan drakar göra misstag, tycker jag. För inte alldeles för längesedan läste jag ett logiskt felslut av Stephen Hawking. Han är hyggligt mycket intelligentare än någonting någon av oss kan hoppas på att komma i närheten av att bli. Ändå gjorde han ett felslut. Misstag sker, även för drakar.

deras skelett är både "hårt och segt" (wtf?)
Det finns ingen fysisk lag varken i vårt universum eller EON som skulle förbjuda något att vara både segt och hårt. Hårdhet, åtminstone i hållfasthetslära, beskriver hur mycket kraft som behövs för att deformera ett föremål. Seghet beskriver ett föremåls förmåga att belastas utan att spricka. Jag ser inte varför drakben inte skulle kunna vara både och. Stål kan vara både och.

deras skinn är stålhårt
Se spindelväv. Starkare än kevlar, mer elastiskt än nylon.

För att svara på OP's fråga:

Hur är det möjligt för rollpersonerna att döda en drake egentligen? Tittar på mallen för drake i tredje upplagan och... den lär ju döda en rollperson varje gång det är dens tur.
Det bör inte vara möjligt, inte ens för trollerihattarna dräparna, som trots allt lyckats med enorma mängder manskap och en hel hög magiska föremål. Skälet är för min del ganska enkelt:

Drakar känner till samtliga kulturer, samtliga magiska effekter och har ett intellekt som människor inte kan mäta sig med. Alla eventuella taktiker människor möjligen kan komma på är redan uttänkta av drakar, och drakar bör ges möjligheten att ha förberett ett försvar för eventualiteter. Kan tänka mig en väntande teleportationsbesvärjelse, bara "utifall." Att en hög med tjuriga fd drakdyrkare skulle ha skuggan av en chans att utmanöverera en drake är, i bästa fall, löjeväckande. I värsta fall direkt absurt.

Skulle en drake ändå behöva tas ihjäl, räknas åtminstone jag när jag spelleder att draken är oerhört ung, redan allvarligt skadad, eller att en gud eller synnerligen mäktig demon blandat sig i utgången. I övriga fall bör drakar vara i det närmaste oövervinnerliga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mitt primära problem med det du beskriver är att det helt enkelt är skittråkigt om drakarna är bäst på allt. Jag föredrar starkt en modell där enskilda drakar är Bäst i Världen på olika saker.

Även om man kör till 100% på beskrivningen av drakarna som ges i böckerna så är deras stats extremt wankade, då de givits massor av värden och egenskaper "bara för att", som inte alls behövs för deras koncept eller motsvarar vad som etablerats om dem. Jag tänker i synnerhet på att de har ALLA supersinnen SAMTIDIGT, vilket är helt överflödigt och totalt wankat. Det känns jättekeff med varelser som har både HÖR och EKO respektive SYN och VÄR; enskilda drakar kan ha antingen eller, men inte båda. Alla drakar bör ha både AND och MAG, däremot, men det varierar stort mellan individer vilken av dessa egenskaper de har prioriterat att utveckla, med en lutning åt Magiförnimmelse drakar är typiskt inte så himla inne på schamanism trots allt.

Sedan tycker jag även att deras stats är wankade. Dels kan de -för mycket-, då man gjort det designmässigt dåliga valet att försöka göra en generell template för drakar, när alla drakar borde vara individer med extremt individuella intresseområden och skills. Det är helt enkelt okoolt och ansträngt att ALLA drakar enligt statblocket är övernaturligt bra både på sång, räkning, bergskunskap och ockultism.

Sedan är deras färdighetsvärden alldeles för höga. Jag tänker mig att odödliga varelser glömmer saker nästan lika fort som de lär sig nya, och att det över tid blir svårare att plocka upp nya skills. Detta borde begränsa hur mycket även en drake kan lära sig, -i synnerhet- då de flesta drakar för en relativt enformig och isolerad existens och INTE verkar ha ett extremt händelserikt och lärorikt liv. Dessutom borde man inte få så jävla bra övning på att slåss om man redan från början besegrar allt motstånd skitenkelt. Det är i övrigt inget fel på drakarnas befintliga värden i deras centrala färdigheter, dvs sådana grejer de rimligen använder hela tiden; de -borde- ha svinhögt i Besvärjelse och Historia. Men att de -dessutom- ska ha 20+ i ALLA andra färdigheter, det känns inte bara wtf, utan gör dem dessutom groteskt svåra att gestalta som spelledare.

Våga låta drakarna vara DÅLIGA på saker!

Sen skulle jag personligen även gärna peta i det som redan är kanon i texter, för att nerfa saker som bara är helt överflödiga, fruktansvärt uttjatat klyschiga och inte behövs för drakarnas koncept. De behöver inte ha superhårt skelett, frätande blod, och magiska tänder, men att deras hjärtan är kongelat är en cool och unik touch som inte känns lika klyschig. Jag hade egentligen gärna skippat eldkvastarna helt och hållet, då det är en fantasy-klyscha som känns rätt överflödig i Eon givet att drakarna borde kunna skapa motsvarande effekter med sin magi utan större problem.

Drakarna i Eon hade varit mycket mer spännande om Drakmodulen lagt fokus på dem som uråldriga och mystiska men likfullt individuella, ibland trångsynta eller övermodiga, varelser med svaga punkter som faktiskt kunde användas för att ge rollpersoner en suck i helvete att i ett längre och episkt narrativ överlista eller besegra dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Drakar i Eon är mer plot devices än något det är meningen att man ska kunna besegra, lite som antediluvianer i Vampire, som företaget bakom Vampire envist vägrade att sätta stats på med argumentet att det ändå vore meningslöst då ingen rollperson någonsin kan rå på dem med direkta medel. Med detta i åtanke har det alltid kännts lite konstigt att drakarna är stattade i Eon, men jag antar att det fyller en simulationistisk funktion och kan vara användbart i olika typer av abstraktioner (typ armé vs drake) eller mer avgränsade konflikter (typ rollperson försöker vinna över drake i kungsbräde).

Men Eons OB-regler gör det teoretiskt möjligt att döda en drake med en enda träff; jag har för mig att det finns någon på forumet som en gång lyckats med det, vilket är helt sjukt.

Gestaltar SL draken på ett rimligt sätt givet dess stats borde man dock aldrig ens få chansen att attackera den, då den typ håller sig utom räckhåll på andra sidan en vägg, targetar rollpersonerna genom via sin Andeförnimmelse/Magiförnimmelse och grillar deras hjärnor med magi. Den är omöjlig att smyga sig på då den har 20+ i alla supersinnen, den kan känna ens -själar- närma sig.

Men på grund av att effekten Olära är så bruten finns en groteskt gameistisk metod att besegra drakar på, som jag tycker det är jättepinsamt faktiskt var med i drakar som en legitim metod för drakdräpare, då den är just ohemulskt gameistisk. Man kastar helt enkelt en Olära på drakens Besvärjelse-färdighet, så kan hen inte väva några besvärjelser mer. Om detta faktiskt var möjligt och rimligt i Mundanas in-game-kontext känns det för mig som att drakarna för eoner sedan borde ha uppfunnit lämliga motmedel mot Olära, då forntida magitech-civilisationer typ kamorferna och gorgonerna verkar ha varit fientligt inställda till drakarna i långt svunna eoner, och Olära-hotet därför torde ha varit relativt reelt. En rimligare lösning är dock att helt sonika nerfa Olära, vilket vi gjort och vilket Eon IV kommer att göra.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Tack för kommentarer. Då var det som jag trodde.

Vill bara klargöra att jag inte tycker att det är dåligt på något sätt. Det är såhär jag vill ha det. Jag älskar Eon just för att det är så realistiskt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Det är viktigt att ha väldigt realistiska drakar :gremwink:
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Även om man kör till 100% på beskrivningen av drakarna som ges i böckerna så är deras stats extremt wankade, då de givits massor av värden och egenskaper "bara för att", som inte alls behövs för deras koncept eller motsvarar vad som etablerats om dem. Jag tänker i synnerhet på att de har ALLA supersinnen SAMTIDIGT, vilket är helt överflödigt och totalt wankat. Det känns jättekeff med varelser som har både HÖR och EKO respektive SYN och VÄR
Behöver inte? Nej inte för just denna peripetin. Tidigare peripetier har innefattat existenser som varelser som saknar alla supersinnen inte skulle klara sig eller dominera i. Syn är helt överflödig i en värld där heliotropi dominerar (då vanlig syn skulle vara tuomatisk bländning), värmesyn är helt meningslös i en värld där termotropi eller pyrotropi dominerar. Hörsel är helt meningslös i en värld där pneumotropi dominerar. Drakar har överlevt peripetier där helt andra naturlagar dominerat än de som finns nu. Om de nu inte har dessa sinnen och förmågor, vad är då förklaringen till att de överlevt? T.ex en termotropiskt dominerad värld.

Skall drakar ha överlevt i den i 10.000 år utan någon form av värmemotstånd? Hur har de orienterat sig i en eldvärld där det är konstant ljust och konstant varmt utan hörsel eller eko? Med synen eller? Totalt bländad och värmesynen utslagen. Känns inte trovärdigt. Drakars överlägsenhet är inte bara en funktion av deras väldigt speciella existens, det är också en direkt nödvändighet för att det inte skall bli skitlarvigt att de klarat samtliga eoner.

Ymir said:
Sedan tycker jag även att deras stats är wankade. Dels kan de -för mycket-, då man gjort det designmässigt dåliga valet att försöka göra en generell template för drakar, när alla drakar borde vara individer med extremt individuella intresseområden och skills. Det är helt enkelt okoolt och ansträngt att ALLA drakar enligt statblocket är övernaturligt bra både på sång, räkning, bergskunskap och ockultism.
Varför då? Drakar har funnits till sedan nästan från början. Deras höga intelligens och deras minneskristaller som gör att de inte glömmer forna liv är tillräckligt för att de skall minnas vad som hänt tidigare, och också de färdigheter de lärt sig. Det är möjligt att du och jag inte kan ha så mycket kunskap i våra huvuden, men du och jag är inte drakar heller, så vad du och jag kan göra är inte alls relevant.

Ymir said:
Sedan är deras färdighetsvärden alldeles för höga. Jag tänker mig att odödliga varelser glömmer saker nästan lika fort som de lär sig nya, och att det över tid blir svårare att plocka upp nya skills.
Typ som alver, som inte glömmer något alls? "Historiens vingslag träffar alverna med full kraft" <--- remember? Du och jag glömmer. Människor glömmer. Odödliga glömmer inte som vi, och speciellt inte drakar. Tycker tvärt om som du att deras färdighetsvärden är alldeles för låga. De bör tredubblas, minst. Detta är varelser som existerat i upp emot 100 000 år, eller mer, där varje peripeti är 10 000 år. Allvetandets brödraskap kan nå färdighetsvärden upp emot 30-40, och detta under ungefär en livstid, så att drakar skulle landa på de färdighetsvärden de har efter hundratusentals år är högst orealistiskt. De borde vara avsevärt mycket högre.

Ymir said:
Dessutom borde man inte få så jävla bra övning på att slåss om man redan från början besegrar allt motstånd skitenkelt.
Stridsvana börjar på 0 hos människor, det finns ingenting som säger att det inte kan börja på högre för icke-människor, representerandes deras instinkter. Du jämför ofta med människor i dina poster, både när det gäller tirakers kultur och nu drakar. Tiraker är inte människor, det är inte drakar heller, så eventuella jämförelser blir haltande. Dessutom, även om de nu skulle lära sig som människor - de har som sagt funnits i hundratusentals år. Ponera att vi säger att de bara hamnar i en riktig strid art 1000e år. Det är fortfarande 100 höjningsslag. Slå OB3T6 100 gånger för att höja och kolla vart du hamnar. Ganska högt kan jag lova.

Ymir said:
De behöver inte ha superhårt skelett
För att motstå påfrestelser av tidigare eoner kan de mycket väl ha behövt det, om man bortset från att det behöver vara hårt och massivt för att bära upp deras tyngd.

Ymir said:
frätande blod
Den enda sak jag också kan ställa mig frågande inför. Å andra sidan har dolksvansar blått blod eftersom det är baserat på koppar. Kanske drakar, för att kunna fungera under extrema förhållanden, måste ha haft väldigt speciellt och motståndskraftigt blod som är frätande för oss människor.

Ymir said:
och magiska tänder
... que? De kan användas i alkemi, men det kan sten också om det skulle vara så. Har nog missat delen där draktänder är magiska. Vill gärna läsa om det, var står det?

Ymir said:
men att deras hjärtan är kongelat är en cool och unik touch som inte känns lika klyschig
... woah, 180-graderssväng här. Det är inte okej att de har väl utvecklade sinnen, men det är lugnt om deras hjärtan består av kongelat, dvs materialiserade filament. Jag antog att du skulle vända dig emot det eftersom ett kongelat dissiperar okontrollerat om det mottar en extraskada och trycket i en drakes hjärta bör vara larvigt högt. Det är det i elefanters t.ex.

Ymir said:
Jag hade egentligen gärna skippat eldkvastarna helt och hållet, då det är en fantasy-klyscha som känns rätt överflödig i Eon givet att drakarna borde kunna skapa motsvarande effekter med sin magi utan större problem.
Drakar sprutar eld. Det är en av de saker som gör att man identifierar dem som drakar. Det är lite som att ha en alvras som lever 60 år, det tar bort en stor del av det som gör dem till alver. I fantasy är det drakarnas enorma intellekt, magiska förmågor och ursprung som gör dem till drakar. Tycker inte man kan skära bort sådant hur som helst i fantasy, men det är såklart väldigt subjektivt. Stora ödlor finns det andra sorter av, t.ex hydra, lindorm, heave, horndrakar, etc. Man kan besjäla en av dessa om man vill ha något som nästan, men inte helt, är fullständigt olikt drakar.

Ymir said:
Drakarna i Eon hade varit mycket mer spännande om Drakmodulen lagt fokus på dem som uråldriga och mystiska men likfullt individuella, ibland trångsynta eller övermodiga, varelser
Jag tycker att de gjort det. Det finns ett hyggligt stort antal individuella drakar beskrivna. Från Alzakh-Andhor till Ziarna. Visserligen står det inte jättemycket om deras personligheter, vilket jag också sett lite som en brist. Men man kan få en fingervisning om deras personlighet från vad de brukar syssla med. Trångsynthet är i allmänhet sammankopplat till låg intelligens, vilket drakar knappast har. Tveksam till om de skulle begå de typer av logiska felslut som skulle vara nödvändiga för att vara trångsynt, speciellt eftersom de har så höga värden i filosofi (vilken innefattar just logik).

Övermodiga kanske de är, men med rätta i så fall, och övermodig betyder inte nödvändigtvis dum eller otaktisk så jag ser inte varför det skulle leda till att draken skulle vara speciellt mycket lättare för en hög med äventyrare att slå ihjäl.

Ymir said:
En rimligare lösning är dock att helt sonika nerfa Olära, vilket vi gjort och vilket Eon IV kommer att göra.
Ett annat sätt är att låta Draken kasta motmagi i samma sekund som någon börjar närma sig, eller ha ett magiskt föremål med en generator som kastar samma effekt regelbundet.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag gillar skarpt konceptet att drakar har brister, jag tänker mig att vissa drakar är mer mångfacetterade än andra, men att den stora massan drakar är sjukt enkelspåriga.

Dock skulle jag kunna tänka mig att en drake, med förberedelse kan bli bäst i vadsomhelst. Eftersom de kan använda sig av minneskristaller kan de teoretiskt sett lagra en uppsättning kristaller för olika situationer, typ, batman.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Om de har överlevt i 10 000 år så är de förmodligen anpassningsbara. Har för mig att vissa årstider/eoner/decennier har sina speciella aspekter, som är lättare att alstra och ha sig med. Drakar behöver inte kunna bemästra allting hela tiden, bara det som är viktigt att kunna bemästra just här och nu. Alltså kanske en drake har varit supermegaawesome på hydrotropi, men eftersom det inte är viktigt längre har draken glömt det i takt med att hen lär sig något nytt. Som är viktigare just här och nu. Anpassningsbar behöver inte betyda allsmäktig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Precis. Den enda haken är att Eon saknar regler som möjliggör att man blir sämre på något (utom attribut pga åldring), men detta är något som eventuellt kan komma att fixas i Eon IV.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Men Eons OB-regler gör det teoretiskt möjligt att döda en drake med en enda träff; jag har för mig att det finns någon på forumet som en gång lyckats med det, vilket är helt sjukt.
Jo, så var det. Minns inte vilka som det hände för men om jag minns historien rätt så drämde en rollperson sitt kraggsvärd i drakens huvud och fick hjärna som extraskada. (Var förövrigt den där draken i utmark, golbrandh-något(?))
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Klara av en drake? (OT)

Vet du? Jag tänkte skriva "Poseur får rota fram det" men sen tyckte jag att det var onödigt att skriva något så självklart. Snyggt jobbat :gremwink:.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hahahahaha OT

Hehe, ja well, jag har ju en passande signatur att leva upp till :gremwhistle:
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Göte Gorgon said:
Om de har överlevt i 10 000 år så är de förmodligen anpassningsbara. Har för mig att vissa årstider/eoner/decennier har sina speciella aspekter, som är lättare att alstra och ha sig med. Drakar behöver inte kunna bemästra allting hela tiden, bara det som är viktigt att kunna bemästra just här och nu. Alltså kanske en drake har varit supermegaawesome på hydrotropi, men eftersom det inte är viktigt längre har draken glömt det i takt med att hen lär sig något nytt. Som är viktigare just här och nu. Anpassningsbar behöver inte betyda allsmäktig.
Återigen - behöver? Nej, behöver behöver de inte. Man kan modda ett spel precis hur man vill. Men i en värld som består av bara vatten måste det finnas en metod för samtliga drakar som då existerade att andas. I en värld av bara geotropi, dvs sten, så behöver det finnas en metod att gräva sig fram. Osv osv. Bortsett från alla aspekter som vad jag förstått nästan allihop dominerat vid något tillfälle, så har vi alla vanskliga kombinationer av aspekter, och också dessa måste drakarna ha varit starka nog att överleva - annars hade de inte varit kvar.

Det enda jag egentligen har problem med, när det gäller drakar, är att de allihop har runt 20 i filosofi, men ägnar sig ändå åt personlighetsbrister som girighet och/eller arrogans, för att inte tala om svårbegripligt konstiga resonemang om dräparna. Det är inte särdeles svårt för mig att rota rätt på en hög med logiska skäl att göra sig kvitt med sådana brister i sin värld, eller sin personlighet. Men drakar behåller de alltjämt - troligtvis för att bilden av en drake är just en varelse av högmod, arrogans och girighet. Makes no sense dock om de dels känner sitt eget sinne väl (vilket de antyds göra) och dels förstår bristerna hos sig själva.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Purgatid said:
Göte Gorgon said:
Om de har överlevt i 10 000 år så är de förmodligen anpassningsbara. Har för mig att vissa årstider/eoner/decennier har sina speciella aspekter, som är lättare att alstra och ha sig med. Drakar behöver inte kunna bemästra allting hela tiden, bara det som är viktigt att kunna bemästra just här och nu. Alltså kanske en drake har varit supermegaawesome på hydrotropi, men eftersom det inte är viktigt längre har draken glömt det i takt med att hen lär sig något nytt. Som är viktigare just här och nu. Anpassningsbar behöver inte betyda allsmäktig.
Återigen - behöver? Nej, behöver behöver de inte. Man kan modda ett spel precis hur man vill. Men i en värld som består av bara vatten måste det finnas en metod för samtliga drakar som då existerade att andas. I en värld av bara geotropi, dvs sten, så behöver det finnas en metod att gräva sig fram. Osv osv. Bortsett från alla aspekter som vad jag förstått nästan allihop dominerat vid något tillfälle, så har vi alla vanskliga kombinationer av aspekter, och också dessa måste drakarna ha varit starka nog att överleva - annars hade de inte varit kvar.

Det enda jag egentligen har problem med, när det gäller drakar, är att de allihop har runt 20 i filosofi, men ägnar sig ändå åt personlighetsbrister som girighet och/eller arrogans, för att inte tala om svårbegripligt konstiga resonemang om dräparna. Det är inte särdeles svårt för mig att rota rätt på en hög med logiska skäl att göra sig kvitt med sådana brister i sin värld, eller sin personlighet. Men drakar behåller de alltjämt - troligtvis för att bilden av en drake är just en varelse av högmod, arrogans och girighet. Makes no sense dock om de dels känner sitt eget sinne väl (vilket de antyds göra) och dels förstår bristerna hos sig själva.
Var står det att drakarna har 20 i färdigheten filosofi?

Det står väl dock alltid att drakar är väldigt smarta? Och det finns ju inga problem för någon väldigt smart att vara girig eller narcissistisk.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lumiandrakar har 23 i Filosofi, enligt modulen 'Drakar'. Mortuachdrakar har 17 i filosofi. Sidan 27 respektive 29. Och detta är genomsnittet, alltså, en genomsnittlig lumian är Aristoteles kärleksbarn med Nietzsche.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Whitewolf said:
Det står väl dock alltid att drakar är väldigt smarta? Och det finns ju inga problem för någon väldigt smart att vara girig eller narcissistisk.
Nej, men det finns ett problem för någon med hög självinsikt och hög insikt i exempelvis logik att fortsätta tillåta personlighetsbrister hos sig själva, speciellt när dessa personlighetsbrister utmynnar i att flera drakar blivit ihjälslagna. Visserligen är inte det ett akut problem för drakar att dö fysiskt, men det borde vara tillräckligt irriterande för att man skall lägga en sådär 3 månader på att svepa in över kusterna och krossa dräparnas totalt.

Väldigt smarta är en underdrift. De har ofta mer i psyke än en människa överhuvudtaget kan få, även om man fudgar sina rolls en hel del för att få fram fantastiska resultat på huvudtabellen. Kanske om man fudgar sina rolls något sanslöst för att få max resultat på precis allt, och alla psyke-förmågor, så klår man drakar.

Men annars - nä. Jag har lite svårt för att köpa att någon med ett intellekt som vida överstiger en nivå som en människa kan hoppas komma i närheten av ändå skulle göra något så otaktiskt som att inte förbereda sig för eventualiteter.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Det finns alla möjliga kombinationer av personligheter hos människor. Ofta många helt ologiska. Har personligen inget problem med att samma skulle gälla hos drakar.
 
Top